این یک دستگاه تویوتا کراون دولوکس مدل ۱۹۷۲ نادر است که بهتازگی پیدا شده است. این خودرو در آن سالها لوکسترین محصول تویوتا در بازار انگلستان محسوب میشد. صاحب اصلی این ماشین آنرا از یک نمایندگی تویوتا در Surrey انگلستان به قیمت ۲۳۰۰ پوند خریداری کرد که معادل ۲۹,۵۰۰ پوند یا ۳۶,۸۰۰ دلار به پول امروزی میشود. سپس کراون داستان ما در تاریخ ۱ فوریهٔ سال ۱۹۷۲ به شخصی بنام Percy Cole فروخته شد و پسازآن زندگی بسیار راحت و نازپروردهای داشت!
صاحب این ماشین هرگز با سرعتی بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت با آن حرکت نکرده و به گفتهٔ نوهاش زمانی که از خودرو استفاده نمیکرده است آنرا در پارکینگی مناسب و شرایطی کاملاً ایده آل نگهداری میکرده است. او حتی برچسب کارخانهای روی شیشهٔ عقب کراون را هم حفظ کرده است.
پس از مرگ آقای کول، این تویوتا به پسرش به ارث رسید و او نیز بیش از یک دهه پس از مرگ پدرش از آن نگهداری کرد. سپس این کراون ۱۹۷۲ در یک پارکینگ گذاشته شد و تا اکتبر سال گذشته کاملاً دستنخورده باقی ماند. بعدازاین ماجراها، خانوادهٔ کول تصمیم گرفتند این کراون را تعمیر نموده و به فروش برسانند. بدین منظور آنها خودرو را به تعمیرگاهی نزدیک محل نگهداریاش بردند تا موردبررسی قرار گیرد. در اینجا مشخص شد که کراون ۱۹۷۲ ایراداتی جزئی مانند سوختگی لامپها، اتصال ترمزهای کاسهای عقب و سوراخی در سیستم اگزوز دارد؛ اما خانوادهٔ کول تمایلی به صرف پول برای این خودرو نداشتند و به همین دلیل آنرا در خارج از فروشگاهی پارک کردند تا تصمیم گیرند که باید با آن چهکار کنند.
پسازاین بود که یک علاقهمند به خودروهای کلاسیک بنام «Robin Shepperd» این تویوتا کراون مدل ۱۹۷۲ را دید و اصالت آنرا مورد تأیید قرار داد. سپس خیلی زود وی آنرا خریداری کرده و مالک این تویوتای فوقالعاده شد و حالا این ماشین بار دیگر به خیابانها بازگشته است؛ اما نکتهٔ جالب اینکه بعدازاین داستانها، Shepperd متوجه شد که دوست نزدیکش «Nick Garrick» نوهٔ صاحب اصلی این کراون بوده است. بدین ترتیب او تاریخچهٔ باارزش این خودرو را با جزئیات کامل برای مالک جدید تعریف کرد. بااینحال نمیدانیم که Shepperd این تویوتا کراون دولوکس را با چه قیمتی خریداری کرده است ولی مطمئناً این یک گوهر گرانبها است.
تویوتا کراون برای اولین بار در سال ۱۹۵۵ به بازار آمد و در بین محصولات تویوتا طولانیترین دورهٔ تولید را دارد بهگونهای که هنوز هم برای بازار ژاپن تولید میشود. ولی چیزی که موجب شد نسل چهارم کراون (نمونهٔ موردبحث ما) جالبتر و خاصتر شود این بود که این سدان لوکس ژاپنی جلوتر از زمان خود بود بهطوریکه مجهز به ویژگیهایی چون کنترل الکتریکی گیربکس و ترمز ABS شده بود که قطعاً برای سال ۱۹۷۲ پیشرو و جلوتر از زمان محسوب میشد.
اما متأسفانه خریداران در دههٔ ۷۰ میلادی برای ارائهٔ چنین خودرویی از تویوتا آمادگی نداشتند. به همین دلیل کراون در بریتانیا فروش پایینی داشت درحالیکه وضع در ایالاتمتحده از این هم بدتر بود. به همین دلیل نهایتاً تویوتا عرضهٔ کراون را در سال ۱۹۷۴ در ایالاتمتحده و چند سال بعد در انگلستان متوقف کرد. به همین خاطر گفته میشود که این کراون دولوکس داستان ما یکی از تنها دو تویوتا کراون قابل راندنی است که در حال حاضر در بریتانیا وجود دارد. این خودرو مجهز به یک پیشرانهٔ ۲.۶ لیتری شش سیلندر خطی بنزینی با ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور است که نیروی آن توسط یک گیربکس سه سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا میکند. این خودرو تنها حدود ۹۷ هزار کیلومتر کارکرد دارد.
(ali (CHEVY NOVA
۲ اسفند ۱۳۹۵اونقدر از این ماشینهای که چندین سال یه گوشه خواب بودن و تو شرایط عالی نگهداری شدن تو ایران هست که فکرشم نمیکنید
سامان اذری
۳ اسفند ۱۳۹۵علی داش خیلی هاشون بعد انقلاب از ایران دزدیده شد رفتن و برنگشتند ولی بازم خیلی کلاسیک داریم
javadm4
۲ اسفند ۱۳۹۵پشتش شبیه دوج
farshid omidfar
۲ اسفند ۱۳۹۵همیشه آرزوم بوده برم توی یه گاراژ متروکه یه هیولا رو از زیر یه خروار خاک پیدا کنم و بکشم بیرون
یاسین
۲ اسفند ۱۳۹۵کسی خبر نداره تو همین ایران ماشین های کلاسیکی هست که الان خود شرکت مادرم خبر نداره ماشینش اینجاس و انقدر کم کارکرد نمونش یکیش که خودم دیدمش یه تویوتا سلیکا زرشکیه که فکر کنم نزدیک 30 هزارتا کار کرده و صاحبش عجب رسیدگی کرده بود و چند یادمه واسه یه گردهمایی کلاسیک ها اورده بودش دیدمش خیلی تو دل برو بود
sadegh
۲ اسفند ۱۳۹۵پدر بزرگ لکسس….