در عالم خودرو، محصولاتی وجود دارند که آینه تمام نمای تکامل و پیشرفتاند. خودروهایی که جمیع محسنات را دارا بوده اما معایب آنها سخت محدود است؛ شاید بتوان مدل کرولای تویوتا را از این دسته بهحساب آورد، خودرویی که زیبایی و شکوه را به همراه دوامی افسانهای داراست و در میان همتایانش کمتر هماوردی را میتوان یافت که قابل قیاس با او باشد.
خلاصه بررسی
کل امتیاز این خودرو: ۴ از ۵
در سال ۱۹۶۶ میلادی و در گرماگرم خیزش اقتصادی ژاپن پس از جنگ جهانی دوم پا به عرصه وجود نهاد، تویوتا کرولا بهعنوان پرفروشترین خودرو در عالم شهرت یافته است. با مجموع فروش ۴۰ میلیون دستگاه تا سال ۲۰۱۳ میلادی، که هنوز هم ادامه دارد، یازدهمین نسل این خودرو هم قرار است که به میزان این شمار بیفزاید.
نمای ظاهریتویوتا کرولا ۲۰۱۵، به نحو شایان توجهی طرح پوزه اصلاح شده خود را که از جلوپنجره دوکی شکل لکسس الهام گرفته، به رخ بینندگانش میکشد، همچنین جلوپنجره کرومی شکلی که تا کنارههای بدنه امتداد یافته و چراغهای جلو را در بر گرفته است. بسته به این که شما کدام رده از این خودرو را انتخاب کنید، چراغ های LED ادغام شده با لامپهای جلو و نیز طرح دو طرفه مه شکنها را دریافت خواهید نمود.
داشبورد این خودرو ترکیب مرتب و شسته و رفته ای از رنگ بژ و مشکی را به نمایش میگذارد، این بخش توسط باریکه ای نقرهایرنگ به دو قسمت تقسیم میشود. تریم مشکی پیانو بهطور پراکنده ای اطراف سیستم صوتی و جعبهدنده آن را فرا گرفته است. این موارد، به همراه اجزای کرومی که اطراف نگهدارنده های فنجانها و نیز سیستم صوتی آن را دربر گرفتهاند، این موضوع را به ما یادآوری میکند که طراحان این خودرو یک محیط چشمگیر و پر زرق و برق و نیز عاری از کهنگی را برای آن تدارک دیدهاند.
مهندسیبا بهکارگیری حالت ECO در این خودرو، از واکنش دریچههای گاز کاسته شده و به شما کمک میکند که به نرمی و آرامی با آن رانندگی کنید. همچنین سیستم تهویه مطبوع اصلاح شده این خودرو، توان کمتری را از پیشرانه آن استخراج مینماید که این امر هم به نوبه خود مصرف سوخت را در این خودرو بهبود میبخشد.
آنچه که در این خودرو ارائه میشودکماکان از پیشرانه ۱.۶ لیتری در این مدل بهره گرفته میشود و هنوز هم از دور خارج نشده است. این موتور به همراه یک گیربکس ۴ دنده اتوماتیک، توان خروجی معادل ۱۲۱ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۵۴ نیوتن متر را برای این خودرو به ارمغان میآورد، البته به بهایی معادل ۵۹,۵۰۰ درهم. پیشرانه کاملاً جدید ۲ لیتری که جایگزین نمونه ۱.۸ لیتری در این خودرو شده، توانی معادل ۱۴۳ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۸۷ نیوتن متر را از خود ارائه میدهد، بهای مدلهایی هم که به این نوع از پیشرانه مجهزند از ۶۶,۹۰۰ درهم شروع میشود.
تویوتا کرولا ۲۰۱۵ به لحاظ صرفه اقتصادی بهتر از نیسان تیدا و همچنین ارزانتر از مزدا ۳ و نیز جادارتر از هوندا سیویک میباشد. اما با این وجود، هنوز هم برخی از جنبههای شکبرانگیز در آن وجود دارد، مانند گزینه اختیاری صندلی های تاشو، در دسترس نبودن سانروف و یک جعبهدنده دمده و منسوخ. اما همه این موارد را میتوان در قیاس با قابلیت اطمینان ژاپنی این خودرو نادیده گرفت و بعید است که این مسائل خدشه ای به وجه کرولا، که دارنده عنوان پرفروشترین خودروی دنیاست، وارد نماید.
نکته مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»طراحی خارجی این خودرو ستودنی است.
نکته منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
جعبهدنده منسوخ و دمده این خودرو نیاز مبرمی به تودیع دارد (منظور این است که هر چه سریعتر باید از رده خارج شود).
مشخصات فنی
نمونه ۱.۶ لیتری:
حجم موتور: ۱۵۹۸ سیسی
توان: ۱۲۱ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۵۴ نیوتن متر در ۵۲۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا ۱۰۰: ۱۲ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی: ۶.۷ – ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
نمونه ۲ لیتری: (نمونه ارائه شده در ایران)
حجم موتور: ۱۹۹۸ سی سی
توان: ۱۴۳ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۸۷ نیوتن متر در ۳۶۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا ۱۰۰: ۱۰.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی: ۷.۳ – ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
سیستم تعلیق جلو: مستقل، مک فرسون به همراه میله موج گیر
سیستم تعلیق عقب: یکپارچه از نوع میل پیچشی به همراه میله موج گیر
سیستم ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
سیستم ترمز عقب: دیسکی معمولی
نوع جعبه دنده: ۴ دنده تیپ ترونیک
استاندارد آلایندگی: یورو ۵
طول/عرض/ارتفاع: ۴۶۲۰/۱۷۷۵/۱۴۶۰ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۷۰۰ میلیمتر
وزن خالص: ۱۲۸۰ کیلوگرم
گنجایش صندوق عقب: ۴۷۰ لیتر
ظرفیت باک: ۵۵ لیتر
اندازه تایرهای جلو وعقب: ۱۹۵/۶۵ R 15
۵ ستاره ایمنی از موسسه ANCAP استرالیا- لازم به توضیح است که نسخه عرضه شده در استرالیا از لحاظ طرح بدنه مشابه با ایران است ولی مجهز به ۸ کیسه هوای ایمنی میباشد (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پرده ای و زانویی)
۲ کیسه هوای ایمنی (نمونه عرضه شده در ایران)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم افزایش دهنده قدرت در ترمز ناگهانی BAS
کمربند ایمنی جلو از نوع پیش کشاننده
کمربند ایمنی عقب از نوع سه نقطه ای
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
غربیلک فرمان با روکش چرمی
۶ عدد بلندگو
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 + پورت USB،AUX + بلوتوث
سیستم هوشمند ورود بدون کلید + دکمه START/STOP + دکمه بازکن درب صندوق عقب + دکمه PANIC
سنسورهای پارک عقب و جلو
کنترل صفحه نمایش از روی فرمان
فرمان برقی
آینه داخل اتاق با قابلیت تنظیم نور متناسب با شب و روز
صفحه نمایش ۳.۵ اینچی روی صفحه کیلومتر
آینه بغل برقی به همراه راهنما بر روی آن
چراغهای جلو از نوع LED + چراغهای روشنایی در روز (DRL)
جا لیوانی جلو با حلقه استیل
کروز کنترل
زیر بازویی عقب با جالیوانی و درب استیل
چراغ سقفی با جعبه نگهداری لوازم
سیستم ضد سرقت (IMMOBLIZER)
قیمت
در ایران: ۱۴۳ میلیون تومان ثبت نامی و تیپ GLI و ۱۲۹.۹ میلیون تومان ثبت نامی، تیپ XLI
در امارات: ۵۹,۵۰۰ الی ۶۸,۵۰۰ درهم (نمونه ۱.۶ لیتری) – ۶۶,۹۰۰ الی ۹۲,۹۰۰ درهم (نمونه ۲ لیتری)
[jwplayer mediaid=”۱۰۵۰۴۶″] [دانلود ویدئو]
جودي
۲۴ شهریور ۱۳۹۵کرولا ۲۰۱۵ دارم تا ب امروز عالیه ، حرف نداره ، اپشن خاصی نداره اما زیره پا عالیه
احمد
۱۲ مهر ۱۳۹۵سلام. دوستان کسی کرولا 2016 با گیربکس cvt سوار شده؟ از نظر شتاب اولیه چطوره؟ و اینکه مدل gli اش مانیتور داره یا باید خودمون بعدا نصبش کنیم؟ و حدود قیمتش چقدره؟
سداد
۱۵ بهمن ۱۳۹۵سلام. بلی . cvtهفت سرعته فوق العاده نرم . البته xli دارم که بدون آپشنه. شتابش به نظرم از سراتو بهتر بود
احمد
۱۷ بهمن ۱۳۹۵سلام…خیلی ممنون دوست عزیز….من هم چند روزه که مدلxli رو خریدم و سوار شدم….از نظر شتاب و سرعت گیری گیربکس مشکلی نداره ولی نکته شاخصش همون سواری نرم ، مجلل بودن کابین ، طراحی منحصر به فرد و زیبای بیرونی خودرو می باشد. کم آپشن بودن خودرو چیزی از شکوه و عظمت اون کم نمیکنه….
پرهام
۱۰ آذر ۱۳۹۵به نظرم از لحاظ قیمت خیلی ارزون تر از سانتافه هستش اما ایراد های زیادی داره مثلا آپشن های خیلی کمی داره – دید آینه های بغلش خیلی جالب نیست و … این رو هم اضافه کنم اما از لحاظ ایمنی یکی از ماشین های برتر در ایرانه . صد البته من منظور کمری کرولا 2015 است .
امیر
۲۰ بهمن ۱۳۹۵ماشین ژاپنی به جز نیسان و میتسو بیشی پول برند میگیره.مخصوصا تویوتا….اینایی هم که میان اینجا میگن استهلاکش کمه دروغ میگن….فامیلمون مزدا 3 داشت هزینه هاش سرسام آور بود..پول یه روغن خنک کننده 1/2 میلیون تومان.ماشین فقط آلمانی حتی فولکس واگن باشه…یه مشت دلال از خدا بی خبر میان اینجا تعریف میکنن…هیچکی نمیگه ماست من ترشه…مردم همفهمیدن و دیگه پول اضافه واسه برند نمیدن
Nasim
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶چرا تو یه مدل بعضیاش پشتش مینویسه لیمیتید ولی همون مدل یه عده ننوشته؟
نادر
۲۷ فروردین ۱۳۹۸لیمیتد سنسور عقب و جلو فابریک نداره و معمولا هم 2014 یا اوایل 2015 هستند. بقیه آپشن هارو داره