همهمان کمابیش آگاهیم که محصولات تویوتا از کیفیت درخوری برخوردارند، از طول عمرنسبتا بالایی بهره میبرند و درازمدت نیز کمهزینه هستند و… همه این موارد درست بوده و کمتر شکی درشان میتوان روا داشت اما مشکلی که در این بین وجود دارد نحوه قیمتگذاری انواع مختلف این برند در کشورمان است، بهویژه مدل یاریس. چه بسا ممکن است که این خودرو در برخی از ممالک همجوار، مدلی معمولی و یا حتی ارزان به نظر آید اما از هر جنبهای که به این قضیه بنگریم، بهای ۱۱۸ میلیون تومانی آن، حتی با تناسب با بازار کشورمان نیز گران است، برای آنکه این قضیه بهتر شکافته شود چند مثال ملموس را خدمتتان ارائه میدهم.
شاید برخی از افراد جامعه خودروهای کرهای را قابل قیاس با انواع ژاپنی ندانند و بالاتر از آن نیز، خودروهای چینی را نیز ذرهای بیمقدار در برابر هر دوی آنها بهحساب آورند! اما چنانچه شما تجربه سواری با محصولات معمولی و غیر لوکس ساخت این سه کشور را داشته باشید، این نکته برایتان آشکار میگردد که به غیر از آیتم کیفیت و دوام که مبحث جداگانه ای را میطلبد، تفاوت بین آنها به لحاظ طراحی، تجهیزات رفاهی و حتی ایمنی و کیفیت سواری آنچنان فاحش نیست که هر نوع مقایسهای میانشان را غیرمنطقی و بیمعنا سازد، لااقل امروزه این را میدانیم که خودروهای کرهای شباهت بسیاری به رقبای ژاپنی خویش یافتهاند و چینیها هم نیز چند پلهای پایینتر از آنها، روزبهروز در حال کم کردن فاصله خویش با این دو رقیب هستند. با ارائه این مقدمه میخواهم این پرسش را مطرح سازم که با بهای ۱۱۸ میلیون تومانی تویوتا یاریس چه گزینههای دیگری را میتوان در بازار فعلی ایران یافت که از آن ارزانتر بوده و در عین حال مجهزتر باشد؟ در مقایسه ذیل که بهاجمال صورت گرفته تنها فراوانی تجهیزات ایمنی و نیز بهای خودروهای دیگر را ملاک مقایسه با یاریس سدان قرار دادهام.
ابتدا به سراغ برندهای کره ایها میرویم. در حال حاضر نزدیکترین رقبای کره ای یاریس سدان، خودروهای همچون هیوندای اکسنت و کیا ریو هستند. هیوندای اکسنت از پیشرانه ای با حجم ۱.۶ لیتر بهره میبرد که توان خروجی آن معادل ۱۲۴ اسب بخار میباشد، در حالی که موتور تویوتا یاریس ۱.۵ لیتر حجم دارد و توان آن نیز ۱۰۷ اسب بخار است، از سوی دیگر، هیوندای اکسنت از شش کیسه هوا برخوردار است و نیز سیستم ترمزهای تمامی چهار چرخ آن دیسکی میباشد اما تویوتا یاریس تنها از دو کیسه هوا سود برده و سیستم ترمزهای عقب آن نیز از نوع کاسه ای است، علیرغم تمامی این موارد، در حال حاضر هیوندای اکسنت با بهای ۱۰۴ میلیون تومان ثبتنام میشود که حدود ۱۴ میلیون تومان ارزانتر از یاریس است. نکته جالبی که در این میان وجود دارد آن است که شما با ۶ میلیون تومان پرداخت اضافی، یعنی با حدود ۱۲۴ میلیون تومان، میتوانید گزینه بزرگتر و جادارتر و حتی مجهزتر هیوندای الانترا را خریداری نمایید که از جنبههای گوناگون بر تویوتا یاریس سدان برتری دارد. کیا ریو هم بهعنوان رقیبی که قرار است در آینده ای نزدیک به بازار عرضه گردد، از پیشرانه ای ۱.۴ لیتری برخوردار است و از توانی مشابه با تویوتا یاریس بهره میبرد، اما در عوض از ۶ کیسه هوا سود برده و ترمزهای ۴ چرخ آن نیز دیسکی میباشد، ریو با بهایی نزدیک به ۱۰۱ میلیون تومان عرضه میشود که حدود ۱۷ میلیون تومان کمتر از یاریس است. اکنون به سراغ رقبای چینی میرویم! شاید از نظر شما مقایسه یک خودروی ژاپنی با برندهای نوپای چینی کاملاً بی وجه به نظر رسد ولی همانطور که پیش از آن نیز گفتهایم در درازمدت این کیفیت، طرح، زیبایی و در کل ارزش خرید یک محصول است که حرف آخر در هر بازاری و از جمله ایران میزند نه اسمورسم و یا سابقه آن. در آغاز میتوان خودروی جیلی امگرند را با توجه به کیفیت نسبتاً مطلوبش بهعنوان اولین هماورد در نظر گرفت. این خودرو از ابعاد بزرگتری نسبت به یاریس سدان برخوردار است و پیشرانه به کار رفته در آن ۱.۸ لیتر حجم و ۱۳۷ اسب بخار توان دارد، در مؤلفه های ایمنی نیز از ۶ کیسه هوا و ترمزهای دیسکی در چهار چرخ و باک ضد انفجار و …. بهره میبرد؛ علاوه بر این، تجهیزات رفاهی موجود در آن نیز از تویوتا یاریس سدان بیشتر است و…. همه این موارد در جیلی امگرند ۲۰۱۴ با بهایی در حدود ۸۶ میلیون تومان عرضه میشود که ۲۸ میلیون تومان ارزانتر از تویوتا یاریس سدان ۲۰۱۴ است (در حال حاضر یاریس سدان مدل ۲۰۱۴ نیز بفروش میرسد و هنوز نیز جیلی امگرند ۲۰۱۴ پیشفروش میشود!) کاری هم به این قضیه ندارم که برخی از افراد عادی جامعه طرح جیلی امگرند را نسبت به یاریس سدان بیشتر میپسندند و… در جایی دیگر، خودرویی همچون بسترن B50F یا همان آسا قرار دارد که با ابعادی بزرگتر و نیز با پیشرانه ای ۱.۸ لیتری که از توانی معادل ۱۳۹ اسب بخار برخوردار است، عرضه میشود. علاوه بر آن، آسا از ۴ کیسه هوا برخوردار است و از سیستم کنترل کشش (TCS) نیز بهره برده و تمامی ترمزهای چهار چرخ آن هم دیسکی میباشد و… در حالی که با بهای تقریبی ۷۴ میلیون ثبتنام میشود، یعنی ۳۴ میلیون ارزانتر از تویوتا یاریس سدان. تویوتا یاریس سدان محصولی قابل احترام و باکیفیت از یک برند با سابقه و خوشنام است اما بهای فروشش در کشورمان نیاز به یک تجدیدنظر اساسی دارد، بهخصوص در بازاری که در آن اولویت بیشتر مشتریانش برای خرید یک خودرو، قیمت، طراحی و تجهیزات رفاهی موجود در آنهاست نه لزوماً کیفیت و یا کلاسبندیهای مرسوم در دنیای امروز، پس در این عرصه پیشینه نیک یک برند و یا حتی کیفیت برتر آن بهتنهایی نمیتواند در مقابل یورش توفنده رقبایی تاب بیاورد که هم از طرحهای جوانپسند تری برخوردارند و هم گزینههای رفاهی و ایمنی در آنها بیشتر است و مهمتر آنکه از قیمتهای پایینتری نیز برخوردارند. مدل کنونی تویوتا یاریس سدان که در بازار کشورهای آسیای جنوب شرقی و چین به نام VIOS به فروش میرسد، سومین نسل از این خودروست. این خودرو برای نخستین بار در سال ۲۰۱۳ میلادی در نمایشگاه بینالمللی خودرو در بانکوک تایلند به نمایش درآمد. در حال حاضر نیز در کشورهایی همچون تایلند، مالزی، اندونزی، چین و فیلیپین مونتاژ میگردد که نمونههای عرضه شده در بازار امارات و همچنین کشورمان ساخت کشور تایلند میباشد. خودروی مذکور در سایت «AUTOMIDDLEEAST» امارات هم مورد بررسی قرار گرفته است که برگردان آن را در ذیل تقدیمتان میکنم.
خلاصه بررسی
کل امتیاز این خودرو: ۴ از ۵
این خودرو یک خرید خوب با هر نوع بودجه ای میباشد، تویوتا یاریس ۲۰۱۵ ارزش پول را دوباره تعریف میکند. (البته در بازار امارات و نه کشورمان!)
نمای ظاهری
تویوتا یاریس در نسل سوم خودش بهتر از همیشه به نظر میآید. پیش از هر چیز این چراغهای رسوخ کرده در جلوپنجره آن است که از شما استقبال میکند، چراغهایی که به سمت بخشهای فوقانی بدنه در حال صعودند. همچنین لامپهای عقب آن که کنارههای بدنه را فرا گرفتهاند، بهطور قطع، همه این موارد در قیاس با نسل پیشین اش، گام بزرگی در جهتی صحیح است.
کابین
با دوخت مصنوعی که در درون کابین آن صورت گرفته و بهموازات داشبورد و پانلهای دربها امتداد یافته، ترکیب ویژه ای از تریم مشکی و نقره ای به نمایش درمیآید. طرح داخل کابین این خودرو ستودنی ست، اگر چنانچه بتوان همین سخن را در باب مواد استفاده شده در آن گفت. سرتاسر داشبورد را پلاستیکهای سخت فرا گرفته است. کابین این خودرو ممکن است در یک نگاه عالی به نظر برسد، اما با یک لمس ساده پی به کیفیت آن خواهید برد و علاوه بر آن نمیتوانید سرنشینانتان را با این اندیشه فریب دهید که آنها در مدلی بیش از خودروی معمولی شهری نشستهاند.
مهندسی
یک کلید هوشمند نه تنها موجب میشود که درب خودرو و نیز صندوق بار آن بینیاز از قفل گردد، بلکه به راننده این امکان را میدهد که در زمانی که کلید در جیب و یا کیف دستی او قرار دارد خودرویاش را روشن نماید، این تجهیز ممکن است که کوچک به نظر رسد اما بسیار کاربردی است.
آنچه که در این خودرو ارائه میشود
تویوتا یاریس ۲۰۱۵، از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری نیرو میگیرد. این موتور توانی معادل ۱۰۷ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری برابر با ۱۴۱ نیوتن متر در ۴۲۰۰ دور در دقیقه را، به همراه یک گیربکس ۴ دنده اتوماتیک ارائه میدهد. شتاب صفر تا صد این خودرو ژاپنی معادل ۱۱.۵ ثانیه میباشد و قادر است به سرعتی معادل ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت، پیش از آنکه از نفس بیفتد، دست یابد.
جمعبندی نهایی
زمانی که خودروهایی همچون میتسوبیشی ATTARAGE و نیسان سانی را برای این تست تجهیز میکردیم تویوتا یاریس گرانترین عضو این گروه بود. یک دلیل بسیار خوب که خرید آن را توجیه میکند وجود بالاترین توان و نیز بیشترین تجهیزات در محدوده قیمتی بین ۵۳/۵۰۰ درهم الی ۵۹/۵۰۰ درهم در این خودروست.
نکته مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTO MIDDLEEAST»
طراحی این مدل یک گام بزرگ در مسیری صحیح است.
نکته منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
تنها یک نوع پیشرانه جهت انتخاب وجود دارد.
مشخصات فنی
حجم موتور: ۱۴۹۷ سی سی
توان: ۱۰۷ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۴۱ نیوتن متر در ۴۲۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر: ۱۱ – ۱۱.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت (در برخی منابع ۱۸۰ کیلومتر هم ذکر شده است)
مصرف ترکیبی: ۷-۷.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
نوع جعبهدنده: ۴ دنده اتوماتیک
سیستم تعلیق جلو: مک فرسون
سیستم تعلیق عقب: محور پیچشی
سیستم ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
سیستم ترمز عقب: کاسه ای
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۴۳۰۰/۱۶۹۰/۱۴۶۰ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۵۵۰ میلیمتر
وزن خالص: ۱۰۴۵ الی ۱۰۶۰ کیلوگرم
گنجایش صندوق عقب: ۴۷۶ لیتر
ظرفیت باک: ۴۲ لیتر
اندازه تایرهای جلو و عقب: ۱۸۵/۶۰ R 15
ایمنی
۲ ایربگ ایمنی (راننده و سرنشین جلو)
سیستم ضدبلوکه ترمز ABS
سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمز EBD
سیستم کمکی ترمز BAS
برخی از تجهیزات این خودرو
سیستم هوشمند ورود بدون کلید (KEYLESS) + دکمه استارت
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 + پورت USB + AUX
۶ عدد بلندگو
آینههای جانبی راهنما دار با قابلیت تاشو برقی
فرمان و سر دنده از جنس چرم
سنسور پارک جلو و عقب
فرمان برقی با قابلیت تنظیم
فرمان سه پره یوروتن + سیلور
سیستم ضد سرقت (IMMOBLIZER)
چراغهای مه شکن جلو و عقب
سیستم تهویه مطبوع تماماتوماتیک
صفحه نمایشگر چندمنظوره
برفپاککن تناوبی قابل تنظیم
قیمت
قیمت در ایران:۱۱۸ میلیون (ثبت نامی، مدل ۲۰۱۵) و ۱۱۴ میلیون تومان (ثبت نامی، مدل ۲۰۱۴)
با سلام امروز که ششم شهریور نود و چهار هستیم قیمت یاریس سدان 105الی107ت وارداتی و نمایندگی110ت.النترا فول وارداتی 107ت یعنی هم قیمت یاریس.بدون شک النترا با یاریس قابل مقایسه نیست ما خودمون یاریس داریم و به اشتباه پدرم النترا رو به یاریس ترجیح نداد.یاریس فاقد آپشن حجم موتور کم ساخت تایلند و اندونزی چین و…ولی النترا فول آپشن ساخت کره.یاریس هیچ برتری نسبت به النترا نداره.آقا اشتباه نکنید تو این رنج فقط النترا فول
برادر حسین درست گفتی یاریس از هیچ نظر با النترا قابل مقایسه نیست چون النترا ماشین دلالها و بنگاهی هاست که میخوان راحت بفروشنش اما یاریس ماشین کسایی هست که پول میدن برای کیفیت بیشتر حالا اگه بیان آپشن های النترا رو بذارن روی پراید خیلی ها میگن پراید بهتره
مهمترین مسئله در خرید یک ماشین کیفیت و دوام بالا میباشد که مقایسه محصولات کره ای با ژاپنی را خنده دار می کند و گرنه ماشین های تولید داخلی هم آپشن هایی مانند کیسه هوا دارند.
من یه پراید دارم 350000 را بدون درد سر کارکرده ..اگه مثل آدم رانندگی کنید مشکل ایمنی ندارید..مگه دیونم 118 بدم یه آرم بیضی…این چکار میکنه که پراید نمیتونه.این مدل تویوتا اصلا تو خیابون وجود نداره..اومدم تحقیق کنم ببینم چه ماشین خوبی میشه خرید..پشیمون شدم همون پراید و فعلا سوار میشم
حیف پول واسه این ماشین بی ارزش. نه قدرت داره و نه قیافه. النترا اصلا قابل قیاس نیست… مگه قراره آدم چند سال یک ماشین تکراری سوار شه؟!!! اگه به کیفیت هست پیکان از همه با کیفیت تر بود که !!!
با درود به دوستان ….من خودم یاریس مدل 2008 رو دارم…بسیار کم مصرف و کم صداست…دنده اتوماته و یه زاویه هایی که دیگه ماشین ها نمی چرخن یا سخته واسشون این ماشین به راحتی میره ….به شدت راضی هستم ازش…الان هم چندتا از همکارهای اداره ام می خوان ازم بخرن ولی دل کندن ازش سخته….ایرادی که داره قیافه اش نسبت به دیگه ماشین ها زیاد لوکس نیست و وقتی با ظرفیت کامل افراد بخوای جایی بری توی دس انداز کف اش به سرعت گیر میگیره…چون کف اش پایین تره ….کلان نسبت به پولی که داده ام می ارزه و برای من کارمند خوبه!!!
حسین
۶ شهریور ۱۳۹۴با سلام امروز که ششم شهریور نود و چهار هستیم قیمت یاریس سدان 105الی107ت وارداتی و نمایندگی110ت.النترا فول وارداتی 107ت یعنی هم قیمت یاریس.بدون شک النترا با یاریس قابل مقایسه نیست ما خودمون یاریس داریم و به اشتباه پدرم النترا رو به یاریس ترجیح نداد.یاریس فاقد آپشن حجم موتور کم ساخت تایلند و اندونزی چین و…ولی النترا فول آپشن ساخت کره.یاریس هیچ برتری نسبت به النترا نداره.آقا اشتباه نکنید تو این رنج فقط النترا فول
علي
۳۰ مهر ۱۳۹۴برادر حسین درست گفتی یاریس از هیچ نظر با النترا قابل مقایسه نیست چون النترا ماشین دلالها و بنگاهی هاست که میخوان راحت بفروشنش اما یاریس ماشین کسایی هست که پول میدن برای کیفیت بیشتر حالا اگه بیان آپشن های النترا رو بذارن روی پراید خیلی ها میگن پراید بهتره
Saeed
۲۴ آذر ۱۳۹۴مهمترین مسئله در خرید یک ماشین کیفیت و دوام بالا میباشد که مقایسه محصولات کره ای با ژاپنی را خنده دار می کند و گرنه ماشین های تولید داخلی هم آپشن هایی مانند کیسه هوا دارند.
فراز
۲۴ آذر ۱۳۹۴من یه پراید دارم 350000 را بدون درد سر کارکرده ..اگه مثل آدم رانندگی کنید مشکل ایمنی ندارید..مگه دیونم 118 بدم یه آرم بیضی…این چکار میکنه که پراید نمیتونه.این مدل تویوتا اصلا تو خیابون وجود نداره..اومدم تحقیق کنم ببینم چه ماشین خوبی میشه خرید..پشیمون شدم همون پراید و فعلا سوار میشم
رضا
۳ دی ۱۳۹۴حیف پول واسه این ماشین بی ارزش. نه قدرت داره و نه قیافه. النترا اصلا قابل قیاس نیست… مگه قراره آدم چند سال یک ماشین تکراری سوار شه؟!!! اگه به کیفیت هست پیکان از همه با کیفیت تر بود که !!!
یوسف
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸با درود به دوستان ….من خودم یاریس مدل 2008 رو دارم…بسیار کم مصرف و کم صداست…دنده اتوماته و یه زاویه هایی که دیگه ماشین ها نمی چرخن یا سخته واسشون این ماشین به راحتی میره ….به شدت راضی هستم ازش…الان هم چندتا از همکارهای اداره ام می خوان ازم بخرن ولی دل کندن ازش سخته….ایرادی که داره قیافه اش نسبت به دیگه ماشین ها زیاد لوکس نیست و وقتی با ظرفیت کامل افراد بخوای جایی بری توی دس انداز کف اش به سرعت گیر میگیره…چون کف اش پایین تره ….کلان نسبت به پولی که داده ام می ارزه و برای من کارمند خوبه!!!