چند ماه پیش بود که اعلام شد تویوتا در حال کار روی نسخه اسپورتتر کرولاست و احتمالاً این خودرو را با پسوند GR عرضه خواهد کرد. هاچبک کرولا قبلاً در آمریکا عرضه شده اما هاچبکها بازار محدودتری در این کشور دارند. البته به نظر میرسد شرکتهایی همچون هوندا و فولکسواگن به تولید این خودروها حداقل در مقطع کنونی متعهد هستند؛ اما آیندهی فورد فوکوس ST با اما و اگرهایی همراه است.
خوشبختانه کار اند درایور میگوید تویوتا هم میخواهد این کار را انجام دهد و نسخه داغتر کرولا را نهتنها در اروپا بلکه در آمریکا نیز عرضه نماید. ظاهراً تویوتا GR کرولا در سال 2022 و با همان پیشرانه 3 سیلندر 1.6 لیتری توربوی موجود در GR یاریس تولید خواهد شد. این پیشرانه قدرت 257 اسبی دارد که برای پیشرانهای 3 سیلندر کاملاً مطلوب است.
البته انتظار نمیرود سیستم چهار چرخ محرک GR یاریس در کرولای داغتر نصب شود. احتمالاً دلیل اصلی این کار وزن اضافه سیستم چهار چرخ محرک میباشد؛ اما خبر خوب اینکه گیربکس 6 سرعته دستی در دسترس خریداران خواهد بود و مهندسان تویوتا اقدام به ارتقای سیستم تعلیق و استفاده از ترمزهای قویتر و رینگهای بزرگتر خواهند کرد. به دلیل شیوع ویروس کرونا ممکن است این خودرو با کمی تأخیر وارد بازار شود اما فعلاً چنین چیزی بهطور قطعی مشخص نیست.
قیمت GR کرولا هم موضوع مهمی است. فولکسواگن گلف GTI و هوندا سیویک تایپ R که حرف اول را در این کلاس میزنند به ترتیب قیمت حدود 30 هزار و 36 هزار دلاری دارند.
جدیدترین خبرها نشان میدهد تویوتا قیمت پایهی 30 هزار دلاری را هدف قرار داده و بهصورت مستقیم میخواهد به جنگ فولکسواگن برود و البته ارزانتر از رقیب هموطن خود باشد.
این اولین باری نیست که نسخهای اسپورت از کرولا عرضه میشود. در اوایل قرن 21 بود که کرولا XRS نیز تولید شد. این خودرو از پیشرانه 4 سیلندر توربوی 170 اسبی استفاده میکرد و ردلاین 8200 داشت. البته کرولای یاد شده بهصورت سدان تولید شد و بنابراین GR کرولا اولین هاچبک داغ واقعی این برند در آمریکا خواهد بود و ما هم به شدت منتظر عرضه آن هستیم.