تویوتا سرانجام پردهها را از چهرهٔ کوپهٔ جدید GR86 کنار زده و تعجبی ندارد که بهسختی میتوان متوجه تفاوتهای این خودرو با برادر دوقلویش یعنی سوبارو BRZ شد. البته مثل نسل قبلی، این برادران دوقلو در نسل جدید هم کاملاً باهم یکسان نیستند اما تفاوتها میان آنها بسیار اندک است. حال در این مطلب میخواهیم این تفاوتهای جزئی را بهتر نشان دهیم.
بیرون
برخلاف خودروهایی مثل فولکسواگن گلف و آئودی A3 یا پورشه تایکان و آئودی E-Tron GT که از پلتفرم و قطعات یکسانی استفاده میکنند اما بدنه و کابین منحصربهفردی دارند، GR86 و BRZ اساساً یک خودرو با نشانهای مختلف هستند. این ماشینها هردو روی رینگهای ۱۸ اینچی یکسانی قرار گرفتهاند، فاصلهٔ محوری ۲,۵۷۵ میلیمتری یکسانی دارند و پانلهای بدنهٔ آنها نیز یکسان است؛ بنابراین صرفاً تفاوتهایی در جزئیات، این دو کوپهٔ ژاپنی را از هم متمایز میکنند که یکی از آنها لوگوهای مختلف روی دماغه و نام خودروها در پایین سمت راست درب صندوق بار است. علاوه بر این، دیلایتهای BRZ تقریباً به شکل یک حلقهٔ کامل هستند درحالیکه دیلایتها در GR86 فقط در بخش پایینی چراغها کشیده شدهاند.
اما مثل نسل قبلی، بزرگترین تفاوت بیرونی بین GR86 و BRZ در جلوپنجرهٔ آنها است. در سوبارو، جلوپنجره شکلی مشابه نسل قبلی دارد اما این جلوپنجره حالا ارتفاع کمتری داشته و با دو ورودی هوای عریض در طرفین احاطه شده است. از سوی دیگر، تویوتا راه دیگری را در پیش گرفته و جلوپنجرهای بلندتر و مستطیل شکلتری را برای GR86 طراحی کرده و آنرا با ورودیهای هوای عمودی در طرفین تطابق داده است. الگوی داخلی لانهزنبوری این جلوپنجره نیز از GR یاریس الهام گرفته اما فرم کلی جلوپنجره به نیسان Z جدید شباهتهایی دارد.
داخل
تفاوتها در داخل دو خودرو کمتر است زیرا طراحی داشبورد، صندلیها و غربیلک فرمان کاملاً یکسان است و صرفاً در پایین غربیلک فرمان تویوتا نشان GR به چشم میخورد. غیر از این مورد جزئی، تقریباً هیچ تفاوتی بین کابین BRZ و GR86 دیده نمیشود.
زیر پوست
ماه گذشته شایعاتی مبنی بر تأخیر در معرفی GR86 منتشر شد زیرا گفته میشد رئیس تویوتا به دنبال ایجاد تفاوتهای بیشتری بین این خودرو و همتای سوبارویی آن بوده است اما بااینوجود، حالا میتوان گفت بهاحتمالزیاد اگر هم تفاوتی بین این دو برادر دوقلو وجود داشته باشد به مواردی جزئی مثل کمکفنرها و کالیبراسیون دریچهٔ گاز محدود خواهد بود زیرا GR86 و BRZ هردو از پیشرانهٔ یکسان ۲.۴ لیتری چهار سیلندر تخت استفاده میکنند. این موتور بدون افزایش وزن، پیچیدگی و هزینههای استفاده از توربوشارژر، پیشرفت خوبی نسبت به موتور ۲ لیتری قبلی داشته است.
سوبارو قدرت این موتور را برای BRZ در بازار ایالاتمتحده ۲۲۸ اسب بخار اعلام کرده درحالیکه برای GR86 عدد ۲۳۲ اسب بخار اعلام شده است. گشتاور هردو خودرو اما یکسان و برابر با ۲۵۰ نیوتن متر است. بااینوجود، اگر قدرت GR86 هنگام عرضه به بازار ایالاتمتحده به ۲۲۸ اسب بخار کاهش پیدا نکند تعجب خواهیم کرد زیرا نمیتوان تصور کرد که دو شرکت برای ساخت یک خودرو باهم توافق کنند و یکی به دیگر اجازه دهد که خودروی خود را با برتری در قدرت به بازار عرضه کند خصوصاً وقتی طرف متضرر، سازندهٔ پیشرانهٔ خودروی مشترک باشد!
آیا سوبارو و تویوتا میتوانستند این خودروها را بیشتر از هم متمایز کنند؟
پیش از پاسخ دادن به این سؤال باید بگوییم بسیار عالی است که شاهد بازگشت دو خودروی اسپرت جذاب با بیشترین تمرکز روی لذت رانندگی هستیم. این روزها بازار خودروهای اسپرت بهسرعت رو به افول است و به همین دلیل خودروسازان ترجیح میدهند قید سود ناچیز این بخش را بزنند و زمان و بودجهٔ خود را در جاهای دیگری مثل کراساوورها یا مدلهای الکتریکی سرمایهگذاری کنند که در حال حاضر مردم بیشتر به خرید آنها تمایل دارند؛ اما در همین شرایط، BRZ و GR86 بهتر از همیشه بازگشتهاند.
در نسل جدید این کوپههای اسپرت، به لطف اقداماتی مثل استفاده از آلومینیومی بجای فولاد در سقف، مرکز ثقل حتی از نسل قبلی هم پایینتر آمده و استحکام پیچشی بدنهٔ خودروها نیز ۵۰ درصد بیشتر شده است که این به دقت هندلینگ و راحتی سواری کمک خواهد کرد. علاوه بر این، سوبارو و تویوتا با جایگزینی موتور ۲ لیتری قبلی با یک نمونهٔ جدید ۲.۴ لیتری، قدرت بیشتری به کوپههای اسپرت خود دادهاند بدون آنکه با استفاده از توربوشارژ از خلوص آنها بکاهند.
اما شاید تقریباً یکسان بودن BRZ و GR 86 کمی ناامیدکننده باشد. آیا سوبارو و تویوتا نمیتوانستند این دو ماشین را بیشتر از هم متمایز کنند؟ برای مقایسه، تویوتا و بامو برای ساخت سوپرا و Z4 باهم همکاری کردند و هرچند همهٔ طرفداران تویوتا از این موضوع خوشحال نیستند اما شما هرگز در خیابان سوپرا را با Z4 اشتباه نخواهید گرفت. البته بین زوج Z4 / سوپرا و BRZ / GR 86 دو تفاوت اساسی وجود دارد که یکی از آنها قیمت است. Z4 و سوپرا خودروهای گرانقیمتی هستند که این یعنی حاشیهٔ سود بیشتری دارند. قیمت دوقلوی سوبارو و تویوتا حدود ۳۰ هزار دلار خواهد بود درحالیکه قیمت سوپرا از ۴۳ هزار دلار در نسخهٔ چهار سیلندر آغاز میشود و در نسخهٔ شش سیلندر به ۵۵ هزار دلار میرسد.
بنابراین توجیه هزینهٔ ساخت یک بدنهٔ سفارشی روی یک پلتفرم مشترک بسیار آسانتر خواهد بود وقتی بتوان برای این کار مبلغ بیشتری از خریدار گرفت. نکتهٔ دوم هم میزان فروش Z4 و سوپرا است که بسیار بیشتر از BRZ و GR 86 است. در سال ۲۰۲۰ بامو تویوتا مجموعاً ۱۷,۵۱۹ دستگاه Z4 و سوپرا فروختند درحالیکه فروش BRZ و GR 86 در این سال فقط ۷,۱۷۴ بوده است؛ بنابراین طبیعی است که تویوتا و سوبارو بودجهٔ زیادی برای این کوپههای اسپرت صرف نکنند. پس حالا میتوان فهمید که چرا این دو خودرو باید اینقدر به هم شبیه باشند.
RezaRs
۲۴ فروردین ۱۴۰۰همه اینا سر حاشیه سود قبول
خدایی نمیشد طراحیشو از اول مثل نسل قبل جذاب انجام میدادن ؟ البته نظرمنه و تعمیم نمی خوام بدم
Rman
۲۴ فروردین ۱۴۰۰تو عکس دو تا مونده به آخر
انگاری سوبارو داره می خنده و لپ هاش چال افتاده
ولی تویوتا اخم کرده.
سوبارو این طوریه☺
تویوتا هم این طوری ? یا اینطوری ?
Hadi
۲۴ فروردین ۱۴۰۰آره راس میگی اون عکس خیلی باحال شده…
هر دو تاشون خیلی خوب و دوست داشتنین ??
ولی تویوتا رو ب سوبارو ترجیح میدم…
Ramin
۲۴ فروردین ۱۴۰۰به نظر من هیچ فرقی ندارن !
داستان همون تغییر رنگ محیط و عوض شدن مزه شراب !!و تغییر دادن اسم رستوران که پیتزا درست کرده از مکدونالد به رستوران تازه تاسیس و عوض شدن مزه پیتزا !
بار ها تستش رو دیدم. یه نفر 2 تا شیرینی میزاره میگه این شیرینی برای قنادی فلان جا هست که برنده. این یکی نه. برای این قنادی تازه تاسیسه.
بعد طرف میخوره میگه به به. اون که برنده بهتره !!
در صورتی که هر دو رو 1 نفر پخته .
صنعت خودرو هم همینطور. 2 تا ماشین عین هم دیگه فقط آرم ماشین متفاوت.
حتی بعضی خودرو ها یکیش اقتصادی هست یکیش سوپر لوکس. اما هر دو رو یه کمپانی ساخته ! اما بعضی ها به اون اقتصادی که قشنگه و… فحش میدن و توحین میکنن
به اون سوپر لوکسه میگن به به.
در صورتی هر 2 تاشو یه کمپانی ساخته… وقتی در تمامی صنعت ها این داستان وجود داره. قطعا صنعت خودرو هم اینگونه هست.
شعری میگویم از شاعری بسیار بزرگ ! =
اسرار ازل را نه تو دانی و نه من .
وین حرف معما نه تو خوانی و نه من .
هست از پرده گفت و گو من و تو .
چون پرده بر افتد نه تو مانی و نه من .
پدال کامنتمو منتشر کن… ??با سپاس…
سگ سرابی
۲۴ فروردین ۱۴۰۰نمیشد اسم مک دونالد رو نیاری تبلیغ میشه
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۴ فروردین ۱۴۰۰والا من که خوشم اومد،یه دوره ای از بچگی با ماشین های اسپرت ژاپنی دهه ۸۰و۹۰خیلی حال میکردم،اسمایی مثل سوپرا نسل چهار و سه،ماکسیما،آلتیما،Ae86،سری اسکایلاین gtr خصوصا نسل های چهار،هونداسیویک،تویوتا کرولا اون نسخه های هاچبک،نیسان سیلویا،میتسوبیشی لنسر ایوولوشن،اسپرینتر،سلیکا و…..یه عالمه دیگه کوپه خیلی ساده اما جذاب که مخصوصا بعد اینکه سریع و خشن های ۱تا۳رو دیدم بدجور ازشون خوشم اومد،اما حیف دیگه تولید نمیشن…
00BEHZAD00
۲۴ فروردین ۱۴۰۰معلوم نیست چرا پدال داره مانور میره رو تویوتا امروز سه تا پست از تویوتا و لکسوس گذاشت این مشکوکه شایدم مافیا در کار باشه یا واسه این کار پول میگیره شایدم ادمین سایت علاقه شدیدی به تویوتا پیدا کرده و داره رگباری خبر تویوتا میزاره!!!!
RezaRs
۲۴ فروردین ۱۴۰۰مافیای تویوتا و پول گرفتن سردبیر جیزززز بشر خیلی فیلم دیدی
RezaRs
۲۴ فروردین ۱۴۰۰وظیفه سایت پوشش اخباره خبری نباشه خبری نمی ذارن خبری باشه میذارن
#اوس_جواد
R@m!n
۲۴ فروردین ۱۴۰۰اتفاقا می خواد اسم سایتم بزاره JAPANESE CAR NEWS مشکلی که نداری با این موضوع ?؟؟؟
دیگه دست بکار شین خودتون سایت تخصصی ماشین کره ای بزنین
Rman
۲۴ فروردین ۱۴۰۰سوئیف بسته است. امکان تبادل پول از ژاپن وجود نداره.
احتمالا به زور متوسل شدن. شبونه یه سری نینجا ریختن خونه مدیران سایت و خانواده هاشون رو گروگان گرفتن که باید امروز فقط خبر تویوتا کار کنین!!!!
شایدم از طریق پرستوهای ژاپنی اغفال شون کردن!!!!
شایدم یه سری فضایی از پلوتون هیپنوتیزم شون کردن!!!!
شایدم …
?????
porsche
۲۴ فروردین ۱۴۰۰??
Amirreza
۲۴ فروردین ۱۴۰۰تازه گفتن تا نتیجه همه دوئل هارو به نفع ژاپنیا نزارین ما سردبیرو پس نمیدیم?
MOS
۲۴ فروردین ۱۴۰۰مگه نمیدونستی آکیو تویودا ماهانه پول میریزه به حساب آقای دهقان تا خبر از تویوتا بزاره
محمد رستمی نژاد
۲۴ فروردین ۱۴۰۰MOS خیلی ترول بازی درمیاری
دیروز هم به من توهین کرده بودی
چیزی نگفتم بهت و خود پدال توهینِت رو پاک کرد
کامنتت رو پاک کرد
مشکلتو چی هست؟؟؟؟
RezaRs
۲۴ فروردین ۱۴۰۰جناب رستمی نژاد هم استانی عزیز الان تقصیر mos بود یا 00BEHZAD00 خودت کلاهتو قاضی کن کی شروع کرد ؟
محمد رستمی نژاد
۲۴ فروردین ۱۴۰۰اُاُاُاُاُاُاُ
شرمنده
من کامنت بهزاد رو نخونده بودم
شرمنده??????????????????
REVO
۲۴ فروردین ۱۴۰۰راضی ب زحمت امریکن و جرمن فنا نبودیم…
خودمون جوابشو میدادیم.
Amin
۲۴ فروردین ۱۴۰۰Gr86 اون طراحی خشن gt86 رو نداره ولی بازهم طراحی خوبی داره و اصالت ژاپنی توی طراحیش دیده میشه و از نظر مهندسی بهبود یافته که عالیه
ارزش خریدش هم خوبه
Shayan
۲۴ فروردین ۱۴۰۰واقعا بی نظیره تویوتا …
AMIR / ARMI
۲۴ فروردین ۱۴۰۰فورد موستانگ اکوبوست با موتور 2.3 لیتری 310 اسب بخاری و قیمت 27 هزار دلاری
اگه پکیج پریموم رو هم انتخاب بکنی 31 هزار دلار
موستانگ اکبوست با پکیج پرفورمنس 330 اسب بخاری 32 هزار دلار
یکم دیگه خرج بکنی موستانگ جی تی با موتور 5 لیتری 460 اسب بخاری از 35 هزار دلار شروع میشه
بعد این دوتا 30 هزار دلار ؟؟؟؟
ارسلان
۲۴ فروردین ۱۴۰۰این ماشینا (جی تی 86 و BRZ ) مخصوص دریفت هستن و هندلینگ عالی دارن و کاملا تو دستن و پیچای خیلی تند رو با سرعت بالا راحت رد میکنن برعکس موستانگ … موستانگ فقط بدرد درگ و مسابقه توی مسیر مستقیم میخوره و هندلینگ اینا رو نداره
فلسفه ی این ماشینا با اونا که گفتی کاملا فرق داره
R@m!n
۲۴ فروردین ۱۴۰۰البته این حرفت راجب داج درسته. ماستنگ ها و کاماروها خیلی وقت هندلیگشون تغییر کردهو اینکه خب فلسفه ماشینا متفاوت درسته اما از لحاظ قیمتی به هم نزدیکن
محمد رستمی نژاد
۲۴ فروردین ۱۴۰۰آره ماستنگ های نسل شیش هندلینگ بسیار خوبی دارن
BMW M4 رو در پیست برد
خود پدال هم خبرش رو گذاشت
زیزیگولو
۲۴ فروردین ۱۴۰۰باهمدیگه مو نمیزنن و باید دقت کنی تا تفاوتاشونو ببینی
mahan
۲۴ فروردین ۱۴۰۰برای ما مردا که فرقی نمی کنه مخصوصا اگه هر دو مشکی باشه!
علی آقا
۲۴ فروردین ۱۴۰۰سوبارو نقرهایه خیلی باحاله.
ارش
۲۴ فروردین ۱۴۰۰طراحی ساده و باحالی داره مشخصات فنیش هم برای این کلاس خوبه .
مرسدس فن
۲۴ فروردین ۱۴۰۰نسل قبلیشون خیلی خوشگل تر بود!
الان هم بنظرم تویوتا زیباتره در جلو پنجره
porsche
۲۴ فروردین ۱۴۰۰متأسفانه سوبارو قشنگ تره?
Amirreza
۲۴ فروردین ۱۴۰۰من خیلی ضدحال خوردم سر جی ار ۸۶ ، واقعا انگ ظار داشتم یه ماشین درست و حسابی سوپرکار باشه
ارشیا
۲۴ فروردین ۱۴۰۰به قول یکی از دوستان شبیه پاستیل خرسی هستن
ولی پاستیل خرسی خیلی با نمک و خوشگله!!
mahan
۲۴ فروردین ۱۴۰۰راستش نمیشه ناراحت شد اگه با این دیدگاه دید چون فعلا تویوتا بازگیر اصلی این قسمت از خودرو ها نیست زیاد پول و وقت صرف نمی کنه مخصوصا که الان همه نگاه ها سمت کراس اوور هست که تویوتا داره سلطنت می کنه.ولی اگه احساسی برخورد کنیم ای کاش این ماشین ارمانی تر طراحی میشد مثل نسل قبل.تفاوتشون زیاد به چشم نمیاد یکیشون سیبیل هیتلری گذاشته یکیشون فرنگی!اماقطعا مثل قبلی با توجه به سوابق سوبارو و تویوتا توی بخش هندلینگ و کیفیت دستی بکار داره
mm.y@rlou
۲۶ فروردین ۱۴۰۰باز جای شکرش باقی ژاپنی ها نیومدن این ماشین رو کلا حذف کنن بجاش یه کراس اوور یا ای یو وی بسازن
Nismo
۱۳ مهر ۱۴۰۳سوبارو خوشه های پروین