ما دو شاسیبلند محبوب یعنی تویوتا RAV4 و مزدا CX-5 را رو در روی هم قرار دادهایم تا به شما در انتخابتان کمک کنیم. درحالیکه مزدا CX-5 نقدهای مثبتی را دریافت کرده،RAV4 اما خودرویی است که از ۲۰ سال پیش اشتیاق اول شدن را داشته است. با ما همراه باشید تا نقاط قوت و ضعف هر خودرو را بیابید.
از ظاهر دو خودرو شروع میکنیم. درحالیکه مزدا و تویوتا راههای متفاوتی را در پیشگرفتهاند، اما درهرحال هر دو خودرو نمای خوبی را ارائه میدهند.RAV4 از دو دههی پیش حضور داشته و چهرهی جدید و چراغهای جلوی گوشهدار این خودرو را از پیشینیان خود جدا میکند. خطوط تندوتیز بر نمای کلی RAV4 تسلط داشته و وجود خودروی محجوب و معصومی را تداعی میکنند اما باید اشاره کرد که نمای جلو بهصورت غیرضروری شلوغ است.CX-5 کوتاهتر از RAV4 است اما هنوز هم خودروی باابهتی نشان میدهد. بااینکه مزدا بزرگ و حجیم است اما خطوط و زوایای نرمتر این خودرو، کمتر از تویوتا جلبتوجه میکنند. این موضوع به CX-5 چهرهای دوستانهتر بخشیده و در چشم ما نمای مشتریپسندتری دارد.
بااینوجود، قوس چرخهای پهنتر، چراغهای پروژکتور و نمای جلوی برجسته کمک میکنند که از شلوغی نمای تویوتا به دور باشد.
به کابین تویوتا قدم میگذاریم اما نمای داخلی بهاندازهی نمای خارجی جذاب نیست. تویوتا همواره بهعنوان سازندهی محصولات بادوام و باکیفیت شناختهشده اما برخی از تریم های نمای داخلی RAV4 کمی از مد افتاده احساس میشوند. سیستم اطلاعات و سرگرمی این خودرو هم برخلاف بسیاری از رقبای هم قیمت سالخورده نشان میدهد. ازنظر ارگونومیکی، همهی اجزا بهخوبی در جای خود قرارگرفتهاند و راننده همهچیز را بهآسانی میتواند به خدمت گیرد.
اگر شما دنبال فضای زیاد هستید، تویوتا در مکان بالاتری قرار میگیرد. فضای زیادی برای سرنشینان وجود دارد.RAV4 همچنین یکی از جادارترین صندوقها را در این کلاس دارد. با ۵۴۷ لیتر حجم،RAV4 نهتنها از پس مزدا با صندوق ۵۰۳ لیتری برمیآید، بلکه نیسان قشقایی محبوب را نیز مغلوب میسازد.
مزدا نهتنها خودروی توانایی ساخته، بلکه چاشنی لذت را هم به این محصول خود تزریق کرده است، ترکیبی که بسیاری از رقبا به دنبال آناند. برخی کارشناسان گفتهاند که به لطف سیستم تعلیق چشمگیر این خودرو، لذت سواری CX-5 به پای بسیاری از هاچبک های اسپورت میرسد. مقدار زیادی از چسبندگی وجود دارد و در مواقع ضروری خودرو واکنشی سریع از خود نشان میدهد.CX-5 همچنین راحت بوده و برخلاف تویوتا، تکانهای بدنه کاملاً کنترلشده است. تجهیزات استاندارد این خودرو هم نسبت به تویوتا کامل بوده و شما مجبور نیستید که برای کروز کنترل و سیستم تهویهی مطبوع خودکار پولی بپردازید (این دو بهعنوان آپشن در RAV4 در دسترس هستند).
در بحث قوای محرکه،RAV4 پیشرانهای دارد که همه خواهان آناند اما گزینهی هیبریدی جدید مسلماً احساس بیشتری ایجاد میکند. با استفاده از موتورهای الکتریکی که به همراه پیشرانهی ۲.۵ لیتری بنزینی کار میکنند، مصرف سوخت ۵۵.۴ مایل بر گالنی به دست میآید. این پیشرانهی ۱۹۷ اسب بخاری شتاب صفرتا صد کیلومتری کمتر از ۹ ثانیهای را به ارمغان میآورد.RAV4 در حالت تمام الکتریکی تنها ۳ کیلومتر میتواند حرکت کند! یعنی ۴۸ کیلومتر کمتر از رقیبش میتسوبیشی اوت لندر پلاگین هیبرید.
CX-5 از دو پیشرانه سود میبرد، یک گونهی ۲ لیتری بنزینی که ۱۶۳ اسب بخار نیرو تولید میکند و دیگری پیشرانهای ۲.۲ لیتری و توربودیزل که دو خروجی ۱۴۸ و ۱۷۳ اسب بخاری را پیش روی شما قرار میدهد. همهی پیشرانهها نسبتاً کممصرف هستند اما حتی با انتخاب قدرتمندترین پیشرانهی دیزل، شما مصرف سوخت خوب ۵۰ مایل بر گالنی را مشاهده خواهید کرد و همچنین مقدار زیادی گشتاور خواهید داشت که گزینهی بسیار خوبی برای یدک کشی خواهد بود. حتی پیشرانهی بنزینی هم مصرف ۴۷ مایل بر گالنی دارد و به لطف گیربکس ۶ سرعته ی دستی یا اتوماتیک، لحظات لذت بخشی را تجربه خواهید کرد.
البته انتخاب بین این دو خودرو به شما بستگی دارد اما ما فکر میکنیم که CX-5 انتخاب بهتری است. مدلهای پایهی این خودرو ارزانتر از RAV4 هستند و مزدا با چندین سیستم استاندارد به بازار میآید درحالیکه برای داشتن آنها در RAV4 باید پول بیشتری پرداخت کنید. ترکیب این موارد باارزش بیشتر و فضای داخلی زیباتر، استایل مطلوبتر و رانندگی لذتبخشتر ما را مجاب میکند تا انتخاب مزدا را به شما سفارش کنیم.
nissan
۱۱ فروردین ۱۳۹۵من هیچ کدومو سوار نشدم فقط تو کلانتری خدمت میکردم یدونه هایلوکس داشتیم که هم چپ کرده بود هم موتورش اتیش گرفته بود خداوکیلی یه سواری میداد که ادم کیف میکردرفتم روغن موتورشو عوض کنم تو ترابری یه نصف استکان قیر اومد بیرون در ضمن فن هم نداشت تو تصادف شکسته بود تو بگو موتور یبار گرم کرد ..نه یادش بخیر به خاطر همین به تویوتا اعتقققققققققققققققاد دارم….راو4
هادی
۱۲ فروردین ۱۳۹۵همش درست، اما هایلوکس کلا فن نداره!
Ashkan
۱۲ فروردین ۱۳۹۵منم به پاس این که مزدا داشتم و ازش راضی بودم واقعا انتخابم مزدداست اصلا یه آخ هم نگفت با سرعت 210 باهاش رفتم انگار نه انگار حسی که بهم میداد انگار دارم با 160-170 میرم (نه تکونی نه فشار بادی رو ماشین تاثیر داشت قشنگ هوا رو میشکافت میرفت جلو )
واقعا به نظرم تو این نسلش دیگه واقعا مزدا گل کاشت با میتا و مزدا 3 و…. کلی جایزه گرفتن اینم که دیگه عالی
بی صبرانه منتظر RX-7 م
بهنام طیبی
۱۱ فروردین ۱۳۹۵جفتشون خودروهای ژاپنی هستن و مقایسه دقیق کار ساده ای نیست
افشین
۱۱ فروردین ۱۳۹۵انتخاب بین این دو سخته ولی چهره راو4 جذابتره مخصوصا که توی ایران cx-5 به طور عمده وارد نشده گزینه ای بهتر از تویوتا نمیشه انتخاب کرد…
amir
۱۱ فروردین ۱۳۹۵میدونم بی ربط به موضوعه ولی چون اکثره بچه های پدال اطلاعاتشون بالاس میپرسم
دوستان بین سورنتو 2013 و سانتافه 2015 سره دو راهی موندم
سانتافه به روزتره و شیک تره امکانات بیشتری هم داره
ولی سورنتو هم جادارتره و هم موتورش قویه مصرفشم با سانتافه یکی هس
لطفا راهنمایی کنید
ممنون
سامان اذری
۱۲ فروردین ۱۳۹۵سانتافه بگیر به روزتره ِ
اگه سورنتو مدل جدید بود بدون شک من سورنتو رو انتخواب میکردم
ولی ولی مدل قدیمی نه همون سانتافه 2015 خوبه
البته نظر شخصی منه
چون ماشینهای کره ای روز به روز ایراد های گذشته شونون رفع میکنند و کامل تر میشن
نوید جهرمی
۱۲ فروردین ۱۳۹۵تنها موردی که میتونه سورنتو13 رو جذاب تر کنه اینه که موتور 6 سیلندر روش باشه. منظورتون از قوی تر همین بود؟
با نظر سامان موافقم. اگر سورنتوی جدید و سانتافه ی جدید رو مد نظر داشتین میگفتم سورنتو.
اگر پیشنهاد دیگه ای بخوام بدم اوتلندر جدیده. من بودم اینو میگرفتم.
شاسی
۱۲ فروردین ۱۳۹۵سورنتو شش سیلندر ۲۰۱۳ خیلی بهتره رفیق. موتور قوی در کنار تمامی آپشن هایی که سانتافه هم داره یه خودروی کاملا به درد بخور میشه که توی سورنتو میتونی پیدا کنی. البته ظاهر خودرو سلیقه ای هست و من در مورد ظاهر سانتافه ۲۰۱۵ رو موفق تر میدونم.
mohsen
۱۳ فروردین ۱۳۹۵خوب دوست عزیز تو این رنج قیمتی یه نگا بندازی ماشین دست دوم و صفر بهتری هم میشه پیدا کرد
لندکروزر VX 2007 2006 میشه خیلی تمیزشو پیدا کرد که خداشم با اینا یکی نیست
ولی بین این دو واقعا نظری ندارم سوار سانتافه شدم فقط
نیما ناصری
۱۱ فروردین ۱۳۹۵گروه بهمن این مزدا خوشگلا رو میگن قراره بیاره
سعید
۱۱ فروردین ۱۳۹۵با تشکر از جناب احمد زاده
من مزدا رو انتخاب میکنم چون زیبا تر و چالاک تره ولی به نظر من طراحی داشبورد تویوتا خیلی هم خوبه ولی همه جا نقد منفی ازش شده نمیدونم من کج سلیقه ام یا نه
یک انتقادی هم که به نویسنده و سایت پدال وارده اینه که شما باید در پایان اینجور مقالات یک لینک نظرسنجی هم بزارید تا همه رای بدن ولی نیست
با تشکر
نوید جهرمی
۱۲ فروردین ۱۳۹۵منم با نظرت موافقم سعید جان.
این نظر سنجی رو خیلی خوب شد گفتی واقعاً جاش خالیه آخر مقالات مقایسه ای .
omid
۱۱ فروردین ۱۳۹۵کاش بجای( مایل بر گالن )همان (کیلوتر و لیتر) را استفاده میکردید، زیرا این مطلب مفید را دارید برای مردم ایران مینویسید که با (کیلومتر و لیتر) بیشتر سره کار دارن
ودر اخر باید بگم مزدا cx_5 خودرو جذاب و دوست داشتنی واسه جووناست ، و به لطف منطقه ازاد انزلی چندین مزدا cx_5 و تویوتا rav4 رو از نزدیک بررسی کردم و بازهم باید متذکر شد که تویوتا از لحاظ قدرت یه چیز دیگست.
امین
۱۱ فروردین ۱۳۹۵نظر شخصی من اینه که در مورد RAV تویوتا بسیار مغرورانه رفتار میکند در حالی که مزدا CX5 سخاوتمندانه از نظر تکنولوژی یک قدم جلوتر از تویوتاRAV4 است
منصور
۱۱ فروردین ۱۳۹۵انتخاب بین خوب و خوبتر…..
Hessam lexus
۱۱ فروردین ۱۳۹۵به نظرم کیفیت راوفور بهتره
واقعا هر دوتاشون ماشین های خوبی هستن
ژاپنی و با کیفیت
F.A
۱۱ فروردین ۱۳۹۵RAV 4 الکی خیلی گرونه؟! مزدا cx5 و میتسوبیشی اوتلندر از هر لحاظ به مراتب از RAF4 بهترن. یکی از دوستام RAV4 و یکی دیگه اوتلندر دارن. هر دو را سوار شدم. واقعأ اوتلندر به مراتب از RAV4 نرم تر و راحت تر و ارزانتر و … هست. البته نه اینکه RAV4 بد باشه اما خیلی گرونه و به پای دو ماشین مذکور نمیرسه.
اشكان
۱۱ فروردین ۱۳۹۵من اینجا سوار گرند چیروکی هم شدم…..سوار cx5 هم شدم…..خدایی اگه چشاتو ببندند و گوشاتو بگیرن تا صدا موتورو نشنوی….تخته گاز دنده 2 تا 4 رو عمرا بفهمی تو کدوم ماشینی….انصافا عجیب میره این مزدا!!
ارش
۱۱ فروردین ۱۳۹۵پرچم تویوتا بالا
سروش
۱۱ فروردین ۱۳۹۵مزدا حرف نداره ،اگه گروه بهمن مونتاژ مزداهای جدید رو شروع کنه عالی میشه
مهدی
۱۱ فروردین ۱۳۹۵درود
من Rav4 رو انتخاب میکنم، شاید متعصبانه باشه اما استفاده ی خودم از محصولات تویوتا در انتخابم تاثیرگذاره.
به قول فلاسفه هیچ انسانی از تعلقات اش نمیتواند جدا باشد.
با تشکر
احمد باقری
۱۲ فروردین ۱۳۹۵هر دو خوبن، مزیتهای مزدا هم مثل اینکه بهتره، ولی به نظرم تویوتا بهتر میاد، با تویوتا بیشتر حال می کنم.
حسین
۱۲ فروردین ۱۳۹۵طراحی تویوتا نسبت به فیس لیفتش پس رفت کرده مخصوصا نمای جلوش،ولی مزدا نسل به نسل زیباتر شده
من به شخصه مزدارو انتخاب میکنم
ارمان
۱۲ فروردین ۱۳۹۵شاهین جان دمه شما گرم مطالب اخیرتون بسیار زیبا بود کاش بتونید یکی از این دو محصول رو با اوتلندر مقایسه کنید چون الان در بازار هم موجود هست یکم کاربردیتر هم هست.
امید وارم همچین مطلبی پیدا بشه . مرسی از شما
سامان اذری
۱۲ فروردین ۱۳۹۵هردوشون عالی هستند
ولی یه رقیب خیلی خطرناک دارن به اسم
هوندا CR-V
(*مهرداد*)
۱۲ فروردین ۱۳۹۵دقیقا ….و البته برادرش یعنی هوندا HR-V
حسام
۱۲ فروردین ۱۳۹۵برای من محصولات مزدا نسبت به تویوتا خاص تر بودن و بیشتر مورد پسندم هستش.
اما یک سوال:
این مایل بر گالن ینی چقدر؟
luis
۱۲ فروردین ۱۳۹۵یه بار یه مقاله راجع به دوتا خودرو 3 سال کارکرده بزارید تا بفهمیم ماشین یعنی چی
پیکانم وقتی صفره همه دکمه هاش سالمه صدا هم توش نمیاد مهم دوامه اول و اخر دوامه .
شاهین
۱۲ فروردین ۱۳۹۵سلام
مایل بر گالن واحد امریکایی مصرف سوخت هستش و به این معنی هست که با هر گالن سوخت،یک خودرو چند مایل رو میتونه طی کنه.
از نظر تبدیلات هم هر مایل بر گالن برابر با 0.4 کیلومتر بر لیتر هستش.
ارادتمندم
احمد باقری
۱۲ فروردین ۱۳۹۵شاهین جان، بی زحمت، وقتی داری ترجمه می کنی، لیتر به نسبت کیلومتر رو بذار، حالا برای اینکه اصلیت مقاله به هم نخوره، میتونی داخل پرانتز بذاری و بی جزو مقاله نبوده. ممنون.
(*مهرداد*)
۱۲ فروردین ۱۳۹۵این گروه بهمن که تو ایران مزدا مونتاژ میکرد یا میکنه همیشه مزداهایی که مونتاژ میکنه یک یا دو نسل عقب هستن …مثلا مزدا ۳ وقتی مونتاژ میکرد و صفر تحویل ملت میداد در کشورهای دیگه از رده خارج بود و نسل جدیدترش تولید میشد ..
محمد
۱۲ فروردین ۱۳۹۵جفتشون عاااالی هستن…هیچ حرفی واسه گفتن ندارن
محمد
۱۲ فروردین ۱۳۹۵هر دو ژاپنی و با کیفیت هستن. ولی فراموش نکنید که تویوتا و هوندا و نیسان تو ژاپن درجه 1 هستند. مزدا و میتسوبیشی و سوبارو و سوزوکی تو ژاپن درجه ی 2. پس انتخاب = تویوتا.
شاسی
۱۲ فروردین ۱۳۹۵مزدا همیشه بهترینه، ظاهر زیبا، فنی عالی، امکانات فوق العاده در قیمت مناسب، اصن صدای موتور مزدا دلنشین ترین صدای موتور دنیاست
مزدا انتخاب اول و آخر
Archi KHAN
۱۲ فروردین ۱۳۹۵CX-5 لایک
RAV4 دیس
mohsen
۱۳ فروردین ۱۳۹۵واقعا من متاسفم واسشون که اینجوری گیر میکنن بین انتخابشون خخخخ
بیا اینجا انتخاب بین پرایدو یکم بیشتر داشتی 405 حالشو ببر
me84
۱۴ فروردین ۱۳۹۵مزدا رو بیشتر دوست دارم
solat
۱۵ فروردین ۱۳۹۵از نظر نمای بیرونی تویوتا زیباتر هس ولی از نمای تو مزدا البته از نظر من / بحرحال هر دو با کیفیت هستن در این شکی نیست