برای اینکه ببینید کراساوور خانوادگی و شهری شما تا چه حد میتواند در خارج جاده و مسیرهای سخت دوام بیاورد لازم نیست حتماً خودروی خود را نابود کنید. محدودیتهای کراساوورها کاملاً مشخصاند و اصولاً برای آفرود سخت ساخته نشدهاند. با این حال میتوانید روی رفتن به یک جاده خاکی و تپههای کم شیب و رودخانههای کم عمق روی آنها حساب باز کنید.
از سوی دیگر شاسیبلندهای واقعی به خوبی با طبیعت سازگار شدهاند و هر مسیری را طی میکنند. از مسیرهای شنی تا صخرهای و رودخانههای با عمق زیاد. حال اگر قرار باشد یک کراساوور را برای آفرود تجهیز و مسلح کنیم، آیا توان رقابت با یک خودروی آفرودر واقعی را پیدا خواهد کرد؟
در اینجا دو خودروی متفاوت در برابر هم قرار میگیرند. جیپ رانگلر روبیکان، استاد آفرود، اولین انتخاب برای بسیاری از خریدارانیست که به دنبال این کلاس هستند. در سوی دیگر نسخه TRD تویوتا روفور قرار دارد که نسخهای مجهز برای آفرود میباشد.
عجیب است که این نسخه از تویوتا با وجود اینکه برای حضور در صحراها بهینه شده، فاقد قلاب بند بکسل است. با این حال از تایرهای مخصوص تریل و کمک فنرهای با تنظیمات مخصوص استفاده شده اما ظاهراً تویوتا فکر همه چیز را برای آفرود نکرده است.
محل رقابت، یک پارک طبیعی در کارولینای شمالی است که پر از گل و لای و تپههای پر شیب است. انتظارات ما از تویوتا با توجه به فاصله ۲۱.۸ سانتیمتری کف آن از سطح زمین چندان زیاد نیست. نبود قفل دیفرانسیل هم در این خودرو کار را مشکلتر میکند. سیستم چهار چرخ محرکه تویوتا میتواند با سیستم انتقال فعال گشتاور حداکثر ۵۰ درصد گشتاور را به محور عقب منتقل میکند و این بخشی از کمبود قفل دیفرانسیل را جبران میکند.
جیپ اما با محورهای فعال، جعبه دنده دو سرعته، قفل دیفرانسیل جلو و عقب و میله ضد غلطش جلو است. ارتفاع جیپ از زمین بیشتر است و زاویه ورود و خروج آن به شیب هم بسیار بهتر است.
در یک مسیر پر از گل و لای به سختی این دو خودرو را میتوان متوقف کرد. تویوتا روفور TRD با فنرهای قرمز و بامپرهای دوتایی دامنه لرزشی متفاوتی را تحمل میکند به طور مثال در سرعتهای پایین، میتوانید یک رانندگی پرشور داشته باشید اما با بالاتر رفتن سرعت توان سیستم تعلیق انگار تمام میشود و اسپویلر جلو هم شن و گلهای مسیر را میبلعد.
نبود قلاب بند بکسل یک نقص بزرگ است. شما ناچار میشوید در زیر خودرو خزیده و قلاب یدک کشی را به حفره شاسی ببندید. تویوتا همچنین انتخابگر الکترونیکی حالتهای گل و لای و شن و ماسه دارد. موتور ۲.۵ لیتری این خودرو ۲۰۳ اسب بخار نیرو تولید میکند. تویوتا روفور TRD کاملاً قابل احترام است اما باید ببینید چه انتظاری از آن دارید.
رانگلر این رقابت به یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژر مجهز است که با کمک یک گیربکس ۸ سرعته خودکار نیروی آن به چرخهای پوشیده در تایرهای آلترین گودریچ منتقل میشود.
تویوتا در حالتی که سرعت بیشتری گرفته میتواند از گیر کردنها نجات یابد اما در عین حال قسمت عقب آن بازیگوشی کرده و منحرف میشود. شما میدانید که اگر با این خودرو گیر بیافتید نیاز به کمک خواهید داشت. جیپ در تمام این مسیرهای تست اول است و حتی در زمانی که آب تا روی کاپوت آن فرا گرفته، به راحتی به پیش میرود.
تویوتا به هیچ وجه نمیتواند برخی مسیرها را طی کند و بنابراین پشت سر جیپ به حرکت ادامه میدهد. یک دوربین درست در زیر نشان تویوتا در جلو قرار گرفته که مسیر و عمق آب را نشان میدهد. با اینکه اگزوز هم کاملاً در زیر آب قرار گرفته اما هنوز روفور گیر نکرده ولی کمی بعدتر با گرم شدن بیش از حد سیستم انتقال نیرو، پیامی در نمایشگر نشان داده میشود که محور عقب از بازی خارج شده و عملاً خودرو تبدیل به یک دیفرانسیل جلو شده است. پس باید کمی منتظر ماند تا با خنک شدن سیستم بتوان بار دیگر از این مهلکه خارج شد.
در مسیرهای صخرهای باید مراقب بود تا تویوتا با وجود تایرهای چسبنده خود به سمت دیوارهها سر نخورد و آسیب نبیند بنابراین باید مسیرهایی را انتخاب کنید که در اطراف آن وسیع و به دور از درخت و دیواره باشند. جیپ اما به مسیرهای سختتر هم سر میکشد در حالی که تویوتا از آنها چشمپوشی میکند.
تویوتا روفور TRD یک آفرودر خیالی است و درواقع همان کراساووری است که کمی تقویت و تجهیز شده و هرگز جای یک شاسیبلند واقعی را نخواهد گرفت. این میتواند پاسخ کسانی باشد که هنوز فکر میکنند با بستن تعدادی تجهیزات و تزئینات آفرودی میتوانند جا پای بزرگان بگذارند.
کافر مقدس
۱۶ مهر ۱۳۹۹جیپ اما به مسیرهای سختتر هم سر میکشد در حالی که تویوتا از آنها چشمپوشی میکند.
تویوتا به هیچ وجه نمیتواند برخی مسیرها را طی کند و بنابراین پشت سر جیپ به حرکت ادامه میدهد
باید کمی منتظر ماند تا با خنک شدن سیستم بتوان بار دیگر از این مهلکه خارج شد.
چه کاریه سر به سر جیپ میذاری اون تو بیابون و گل لای متولد شده
امین
۱۶ مهر ۱۳۹۹آخه اینا کی رقیب شدن ما ندونستیم؟! برانکو حریف این جیپ نیس تو آفرو جی کلاس نیس دیفندر نیست این چطوری آخه پا به پای اون پیش بره وقتی قفل دیفرانسیل هم نداره? جیپ کاملا اهدافش آفروده اکسلش ارتفاعش امکاناتش ولی بقیه کمپانی هم اهدافشون نهایتا میشه ۸۰ درصد آفرودی مثلا برانکو جی کلاس دیفندر و… برای رقابت با جیپ یا باید مثل اون ساخت یا قبول کرد توی آفرود جیپ سر تره البته بقیه قطعا توانایش رو دارن ولی نمیسازن چون این اکسل و شاسی کلا آفرودیه و نرمی جاده رو نداره
زیزیگولو
۱۶ مهر ۱۳۹۹آفرودرای معدودی به اندازه ی جیپ رانگلر شاخصو منحصر بفرد هستن، تو این مقایسه تویوتا با جیپ رانگلر کاملاً مشخصه که رانگلر از نظر تواناییای آفرودی هیچ نگرانی نداره خوب حالا شاید فرمول جیپ این روزا قدیمی به نظر برسه ولی این برند هنوزم رانگلر رو با علاقه زیاد به فروش میرسونه و مشتریا و هوادارا هم با علاقه ی زیادی رانگلرو میخرن
حسین
۱۶ مهر ۱۳۹۹دم جیپ گرم که تونست کراس اور تویوتا رو شکست بده. چون قبلا بارها توسط مجلات مختلف در مقابل خانواده لندکروز شکست خورده. از سری هفتاد گرفته تا سری دویست
shayan
۱۷ مهر ۱۳۹۹خب، اولا وقتی میخوای در مورد پایه گذار افرود و دو دیفرانسیل افرودی صحبت کنی یکم. فک کن… داری در مورد جیپ ای حرف میزنی که توی افرود و کوه و گل متولد شد تا نیاز ارتش رو برطرف کنه، وقتی توی جنگ جهانی دوم با جیپ از کوه میرفتن بالا، چش بادومیا نمیدونستن جیپ چطوری نوشته میشه!?
حالا بیایم وقتی که تویوتا افرودر ساخت
یه جیپ رو اوردن تو شرکت لوگوی تویوتا زدن روش و شد تویوتا لندکروز… که خیلیا بهش جیپ تویوتا هم میگن
پس پایه و اساس افرود تویوتا رو جیپ بوده
همین مجلاتی که میگی جیپ رو به عنوان بهترین افرودر جهان معرفی میکنن
نه لشکروزی که موتور وی8 اش تکنولوژی 30 سال پیش رو داره
یا نه سری 70 ای که 30 سال عه بدون اپدیت داره تولید میشه?
پس وقتی داری به بهترین افرودر جهان فک میکنی
مواظب باش در موردش چی مینویسی
وقتی 80 سال پیش جیپ بوجود اومد و هنوزم سلطنت افرود دستشه
چه نیاز به لندکروز با استهلاک و سری70 30 سال پیش؟?
حسین
۱۷ مهر ۱۳۹۹من مستند حرف زدم شایان نیاز نیست اینقدر داغ کنی. ضمنا همین جیپ رانگلر با تمام آپدیت هاش در مقابل همون سری هفتاد سی سال پیش شکست خورد که مطلبش توی همین پدال هم هست. شما هم سعی کن با سند و مدرک حرف بزنی. با لشکروز گفتن راه به جایی نمی بری دوست عزیز. یکی از ویژگی های مهم یک آفرودر سادگی تعمیر و همچنین دوام زیادش هست، برای همین همه مستندسازها که چندین ماه در شرایط سخت از ماشین استفاده می کنن همشون یا تویوتا دارن یا نیسان چون جیپ اون کارایی رو نداره. حالا اگه پذیرش واقعیت موجود اینقدر براتون سخته هزارتا دیسلایک بدین ?
sina
۱۷ مهر ۱۳۹۹الان جواب تورو باید چطوری داد ینی :/
یه حرفایی میزنین فککنین فک کنین ک دیگرانم میبینن.. همین
shayan
۱۷ مهر ۱۳۹۹اولا جیپ یکی از افرودر هایی هست که افرود اش به صورت مکانیکی هست و نیازمند یه راننده خوب
برعکس لندروور دیفندر که کل سیستم افرود اش رو یه سیستم کامپیوتری انجام میشه
نمیدونم با چه استدلالی گفتی جیپ افرودش اینطوریه
بعدشم من نمیفهمم کی اینو بهتون گفته مستند ساز ها برای فیلمبرداری تویوتا یا کلا ژاپنی استفادع میکنن فقط
مونده به شرایط عه کلا
گرند تور رو. برات مثال میزنم
که اصلا توی فیلمبرداریش ماشین ژاپنی نیست
فراری 360 مودنا
فراری 458 ایتالیا
فورد اف 150
کادیلاکctsv
پورشه کاین
پورشه 911
هامر اچ1
بنز ام ال 55
مینی
و ون فولکس
اون حرفایی که از معده میاد همه برای فیلم برداری فلان کارو میکنن با تویوتا میرن از کجا
میاد خدا میدونه
بعدشم
اون نسخه رانگلر که با سری70 و یه شاسی بلند روسی تست شد
ضعیف ترین مدل رانگلر بود
و برای این ساخته شده که علاقمندا بخرن و تیونش کنن
چون جیپ ذاویه حمله و فرارش برای تیونینگ عالیه
وگر نه شما برو تست عای نسخه روبیکان که اینجا هم بود یا نسخه ای که موتور 3 لیتر توربو دیزل داره رو ببین بعد بیا از لندکروز و حرف بزن
من نمیفهمم چرا هر ماشینی دو دف بود شما فک میکنین افرودش خوبه یا قابل مقایسه با بزرگای افرود مثل رانگلر و جی کلاس عه
لطفا یکم اون تعصب رو بزار کنار
حسین
۱۸ مهر ۱۳۹۹دوست عزیز کی از لندرور حرف زد؟ کی از گرندتور حرف زد؟ فراری و پورشه چی میگن این وسط؟ منظور من مستندهای راز بقا بود که مستندساز حتی بیش از یکسال میره تو سخت ترین شرایط ممکن با کمترین امکانات از ماشین استفاده می کنه نه گرندتور. بزرگ بودن به اسم نیست به عمله.
هر ماشینی دو دف بود؟ مثل اینکه نمی دونی لندکروز شاسی نردبانی داره. دف لاک داره، امکانات و آپشن های آفرودی داره که حتی همون جیپ جان شما هم نداره از جمله حالت کرال. ضمنا مثل رانگلر تو سرعت های بالا از هم نمیپاشه، ایمن هم هست نه مثل رانگلر با یک ستاره ایمنی
تعصب رو بزار کنار. رانگلر ماشین کاملی نیست و معایب خیلی زیادی داره.
موتورترند دو سه سال قبل بررسی جامع بین لندکروز و جی کلاس و رانگلر انجام داد و در نهایت لندکروز رو در رتبه اول قرار داد.
Sina
۱۶ مهر ۱۳۹۹فکر کنم شما اصلا اصل موضوع مقاله رو نفهمیدی یه دور دیگه عنوانشو با متنش بخون…
تی آر دی شاخه تقویتی آفرود تویوتاست امسال برای اولین بار تی آر دی روی راو فور هم ارایه شده
راو فور ذاتا واسه آفرود ساخته نشده
حالا این مقاله خواسته نشون بده آیا صرفا با اضافه کردن تایر آفرود و کمک فنر ویژه و دور گلگیر و زیر بدنه پلاستیکی بیشتر و مقایسه ش با یه آفرودر واقعی مثل رانگلر میشه انتظار یه آفرود خوب رو ازش داشت یا صرفا فقط ظاهر سازی و خوشگل سازیه
اصلا بحث مقایسه آفرود تویوتا و جیپ نیست
همین راو فور تی آر دی یه چندتا داداش داره به اسم فور رانر تی آر دی تاکوما تی آر دی و لندکروز تی آر دی اونارو بیاره واسه آفرود مطمعنا جیپ به این خوشگلیا نمیتونه قد علم کنه
خود من فقط عشق شاسی بلند بدنه روی شاسی هستم عشق آفرودر ۷ نفرم فقط فیلم مقایسه اینارو میبینم بین لامبورگینی و ماشین آفرود قطعا آفرود و بر میدارم
و اگر روزی ماشینی واسه افرود بخوام صد در صد تویوتا فور رانر تی آردی رو بر میدارم
مشکل من با تویوتا فقط امکانات و قیافه داخلشه وگرنه واقعا تو آفرود و جون سختی بی رقیبه
ما که دستمون کوتاهه ولی عربها آفریقاییا استرالیا خود شمال آمریکا بیشترین خریدشون واسه آفرود تویوتا اونم فور رانره و همیشه کمترین افت قیمت رو دره همین فور رانر بیتشرین زمان موندن پیش صحابش رو داره و نمیفروشتش
NAVID۰۰۹۸
۱۷ مهر ۱۳۹۹راوفور تا همینجاش هم شاهکار کرده اومده !!!
آخه کدوم عاقلی با کراساوور جاهایی میره که suv باید بره !!!
در آفرود ، اول شاسی جدا از بدنه مهمِ و سپس مقدار گشتاور در دسترس و دور موتور پائین که اصلاً هیچ کراساووری چنین نیست .
اما جالبی کار اینجاست که راوفور بکسلبند نداره و این مسخرست ، ای کاش تویوتا یه دلیل داشته باشه برای این کار و اگر نه که حتماً یادشون رفته ببندند !
اما با این حال تا همینجاش هم راوفور زیادی خوب بوده و هیچ انتظاری در حد روبیکان ازَش نمیره .
سامان اذری
۱۷ مهر ۱۳۹۹رقیب جیپ راوفور نیست بلکه فوررانر تی ار دی پرو هست که یه افرودر عالییه
SF90 STRADALE
۱۶ مهر ۱۳۹۹امیدوارم برای چینی سوارهای ایرانی که با شاسی بلند خودشون میرن آفرود و کلاس هم میزارن ، مسئله روشن شده باشه
البته آفرودشون برای خنده خوبه ??
تازه این کراس اوور تویوتا هست نه جَک و جیلی
Ramiin
۱۶ مهر ۱۳۹۹اینکه بری تو بیابیون چهارتا تپه بالا پایین کنی که آفرود نیست. بزا خوش باشن ???
SF90 STRADALE
۱۶ مهر ۱۳۹۹به جان خودم این چیزا رو دیدم که میگم
البته طرف ضایع هم شده ولی بازم کم نمیاره
من حرفم اینه که برای خنده دیگران هم شده میتونی با کراس اوورهای چینی بری آفرود خیلی سبک ولی جون هرکی دوست داری تو ماشین ژست نگیر و به ماشینت افتخار نکن
Ramiin
۱۶ مهر ۱۳۹۹من خودم چندتا از دوستام کراس چینی دارن همینطورین. حس می کنن دارن میرن رالی داکار ???
MehdiTurbo
۱۷ مهر ۱۳۹۹منم اگه یه روز کراس اور چینی بخرم ژست میگیرم
اتفاقن خیلی خوبه که با چینی ژست میگیره یعنی اون چیزی که داره رو دوست داره حتمن لازم نیست لندکوروز سوار شه تا ژست بگیره دمش گرم ایشالله منم یه روز کراس اور چینی بخرم باهاش ژست بگیرم.
OMID
۱۶ مهر ۱۳۹۹جالبیش اینه اگه واقعا بخوان برن آفرود با همون پول کراس اور چینی و حتی کمتر میتونن یه ماشین آفرود درست حسابی جمع کنن
محمد
۱۶ مهر ۱۳۹۹فکر میکنم تویوتا اف جى یا فورچنر انتخاب معقولانه ترى باشه.از راوفور تقریباً مثله سانتافته و سورنتو باید انتظار داشت.
M
۱۶ مهر ۱۳۹۹“فکر میکنند با بستن تعدادی تجهیزات و تزئینات آفرودی میتوانند جا پای بزرگان بگذارند” …
امیر
۱۶ مهر ۱۳۹۹مقایسه این دوتا منصفانه نیست
تا به امروز هیچ افرودری از همه نظر در حد رانگلر نبوده، راو۴ ک بماند دیگه
sina
۱۷ مهر ۱۳۹۹کی گفته مقایسه کردن فقد خاستن ببینن با بستن تجهیزات افرود به یه کراس اوور میتونن نتیجه ی خوبی بگیرند یا نه اون جیپ رو یه نمونه کاملا برتر به عنوان مثال اوردن
Ho3in
۱۶ مهر ۱۳۹۹به نظرم جیپ باید به عنوان ماشین سوم استفاده بشه
برای طبیعت گردی و افرود
و راو هم برای ماشین اول استفاده باشه
و ماشین دوم هم یه ماشین برقی داخل شهری
Sina
۱۶ مهر ۱۳۹۹واقعا مقایسه اشتباهی بود.
این ماشینو با جیپ چروکی باید مقایسه کرد نه با رانگلر.
اصلا رانگلر کارش این کاره.رقیب این ماشین G کلاس و دیفندر هست که خیلی گرونترن ، حداقل فورانر رو باید بگذاشتن
انگار فقط راوفور آوردن که خرابش کنن ، کارشون مثل این بود که یه ماشین اسپرت رو با سوپر اسپرت مقایسه کنی.
اصلا راوفور ( حتی اگه TRD باشه) کارش یه کراس اوور شهری با کمی آفروده.
و جیپ رانگلر واسه آفرود ساخته شده. سخت ترین نوع آفرود
OMID
۱۶ مهر ۱۳۹۹کلا هدفشون نشون دادن فرق کراس اور با آفرودر واقعی بود
joojoo
۱۸ مهر ۱۳۹۹حتی از جیپ چروکی هم کم میاره این خوشگل خانوم ژاپنی
Sina
۱۶ مهر ۱۳۹۹دوستان میدونم زیاد مربوط نیست ولی ایکاش پدال یه بخش برای بازی ها هم بذاره.
مثلا الان بازی Nfs Hot Persuit Remaster معرفی شده
نسخه اصلی این بازی سال ۲۰۱۰ اومده بود که الان آپدیت شد.نسخه اصلیش رو بازی کرده بودم از بهترین بازی هایی بود که بازی کردم.صدای لامبورگینی رونتون اش هنوز یادمه.
گرافیکش همون زمان هم فوق العاده بود. الان بازسازی کردنش.
یه شاهکار بی نظیر بود
NISSAN GTR SOLTAN/MY LOVE C350
۱۶ مهر ۱۳۹۹الان این مقایسه ینی چی مثلا؟که چی؟
اینکه دو تا ماشینی که هم رده و رقیب هم نیستن رو بیاری بعد بخوای مقایسه کنی و یکیشونو بکوبی که چی بشه؟
این مجلات خودرویی هم مثل خوانندگی شده هر بچه ای رفته مجله تاسیس کرده داره ماشین بررسی میکنه
(Saeed(peugeot
۱۶ مهر ۱۳۹۹با احترام ب تویوتا …. ولی تویوتا کنار این جیپ مثل جوجه هست …..
سلطان آفرودر های کره خاکیه جیپ
Elmiraj
۱۶ مهر ۱۳۹۹آن سوی میدان باید برانکو یا فور رانر قرار میگرفت…
.
اینا چین آخه…
Maserati
۱۶ مهر ۱۳۹۹رانگلر افرودش بهتره یا لندکروز؟
یوسف
۱۶ مهر ۱۳۹۹خوب در این مقایسه جیپ به طرز آشکاری برتری داره.
نکته ای که دوست دارم اینجا اشاره کنم اینکه متاسفانه بسیاری از افراد فکر میکنن داشتن یک خودروی شاسی بلند به معنی توانایی برای آفرود رفتنه. بسیار اتفاق افتاده این افراد متوهم بلاهای بدی سر خودشون آوردن (مثل گیر افتادن در زمین های خطرناک).
در بسیاری از کشورها برای آفرود رفتن نیاز به آموزش و گواهینامه های خاصی هست و افراد برای رانندگی در مکان های سنگلاخ و خطرناک و نحوه نجات خودشون و یا تعمیر خودرو در شرایط خرابی آمورش می بینند.
مهمترین نکته اینکه در کشور ما آفرود به معنی نابودی و منکوب کردن طبیعته، کافی به اثراتی که افراد پس از آفرود ار خودشون به جا میگدارن نگاهی بندازید، فرسایش سنگین خاک به ویژه در مکان های گل آلود (خاکی که پدیدار شدنش میلیون ها سال طول کشیده)، لگدکوب کردن پوشش گیاهی (توجه کنید در مناطق محبوب برای آفرود پوشش گیاهی فقیرتر و شکننده تره)، تخریب زیستگاه جانوران ریز و درشت و …
برای آفرود علاوه بر خودروی شاسی بلند نیاز به آموزش و فرهنگ احترام به طبیعت و حیات جانوری و گیاهی هست.
ارشیاSVJ
۱۶ مهر ۱۳۹۹به نظرم باید فوررانر TRD می اوردن
هرچند اونم جلو رانگلر فیات 500X هست!!
ولی از این که بهتره.
مجید
۱۶ مهر ۱۳۹۹مجله ماشین!!!
datsun
۱۶ مهر ۱۳۹۹رافور یه کراس اوور و ذات آفرود نداره شاید تو این کلاس هیچکدوم از رقیباش نتونن یکی از این مسیرها رو رد کنن .ولی اگه فوررانر بود معادلات فرق میکرد.
Omid622
۱۷ مهر ۱۳۹۹باید فورانرر را می آوردن
سامان
۳ آذر ۱۳۹۹درجواب حسین باید بگم ،،بحث سادگی اومد وسط نه امکانات رفاهی و اگر شما دنبال سرعت و کل کل در سرعت هستی ،،لنکروز جونت رو با بی ام دبلیو مقایسه کن ،خودت حرف خودتو نقض کردی،،اما بحث اصلی،،اصلا کاری به تویوتا رافور ندارم چون در حدی نیست که بخواد کل کل کنه،،،و اینکه جیپ انواع و اقسام با قدرتهای مختلف داره که اگه دنبال مدرک هستی میتونی راحت تو گوگل سرچ کنی و قدرتهاشونو ببینی که از چه دره هایی بالا و پایین رفته این جیپ قدرتمند که لندکروز شما حتی نمیتونه به اونجاها خودشو برسونه که تو جنگ جهانی بهش توپ میبستن و توپ حمل میکرد،،ضمنا لندکروز نهایتا تا ۶۰۰ اسب بخار داشته باشه اما جیپ تا ۱۰۰۰ و حتی ۱۱۰۰ اسب بخار هم قدرت داره،،ضمنا اگه در مستند راز بقا از جیپ استفاده نکردن ،،اون دیگه کاملا سلیقه ای بوده درثانی هیچوقت و هیچوقت توی آفرود ژاپنی ها حریف آمریکاییا نمیشن،،یاعلی✋✋