تویوتا سوپرا یکی از خودروهای اسپرت و محبوبی است که همواره توانسته است جذابیت خود را حفظ کند. حتی در نسل چهارم، این خودرو همچنان توانسته است جوانان را به خود جلب کند. اما چرا این خودرو همچنان جذاب است؟ با پدال همراه باشید
تاریخچه تویوتا سوپرا mk4
تویوتا سوپرا یکی از اسطورههای خودروسازی ژاپنی است که در طول تاریخ خود، به عنوان یکی از خودروهای اسپرت با عملکرد بالا شناخته شده است. در سال ۱۹۷۸ تویوتا سوپرا به بازار عرضه شد و همچنان تولید این ساخته محبوب تویوتا ادامه دارد. در این متن به معرفی نسل چهارم (۱۹۹۳ – ۲۰۰۲) تویوتا سوپرا میپردازیم.
در سال ۱۹۹۳، تویوتا نسل چهارم سوپرا را معرفی کرد. این نسل از سوپرا دارای طراحی جدید و فناوریهای پیشرفتهای بود که آن را از نسلهای قبلی متمایز میکرد. یکی از ویژگیهای جالب این نسل از سوپرا، استفاده از موتور ۶ سیلندر توربوشارژ با قدرت بالا بود. این موتور قادر به تولید توان ۳۲۰ اسب بخاری بود که برای آن زمان بسیار قدرتمند محسوب میشد.
طراحی بدنه این نسل از سوپرا نیز بسیار جذاب بود. خطوط زیبا و دینامیک، همراه با جلوهای اسپرت و جذاب، این خودرو را به یک اسطوره از دیدگاه ظاهری تبدیل کرد. همچنین، استفاده از فناوریهای پیشرفته در فضای داخلی و قابلیتهای رانندگی حرفهای، این خودرو را به یک انتخاب عالی برای علاقمندان به خودروهای اسپرت تبدیل کرد.
با وجود تمام قابلیتهای فنی و ظاهری جذاب، نسل چهارم این تویوتا همچنان با مشکلاتی روبرو بود. یکی از مشکلات اصلی این خودرو، وزن زیاد بود که بر راندگی و عملکرد آن تأثیر منفی میگذاشت. همچنین، در بازار آمریکا، تغییرات قانونی در استانداردهای انتشارات گازهای خودرو، باعث شد که تولید و فروش این خودرو در آمریکا به پایان برسد.
با این حال، توجه به جزئیات فنی و ظاهری زیبای تویوتا سوپرا نسل چهارم، همچنان مورد تحسین علاقمندان به خودروهای اسپرت قرار دارد. همچنین، بازار فروش خودروهای دست دوم این نسل از سوپرا نیز همچنان فعال است و علاقهمندان به این خودرو میتوانند خودروی مورد نظر خود را پیدا کنند.
همچنین بخوانید: پروژه دیتیلینگ جذاب تویوتا سوپرا نسل چهارم را تماشا کنید!
چرا تویوتا سوپرا نسل چهارم پس از ۳۰ سال هنوز برای جوانان جذاب است؟
یکی از دلایل اصلی جذابیت تویوتا سوپرا نسل چهارم، طراحی زیبا آن است. با داشتن خطوط خارق العاده و طراحی دینامیک، این خودرو همچنان به عنوان یکی از زیباترین خودروهای اسپرت شناخته میشود. همچنین، استفاده از مواد با کیفیت و فناوریهای پیشرفته در ساخت این خودرو، به آن امکان میدهد که همچنان در برابر خودروهای رقیب پایداری و کارایی بالایی داشته باشد.
قدرت و عملکرد بالای تویوتا سوپرا نسل چهارم نیز یکی دیگر از دلایل جذابیت آن است. با داشتن یک موتور قدرتمند و سیستمهای پیشرفته مانند سیستم توربوشارژ، این خودرو توانسته است علاوه بر زیبایی، عملکرد بالایی نیز داشته باشد. سرعت بالا، شتاب قوی و کنترل برتر تویوتا سوپرا نسل چهارم، آن را به یک خودرو اسپرت و جذاب برای جوانان تبدیل کرده است.
علاوه بر این، توجه به جزئیات و امکانات داخلی و صوتی تویوتا سوپرا نسل چهارم نیز یکی از دلایل محبوبیت آن است. داشتن یک سیستم صوتی پیشرفته، صندلیهای راحت و فضای داخلی شگفتانگیز، این خودرو را به یک محل مناسب برای لذت بردن از رانندگی و سفر تبدیل کرده است.
در نهایت، تاریخچه و ارث فرهنگی تویوتا سوپرا نسل چهارم نیز نقش مهمی در جذابیت آن دارد. به عنوان یک خودرو اسپرت معروف و محبوب، سوپرا همواره جزئی از فرهنگ خودروسازی بوده است و همچنان توانسته است با حفظ اصالت و هویت خود، جذابیت خود را حفظ کند.
با ذکر موارد فوق، میتوان گفت که تویوتا سوپرا نسل چهارم همچنان یکی از خودروهای جذاب و محبوب برای جوانان است. طراحی زیبا، عملکرد قدرتمند، امکانات داخلی و صوتی پیشرفته و ارث فرهنگی، همه به همراه همچنان بودن اصالت و هویت تویوتا سوپرا، این خودرو را به یک گزینه جذاب برای علاقمندان به خودروهای اسپرت تبدیل کرده است. با توجه به تاریخچه و ارثیه تویوتا سوپرا، این خودرو همچنان یکی از نمادهای خودروسازی ژاپنی است و در آینده نیز ادامه خواهد داشت. به نظر میرسد که علاقهمندان به خودروهای اسپرت، همچنان به دنبال یافتن یک تویوتا سوپرا نسل چهارم قابل اعتماد هستند که با توجه به تاریخچه و ارثیه این خودرو، این امر قطعاً ممکن است.
همچنین بخوانید: یادی از گذشته، نبرد تویوتا سوپرا ۱۹۹۳ با بهترین اسپرتهای دهه ۹۰
𝐀𝐥𝐢
۲ اسفند ۱۴۰۲من تو ژاپنی ها یکی این یکی gtr اسکای لاین رو خیلی دوست دارم
Taha Ayoobi
۲ اسفند ۱۴۰۲ژاپنی های دهه 90 همشون عالی بودن
سوبارو ایمپرزا، هوندا NSX، میتسوبیشی اولوشن، نیسان gtr، تویوتا سوپرا، مزدا rx-7
.
۳ اسفند ۱۴۰۲Eclipse کدوم نسلی میشد؟
منظورم اکلیپسه.
تو زمان خودش میگن خیلی خفن بوده.
MehdiTurbo
۲ اسفند ۱۴۰۲این خودرو از نسل جدیدش بسیار جذاب تر
هم زمان اگه تولید صفر داشتن انتخاب من این بود
و این حکایت خیلی از خودروهاس
Taha Ayoobi
۲ اسفند ۱۴۰۲نسل جدیدش نخواسته مثل قبلی طوفان به پا کنه.
علت این که چرا نسل چهارم افسانه ای بود و… اینه که:
توی دهه 90 شرکت های ژاپنی باهم یه قرار داد بسته بودن که ماشین بالای 280 اسب تولید نکنن. (به علت تصادف های زیاد توی خیابون)
این قرارداد نوشته شده نبود، همینجوری باهم عهد کرده بودن.
ولی بعد یه مدت همه شرکت ها زدن زیرش و ماشین با قدرت بالای 280 اسب ساختن.
تویوتا هم دید اینجوری که نمیشه، یه چیزی زد که بیاد رو دست همه و نتیجه اش شد این(کیفیت فوقالعاده بالای موتور و اجزای اون برای تیونینگ و کیفیت ماشین)
parhamiof
۲ اسفند ۱۴۰۲جی دی ام جنتلمن میگن بهش اگه درست گفته باشم.
خودم سوپرا رو خیلی دوست داشتم ولی از وقتی 10 12 ساله های روبیکا گرفتن روش دیگه علاقه ای ندارم بهش.
Taha Ayoobi
۳ اسفند ۱۴۰۲آره آره جنتلمن اسمشه
نمیدونم چی شد بچه سال ها خزش کردن ولی افسانه اس
کیان
۲ اسفند ۱۴۰۲چقدر طراحی داخلی جذابی داره، همه چیز به سمت راننده تنظیم و طراحی شده
تو خودروهای جدید کوروت جدید این حالت و داره
NAVID۰۰۹۸
۲ اسفند ۱۴۰۲با احترام به نویسنده ، این مقاله خیلی سَر سَری یه چیزی نوشته ستایش کرده و تمام !
اما ، چه کسانی خودروهای اسپرت ، سوپر اسپرت و دونفره میخرند ؟!
مطمئناً کسانی خریدارند که عاشق خودرو و رانندگی هستند و خودرو را میفهمند و درک میکنند نه مثل اکثر انسانهای جامعه که نگاهشون به خودرو فقط جنبهی ابزاری داره!
خب حالا میرسیم به اینکه چه کسانی در دهه ۹۰ که اوج شکوفایی و پرچمداری ژاپنیها بود ، رقبای ایتالیایی آلمانی آمریکایی را بیخیال میشد و ژاپنی میخرید؟!
تحولی به معنای قیمتی فوقعلاده ارزانتر نسبت به رقبا ( اون زمان قیمت یه سوپرا mk4 ساده و معمولی حدود ۴۰ هزار دلار بود و مقایسه کنید با بنز SL و …) ، جدا از قیمت ، کیفیتی فراتر از انتظار و حتی در برخی مواقع بالاتر از رقبای گرانتر از خود ، طراحی ساختار شکن با خطوط شکنندهی کمتر در آن زمان ، هندلینگ فوقعلاده باز نسبت به قیمت 👌!!!
####### ( اما )نکتهی طلایی که میرسیم بهش که اصلاً چرا سوپرا نسل ۴ معروف شد و امروز قیمتش هرآن بالا میره ! چرا ؟
چون پیشرانهی 2JZ ( با همکاری BMW ساخته شد ) چنان آشوبی به پا کرد که هنوزم که هنوزه حرفها برای گفتن داره ، اما باز چرا ؟
این پیشرانه توسط تیونرها با ارزانترین حالت تا نزدیک ۱۰۰۰ اسب قدرت بیرون میکشند ولی باز جالبتر اینکه استقامت این پیشرانه از خود قدرتش هم معروفتره که میتونه تا ۱۰۰۰ اسب دوام داشته باشه با کمترین استهلاک به نسبت کلاس خودرو و قدرتی که بیرون میکشند از اون!!!
از یاد نبرید که در اون سالها و قبل از آن ، مسابقات ۲۴ساعته اسقامتی لمانز ، مُهری بود بر اعتبار شرکتها که تویوتا در آن سالها با این خودرو و استقامت پیشرانهاَش جاودان شد و بازی با بزرگان را شروع کرد و تا امروز ادامه دارد ، بزرگانی که حتی ۱۰۰ سالههای این صنعت هم جرئت نزدیک شدن به اونها را ندارند ، بزرگانی چون فراری بنز پورشه فورد !!!
نه تنها تویوتا سوپرا ، بلکه دهه ۹۰ با اسپرتهای میتسوبیشی نیسان مزدا هوندا عملاً به جنگ سوپر اسپرتها رفتند و دهه ۹۰ در صنعت خودرو به نام ژاپن خورده !
امیدوارم روزی بیاد که ما هم بتونیم خودروهای مورد علاقه خود را در پارکینگ داشته باشیم !
پارکینگ مورد علاقه من در ایران جدا از بنز S W221 مشکی , سوپرا مشکی و لندکروزر ۸۰ آلبالویی هستش که شبها بشینم کنارشون آروم بگیرم تا به این زندگی نکبتوار ادامه بدیم تا آره ، است!!!
aliasn
۲ اسفند ۱۴۰۲🤔2jzبا همکاری یاماها نبود؟؟
Taha Ayoobi
۲ اسفند ۱۴۰۲نوید، مُنکَرِش نیستم ولی میشه بگی کجا گفته 2JZ با همکاری بی ام و ساخته شده.
واقعا فقط میخوام بدونم
mohsen
۳ اسفند ۱۴۰۲دمتگرم برای توضیحات کامل و جذابت👏🏻
امیدوارم یه روزی برسه ماهم بتونیم این استوره ها رو بخریم و سوارشون بشیم و باهاشون عشق بازی کنیم
JDM
۴ اسفند ۱۴۰۲2jz با همکاری بیمر نبود
Taha Ayoobi
۲ اسفند ۱۴۰۲کابینش یکی از جالبی هاش اینه که میگن شبیه کابین خلبانه
۲ اسفند ۱۴۰۲از بچه سال تا پیرمرد ۹۰ ساله از این ماشین خوششون میاد کیه ازش خوشش نیاد 😍🤩
تنها مشکی که داره اینه نیومد ایران😔😕
میومد ایران یه ماشین خوب و جذاب میشد🤩🤩🤩
جرمی کلارکسون
۲ اسفند ۱۴۰۲واقعا یکی از بهترین ماشین های محبوب تاریخ که همه دوست دارن تیونش کنن با موتور ۲jz و صدای اگزوز سوتوتوتوتوتوووو
.
۳ اسفند ۱۴۰۲البته بعد ها میدیدی برخی شوتی ها خیلی شوتی بازی در آوردن و کم مونده زندگی رو با گیم های کامپیوتری نید فور اسپید اشتب بگیرن.
Mojtaba
۲ اسفند ۱۴۰۲واقعا عشقه
a-m-i-r
۲ اسفند ۱۴۰۲سوپرا یه چیز دیگس🤤
Taha Ayoobi
۲ اسفند ۱۴۰۲یکی از افسانه ها
محمدهادی
۲ اسفند ۱۴۰۲تویوتا سوپرای دهه نود میلادی بنظرم همه چیز داشت برای اسطوره شدن و البته اسطوره هم شد واقعا،اما بجز یک نسخه ی نهایی بهینه شده ی تولید محدود برای خداحافظی این نسل
چیزیکه مثلا در هوندا NSX سال ۲۰۰۲ اتفاق افتاد (NXS Type R)و اون نسخه نهایی بشدت موندگاری اون نام رو افزایش داد.
حسن
۲ اسفند ۱۴۰۲چون از اول جذاب بود
🔥Lambo Fan🔥
۲ اسفند ۱۴۰۲جوابش یه جمله اس:
🔥Legends Never die🔥
amir-mr
۲ اسفند ۱۴۰۲یکی از دلایلش انجین افسانه ای سوپرا ست هنوزم برای تیونرها حرف اول آخرو میزنه
کمتر انجینی پیدا میشه قابلیت و اطمینان 2jz رو داشته باشه بعد ۳۰ سال هنوزم فوقالعادس
ابوالفضل
۴ اسفند ۱۴۰۲با احترام rb26dett و r26b (وانکل) ۴ روتوره و همین انجین این سه تا مثلث طلایی ژاپن هستن از نظر من تو دهه ۹۰ تا ۲۰۰۵
Taha Ayoobi
۲ اسفند ۱۴۰۲یکی از دلایل محبوبیتش هم حضور در فیلم سریع و خشن بود
Hamid
۲ اسفند ۱۴۰۲ماشینه خوبیه ولی بیشتر سلیقه تینیجرا هس
Undercover
۲ اسفند ۱۴۰۲غیر از کلاسیک هایی که خیلی خیلی قدیمین ، تینیجر ها سلیقه های متفاوتی دارن تو ماشین. ممکنه فقط ژاپنی دوست داشته باشن یا ماسل یا اروپایی یا برند خاص یا …
حتی ممکنه همه نوع دوست داشته باشن.
محمدمهدی میرزایی
۲ اسفند ۱۴۰۲کلا ماشینایی ک قطر پیستون و کورس پیستون برابر و اندازه ۸۶ میلی متر دارن خوبن
Taha Ayoobi
۳ اسفند ۱۴۰۲مثل تویوتا gt86
ممد
۴ اسفند ۱۴۰۲چقدر اسمت برام اشناست
amirboss
۲ اسفند ۱۴۰۲سوپرا شانس آورد!
تو زمان رونماییش و توکلاس خودش حریف دست و پاگیری نداشت
سوپرا شد یه تلنگر برای بازار خودرو شد بخصوص آمریکا.
اون زمان آمریکا بغیر از ماستنگ های پلاستیکی هیچ خودروی بنام و قلدری رو خط تولید نداشت.
سوپرا یه خودرو کامل بود با موتوری خوش خوراک و بدنه ای خوشمزه برای تیونرها.
BMW
۲ اسفند ۱۴۰۲واقعا نیاز نیست بپرسیم چرا اینقدر خاطر خواه داره🥲🥰✌️
Anti Tesla
۲ اسفند ۱۴۰۲چون تویوتا است😉
Dan
۳ اسفند ۱۴۰۲این ماشین تکرار نمیشه
حیف زمانی که تولید میشد تو ایران واردات ممنوع بود
همایون
۴ اسفند ۱۴۰۲بنظر من سری فیلم های سریع و خشن تیلی بیشتر از همه دلایلی مه گفتید در منار انجینی مه خیلی خرجون و پر تحمل بود و حای تیونینگ خیلی بالایی داشت و شبکه های اجتماعی باعث این اتفاق شد در تبدیل به کالت شدن این ماشین وگرنه هوندا ان اس ایکس و میتسوبیشی سه هزار حی تی به مراتب چندین سر و گردن از این خودرو هم در تکنولوژی هم در طراحی پلتفرم و شاسی هم در ظاهر هم در قدرت موتور و هم در هندلینگ بالاتر از این نسل سوپرا بودند من به عنوان یه ماشین باز عشق ایتالیایی در منار کلکسیون الفارومئوها و فراری ها و لانچیا هایی که رویای داشتنشون رو دارم چندین مدل بنز و حتما حتما میتسوبیشی سه ازار جیتی هوندا ان اس ایمس و اس دوهزار و مزدا ار ایکس هفت همشون هن در حالت استوم و فابریک کارخونه با حتی رنگ و رینگ فابریکی استوم شکرتشون رو فانتزی دارن که داشته باشم اهان راستی همه ژاپنی هایی مه اسم بردم تو نسل بعدیشون که چه همون سالها چه در دو ان مدرن جایگزین این خودرو ها کردند یجوری گند زدند که حد نداره چه مزدا جه هوندا چه میتسوبیشی
رامین
۵ اسفند ۱۴۰۲چون ژاپنی ها کارشون درسته.هم ماشیناشون.
مثل ایرانی ها دزد نیستن یه پراید زپرتی درس کنن.ایران یعنی دزدخونه