این خودروساز ژاپنی یکی از آخرین کمپانیهای بزرگی بوده که وارد مسابقه محصولات الکتریکی شده زیرا پیشتر تمرکز بیشتری روی مدلهای هیبریدی داشته است.
اهمیت استراتژی الکتریکی تویوتا بسیار بالاست زیرا این خودروساز دومین رتبه را از نظر میزان سرمایهگذاری در بخش تحقیق و توسعه صنعت خودروسازی دارد.
تویوتا اولین خودروی الکتریکی خود را در چین عرضه خواهد کرد و سپس وارد بازار ژاپن، هند، آمریکا و اروپا خواهد شد. همچنین تمامی محصولات تویوتا و لکسس تا سال 2025 با پیشرانه الکتریکی شده و یا تمام الکتریکی در دسترس خواهند بود.
تویوتا انتظار دارد تا سال 2030 بیش از 5.5 میلیون خودروی الکتریکی شده بفروشد که بیش از 1 میلیون دستگاه از آنها دارای قوای محرکه الکتریکی و سلول سوختی خواهند بود. از این به بعد هیچ محصول جدید تویوتا بدون حداقل یک نسخه الکتریکی شده تولید نخواهد شد.
همچنین محصولات هیبریدی بیشتری نیز در راه بوده و تویوتا میخواهد سیستم هیبریدی 2 خود را که هماکنون در پریوس بکار رفته توسعه دهد. برخی مدلهای این کمپانی دارای نسخه قدرتمندتری خواهند بود درحالیکه دیگر محصولات نیز سیستم هیبریدی سادهتری به منظور برآورده کردن نیازهای مشخص مشتریان خواهند داشت.