«تامی مکینن» یک اسطورهٔ رالی است که چهار قهرمانی WRC را در کارنامهٔ خود دارد و تا دسامبر سال ۲۰۲۰ تیم WRC تویوتا را اداره میکرد. وی همچنین در ساخت یاریس GR جدید هم نقش داشته است. حال کارواو این هاچبک داغ ژاپنی را در برابر میتسوبیشی لنسر اوولوشن VI تامی مکینن ادیشن قرار داده است. این نسخهٔ خاص از لنسر اوو در دسامبر سال ۱۹۹۹ به مناسبت بزرگداشت چهارمین قهرمانی متوالی مکینن در مسابقات WRC با میتسوبیشی لنسر معرفی شد. این نسخه تغییراتی مثل بازتنظیم سیستم تعلیق و ضریب فرمان سریعتر را تجربه کرده بود.
زیر کاپوت لنسر اوو تامی مکینن ادیشن یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته بود که برای پاسخدهی سریعتر، بخشهایی از توربوشارژر آن از تیتانیوم ساخته شده بود. در سال ۱۹۸۸، خودروسازان ژاپنی باهم توافقی بنام «جنتلمن» را منعقد کردند که طبق آن محصولات تولیدی همهٔ آنها نباید قدرتی بیش از ۲۷۶ اسب بخار و حداکثر سرعتی بیش از ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت داشته باشند. به خاطر همین توافق، خروجی موتور لنسر مکینن ادیشن ۲۷۶ اسب بخار قدرت و ۳۷۳ نیوتن متر گشتاور اعلام شده بود اما احتمالاً خروجی واقعی آن بیش از این اعداد است. این نیرو توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ منتقل میشود.
این لنسر ویژه در بیرونی تغییراتی مثل سپر جلوی متفاوت، گرافیک بدنهٔ الهام گرفته از رالی و رینگهای ۱۷ اینچی با طرحی مشابه نمونهٔ مسابقهای WRC را تجربه کرده بود. برای داخل خودرو هم صندلیهای اسپرت ریکارو با روکش قرمزرنگ و لوگوی تامی مکینن و همینطور غربیلک فرمان مومو با دوخت قرمز در نظر گرفته شده بود. از سوی دیگر، تویوتا GR یاریس که ریشههای آنهم به مسابقات رالی بازمیگردد، از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری سه سیلندر توربو با ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. نیروی این موتور هم مثل لنسر توسط یک گیربکس دستی به هر چهارچرخ منتقل میشود اما گیربکس یاریس از نوع شش سرعته است.
ویدئوی کارواو نشان میدهد که رانندگی با خودرویی با گیربکس دستی به مهارت و ظرافت خاصی نیاز دارد زیرا «یانی» که پشت فرمان لنسر اوو نشسته آشنایی چندانی با خودروهایی که پدال کلاچ دارند نداشته و چندین بار برای لانچ کردن با خودرو تلاش میکند. درهرحال لنسر اوو VI تامی مکینن ادیشن اثبات کرد با اینکه سنی از آن گذشته اما هنوز هم حریف خوبی برای یاریس GR جوان است و حتی انتظار میرود یک رانندهٔ ماهرتر بتواند عملکرد بهتری را از این سدان افسانهای ژاپنی بیرون بکشد.
مشخصات فنی
میتسوبیشی لنسر | تویوتا GR یاریس | |
پیشرانه | ۲.۰ لیتری I4 توربو | ۱.۶ لیتری I3 توربو |
قدرت | ۲۷۶ اسب بخار | ۲۶۱ اسب بخار |
گشتاور | ۳۷۳ نیوتن متر | ۳۶۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | ۱۳۶۰ کیلوگرم | ۱۲۸۰ کیلوگرم |
حمید
۲۱ اسفند ۱۳۹۹موتور اوو 4G63T
شاهکار هنریه
دیده شده تیونر ها
تا ۱۴۰۰ اسب هم ازش قدرت کشیدن
NAVID۰۰۹۸
۲۱ اسفند ۱۳۹۹من زیاد طرفدار درگ نیستم و دنبال هم نمیکنم ، ولی یه کلیپ دیدم از آقای متواتسون داخل یوتیوب که یاریس GR جدید خودروهایی همچون bmw M2 و همینطور مینیماینر gt را زخمی کرد که خود مت واتسون هم تعجب کرده بود که چرا تویوتا خودروهای دیگری همچون یاریس GR نمیسازه در کلاسهای مختلف دیگر !
اما یه چیزی که بود اینه که در شتاب اولیه خیلی از خودروها را میگیره ولی پس از گذشت مثلاً ۴۰۰ متر به سبب ۳ سیلندر بودن بازی را به ۴ و ۶ سیلندرها میبازه !
اگر تویوتا همین کاری که روی موتور ۳سیلندر انجام داده و خیلیها را زخمی کرده ، میآمد روی ۴ و ۶ سیلندرهاش هم انجام میداد ، فکرش را بکنید حتی میتوانست قدرتمندان آلمانی همچون AMG وM power را هم به بازی بگیره !!!
AMIN
۲۱ اسفند ۱۳۹۹یه زمانی میتسوبیشی ماشین های اسپرت خوبی میساخت اما الان فقط زنده ست و اون شکوه گذشته رو نداره
تویوتا یاریس gr هم که معرکه ست و خودش رو ثابت کرده ، سوپرا هم میتونست مثل یاریس gr عالی باشه اما شراکت تویوتا و bmw همه چیز رو خراب کرد
?Ali Hossein?
۲۱ اسفند ۱۳۹۹از این مدل لنسر تو فیلم TAXI 2 2000 هم بود!
mahan
۲۲ اسفند ۱۳۹۹اره مشکیش!
R@m!n
۲۱ اسفند ۱۳۹۹درگ واقعی = دنده دستی. راننده حرفه ای، شناخت از ماشین، شیفت به موقع، سرعت عمل بالا، دقت.
اینکه پاتو بزاری رو گاز و لانچ کنترل و سیستمای کامپیوتری ماشینو ببره جلو که کاری نداره. بیچاره ها داشتن جون میدادن ??
abdi_porsche fan
۲۱ اسفند ۱۳۹۹قشنگ مشخص بود عادت ندارن به دنده دستی
تورج
۲۱ اسفند ۱۳۹۹یادی از ایام خوب گذشته……
ツSAMURAIツ
۲۱ اسفند ۱۳۹۹چقدر اون یارو بی عرضه بود ?♂️?♂️
Roham
۲۱ اسفند ۱۳۹۹عجب نفسی داشت بعد از این همه سال!
datsun
۲۱ اسفند ۱۳۹۹طرز رانندگی رو ببینید شبیه برنامه های کمدی و فانه این مت واتسون اصلا تمرکزی رو رانندگی ندارن.
mahan
۲۲ اسفند ۱۳۹۹تمرکز نداره یا اینکه عشق رانندگی داره فقط مهارت هیچ
تا حالا یک تست شده کسی از رانندگیش تعریف کنه؟
محمد رستمی نژاد
۲۱ اسفند ۱۳۹۹آقایون فن تسلا
اصلا تسلا لذت رانندگی دارد??????
mahan
۲۲ اسفند ۱۳۹۹محمد جان اینم شماره ثباتی
09121888548
Benz309 1974
۲۱ اسفند ۱۳۹۹قبول دارید مردم خارج بیشتر به اتومات عادت دارن؟ اتوماتو بدی دست یه بچه هم میتونه رانندگی کنه . مهم اینه که بلد باشی چجوری با دستی رانندگی کنی.
Me
۲۱ اسفند ۱۳۹۹آلمانی ها گیربکس دستی رو ترجیح میدن
تازه به منم میخندن که ماشینم اتوماته?
Tommy
۲۱ اسفند ۱۳۹۹واقعاً باید به احترامش از جا بلند شد و کلاه از سر برداشت هنوزم که هنوز دود از کنده بلند میشه و پادشاه ۴ سیلندر هاست، زبان قاصرِ و هیچ چیز دیگه ای نمیشه گفت
abdi_porsche fan
۲۱ اسفند ۱۳۹۹هر دو خیلی خاصن ولی چه چیزی بودن اون قدیمیا
Aliasn
۲۱ اسفند ۱۳۹۹تشکر از سایت پدال ونویسنده هاش که اخر هفته ها با این مطالبی که میگذارن خوشحالمون میکنن خیلی وقت بود منتظر مطلبی درباره evo ها بودم .
این ماشین قدیمی نمیشه بااینکه بیست خورده ای سال از تولیدش میگذره بازم از دیدنش سیر نمیشی ولی تا اونجایی که میدونم evolution چهار چرخ متحرک هست نه دفرانسیال عقب.
انشالله یکی به دادِش برسه که دوباره تولید بشه .
Kato
۲۱ اسفند ۱۳۹۹باید تو یه جاده پر پیچ و خم مثل کانیون در آمریکا
مسابقه بدن تا متوجه بشن چقدر لنسر سر تره
به خاطر هندلینگ فوق العاده
درگ ماشین ها تو جاده صاف تقریبا بی اهمیته
مهم ویژگی های کامل ماشینه
لنسر خدای هندلینگ
datsun
۲۱ اسفند ۱۳۹۹مخصوصا اوو هشت واقعا هندلینگ این ماشین حیرت آور بود
Aryan kia
۲۱ اسفند ۱۳۹۹اصلا من این میتسوبیشی لعنتی رو میبینم اعصابم خورد میشه لامصب داره خودزنی میکنه از چی به چی رسید من واقعا میتسوبیشی رو دوست دارم ولی این کارایی که داره با خودش میکنه بیشتر شبیه خودکشیه
تویوتا باید همه محصولاتشو gr بده بیرون مثل ام پاور و ای ام جی
mahan
۲۲ اسفند ۱۳۹۹محمد جان ببخشید یه سوالی در مورد لوازم مصرفی فورد تاروس پرسیدی این دو روز مجبور بودم برم جایی کلا نبودم اینجا جوابتو میدم امیدوارم که ببینی!
داداش تاروس منم اس ای ال 2015 بود واقعا کیفیت خیلی خوبی و ابهت خوبی داشت.دوج یکم خشک تره و اسپورت تره منم سواری نرم تاروس رو خیلی دوست دارم.
روغن موتور فورد موتورکرافت 5w-30
لنت جلو جنیون پارتس
روغن گیربکس اتومات Motorcraft Mercon LV 1QT
فیلترهوا فوردموتورکرافت FA-1884
فیلتر روغن موتورکرافت
محمدجان این لیست رو من تو دفترچه ای که جا مونده بود پیدا کردم خیلی هم راضی بودم و توسط یکی از بهترین تعویض روغنی های شهر انجام دادم که اشنا هست باز سوالی داشتی درخدمتم داداش اگر هم بلد نبودم از دوستمون میپرستم بهت میگم.واقعا حیفه فروختنش واقعا سدانی هست که اندازه ی کراس اور توسان و اسپورتیج هست ارتفاعش و واقعا اگه می خوای عوض کنی تو کره ای ها دنبالش نگرد تنها ماشین نسبی ارزونی که بعدش میتونه حالتو خوب کنه بنز e350 2013 هست