درگ یاریس‌های پرفورمنس، GR در برابر GRMN

دوشنبه 13 اردیبهشت 1400 - 06:30
مطالعه 3 دقیقه
Toyota-Yaris-1
تویوتا در سپتامبر سال 2017، برای محصولات پرفورمنس خود، سلسه‌مراتبی سه‌طبقه‌ای ارائه کرد که در ابتدای آن GR-Sport، در میانه GR و در بالا GRMN قرار...
تبلیغات

تویوتا در سپتامبر سال 2017، برای محصولات پرفورمنس خود، سلسه‌مراتبی سه‌طبقه‌ای ارائه کرد که در ابتدای آن GR-Sport، در میانه GR و در بالا GRMN قرار می‌گیرد؛ بنابراین، در یک مسابقهٔ درگ بین GR یاریس و یاریس GRMN انتظار می‌رود دومی پیروز شود اما داستان به این سادگی نیست زیرا در اینجا با دو نسل مختلف از این هاچ‌بک ژاپنی طرف هستیم.

هرچند نام این دو خودرو مشترک است اما تفاوت‌های عمده‌ای بین آن‌ها وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، یاریس قدیمی محرک جلو است درحالی‌که در نسل کنونی نیرو به هر چهارچرخ منتقل می‌شود؛ بنابراین، در انگلستانی که معمولاً بارانی است، GR یاریس روی مسیر خیس کشش بهتری خواهد داشت. از سوی دیگر، GRMN در وزن نسبت نسل جدید برتری دارد زیرا حدود 145 کیلوگرم سبک‌تر است. پیشرانهٔ این خودروها نیز بسیار متفاوت است زیرا یاریس قدیمی از یک موتور 1.8 لیتری چهار سیلندر سوپرشارژ استفاده می‌کند درحالی‌که یاریس جدید به یک واحد 1.6 لیتری سه سیلندر توربو مجهز است. موتور GR یاریس با اینکه کوچک‌تر است اما خروجی بسیار بهتری نسبت به همتای چهار سیلندر خود دارد.

کارواو بین این دو یاریس یک مسابقهٔ درگ و پس‌ازآن دو مسابقهٔ رولینگ و یک آزمایش ترمز برگزار کرد. هرچند GRMN یک هاچ‌بک داغ واقعی است اما در برابر GR شانسی ندارد زیرا در 400 متر 1.1 ثانیه کُندتر بوده و پس از 14.7 ثانیه به خط پایان می‌رسد. در مسابقه‌های رولینگ که از سرعت‌های 50 و 80 کیلومتر بر ساعت برگزار شد نیز GRMN در برابر GR هیچ حرفی برای گفتن نداشت؛ اما در آزمایش ترمز از سرعت 110 کیلومتر بر ساعت تفاوت از این هم بزرگ‌تر است زیرا ترمزهای بسیار چشمگیر GR یاریس آن‌را خیلی زودتر از GRMN متوقف می‌کنند.

بنابراین واضح است که GR یاریس پیشرفت بسیار چشمگیری نسبت یاریس GRMN نسل قبلی داشته اما سؤال اینجا است که آیا تویوتا برای نسل کنونی یاریس، نسخهٔ قوی‌تر GRMN را هم در نظر دارد یا نه؟ با توجه به اینکه سال گذشته یک GR یاریس تهاجمی‌تر در نوربرگ‌رینگ دیده شد، ممکن است پاسخ این سؤال مثبت باشد.

مشخصات فنی

تویوتا GR یاریس

تویوتا یاریس GRMN

پیشرانه

1.6 لیتری I3 توربوشارژ

1.8 لیتری I4 سوپرشارژ

قدرت

261 اسب بخار

212 اسب بخار

گشتاور

360 نیوتن متر

250 نیوتن متر

گیربکس

6 سرعته دستی

6 سرعته دستی

محور محرک

چهارچرخ

جلو

وزن

1280 کیلوگرم

1135 کیلوگرم

[دانلود ویدئو]

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.