شگفتی تویوتا در نمایشگاه SEMA در سال ۲۰۱۶، «لند اسپید کروزر» برخلاف بسیاری از نسخههای خاص لند کروزر که برای استقامت بیشتر در مسیرهای سخت آماده میشوند، تنها به یک منظور طراحی شده؛ یعنی حرکت با سرعت بسیار زیاد. اکنون این نسخه سفارشی تویوتا یک رکورد در این راستا به جای گذاشته است. در تستی که به کمک GPS صورت گرفته، لند اسپید کروزر توانسته سرعت ۲۳۰.۰۲ مایل یا ۳۷۰.۱۸ کیلومتر بر ساعت را ثبت کند. به گفته تویوتا، این دستاورد باعث جابجا کردن رکورد قبلی سرعت شاسیبلندهای دنیا به میزان ۳۰ کیلومتر بر ساعت شده است.
این رکورد توسط راننده سابق تویوتا در نسکار، کارل ادواردز (Carl Edwards) در پایگاه هوایی و فضایی موهاوی کالیفرنیا به دست آمده است. در اینجا، لند اسپید کروزر یک مسیر ۴ کیلومتری را برای آزاد کردن تمام پتانسیل موتور ۵.۷ لیتری V-8 در اختیار داشته است. پیشرانه 3UR-FE V-8 تویوتا که اصلاحات زیادی را پشتسر گذاشته، از دو توربوشارژر بزرگ Garrett بهره میبرد که میتوانند فشاری در حدّ ۵۵ psi ایجاد کنند. برای مدیریت این سطح از بوست، شاتونها، پیستونها، مانیفولد مکش و جزئیات دیگر در موتور ارتقا داده شدهاند. مطابقه گفته تویوتا، این سیستم پیشرانه میتواند به شکلی «ایمن و قابلاطمینان» قدرتی فراتر از ۲ هزار اسببخار تولید کند.
حسین
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶2 هزار اسب بخار ?????..فشاری که به سیلندر میاد بیشتر از 300 بار(bar) میشه
مسعود
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶وای خدای من300 بار برابر است 3000 متر زیر آب این فشار فوق العاده وحشتناکه
عطا
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶وای تقریبا میشه 22132.5 سانتی متر جیوه :/
peyman
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶اول صبحی هر چی زده بودم با این اعداد و ارقام پرید??
كوروش
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶اونوقت چطور محاسبه کردید!!!!!!؟
رضا
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶در موتور بنزینی با احتراق جرقه ای که اصطلاحا SI (مخفف Spark Ignition) گفته میشه هرگز نمیشه به چنین فشاری دست پیدا کرد( اینجا کاری به موتور های دیزل یا CI نداریم هر چند در موتور های دیزل هم نمیشه به این فشار رسید). ماکزیمم فشاری که در موتورهای SI ایجاد میشه چند دهم میلی ثانیه (چند ده هزارم ثانیه) پس از لحظه ی جرقه هست تاکید میکنم پس از جرقه که فرایند احتراق و افزایش فشار شروع شده ولی هنوز پیستون بسیار نزدیک به نقطه مرگ بالا قرار داره و خیلی به سمت پایین حرکت نکرده (در اصطلاح مهندسی به این نقطه میگن TDC مخفف top dead centre یعنی بالاترین نقطه ای که پیستون بهش میرسه). این فشار اگه بخوایم خیلی دست بالا بگیریم یه چیزی دور و بر حداکثر صد اتمسفر میشه دلیل اینکه به فشار بیشتری نمیشه دست پیدا کرد اینه که وقتی فشار خیلی زیاد بشه حرارت افزایش پیدا کرده و بنزین مخلوط شده با هوا در درون سیلندر پیش از رسیدن به نقطه مرگ بالا یعنی پیش از جرقه ی شمع دچار خوداشتعالی شده و ضربه شدیدی به کل موتور وارد میشه که اصطلاحا ناک (Knock) گفته میشه و این ضربه در صورت تکرار زیاد موتورو نابود میکنه، اکتان بنزین هم محدودیتی داره و اکتان صد (و حتی اکتان های بالاتر از صد!) هم نمیتونه در مقابل این فشار و خود اشتعالی مقاومت کنه. البته در موتورهای GDI که مقداری بنزین (معمولا علاوه بر بنزینی که به صورت پیش آمیخته ی رقیق از قبل با هوا مخلوط شده) مسقیما با فشار بسیار بالا (حدود 2000 اتمسفر در تکنولوژی ریل سوخت بوش) در لحظاتی که پیستون بسیار نزدیک به نقطه مرگ بالا قرار داره به درون سیلندر و اطراف شمع پاشیده میشه تا از خود اشتعالی بنزین پیش از جرقه جلوگیری بشه که در این روش فشار درون سیلندر اندکی میتونه بیشتر از موتورهای معمولی بشه و همچنین در نسل دوم تکنولوژی اسکای اکتیو مزدا (داستانش درازه) فشار باز هم میتونه بیشتر باشه ولی نه در حد سیصد اتمسفر! مگر اینکه از اینترکولری چندین برابر قویتر از اینترکولر کامیون ها استفاده بشه.
اما در این لنداسپید کروز چه اتفاقی می افته؟
با توجه به اختلاف فشاری که توربوشارژرهای خاص این ماشین میتونن ایجاد کنن یعنی 55 پی اس آی که معادل حدودا 3.8 اتمسفر میشه که این حدود هفت برابر توربوشارژرهای رایجه و اگر از هیچ اینترکولری در این ماشین استفاده نشده باشه اون وقت اتاقک احتراق موتور این ماشین باید حدود پنج برابر بزرگتر بشه تا حجم بسیار زیاد هوای فشرده شده توسط توروبو شارژرها رو بدون خود اشتعالی بتونه درون خودش جا بده . معمولا هم با تعویض سرسیلندر این کارو انجام میدن و اتاقک احتراق رو بزرگتر میکنن.
شاید به هر دلیلی فکرتون بره سمت بنزین مخصوص مسابقه ولی بنزین مخصوص مسابقه اصلیترین ویژگیش سرعت احتراقش هست یعنی سریعتر از بنزین معمولی احتراق درون سیلندر کامل میشه و اون رو مناسبه استفاده در موتورهای با سرعت بالا میکنه مثل فرمول یک. (اینجاس که باید به موتور پراجکت وان مرسدس احترام گذاشت که بدون بنزین مخصوص مسابقه میتونه به نزدیک 12/000 دور بر دقیقه برسه!!)
رضا
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶هر کسی این کامنت من رو می خونه لطفا به پاراگراف آخر(به غیر از قسمت داخل پرانتز) زیاد توجه نکنه چون بنزین مخصوص مسابقه انواع و اقسام مختلفی داره و سرعت سوختن و احتراق درون سیلندر هم به عوامل بی شماری بستگی داره و به این سادگی ها نمیشه حکم کلی صادر کرد. شاید من کمی جوگیر شده باشم در انتهای کامنتم.
حسین
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶38 بار … اشتباه تایپی بود
هر psi برابر0/68 بار هست . در اینجا گفته شده تا 55psi که با یک ضرب ساده 38 bar میشه .. چیزی حدود 39 برابر جو هوا در کنار آب های آزاد
sina
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶یا خداااا
مهندسی تویوتا اول صبی پشمامون رو ریخت!!!
#ali.m#
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶نبود؟
محمد
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶“این سیستم پیشرانه میتواند به شکلی «ایمن و قابلاطمینان» قدرتی فراتر از ۲ هزار اسببخار تولید کند.”
??
hamid
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶خوشی زده زیر دلشون دیگه نمیدونن چیکار کنن !
مجدي
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶چه جوری حساب کردی که به عدد 300 بار رسیدی؟
محاسباتت رو بنویس ما هم یاد بگیریم!!!!
shirko.merceds benz
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶۳۷۰ تا با این غول ؟؟!!
Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶دم تویوتا گرم
عجب حرکتی زد
آریا
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶خیلی عالیه
البته فقط واسه خودنمایی . قرار نیست که همچین چیزی تولید بشه.
امپراتور لامبورگینی
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶مسخره شده.
اگر قرار بود فنر هاش رو اینقدر کوتاه کنند دیگه چه لزومی بود شاسی بلند باشه ؟؟؟!
هیچ عقل و منطقی پشت این ماشین نیست
البته به دوستان برنخوره من نسبت به عقل خودم گفتن.
شاید نسبت به بعضی ها بخوای حساب کنی این ماشین نهایت تفکر باشه !!! ( منظورم متعصبینی بود که گاه و بیگاه میان و توهین میکنن)