اگر فکر میکنید که ساختههای تویوتا محصولاتی محافظهکار و کلافه کننده هستند نگران نباشید. خود تویوتا هم چنین فکری میکند؛ اما خوشبختانه هماکنون جهتگیری جدیدی داشته که بخش اعظم آن به دلیل پلتفرم معماری جهانی جدید این کمپانی و زبان طراحی کاملاً جدید است.
مدیر استودیوی طراحی کالتی دیزاین که در کالیفرنیا قرار دارد اذعان داشته طراحی گذشته در گذشته کمی خنثی و خسته کننده بوده است. این شرکت طراحی در اصلاح زبان طراحی تویوتا نقش داشته است. در واقع کالتی دیزاین شرکت مسئول طراح خودروهای ساختارشکنی همچون C-HR، کانسپت FT-1 و لکسس LC کوپه بوده است.
کوین هانتر گفته که فرایند طراحی باید پیش از مهندسی خودرو صورت بگیرد و همین امر پایه و اساس طراحی را شکل میدهد؛ اما همیشه این فرایند به خوبی پیش نمیرود و طراحی و مهندسی در زمان خلق یک خودرو با هماهنگی کامل پیش نمیروند.
خوشبختانه زبان طراحی جدید کمپانی مستقیماً توسط رئیس تویوتا آقای آکیو تویودا تأیید شده و طراحان هماکنون موقعیت بهتری در فرایند طراحی خودرو پیدا کردهاند. بدین ترتیب دیگر شاهد طراحیهای محافظهکار و خسته کننده نیستیم.
البته این موضوع بدون استفاده از پلتفرم TNGA میسر نبوده است. هانتر میگوید طراحان به منظور ارائه طراحی چشمگیر نیازمند خودروهایی با ابعاد مناسب هستند. پلتفرم TNGA باعث شده مرکز ثقل خودروها پایین آید، فریم مستحکمتر شود و از سیستم تعلیق جدید و فولاد با کشش بالای بیشتری سود برده شود.
رئیس کالتی دیزاین میگوید:
TNGA همچنین روی طراحی خودرو نیز اثر مثبتی داشته و باعث شده خط سقف و کاپوت پایینتر باشند که همین امر از نظر ظاهری باعث تمایز بصری و جذابتر شدن تناسبات میشود.
این پلتفرم هماکنون در برخی محصولات جذاب تویوتا همچون C-HR، کمری، پریوس هیبرید، لکسس UX و LS بکار رفته و نسل جدید راو ۴ نیز به همین معماری مجهز است. با این زبان طراحی جدید، تویوتا در مسیر درستی حرکت میکند، اینطور نیست؟!
amir
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷یه سری ماشیناش واقعا خسته کننده بودن مثل نسل قبل کرولا(مدل 2007-2012)ولی ماشینای فوق العاده به نظر طراحی هم داشته مثل جی تی 86.
sina
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷یه موضوعی که بنظرم باعث اغراق در مورد کسل کنندگی محصولات تویوتا میشه عمر طولانی و حضور فراوان مدل های قدیمی تویوتا (2010 به قبل) در حال تردد هستش که به هر حال با مقایسه شدن با خودرو جدیدتر کره ای و … باعث حس کسل کنندگی میشه .
البت منکر بی روح بودن بعضی از طراحی های قدیمی تویوتا نیستم.
Mohammad
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷به نظرم تویوتا طراح های قبلیش رو لیرون کرده . چند تا طراح که به موسیقی راک علاقه دارن استخدام کرده
Mohammadreza
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷عکس اول ❤❤❤
از لحاظ زیبایی و خشن بودن در حد یه کراس اوور فوق لوکسه
نوید جهرمی
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷هنوز در طراحی جدیدش نتونستم با دو مورد کنار بیام. طراحی جدید رو بزاری کنار طراحی قبل نمیشه گفت تویوتاس. کاش روند تکاملی بود و اصالت خودشو نگه داشته بود.
یکی اغراق در همه جاش قابل حضمه به جز جلوپنجرش. همه جلو شده جلو پنجره.یه ورودیه که دوتا چراغ گذاشتن روش.
ولی روند موفقیت آمیزی رو پیش گرفته. ماشین های تویوتا بیشتر از طراحی، رانندگی کسالت بار و مبدأ-مقصدی داشتن. این رویه به کل عوض شده و میشه به عنوان یه ماشین لذت بخش بهشون نگاه کرد.با قابلیت اطمینان بالا و کم هزینه.
SAEED
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷طراحی های گذشته تویوتا خسته کننده بود ولی بازم طرفدارای خودشو داشت
ولی به نظرم الانم تویوتا یه دفعه چند پله رو با هم جهش زده که به نظرم الان از این ور بوم افتاده
مرسی
NAVID۰۰۹۸
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷همیشه میگفتن تویوتا زشته ولی همیشه هم پرفروش و پرطرفداربود ، منتقدان نمیدونستن که مشتریهای تویوتا اُلَویتشون آسایش ، رفاه ، کارایی و استهلاک کمه و گزینه آخر هم ظاهر محافظه کار .
اما حالا تویوتا محافظه کاری در طراحی رو گذاشته کنار و ببینید اگر اِراده کنه چه میکنه .
اینه فرق یه شرکت اصیل نسبت به یه تازه به دوران رسیده بَزَک شده((؟)) .
آخر ۲۰۱۹ ببینید چطور آمار فروشش هرچی که هست باز هم مثل دلار در ایران در دنیا جهش رو به بالایی داره .
همیشه اول بوده در فروش و کیفیت ، اما حالا شده دست نیافتنی در فروش و سود بالا برای رُقَباش
Mohamad
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷دومین دلیلی که بهش اشاره شده را خودم یکی دوبار در پاسخ به دوستانی که اصرار داشتن و سوال میپرسیدن چرا شرکت مزدا تولید و فروششو افزایش نمیده و پاشو فراتر نمیزاره، کامنت کرده بودم که بزرگی و چاق شدن بیش از اندازه هر شرکتی به نوعی برخی فرایندها را کند میکنه و قدرت تغییر جهت آنی و سریع در محصولات رو میگیره.
اگه میبینید مزدا یا حتی سوبارو طراحی یا لذت رانندگی به مراتب بهتری ارائه میدن دلیلش همین جمع و جورتر بودن شرکتشونه، از طرفی سودآوری شونم که حفظ میکنن پس تمایل به بزرگتر شدن سازمان یا شرکت چالش هایی رو هم به همراه داره، در ثانی هزینه هارو هم افزایش میده، حالا بماند تولید اتوموبیل که از تولید تا فروش و پس از فروشش مسیری سرتاسر چالشه و برای تولید کننده کلی داستان داره، اگرچه سیستم مدیریتی فوق العاده تویوتا که اتقاقا زبانزد هم هست کاملا پاسخگو و راضی کننده بوده و بعنوان الگوی برتر مدیریتی ازش یاد میشه اما در هر صورت میبینیم که فرآیندهایی مثل طراحی و توسعه محصولات جدید زمانبَرند و نمیشه انتظار داشت که مثل شرکتهای سبک تر رفتار کنه. البته ناگفته نمونه تویوتا هم بدنبال پایین آوردن هزینه ها در جهت اینکه بتونه عکسالعمل سریعتری به بازار نشون بده، هست و این رویه را داره طی میکنه و محصولات جدیدش حاصل همین تغییرات اند.
مورد دومی که تو متن بود میزارم یکبار دیگم بخونید: ” دلیل دیگری که هانتر به آن اشاره میکند میزان بزرگی این شرکت میباشد. با وجود دیدگاهها و نظرات بسیار زیاد کارمندان حاضر در تویوتا، آنها در نهایت باید روشی میانه را در نظر بگیرند.”
مهدی
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ما هرگز تو عمرمون نتونستیم یک خودروی ژاپنی بخریم و احتمالا هرگز هم نخواهیم تونست. داشتن یکی از خودروها خسته کننده آرزوی ما بود. این که هیچ اجناس اصل ژاپنی در حال فراموشی از اذهان مردمند. امروزه فقط برندهای میبینی که یک روز یا آور نام ژاپن بودند و امروز مونتاژ چین و مالزی و تایوان و … هستند. خداییش اگه تلوزیون و لپ تاب ژاپنی اصل گیرم میومد محال بود ساخت کشور دیگه ای رو بخرم. اگه مارک پاناسونیک و سونی تو بازار ژاپنی بود محال بود کره ایش رو بخرم بقیه کشورهای شرق آسیا بماند
Stern des Südens
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷تویوتا ماشین زشت تولید نکرده اما هرگز یه زبان طراحی مشخص و ثابت مثل مزدا نداشته
Mohamad
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷درسته اما نداشتن زبان طراحی مشترک ضعف نیست بلکه یک انتخابه
تویوتا استراتژی دیگه ای رو در بازار دنبال کرد اونم برند کردن هر کدوم از محصولاتشه…
وقتی اسم کمری میاد دیگه نیاز نیست تویوتا پشتش باشه همه میدونن چیه، اسم کمری به اندازه تویوتا اعتبار داره و قدرتمنده
یا لندکروز، کرولا، هایلوکس، راوفور و…
تویوتا حتی یک دسته از محصولاتش که استفاده مشترکی دارن هم زبان طراحیشون یکی نیست
منظورم هایلوکس و تاندرا و تاکوماست، دقیقا هر سه متفاوت اند و ساز مخالف میزنن در طراحی ! اما خب در فروش موفق
در لکسس این روش رو انجام نداد و از همون زبان طراحی مشخص استفاده کرد.
NAVID۰۰۹۸
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷آقا محمد کاملاً حق مطلب رو خوب بجا آوردید.
دقیقاً همینطوره .
هر کدوم از محصولات تویوتا در کلاس خودشون حُکمران و بقیه دنبال کننده راه شون هستن .
البته خودروهایی مثل آئوریس یا آوالون را با تمام خوبیاشون فاکتور بگیرین در این مسئله .
امیر
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷هرچی هس دوسش دارم