برند جوانپسند سایون از تویوتا، در بهترین حالت، یک ابزار جلبتوجه خریداران جوان اتومبیل با مدلهای منحصر به فرد و عجیبوغریب بود که مشابه آنها در هیچ کجای بازار، عرضه نمیشد. ولی اگر بدبینانه به این برند نگاه کنیم، میتوان این برند را یک تجربه شکستخورده از تغییر نشان تویوتا و سعی در بهدستآوردن بازار نسل موسوم به «هزاره» دانست. به دنبال انتشار خبر مربوط به پایان عمر این برند جوان، در ادامه قصد داریم تا برخی از بهترینها و بدترینهای ۱۳ سال تاریخ سایون را در ایالات متحده مرور کنیم.
فرود: سایون xA / xD (مدل ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴)
xA که به عنوان اولین مدل برند جدید در نمایشگاه اتومبیل لسآنجلس در سال ۲۰۰۳ رونمایی شد، یک هاچبک شلخته و بدترکیب بود که نتوانست به مانند مدل منحصر به فرد و جعبهای xB، خریداران زیادی را به سمت خود جذب کند. عمر xA تنها ۳ مدل سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ طول کشید و سپس با مدل مشابه xD جایگزین شد. همانند xA، مدل بیجذابیت xD نیز در زمینه فروش، حرف چندانی برای گفتن نداشت و در عین حال، توانست در طول ۷ سال در خط تولید دوام بیاورد. ولی سرانجام، نسل xD نیز در مدل سال ۲۰۱۴ به پایان خود رسید.
پس از اینکه برند سایون حوزه خود را از کالیفرنیای به تمام کشور امریکا گسترش داد، مدل جعبهای xB پایگاه غیرمنتظرهای در بازار تنظیمات و سفارشیسازی پیدا کرد. آمار فروش xB بسیار بهتر از حدّ انتظار بود و در نمایشگاههای مختلف سراسر امریکا، تبدیل به یکی از خودروهای محبوب شد. این موفقیت پیشبینینشده باعث شد تا چهره سایون به عنوان برند مناسب برای تیونینگ شناخته شود و یک سری رنگهای وحشی، نسخههای ویژه، کانسپتهای غیرعادی برای آن درنظر گرفته میشد. در اوج محبوبیت xB، این مدل میتوانست کل یک نمایشگاه SEMA را تحتتأثیر قرار دهد. xB خودروی سریعی نبود و هندلینگ فوقالعادهای نیز نداشت، ولی برای برخی علاقهمندان، یک گزینه خاص در دنیای اتومبیل به شمار میرفت. فراز: سایون tC (مدل ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶)
سایون tC وقتی در سال ۲۰۰۵ به xB ملحق شد، دقیقاً چیزی بود که این برند جوانپسندانه تویوتا به آن نیاز داشت؛ یک کوپه زیبا، کاربردی و بهینه، به صورتی که نسل جوان بتوانند از عهده هزینههای آن برآیند. اولین tC که بر اساس مدل بازار اروپایی تویوتا اونسیس ساخته شده بود، یک رقیب شایسته برای دیگر مدلهای کوچک ۲ در مانند هوندا سیویک کوپه به شمار میرفت. این خودرو، بهخصوص در هنگام استفاده از یک گیربکس دستی، دارای یک شرایط هیجانانگیز در پشتفرمان نیز بود. همچنین در مقابل قیمتی که برای آن پرداخته میشد، امکانات بسیار خوبی نیز در اختیار قرار میگرفت؛ از جمله یک سقف پانورامیک، چرخهای آلیاژی، یک سیستم صوتی Pioneer و یک سیستم ورودی بدون کلید. همچنین تویوتا با ارائه تجهیزات پرفورمنس کارخانهای در tC، مانند یک کیت سوپرشارژر TRD برای افزایش سطح قدرت، برجذابیتهای تیونینگ این مدل افزود. اولین نسل tC، پرفروشترین مدل سایون بود و بنابراین ارائه یک نسل جدید از آن، بدیهی به نظر میرسید. در نتیجه، نسل دوم tC در سال ۲۰۱۱ از راه رسید که یک کوپه دیفرانسیل جلو بود و در یک سطح تریم یگانه و مجهز عرضه میشود. امّا اندکی پس از معرفی این نسل جدید، بهشدت تحتتأثیر آمدن کوپه اسپورت دیفرانسیل عقب سایون FR-S قرار گرفت و میزان فروش آن در مدلهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ افت پیدا کرد. نام tC در بین مدلهای سایون که قرار است در آگوست سال جاری میلادی با برند تویوتا ارائه شوند، موجود نیست و بنابراین، این مدل همراه با کل برند سایون، پایان بیسروصدایی خواهد داشت. فرود: سایون iQ (مدل ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵)
تنها چند سال پس از آمدن اسمارت فورتو به بازار ایالات متحده، تویوتا مدل خودروی شهری خودش را به صورت سایون iQ وارد این بازار کرد. iQ با یک طراحی فضایی شگفتانگیز، طولی به اندازه ۵۰۸ میلیمتر کوچکتر از یک فیات ۵۰۰ داشت و در همین حال، به لطف طرح صندلیهای ویژه ۳+۱، میتوانست چهار سرنشین را در خود جای دهد. در این طرح صندلیها، صندلی مسافر جلو به اندازه چند اینچ جلوتر از صندلی راننده قرار میگرفت که موجب افزایش فضا برای صندلیهای عقب میشد. امّا رانندگی با iQ و موتور کوچک چهار سیلندر ۹۴ اسببخاری به همراه یک گیربکس استاندارد CVT اتوماتیک، هیجان چندانی نداشت و قیمت این مدل نیز در سطحی نبود که بتواند خریداران از رفتن به سراغ سابکامپکتهای دیگر منصرف کند. این خودرو هیچگاه نتوانست در بازار امریکا، جایی برای خود پیدا کند و بدترین آمار فروش سایون را به خود اختصاص داد. iQ در بهترین سال خود، یعنی ۲۰۱۲، تعداد ۸۸۷۹ دستگاه به فروش رفت و در طول ۳ سال حضور خود در ایالات متحده، تنها اندکی از آمار ۱۵ هزار دستگاه فراتر رفت. فرود: نسل دوم سایون xB (مدل ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵)
دنبالکردن موفقیت غیرمنتظره نسل اول سایون xB، بسیار سخت بود و نسل دوم این مدل، با برداشتن برخی گامهای اشتباه، در واقع، مرگ این مدل را رقم زد. اولین نکته نسل دوم، ابعاد بزرگتر آن بود که موجب میشد که چابکی و مصرف سوخت بهینه xB تا حدّ زیادی کاهش یابد. همچنین در این مدل، گوشههای تیز اولین نسل xB جای خود را به فرمهای گرد گوشه داده بود و به نظر میرسید که تلاشی بیش از اندازه برای رسیدن به جذابیت بهتر انجام داده است. نسل دوم xB در سالهای نخست، فروش نسبتاً خوبی داشت؛ ولی علاقه بازار به این مدل، بهسرعت فروکش کرد و به رقم ۱۵ هزار و ۲۲۳ دستگاه در سال ۲۰۱۵ رسید. در نتیجه، این مدل از مدار تولید کنار گذاشته شد و جای خود را به iM هاچبک داد. فراز: سایون FR-S (مدل ۲۰۱۳ تاکنون)
وقتی دوقلوهای «تویوبارو» برای مرحله تولید تأیید شدند، هیجان زیادی در بین کل علاقهمندان دنیای خودرو ایجاد شد؛ موضوعی که با توجه به تجهیزات فوقالعاده ارائه شده برای اسپورتهای تویوتا-سوبارو، چندان هم جای تعجب نداشت. یک کوپه اسپورت سبکوزن با موتور جلو، دیفرانسیل عقب و گیربکس دستی، با قیمتی عرضه میشد که نمیتوانست فشار زیادی به حساب بانکی مشتریان وارد بیاورد و بنابراین، سایون FR-S و سوبارو BRZ، حتی از قبل از معرفی به بازار، با استقبال بسیار خوبی مواجه شدند. پس از یک شروع قدرتمند در فروش سال نخست، در سالهای بعدی اندکی از این آمار کاسته شده، ولی خوشبختانه FR-S همچنان به مسیر خویش ادامه داده است. باید منتظر ماند: سایون iA و iM (مدل ۲۰۱۵ تاکنون)
اگر امکان دیدار از نمایشگاههای بزرگ سایون را داشتهاید، حتماً با مجموعهای از خودروهای عجیبوغریب روبرو شدهاید. تا زمانی که iA و iM ارائه نشده بودند، سایون هرگز مدلهای «در دسترس» واقعی در سری محصولات خود نداشت و مستقیماً از کوپههای کوچک به هاچبکهای نامتعارف، پرش میکرد. ولی iA سدان و iM هاچبک که به عنوان مدلهای معقولتر و معمولیتر ارائه شدند، به دنبال راهی برای کسب موفقیت هستند. در زیر نشانهای سایون بر روی iA، یک استخوانبندی مزدا ۲ قرار گرفته، نتیجه کار، خودرویی شده که حال و هوایی مانند مدلهای مدرن مزدا دارد. iM نیز یک تغییر نام از تویوتا اوریس برای بازار امریکا است و در حالت کلی، یک مدل هاچبک کاربردی و مناسب است. iA و iM که بهتازگی در مدل ۲۰۱۶ عرضه شدهاند، حیات خود را در سال ۲۰۱۷ به عنوان مدلهای تویوتا ادامه خواهند داد.
Hamid
۲۰ بهمن ۱۳۹۴تویوتا هیچ وقت نتونست ماشین جوان پسند بسازه. همون بهتر که به تولید ماشینهای بادوام پیرمردی ادامه بده.
Ashkan
۲۱ بهمن ۱۳۹۴خیلی جالبه ظاهر ماشین و به کل عوض میکنن با قیمت ارزون تر میدن دست ملت
بعد اینجه تیبا چراغ عو میکنه و یه سپهر میزاره 4 میلیون میره روش
(*مهرداد*)
۲۰ بهمن ۱۳۹۴آیا پرادو ،،اف جی کروز ،،جی تی ۸۶ ،،لندکروز ،،،یاریس ،،،جوان پسند نیستند !!!
Hamid
۲۰ بهمن ۱۳۹۴اینایی که گفتی جوان پسند هستند اما در بازار قحطی زده ایران که ماشینهایی مثل سمند و پرشیا با یک رینگ اسپرت میشن ماشین جوون پسند . کجای دنیا یاریس رو به گلف و فورد ترجیح میدن؟ جی تی 86 هم با قدرت زیر 200 اسب بخار فقط شبیه ماشینهای اسپرته. لندکروز و پرادو هم که شاسی بلند خانواده هستن. فقط اف جی کروز رو میشه گفت آره.
Pooya_SK
۲۰ بهمن ۱۳۹۴اشتباهی که تویوتا با سایون انجام داد این بود که فکر می کرد جوانان آمریکایی عاشق تیونینگ هستن و ظاهر ماشین مهم نیست وقتی تیونینگ هست. و همیشه ماشین های زشت و کسل کننده با تیونینگ خور بالا تولید می کرد. البته الان سایون FRS و IM 2015 خیلی خوش قیافه و خوب هستن و البته با تیونینگ خوری بالا.
sunmartin
۲۰ بهمن ۱۳۹۴بهر حال با ورود کره ای های جوان پسند پر آبشن و ارزان با طراحی های اغواگرانه مقداری بروی خودروهای از شرکت های مزدا و تویوتا و هوندا تاثیر گذاشت البته خودروهای تویوتا بخاطر دوام معروفند و الا اگر بحث بر سر هیجان رانندگی و کیفیت و مهندسی پیشرفته باشد بی ام دبلیو پورشه بنز و آئودی حرف اول آخر را میزنند باینکه کر ه ای ها را بلحاظ طراحی قبول دارم اما این موفقیت هم مرهون تفکر آلمانی این خودرو ساز کره ای است کلا در زمینه خودرو و صنعت آلمان در جهان نقش یک لیدر را بازی میکند شما سری m از BMW را بفرض با همین سایون یا اینفینیتی از مزدا مقایسه کن اصلا حریفان قدری برای این آلمانی شرور نیستند
Pooyan
۲۰ بهمن ۱۳۹۴چون مثلا FR-S ساخته نشده که با سری M بی ام و رقابت کنه!
کلاس قیمتی تویوتا با BMW اصن یکی نیست
Archi KHAN
۲۰ بهمن ۱۳۹۴سایون تا باز بود و ماشین تولید می کرد این قدر مطلب راجب اش نوشته نمی شد که حالا که تعطیل شده نوشته میشه !!!!!؟
محمد
۲۰ بهمن ۱۳۹۴ببخشید یه سوال دارم لطفا جواب بدین طراح های تویوتا چی توفکرشونه که یه همچین طراحی می کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
احسان(احسان)
۲۰ بهمن ۱۳۹۴فکر نمی کنم به اندازه کافی در علم مدیریت برند و بازاریابی تجربه داشته باشم بخصوص در حد واندازه مدیران تویوتا که در این مورد نظری بدم اما امیدوارم دوستانی که در سایت در مورد این شکست نظر میدن از تقصیر مدیران تویوتا گذشت کنن…
احمد باقری
۲۰ بهمن ۱۳۹۴تویوتا در طراحیهای سایون اشتباه کرد.
moein
۲۰ بهمن ۱۳۹۴تو پست های قبل در مورد سایون که اشاره شد که رسما کنار گذاشته شد و منحل شد
گفتم که صلاح مملکت خویش خسروان دانند
مطمعا باشید که تویوتا نیروش رو جم کرده و قطعا از رو دیگه در میاد حالا این چه روزیه نیگا کنین
mr
۸ فروردین ۱۳۹۵ازنظر من تویوتا در کشورما از همه ی برند های دیگه سرتر است چون کیفیت بسیار بالا وقیمت منصفانه ای در مقابل خدماتش داره البته اگر هزینه ی گمرک بهش نمیخورد البته بازم حرف نداره من که نمیتونم با پولی که دارم چنین ماشینای لوکسی رو سوار شم اما همه چیز رو درمورد تویوتا وهوندا میدونم حرف ندارن حتی از بنز و بی ام و بهترن چون قیمت مناسب وامکانات خوبی دارن معلومه چهارصد میلیون بدی ماشین امکانات خفنی بهت میده ولی بازم به نظرم تویوتا و هوندا یا علی مدد