طلوع یا غروب؟ غروب سوختهای فسیلی یا طلوع انرژیهای جایگزین، در بحث سوختهای فسیلی باید گفت که علاوه بر تجدیدناپذیر بودن آنها، آلودگی زیادی تولید کرده، بهنحویکه چند نسل بعد از ما نیز باید co2 خروجی یک خودرو در زمان حال را استنشاق کند.
به گفته یک کارشناس که در سمیناری در این زمینه چند سال قبل حاضر شده بود آمار و نمودارهای ارائه شده و آنچه میبینیم این است که زمانی خواهد رسید تولید و همچنین مصرف نفت به بالاترین حد خود رسیده و نوسان قیمتهای ناشی از آن نیز به بالاترین میزان برسد و دران لحظه است که بگوییم نابود شدهایم.قیمت نفت در طول سالیان دراز در نوسان زیادی بوده. زمانی بوده که نفت به ۱۴۴ دلار رسیده است. پیدایش یا نبود آن، بروز حوادث طبیعی و جنگ و بازیگران بزرگی مثل عربستان سعودی همواره در نوسان قیمت نفت نقش داشتهاند. این کشور در عرصه رقابت و تعیین گذاری قیمت نفتی همواره چهره بیتفاوتی را حفظ کرده، تا جایی که کاهش کنونی قیمت نفت به بروز ورشکستگی حتی در این کشور خواهد انجامید.
حال اینکه تا چه میزانی شیوخ ثروتمند و بیتفاوت طاقت خواهند آورد مهم نیست. پریوس و ولت کممصرف و هایبریدی دقیقاً خودروهایی هستند که در آینده نزدیک سوار بر آنها خواهیم شد.
حال در عمل آزمایش این دو خودرو را میبینیم. آزمایش مصرف سوخت
سقوط قیمت نفت افراد را بیشتر متمایل به خرید خودروهای هایبرید کرده، چنانکه نسبت به مدت مشابه سال پیش ۱۱ درصد افزایش را تجربه کرده است و مسئلهای مانند ترس از بازپرداخت حق بیمه ۴۰۰۰ دلاری آنها دیگر جایی ندارند. هر چه هست، دیگر دیدگاهها نسبت به اینچنین خودروهایی مانند سابق نیست و باید قبول کرد زمانی در آینده سوار بر چنین خودروهایی خواهیم شد. به گفته این کارشناس که از محصول جدید کیا یعنی نیرو بازدید کرده و اسلایدی را در مرکز تحقیقات سلول سوختی این کمپانی دیده بود بر اساس آمارها تا سال ۲۰۲۰، آمریکا بهبود ۴۹ درصدی اقتصاد سوختی، اروپا کاهش ۲۷ درصدی تولید co2، چین کاهش ۲۴ درصدی مصرف سوخت را تجربه کرده و قوانین سختگیرانهای هم وضع خواهند شد. بله، در این مقوله، دست نامرئی دنیای خودروها قصد ورود به قوانین دولتها را دارد و این امر قرار است از طریق هایبریدها، خودروهای الکتریکی، شارژی و سلول سوختی به انجام برسد. علیرغم تمام حرف و حدیثها، پیشرانههای این دو خودرو یکی از بهترین نمونهها در کلاس خود و آینده هستند. حال باید دید که کدام مصرف بهینهتری داشته و چه عملکردی دارند؟
در وصف هیجان خودرویی مانند پریوس به خاطرهای از کارشناس تست کننده اکتفا میکنیم.
امروز صبح قبل اینکه بخوام مسیر پلس وردس در جنوب غربی لسآنجلس رو برم، در شیب یه بزرگراه به مورد عجیبی برخوردم. یک دوج چلنجر SRT8 بود که پشت سرم حرکت میکرد. چلنجرو رد کردم و در آینم اونو گم کردم. اما بهیکباره اونو تو اتوبان کنار خودم دیدم. رانندش شیشه رو داد پایین و علیرغم تصور من مبنی بر اینکه شاید حرف نامربوطی بزنه، انگشت تأییدی بالا آورد. فک میکنم تو نگاه اول، چهره جدید پریوس رو نشناخته بود!!
آنچه در زیربندی خودرو میبینیم شاسی ماحصل انقلاب طراحی نوین تویوتاست که حس متفاوتی به آدم میدهد. دیگر از آن حس خستهکننده خبری نیست و شما با یک ماشین اسپرت طرف هستید که نتیجه تعلیق عقب چنداتصالی مناسب، مرکز ثقل پایینتر و وزن کمتر در قیاس با شورولت ولت است و ولت باید با گشتاور بالاتر خود جبران کند. سیستم ترمز هر دو خودرو بسیار خوب عمل کرده و در شورولت ولت با توجه به وزن بالاتر، احساس یک شوک را به آدم منتقل میکند.
شورولت ولت در سواری حس یک سدان بزرگ جای گرفته در یک سدان با فاصله محوری کم را به انسان منتقل میکند. از آنسو، پریوس با وجود آنهمه فناوری که انگار از دنیای دیگری آمدهاند هنوز هم مشخصاً یک تویوتاست. به گفته کارشناس تست کننده، احساس آدم در قبال پریوس یک دوست داشتن معمولی و نه ستایش کردن است. حسی خالی و خشک! البته خالی را نمیتوان وصف کابین ولت دانست. باتری ولت که به طرز عجیب و ناامنی بستهبندی شده به قول کارشناس تست کننده مانند این است که بخواهی گوریلی ۳۰۰ کیلویی را بهزور داخل قفسی ۱۵۰ کیلویی بچپانی!! ردیف صندلی عقب را شاید بتوان بیشتر مناسب کودک دانست. حال بازهم همان سؤال، کدام بهتر مصرف میکند؟در این میان از چند دیدگاه باید به قضیه نگریست. در عمل، اعداد و ارقام پریوس، تستهای آزمایشگاهی سازمان محیطزیست را پشت سر گذاشت و بهتر از انتظار عمل کرد. برخلاف انتظار ۴۳۵ لیتر در صد کیلومتر، پریوس ۴.۱۶ لیتر در سیکل شهری و ۴.۴ در سیکل بزرگراه و میزان ترکیبی ۴.۲۷ لیتر در صد کیلومتر داشته که برتری ۷ درصدی در بزرگراه و ۶ درصدی کلی نسبت به برآوردهای سازان محیطزیست آمریکا EPA داشته است. از دیدگاهی مأیوسانه نیز، ولت برخلاف انتظار عمل کرد. شکی در این نیست که یک سر و گردن بالاتر از نسل اول خود بود و ما را به تحسین واداشت، اما مصرف شهری آن در حالت شارژ معمول مقدار پایین ۶.۲۷ لیتر در مقایسه با نرخ ۵.۴۷ اعلامی توسط EPA بود. گرچه مصرف بزرگراهی ۵.۵۵ از نرخ ۵.۶ اعلامی EPA بهتر بود، نرخ ترکیبی نیز میزان ۵.۹۴ در قیاس با ۵.۵ لیتر EPA بود. حتی با شارژ برقی نیز ۴.۷ لیتر در برابر پیشبینی ۴.۴۴ لیتری EPA داشته که میزان راضیکنندهای نیست. پریوس مشخصات عملکردی کاملاً متفاوتی داشته و در قیاس با شورولت ولت سرعت بسیار پایین مصرف سوختش باعث میشود حساسیت بیشتری در استفاده از برق شهری داشته باشد. در بحث ترافیکی هم از جریمه طرح ترافیکی صفر برخوردار است. رانندگی در آن خشن و مهیج نیست. باید شک داشت که باتری کوچکش بتواند شتابی درخور توجه به ارمغان آورد. برای اینکه به یک چشمانداز تصویری بزرگتر دست یابیم طی مصاحبهای با جان ژرمن کارشناس خبره تکنولوژی هایبریدی از اعضای شورای بینالمللی حملونقل پاک که در تیم تحقیقاتی جریان رسوایی فولکسواگن نیز حضور داشت و همچنین با توجه به گزارش آکادمی علوم در سال ۲۰۱۳ به این حقیقت دست یافتیم که پیشرفتهای این دست خودروها کاملاً با عنایت به نسل قبلی آنها انجام گرفته و این طور که انتظار میرود بعد از سال ۲۰۲۰ شاهد حضور این خودروها در صحنه اصلی رقابت خواهیم بود و در حقیقت میتوان گفت تا سال ۲۰۴۰ روند انتقال به خودروهای دارای مشخصه انرژیهای نو و پاک انجام خواهد شد. بااینحال به دلیل سیستم قدرتی گرانتر، هزینههای جانبی همچون حق بیمه و شارژ و چیزهایی از این دست از خودروهای معمول گرانتر خواهد بود. تا سال ۲۰۵۰ نیز انتظار میرود حتی کامیونهایی با ۲.۳۵ لیتر در بزرگراه و میانگین ۳.۳۶ لیتر داشته باشیم. اما ناگفته نماند طول عمر پیشرانه خودرویی مانند ولت به لحاظ بهرهگیری از تکنولوژی الکتریکی جای بحث دارد! اگر از بحث جاداری داخل ماشین بگذریم و اگر امکاناتی مانند شارژر برای خودروی ولت داشته باشیم حس انتقالی گشتاور برقی ولت نسبت به پریوس آیندهنگر جذابتر است. ولت و پریوس در بحث پیمایش حداکثر روزانه به عدد ۱۸۵ کیلومتر رسیده و چون ولت مدت بیشتری را در حالت برقی باقی میماند co2 کمتری تولید میکند.
شورولت ولت ۲۰۱۶ | تویوتا پریوس ۲۰۱۶ | |
پیشرانه و شاسی | ||
قرارگیری موتور و دیفرانسیل | Front-engine, FWD | Front-engine, FWD |
نوع موتور | Atkinson-cycle I-4, alum block/head, plus AC electric motors | Atkinson-cycle I-4, alum block/head, plus AC electric motors |
سوپاپ | DOHC, 4 valves/cyl | DOHC, 4 valves/cyl |
حجم موتور | ۹۰.۹ cu in/1,490cc | ۱۰۹.۷ cu in/1,797cc |
ضریب کمپرس | ۱۲.۵:۱ | ۱۳.۰:۱ |
نوع باری-ظرفیت | Lithium-ion/18.4 kW-hrs | Lithium-ion/0.75 kW-hr |
قدرت (SAE NET) | ۱۴۹ (elec)/101 (gas)/149 (comb) hp | ۹۵ (gas)/71 (elec)/121 (comb) hp |
گشتاور (SAE NET) | ۲۹۴ (elec)/103 (gas)/294 (comb) lb-ft | ۱۰۵ (gas)/120 (elec) lb-ft |
دور قرمز | ۵,۶۰۰ rpm | Not indicated |
نسبت وزن به قدرت | ۲۳.۷ lb/hp | ۲۵.۵ lb/hp |
گیربکس | Cont. variable auto | Cont. variable auto |
تعلیق جلو-عقب | Struts, coil springs, anti-roll bar; torsion beam, coil springs | Struts, coil springs, anti-roll bar; multilink, coil springs, anti-roll bar |
نسبت فرمان | ۱۵.۷:۱ | ۱۳.۶:۱ |
چرخها | ۷.۰ x 17-in, cast aluminum | ۷.۰ x 17-in, cast aluminum |
تایرها | ۲۱۵/50R17 91H M+S Michelin Energy Saver A/S | ۲۱۵/45R17 87V M+S Yokohama BluEarth S34 |
WHEELBASE | ۱۰۶.۱ in | ۱۰۶.۳ in |
TRACK, F/R | ۶۰.۶/۶۱.۸ in | ۵۹.۴/۵۹.۸ in |
LENGTH x WIDTH x HEIGHT | ۱۸۰.۴ x 71.2 x 56.4 in | ۱۷۸.۷ x 69.3 x 58.1 in |
TURNING CIRCLE | ۳۶.۴ ft | ۳۵.۴ ft |
CURB WEIGHT | ۳,۵۳۲ lb | ۳,۰۸۷ lb |
WEIGHT DIST, F/R | ۶۰/۴۰% | ۶۱/۳۹% |
SEATING CAPACITY | ۵ | ۵ |
HEADROOM, F/R | ۳۷.۸/۳۵.۸ in | ۳۹.۴/۳۷.۴ in |
LEGROOM, F/R | ۴۲.۱/۳۴.۷ in | ۴۳.۲/۳۳.۴ in |
SHOULDER ROOM, F/R | ۵۶.۵/۵۳.۲ in | ۵۵.۰/۵۳.۰ in |
CARGO VOLUME BEHIND F/R | ۱۰.۶ cu ft | ۲۷.۴ cu ft |
نتایج تست | ||
شتاب (سرعت به مایل بر ساعت) | ||
۰-۳۰ | ۲.۳ ثانیه | ۳.۱ ثانیه |
۰-۴۰ | ۳.۶ | ۴.۹ |
۰-۵۰ | ۵.۳ | ۷.۱ |
۰-۶۰ | ۷.۵ | ۹.۷ |
۰-۷۰ | ۱۰.۳ | ۱۳.۴ |
۰-۸۰ | ۱۴.۲ | ۱۸.۸ |
PASSING, 45-65 MPH | ۴.۴ | ۵.۴ |
QUARTER MILE | ۱۵.۹ sec @ 83.9 mph | ۱۷.۴ sec @ 77.6 mph |
BRAKING, 60-0 MPH | ۱۱۹ ft | ۱۱۵ ft |
LATERAL ACCELERATION | ۰.۸۶ g (avg) | ۰.۸۲ g (avg) |
MT FIGURE EIGHT | ۲۶.۹ sec @ 0.63 g (avg) | ۲۷.۸ sec @ 0.61 g (avg) |
CONSUMER INFO | ||
BASE PRICE | $۳۳,۹۹۵ | $۲۵,۰۳۵ |
PRICE AS TESTED | $۴۰,۴۷۰ | $۳۰,۸۳۵ |
STABILITY/TRACTION CONTROL | Yes/yes | Yes/yes |
AIRBAGS | Dual front, f/r side, f/r curtain, front knee | Dual front, front side, f/r curtain, driver knee, passenger thigh |
BASIC WARRANTY | ۳ yrs/36,000 miles | ۳ yrs/36,000 miles |
POWERTRAIN WARRANTY | ۵ yrs/60,000 miles | ۵ yrs/60,000 miles |
ROADSIDE ASSISTANCE | ۵ yrs/60,000 miles | ۳ yrs/unlimited miles |
FUEL CAPACITY | ۸.۹ gal | ۱۱.۳ gal |
EPA CITY/HWY/COMB ECON | ۱۱۳/۹۹/۱۰۶ mpg-e*; 43/42/42** mpg | ۵۴/۵۰/۵۲ mpg |
ENERGY CONS, CITY/HWY | ۲۹/۳۴*; ۷۸/۸۰** kW-hrs/100 miles | ۶۲/۶۷ kW-hrs/100 miles |
CO2 EMISSIONS, COMB | ۰.۴۶ lb/mile** | ۰.۳۷ lb/mile |
REAL MPG, CITY/HWY/COMB | ۳۷.۵/۴۲.۴/۳۹.۶ mpg** | ۵۶.۵/۵۳.۴/۵۵.۱ mpg |
RECOMMENDED FUEL | Unleaded regular, 110/220-volt electricity | Unleaded regular |
*Charge-depleting mode **Charge-sustaining mode |
منبع: motortrend
king 918
۱۵ بهمن ۱۳۹۴شورلت بهتر بود به نظرم عملکر خوبی هم نسبت به تویوتا داشت ……..
شورلت ولت تو بازی درایور سانفرانسیسکو عالی شبیه سازی کرده بودن اونجا که خیلی باش حال کردم ایشالا به زودی هم سوار شیم حالشو ببریم ……
سرباز وطن
۱۵ بهمن ۱۳۹۴با سلام خدمت دوستان…صرفا جهت اطلاع عرض می کنم که خودرو های اسپرت الکتریکی هم صدا دارند….صدای خیلی زیبا…برای مشاهده ی ویدیو به آدرس زیر مراجعه کنید:
http://www.aparat.com/v/284sE
Zonda R
۱۵ بهمن ۱۳۹۴@.F
با تشکر از جناب ارین و سپاس از سرعت عمل شما در گذاشتن مطالب روز
با قیمت 78 سنت برای هر گالن بنزین در امریکا در حال حاضر خودروهای بنزینی در اولویت خید قرار میگیرن ولی تا کی ادامه خواهد داشت این افت قیمت بنزین کسی نمیدونه پس هیبریدی ها انتخاب دوم هستند
یه سوال یا بهتر بگم دوست دارم نظر دوستان رو بدونم
ایا شما حاضر به خرید خودروی هیبریدی در ایران هستید
گزینه های اصلی هم فعلا کمریxle و اکورد با قیمت 150 تا 212 در نظ ر میگیریم
سپاسگزارم
Iman mclaren p1
۱۵ بهمن ۱۳۹۴بچه ها کسی میدونه از کونیخزگ وان و رگرا چند تا و در چه رنگ هایی تولید شده تاحالا؟؟؟
اگه کسی اطلاعاتی داره میشه بمن بده؟
Just American
۱۵ بهمن ۱۳۹۴معلومه که شورلت.برا چی باید باید پولمو برا تویوتایی که دیگه کیفیت نداره دور بریزم
Just American
moein
۱۵ بهمن ۱۳۹۴دقت کردین کنار گلگیر تو عکس پنجم از بالا چی نوشته (مام می نویسیم CNGو1.7 و …) واقعا مسخرس
احمد باقری
۱۵ بهمن ۱۳۹۴هر دو تا خوبن.
ShoMpeT
۱۶ بهمن ۱۳۹۴چرا هیچ خبری از فراخوانی هوندا روی سایت قرار نمیدید؟ بیشتر از ۲ میلیون خودرو هوندا به دلیل مشکل ایر بگ recall شدند، حالا اگر VW بود الان تمام سایت مربوط به این خبر میشد…
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۱۶ بهمن ۱۳۹۴تویوتا ترمز بهتری داره وزنش کمتره با این وجود شتاب ولت بهتره و شتاب جانبی ولت نوید هندلینگ بهتری رو میده ضمن اینکه شخصاً با دیدن طراحی داخلی ولت بسیار لذت بردم. از کابین تویوتا زیباتره.
هر کدوم مزایای قابل توجهی دارن ولی اگر بخوایم از جمیع جهات بررسی کنیم شورولت بهتر عمل کرده.
در پایان از جناب آرین تشکر میکنم.
shahab
۱۷ بهمن ۱۳۹۴مصرف سوخت پریوس ک خیلی بهتره اما حیف قیافه نداره
آخه این داشبورد چیه؟؟