معرفی تویوتا کرولا کراس برای بازار ایالاتمتحده
بخش کراساوورهای کامپکت روزبهروز پررونقتر میشود و به همین دلیل تویوتا با آوردن کرولا کراس به بازار ایالاتمتحده میخواهد سهم خود را از این سگمنت محبوب افزایش دهد. این خودرو که در خانوادهٔ کراساوورهای تویوتا بین مدلهای C-HR و رافور قرار میگیرد، از جلوپنجرهٔ برجسته با چراغهای LED در طرفین آن، روکشهای پلاستیکی بدنه، چراغهای عقب باریک و سپر عقب پلاستیکی برخوردار است.
کرولا کراس بهصورت استاندارد روی رینگهای 17 اینچی فولادی قرار میگیرد اما تیپ بالا ردهٔ XLE به رینگهای 18 اینچی آلیاژی مجهز میشود و درب صندوق بار برقی هم برای آن قابل سفارش است. این کراساوور جدید ژاپنی 4,460 میلیمتر طول، 1,825 میلیمتر عرض و 1,646 میلیمتر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با 2,640 میلیمتر است.
این کراساوور کامپکت در داخل دنبالهروی کرولا سدان بوده و از غربیلک فرمان سه پره، تریم فلزی و نمایشگر ایستادهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی برخوردار است. تیپ پایهٔ کرولا کراس چندان مجهز نیست و لیست تجهیزات آن صرفاً به مواردی مثل نمایشگر 7 اینچی اطلاعاتی-سرگرمی با اندروید اتو و اپل کارپلی، تهویه مطبوع و نمایشگر 4.2 اینچی در صفحه آمپر محدود میشود اما در تیپ میانی LE موارد بیشتری مثل غربیلک فرمان چرمی، شارژر بیسیم گوشیهای هوشمند، کنترل تهویهٔ اتوماتیک و نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی بزرگتر 8 اینچی ارائه میشود.
کسانی که تجهیزات بیشتری میخواهند هم میتوانند سراغ تیپ بالا ردهٔ XLE با گرمکن صندلیهای جلو و تنظیم برقی 10 جهتهٔ صندلی راننده، کنترل تهویهٔ دو منطقهای و صفحه آمپر دیجیتالی 7 اینچی بروند. کرولا کراس همچنین بهصورت استاندارد از سیستمهای ایمنی و کمکرانندهای مثل کروز کنترل راداری، سیستم پیش از برخورد و دستیار دنبال کنندهٔ خطوط برخوردار است درحالیکه در تیپهای بالاتر سیستم پایش نقاط کور، هشدار عبور و مرور عقب، دستیار پارک و ترمز خودکار هم به این موارد اضافه میشود.
زیر کاپوت کرولا کراس یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی قرار گرفته که 170 اسب بخار قدرت و 203 نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور به یک گیربکس CVT متصل است که برای بهبود شتاب گیری، از دنده یک فیزیکی برخوردار است. مهمترین ویژگی فنی کرولا کراس اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آن است زیرا به گفتهٔ تویوتا، فقدان این سیستم در C-HR روی فروش آن تأثیر منفی گذاشته است.
سامانهٔ چهارچرخ محرک کرولا کراس در صورت لزوم میتواند تا 50 درصد از نیرو را به چرخهای عقب ارسال کند و همچنین درصورتیکه نیازی به آن نباشد میتواند کاملاً غیرفعال شود. این کار کمک میکند تا مصرف سوخت ترکیبی خودرو به 7.8 لیتر در هر صد کیلومتر برسد که تنها 0.5 لیتر بیشتر از نسخهٔ محرک جلو است. کرولا کراس که روی پلتفرم TNGA-C ساخته شده است، ظرفیت بکسل حداکثر 680 کیلوگرم را دارد.
تویوتا هنوز قیمت کرولا کراس را برای بازار ایالاتمتحده اعلام نکرده اما گفته است که فروش آن تا پایان امسال در این کشور آغاز خواهد شد. این شرکت همچنین وعدهٔ ارائهٔ نسخهٔ دیگری از این کراساوور کامپکت را هم داده است که احتمالاً هیبریدی خواهد بود.