تویوتا

معرفی تویوتا GR یاریس، فلفل ریز اما تیز!

تویوتا رسماً در نمایشگاه اتو سالن ۲۰۲۰ توکیو هاچ‌بک ساب‌کامپکت داغ GR یاریس را با سطح بالایی از قدرت و مهندسی معرفی کرده است. این هاچ‌بک داغ ژاپنی که در برابر فورد فی‌یستا ST، رنو کلیو RS و فولکس‌واگن پولو GTI قرار می‌گیرد، نه‌تنها از همهٔ آن‌ها قوی‌تر است بلکه از ویژگی‌ای برخوردار است که رقبا فاقد آن هستند یعنی سامانهٔ چهارچرخ محرک. امکان انجام این کار با ترکیب قسمت جلویی پلت‌فرم GA-B که در نسل جدید یاریس معرفی شد با بخش عقبی پلت‌فرم GA-C فراهم شده است.

این کار امکان تجهیز یاریس به سامانهٔ چهارچرخ محرک و همین‌طور طراحی جدید سیستم تعلیق را فراهم کرده است. برای متوقف کردن خودرو نیز ترمزهایی با دیسک‌های ۳۵۶ میلی‌متری خنک‌شونده و کالیپرهای چهار پیستونه در جلو و دیسک‌های ۲۹۷ اینچی خنک‌شونده با کالیپرهای دو پیستونه در عقب در نظر گرفته شده است. زیر کاپوت GR یاریس اما یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری سه سیلندر توربوشارژ قرار گرفته که ۲۶۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. البته این موتور در نسخهٔ ژاپنی خروجی کمی بیشتری معادل ۲۷۲ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد.

این پیشرانهٔ سه سیلندر قدرتمند به یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی متصل شده که نیرو را به چهارچرخ انتقال می‌دهد. همچنین می‌توان در قالب پکیجی بنام Circuit، دو دیفرانسیل لغزش محدود تورسن را هم برای این یاریس آتشین سفارش داد. این پکیج تنظیم پرفورمنس سیستم تعلیق و رینگ‌های ۱۸ اینچی فورج‌کاری شده که با لاستیک‌های ۲۲۵ میشلن پایلوت اسپرت 4S پوشیده شده‌اند را هم به همراه دارد.

در این ماشین سه حالت رانندگی مختلف شامل معمولی، اسپرت و پیست تعبیه شده که به ترتیب گشتاور را بین محورهای جلو و عقب با نسبت‌های ۶۰ به ۴۰، ۳۰ به ۷۰ و ۵۰ به ۵۰ توزیع می‌کنند. همچنین در هر حالت بسته به شرایط مسیر، رفتار خودرو و شیوهٔ رانندگی راننده، تعادل به‌طور خودکار تنظیم می‌شود؛ بنابراین سیستم می‌تواند در مواقع مشخصی صد درصد گشتاور را به چرخ‌های عقب یا جلو انتقال دهد تا چسبندگی بهبود یابد و امکان سریع‌تر پیچیدن فراهم شود.

GR یاریس با ۱۲۸۰ کیلوگرم وزن و نسبت قدرت به وزن ۴.۹ کیلوگرم به هر اسب بخار، در کمتر از ۵.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت را دارد. این یاریس قدرتمند صرفاً به‌صورت سه‌در با سقف شیب‌دار و درهای بدون قاب عرضه می‌شود. ورودی هوای عریض جلو، گلگیرهای عضلانی، بال عقب و دیفیوزری با سر اگزوز دوگانه هم از ویژگی‌های ظاهری منحصربه‌فرد GR یاریس هستند.

داخل این ماشین با چرم و آلکانترای مشکی‌رنگ با دوخت قرمز پوشیده شده درحالی‌که روی پشت‌سری‌های صندلی‌های اسپرت، غربیلک فرمان و صفحه آمپر هم نشان GR دیده می‌شود. این هاچ‌بک داغ که پس از سوپرا دومین محصول بخش GR تویوتا محسوب می‌شود، در کارخانهٔ موتوماچی در خط تولیدی که به خودروهای اسپرت GR اختصاص دارد تولید خواهد شد و قیمت آن‌هم به‌زودی اعلام می‌شود.

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۲۱ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (10474 ديدگاه)

    این ماشین ، مُشت محکمی در دهان کسانیست که تویوتا را ناتوان در ساخت خودرویی مُهَیِج مینامند .
    توجه کنید با ۳سیلند به چنین قدرتی رسیده و چنین هیجانی با دو دِف بودنش .
    این خودرو فقط برای مشت زدن در دهان منتقدان آمده که من میتوانم اما نیازی به خودنمایی ندارم .
    این یاریس خیییلی حرفها برای گفتم داره

  2. ایمان

    ۲۱ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (4063 ديدگاه)

    تویوتا اگه اراده کنه ، رقبای اندکی توانایی سرشاخ شدن رو باهاش دارن
    به شخصه عاشق این ماشین و پرفورمنس بسیار خوبش شدم ??

  3. سروش

    ۲۱ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (228 ديدگاه)

    چه کرده تویوتا! با توجه به کلاس و مقایسه با بقیه، یاریس GR قوی‌ترین ساخته تویوتا در حال حاضره. به نظرم میره که سنگ محک این کلاس بشه

  4. Ali a

    ۲۱ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (776 ديدگاه)

    جون میده برای جاده های بدون چاله اروپا…فلفل هندی..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا