تویوتاطراحی

مقایسه تغییرات تویوتا سدان جدید و قدیم

حقیقت این است که تویوتا کرولا را نمی‌توان در یک کلمه توصیف کرد اما قطعاً در سراسر جهان شناخته شده است. کرولا جزو پرفروش‌ترین خودروهای تاریخ بوده و از سال ۱۹۶۶ که اولین نسل آن عرضه شده شاهد فروش بیش از ۴۶ میلیون دستگاهی آن بوده‌ایم؛ بنابراین زمانی که تویوتا اقدام به معرفی نسل جدید کرولا می‌کند قطعاً باید به آن توجه کنیم حتی اگر یک سدان جمع‌وجور ژاپنی در لیست خرید نباشد.


چه چیزی باعث تمایز نسل جدید و قدیم تویوتا کرولا می‌شود؟ این خودرو کاملاً جدید بوده و از معماری جدید و جهانی تویوتا سود می‌برد. این پلتفرم در خودروهای متنوعی همچون آوالون هم بکار رفته است. موضوع جالب این است که اگرچه خودروهای جدید معمولاً ابعاد بزرگ‌تری دارند اما کرولای جدید کمی کوچک‌تر از نسل قبلی بوده ولی فاصله بین محوری یکسانی دارد؛ اما طراحی خودرو کاملاً دگرگون شده بنابراین شاهد تفاوت‌های اساسی هستیم. در ادامه این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

  • نمای جلو
اگر یک نقطه تقریباً مشترک کامل بین نسل‌ قبلی و جدید کرولا وجود داشته باشد فرم بخش پایینی جلوپنجره خواهد بود. در دیگر نقاط شاهد هستیم که خطوط تیز و تناسبات ابعادی عجیب جای خود را به طراحی جذاب‌تر و طرح یکدست‌تری داده‌اند. در کابین هم همین طراحی ‌تر و تمیز دیده می‌شود.
  • پروفایل جلو
پروفایل جلوی خودرو برخی شباهت‌ها بین نسل‌های جدید و قدیم کرولا را مخصوصاً در خط کمر بالا نشان می‌دهد. این خط کمر در چند نسل پیشین هم دیده شده است. پروفایل جلو نشان دهنده‌ی خطوط بدنه‌ی گردتر روی کاپوت و گلگیرها بوده اما هنوز هم ظاهر متفاوتی را شاهد هستیم.
  • پروفایل جانبی
اینجا می‌توانیم شباهت‌های بیشتری بین دو خودرو را ببینیم، این در حالی است که نسل جدید از معماری مدولار جدیدی سود می‌برد. قطعاً تغییرات کوچکی در درب‌ها و ستون عقب صورت گرفته اما خطوط کلی بدنه در بخش عقب و صندوق بسیار شبیه هم هستند.
  • نمای عقب
شاید واضح‌ترین تغییرات (حداقل در بدنه) در نمای عقب سدان جدید کرولا دیده می‌شود. شاید نشان تویوتا تنها وجه اشتراک دو نسل کرولا سدان در این بخش باشد. حتی جا پلاک طراحی شده برای نسل جدید هم متفاوت از نسل پیشین می‌باشد.
  • کابین
در بخش نمای جلوی کرولا سدان جدید به طراحی تر و تمیز کابین هم اشاره داشتیم. بخش داخلی این خودرو هم‌اکنون از فلسفه طراحی بهتری سود برده است. بخش مرکز اینترفیس ساده‌تری داشته و ظاهر نرم و مینیمالیستی را بکار گرفته است. همچنین کنترل‌های قبلی در این نسل دیده نمی‌شود و البته به نظر می‌رسد ارگونومی کابین و محل جای‌گیری دکمه‌ها نیز بهبود یافته است.
[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. سروش

    ۳۰ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (228 ديدگاه)

    خیلی بهتر شده ولی انتظار بیشتری داشتم. هنوز سیویک و مزدا ۳ برام جذاب تره

    1. محمد

      ۱ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      جالبه که تویوتا هنوز به طرح جلو پنجره امضای خودش نرسیده
      چیزی که حتی زیر شاخه خودش لکسوس هم داره

  2. NAVID۰۰۹۸

    ۳۰ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    دمش گرم ، عالی شده .
    نسل قبلیش هم زیبا بود و این جدیدِ هم زیباتر .

    دوستان این را در نظر بگیرین که تولید و فروش کرولا بر اساس چه استراتژی و دست آوردی برای خریدار و فروشنده ساخته میشه .
    هر خودرویی از هر کلاسی یه هدفی پشتش خوابیده .
    من خودم در این کلاس ، طراحی هوندا سیویک را میپسندم و مطمئناً بهترین هندلینگ این کلاس دست مزدا۳ هست ، اما کرولا برای این ساخته میشه که از پدر به پسر برسه و هیچگاه خراب نشه (( این یک نمادی شده برای تویوتا کرولا و کمری و ….. )) .
    کرولا همه جای دنیا(( به غیر از ایران )) ساخته میشه برای نان آور خانواده یا افرادی که از مکانیکها مُتِنَفِرند ، . چرا این اتفاق برای رقیبهاش مثل هوندا و مزدا نمیوفته ؟؟ ، حتماً کرولا و تویوتا یه فرقی دارند که تمام ۸ میلیارد جمعیت جهان به اون احترام میگذارند و این اِثبات شده برای کُل جهان که خودروی بیدردسر ، اول تویوتا ، و دوم باقی رقیبها .

    1. مهدی

      ۳۰ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (1327 ديدگاه)

      حالا اینطور هم که شما میگی نیس مثلا در اروپا محصولات فولکس حرف اول میزنه یا کسی که نان اور خانواده هست داچیا و سیات میخره‌ گرچه خودروی خوبی‌ هست ولی این‌ تفکر صفر و یکی را فقط در ایرانی میشه پیدا کرد چون سالهاست ارتباطش با دنیای صنعتی قطع شده

      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (10479 ديدگاه)

        مهدی جان ، فرق اروپا با کشورهای جهان سومی مثل ما یا همسایگان ما خیلی زیاده و به همون دلیلی که در آخر کامنتت ذکر کردی بر میگرده .
        در اروپا اینقدر مالیات سالیانه به پات میبندن که دیگه بعد از ۵ سال ، داشتن اون خودرو به صرفه نیست و کشورهای اروپایی رفت و آمد پیمایشی(( km)) زیادی به سبب مساحت کم کشورهاشون ندارند و به مانند کشورهای قاره آمریکا یا استرالیا و آسیا نیستند که از ماشین همه کاری میکشند و شاید حتی روزی چند صد کیلومتر از ماشین استفاده میکنند.

    2. کوروش

      ۳۰ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (1129 ديدگاه)

      اولا هیچ ماشینی هیچگاه خراب نمی شه بخصوص کرولا (البته کمتر خودرویی را می شناسم که کیفیت فنی کرولا را داشته باشه)
      دوما مزدا به کنار هوندا و فولکس هم در سیویک و جتا هم همین کار را کردند منتها کرولا بسیار مشهور تر است مثلا نسل نهم کرولا مشکل جلو بندی و سنسور اکسیژن کاملا اپیدمی بود (برای برخی حتی تا ۲۰۰ کیلومتر هم رخ نداد) و نسل بعدش توی بوستر ترمز و پمپ گیربکس مشکلاتی را داشت ولی عملا شما زیر ۱۰۰ هزارتا هیچ مشکلی نمی دیدید من در یوتویوب فیلم های زیادی درباره کیفیت و عمر جتا و سیویک دیدم که نظر کلی مردم هم بسیار مثبت بوده ولی واقعا این کلاس خودرویی در اکثر برند ها عالی هستند در مثلا هیوندایی النترا یا کیا سراتو یا نیستن ورسا با قیافه افتضاحش واقعا عمر بالا و کیفیت فنی عالی دارند

      1. کوروش

        ۳۰ آبان ۱۳۹۷
        سوابق: (1129 ديدگاه)

        ???‌منظورم در خط اول این بود که هیچ ماشینی نیست که هیچ وقت خراب نشه

      2. محمد

        ۳۰ آبان ۱۳۹۷
        سوابق: (68 ديدگاه)

        شما چطوری اینقدر مطمئن می گویید این مشکل را داشته؟

        1. کوروش

          ۳۰ آبان ۱۳۹۷
          سوابق: (1129 ديدگاه)

          علم غیب دارم ….

          در حال حاضر هم خودم تویوتا دارم هم پدرم نزدیک ۱۰ سال کرولا داشته در این ضمینه کاملا آگاهی دارم بخصوص اینکه سه مدل مختلف هم تا الان داشته و اینکه مدت ها تعمیرات و سرویس ها رو خودم انجام دادم ،پیشرفت و مسائل این ماشین را تا حد زیادی اطلاع دارم

      3. محمد

        ۱ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (1433 ديدگاه)

        ضمن اینکه بخشی از فروش کمری-کرولا هم به استفاده توی حمل و نقل عمومی مربوط میشه
        که الزامات فروش شخصی رو نداره
        .
        اما کیفیتشون رو هم نمیشه نادیده گرفت

  3. me84

    ۳۰ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    l
    من که خیلی دوسش دارم. با اینکه از طراحی سیویک نمیشه گذشت اما با نگاهی ریزبینانه تر احساس میکنم فرم اتاق کرولا عمومیت بیشتر و راحتی بالاتری داره. خط ستون عقب سیویک، یه مقدار از راحتی سرنشینای عقب کم میکنه ولی خیلی زیباتره

  4. مهدی

    ۳۰ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1327 ديدگاه)

    حالا اینطور هم که شما میگی نیس مثلا در اروپا محصولات فولکس حرف اول میزنه یا کسی که نان اور خانواده هست داچیا و سیات میخره‌ گرچه خودروی خوبی‌ هست ولی این‌ تفکر صفر و یکی را فقط در ایرانی میشه پیدا کرد چون سالهاست ارتباطش با دنیای صنعتی قطع شده

  5. sina

    ۳۰ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2663 ديدگاه)

    پیشرفت محسوسی داشته ولی خب نسبت به نسل جدید کمری و راو 4 عقب تر هستش

  6. رامتین

    ۳۰ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (3258 ديدگاه)

    بنظرم بهبود خوبی داشته اما بوضوح طراحی حیرت آوری نداره. اما کرولا هاچبک فوق العاده شده و مثلا اگر با یک موتور توربوی قوی ظاهر بشه، بینظیر خواهد بود. تویوتا نشون میده قدرت و فناوریهای برتر را در فقط در محصولات برترش قرار میده، در حالیکه بنز و بی ام و کمتر اینطور هستند.

  7. احمدرضا

    ۱ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (227 ديدگاه)

    ماشینه جذابیه مخصوصا نمای عقب که انگار تیونش کردن!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا