تویوتا هایلوکس یکی از محبوبترین پیکاپها در سراسر جهان است اما این پیکاپ جانسخت در آمریکای شمالی عرضه نمیشود و تویوتا در این بازار پیکاپ دیگری با همان اندازه یعنی تاکوما را عرضه میکند. اما هایلوکس بهتازگی مورد فیسلیفت قرار گرفته و بعدازاین بهروزرسانی بسیار به تاکوما شبیه شده است. هایلوکس مدل ۲۰۲۱ همچنین از داخل جدید و پیشرانهٔ دیزلی قویتر هم برخوردار شده است. بنابراین قصد داریم در این مطلب به بررسی شباهتها و تفاوتهای میان این دو برادر بپردازیم که هردو بسیار محبوب بوده و به جانسختی مشهور هستند.
بیرون
هایلوکس در نسخهٔ فیسلیفت از جلوپنجرهٔ ذوزنقهای مشابه تاکوما استفاده کرده اما بهطورکلی پیکاپ جهانی تویوتا در نمای جلویی شیکتر و مدرنتر از برادر آمریکایی خود به نظر میرسد. علاوه بر این، خطوط بدنهٔ هایلوکس نیز تیزتر به نظر میرسد و تویوتا برای آن نسخهای بنام Invincible را هم ارائه کرده که با روکشهای پلاستیکی بدنه، نمای آفرودیتری دارد. با همهٔ اینها، هایلوکس هنوز هم به لطف چراغهای جلو و عقب نسبتاً بزرگ و بدنهٔ صیقلیتر، فریاد میزند که من یک پیکاپ جهانی هستم درحالیکه برای مقایسه، در تاکوما از چراغهای جلوی کوچکتر و گلگیرهای برجسته با دهانهٔ مربعی استفاده شده و شکل کلی بدنهٔ آن فرم سادهای دارد.
داخل
هرچند شاید هایلوکس و تاکوما در بیرون شبیه به هم به نظر برساند اما کابین آنها کاملاً باهم متفاوت است. در هایلوکس شاهد کابینی کاربردی با یک نمایشگر هشت اینچی لمسی هستیم که از اندروید اتو و اپل کارپلی پشتیبانی میکند درحالیکه یک ساعت دیجیتالی هم درست بالای این نمایشگر قرار گرفته است. نسخهٔ Invincible نیز از تریم مشکی براق، نورپردازی آبیرنگ و صندلیهای چرمی سوراخدار برخوردار است. از سوی دیگر، داخل تاکوما مثل بیرون آن زمخت بوده و کاملاً وانتی به نظر میرسد. البته تاکوما برای مدل ۲۰۲۰ مورد بهروزرسانی قرار گرفته و تویوتا یک نمایشگر هفت اینچی با اپل کارپلی، اندروید اتو و آمازون الکسا را بهصورت استاندارد به آن اضافه کرده است. علاوه بر این، مجموعهای از تکنولوژیهای ایمنی فعال هم در قالب پکیج Safety Sense برای تاکوما مدل ۲۰۲۰ ارائه شده که شامل کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از خط و ترمز اضطراری خودکار میشود.
قوای محرکه
تویوتا برای هایلوکس مدل ۲۰۲۱ یک پیشرانهٔ قویتر ۲.۸ لیتری توربودیزل را به موتورهای بنزینی و دیزلی قبلی اضافه کرده است. این موتور که میتواند برای تاکوما هم بهمنظور رقابت با پیشرانهٔ دیزلی شورلت کلرادو بسیار مناسب باشد، ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد و انتقال نیروی آن توسط گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد. علاوه بر این، به گفتهٔ تویوتا بهمنظور بهبود راحتی راننده، پیشرفتهایی هم در سیستم فرمان و تعلیق هایلوکس جدید صورت گرفته است. برای خریداران تاکوما اما حق انتخاب کمتری وجود دارد و صرفاً میتوانند از بین دو موتور ۲.۷ لیتری چهار سیلندر بنزینی ۱۶۰ اسب بخاری یا ۳.۵ لیتری V6 بنزینی ۲۷۸ اسب بخاری یکی را انتخاب کنند. برای موتور V6 صرفاً در تیپهای آفرودی TRD گیربکس شش سرعتهٔ دستی قابل سفارش است اما انتقال نیرو در دیگر مدلها فقط توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد. تاکوما در نسخههای محرک عقب یا چهارچرخ محرک، یکونیم کابین یا دو کابین و با قسمت بار کوتاه یا کشیده به بازار عرضه میشود.
عرضه
نسخهٔ بروز شدهٔ هایلوکس در زمانهای مختلف راهی بازارهای مختلف خواهد شد. این پیکاپ ژاپنی در ماه جولای به بازار اروپای شرقی، در اواخر آگوست به استرالیا و در اکتبر به بازارهای غرب اروپا عرضه میشود. اما هایلوکس حداقل در نسل کنونی هرگز به آمریکای شمالی نمیرسد و کسانی که در این منطقه خواهان یک پیکاپ میان سایز از تویوتا هستند باید تاکوما را خریداری کنند. اما این وضعیت یعنی تولید دو پیکاپ همکلاس توسط تویوتا برای بازارهای مختلف ممکن است در آینده تغییر کند زیرا شایعاتی به گوش میرسد مبنی بر اینکه تویوتا در نسل آیندهٔ هایلوکس و تاکوما، این دو پیکاپ را باهم ادغام کرده و در قالب یک پیکاپ واحد در سراسر جهان عرضه خواهد کرد. این حرکت به تویوتا کمک میکند تا پیچیدگیها و هزینههای اضافی خود را کاهش دهد.
Farzad
۱۸ خرداد ۱۳۹۹نمای جلویی تاکوما با ابهت تر و خشن تر هم هست ، همینو بردارن بزارن رو هایلوکس عالی میشه …
ممد ژانگولر
۱۸ خرداد ۱۳۹۹رقبای آمریکایی کجا اینا کجا
ترکهای آمریکایی همرو یک لقمه میکنن
طراحی داخلی تویوتا باعث شرمساریه تا غرور
NAVID۰۰۹۸
۱۸ خرداد ۱۳۹۹ممد ژانگولر
باعث شرمساری اینه که کرهایها و هیونداهای مورد علاقه شما در بازار آزادی چون آمریکا چند ساله که حتی تو ۲۰ خودرو پرفروش هم نیستند با اینکه مثلاً اقتصادی تولید میکنند و کبکبه دبدبشون هم گوش فلک را کر کرده از بس جایزه گرفتن ?.
یه تلوراید و پالیسید تولید کردن با کلی جوایز گرفته و تبلیغات ، اما میبینیم که در رده خودشون از هایلندر ۶ برابر کمتر فروش کردن ، تازه هایلندر فیس شده و اونها جدید هستند ?.
شما قَش کن واسه همون کرهایهای اعجوبه .
تویوتا را با داشبورد زشتشو به همراه بدیاشو بگذار واسه همون چند میلیون نفری که در سال تویوتا میخرند و هر سال پرفروشترین میشه و هر سال باکیفیتترین میشه و…..
فضای مجازی ، خوبیش همینه که فاطمه ۵ ساله از گچساران میتونه پیام بگذاره تااااا اوس اکبر صافکار ۵۰ ساله از رامسر مازندران ، با اینکه هر دوتاشون هم میتونن یکی باشن با یک نام و یک شخصیت مجزا مثلاً از نیشابور مشهد !!!
مزدا
۱۸ خرداد ۱۳۹۹هایلوکس چه جیگری شده .با این حجم موتورش هم دیگه شاهکار کرده.
خدا لعنت کنه این مسولین رو که از این نعمت ها دریغ کردند ما رو .
ما به دنیا اومدیم فقط مقاومت کنیم یه عده هم تو کاخ هاشون از خدا و اخرت بگن
مهدی
۱۸ خرداد ۱۳۹۹تاکوما به اون زیبایی رو شبیه پراید وانت کردن
سردار
۱۵ تیر ۱۴۰۲الدنگهای کج فهم روی یه چیزهایی هم زوم میشن که عقل جن همنمیرسه! چقدر حساسیت الکی دارن که ماشینها رو با قدرت موتورشون رتبه بندی میکنن! خدایی اینا از کجا اومدن و این چه مصیبتیه که به سرمون اومده و دم هم نمیزنیم!
XLE
۱۸ خرداد ۱۳۹۹کسی تو قرئه کشی سایپا برنده نشد؟
♤ANGU_812♤
۱۸ خرداد ۱۳۹۹هایلوکس به نسبت به تاکوما محبوب تره
ولی تاکوما سر سختتره
تویوتا باید یه پیکاپ سنگین وظیفه برای رقابت با سه قلو های HD آمریکایی بزنه
مزدا
۱۹ خرداد ۱۳۹۹توندرا را رو داره
911 lover
۱۹ خرداد ۱۳۹۹داداش توندرا داره قدیمی میشه،تویوتا باید،یعنی داره یه فکری واسه ی وانتا و اس یو وی هاش میکنه،احتمالا نسل جدید توندرا و تاکوما حتی ازین هم بهتر میشه.ولی در هر حال توندرا دیگه جون مقابله با فورد سری اف و رم و سیلورادو رو نداره،چون همه ی اونا نسلشون رو جدید کردن
رحیم
۱۸ خرداد ۱۳۹۹طراحی هایلوکس شیکتر و ظریفتر از تاکوما است، هرچند در جون سختی و دوام فک نکنم تفاوتی داشته باشن
Sina
۱۸ خرداد ۱۳۹۹یعنی تاکوما و هایلوکس یک اندازه هستن!؟
فکر میکنم تاکوما خیلی کشیده تر باشه
NAVID۰۰۹۸
۱۸ خرداد ۱۳۹۹چند نفر در پست قبلی مربوط به هایلوکس گفته بودن که آخه کدوم آدم …. میره دور دور تو خیابون که یادم رفت جوابشونو بدم .
باید بگم رفیق یا تو ایران نیستی ، یا تو ایران هستی اما تو خیابونا نیستی ، یا کلا اصلاً تو این بادیا نیستی .
باید در جوابش بگم آخه آدم …. با ماشین ۱/۵ میلیاردی میره بار جابجا کنه یا بره گوسفند بار بزنه یا مثلاً یوجه و کاه .
از پشت که این شاسی بلنده ارتقاء یافتهها را میبینی ، فکر میکنیم حالا یه آدم درشت اندام یا سیبیل چخماقی پشت فرمون نشسته چه رونیز چه هایلوکس یا پرادو یا لندکروزر ، اما وای که وقتی میبینی طرف با ۶۰ کیلو وزن نشسته با خالکوبی از سر تا تَه که مثلاً آره خییییلی خُفَم ، کلاس هم میزاره (( حق هم داره کلاس بزاره بنده خدا بلاخره آره …. )) ، تازه رفیقاشم بیبیفیستر از خودش .
اَزَشون بپرسی آفرود یا کویر مرنجاب ، هنگ میکنند میگن چیچی میگی نمیفهمم ، شیب ، بام … .
نمیخوام مسخره کنم اما خدایی خیلی وقته جای خیلی چیزا با هم عوض شده و ارزش کار را آوددن پائین .
البته جالبترش اینه که دستشونم از شیشه بیرونه و سیگاری که ناله دود میکنند میدن بیرون تا بگن آره ما خیلی شاخیم ، فقط بِپا شاخت نشکنه بری روی جدول چپش کنی هایلوکس ۱/۵ تا شده .
جدایه این بحثا ، هایلوکس خیلی زینگیلی پینگیلیتر از تاکوما فیس شده و بنظرم تاکوما کشیدهتره ولی هردوتاشون رو عشقه .
بهنام
۱۸ خرداد ۱۳۹۹خداروشکر که اینجا امریکا نیست شما بعضی امکاناتو نداری وگرنه میرفتی هرکی که با شما یکی نبود رو میکشتی.
اخه به من و تو چه که طرف ب دماغ عملی پشت هایلوکس میشینه. اتفاقا پیکاپ ماشین اول و اخر بیشتر جووناست تو امریکا.
حتی تو دهه های ۹۰ میلادی تو کل دنیا جنبش پیکاپ برای دخترای ۱۸ ساله رو داشتیم که برا دختراشون پیکاپ میخریدن دست دوم ی نو.
به ما چه طرف با هایلوکس ۲ میلیارد تومنیش میخواد چی جابجا کنه. اتفاقا هایلوکسو برا جابجا کردن یونجه و علف ساختن. به ما چه طرف میخواد گوسفند ببره. مگه پول من و تو بوده؟
طرف پولش رسیده رفته هایلوکس خریدده به من و تو چه میخواد کجا بره. مگه زوره حتما بره مرنجاب ؟
مرنجاب که هیچی. خودم یه زمانی تریل یاماها داشتم جاهایی میرفتم خر نمیرفت. به ما چه صورتش چه شکلیه.
به ما چه طرف سیگار میکشه میگه شاخیم؟ اتفاقا خود من یکی صدبار دیدم طرف دستش از پراید بیرونه سیگار میکشه. یا از سمند دستش بیرونه سیگار میکشه یه عینک افتابی زده احساس شاخی میکنه.
خب به من و تو چه؟
قشنگ رو این جمله کار کن. بگو به من چه طرف ماشینش یک و نیم میلیارده و احساس شاخی میکنه.
به هر حال طرف به دلایلی رفته ماشین یک و نیم میلیاردی خریده. برا من نخریده برا تو نخریده. برا خودش خریده.
NAVID۰۰۹۸
۱۸ خرداد ۱۳۹۹بهنام
نقد میکنیم ، نظر میدهیم ، جواب میدهیم و جواب میگیریم .
چند روز پیش آقای فراستی (( منتقد فیلمه )) مهمان مهران مدیری بود ، نمیگم خوشم میاد ازش یا نه ، چون احساسی بهش ندارم اما حرفی زد که به نظرم درست بود (( ما ایرانیها عاشق بَهبَه چَهچَه کردن دورویی هستیم و نقد پذیر نیستیم حالا چه درست چه اشتباه )) .
نقدی که دَرِش توهین نباشه خیلی هم عالیه و به شخصه قبلاً زیاد در این مورد گفتم .
خارج از بحث خودرو و کامنتها در پدال ، کوچیکِ همه دوستان و بزرگواران هستیم و بحث ما خودروئیست و نه چیز دیگر .
NAVID۰۰۹۸
۱۸ خرداد ۱۳۹۹بهنام
در مورد (( به من چه به تو چه )) ، دقیقاً با شما موافقم تا وقتی که جنبه تظاهر و کلاس گذاشتن پیدا نکنه .
رفیق اینجا ایرانه ، نه بازاری آزاد که طرف هایلوکس بخره برای یونجه ، ولی هیلوکسی که ارتقاء پیدا میکنه برای اون بچه…..، دیگه جنبه به من چه به تو چه نداره ، جنبه تظاهر داره که منی که میگی به تو چه نگاهش کنم و نظر بدم .
مثل سلبریتیهایی میمونه که دست تو دماغ کردن و کارهای روزانشونو هر روز پست و استوری میکنند تا میلیونها نفر ببینند ، بعد میاد میگه به شما چه تو زندگی من دخالت میکنی ، اما نمیفهمه که خودش خواسته دلقک جمع باشه و میلیونها نفر برای سَرَک کشیدن تو زندگیش صف بکشند (( بیکار و پرکار هم اینستاگرام دارند و میبینند )) .
بهنام ، اونی که پراید داره با سیگاره تو دست ، خودشه ، بدونه تظاهر و نه هایلوکسی که جمع شده برای فقط تظاهر و قرتی بازی ، هایلوکس پراید نیست که هر کسی توان خریدش را داشته باشه ، پس قاطی نکن با هم .
اینجا ایرانه و نه آمریکا یا دوبی که پیکاپ صفر میخرند برای جابجایی و حمل کالا ، پس به من چه به تو چه نداره .
به من چه به تو چه ، برای اون فضولائیه که میخوان سر از کارهایی در بیاورند که جنبه شخصی داره و در دیدگاه نیست ، مثل درآمد ، مثل ازدواج ، مثل تحصیلات ، مثل محل زندگی ، سنوسال ، بچهدار شدن ، قیافه ، جنسیت و……
همیشه بین قیمهها و ماستها تفاوت قائل بشید و قیمههارو نریزید تو ماستها (( به من چه به تو چه )) جا داره ، مکان داره .
بهنام
۱۸ خرداد ۱۳۹۹راستی یه چیزی میگم برو تو اینترنت جستجو کن.
میدونستی بنز جی کلاس پیکاپ تو استرالیا میفروشه؟ شبیه پیک اپهای تویوتا سری ۷۰ هستش. قیمتشون ۹۰ هزار دلار امریکاست. اما میدونی باهاش چی جابجا میکنن؟ گوسفند و گاو. یونجه. تنه درخت. اشغال.
همین مونده بود یکی بیاد برا مردم تعیین تکلیف کنه با ماشینشون چی جابجا کنه چی جابجا نکنه.
دم اونیکه با هایلوکسش گوسفند جابجا میکنه گرم. یه ادم مشتیه.
NAVID۰۰۹۸
۱۸ خرداد ۱۳۹۹جالب شد
جنابعالی داری میگی استرالیا
یعنی خودتون جواب خودتون را دادین .
اینجا ایرانه که از پژو ۲۰۷ به بالا یا دنا ، لوکس به حساب میاد .
مرد مومن ، تو آذربایجان هم gکلاس بنز رو cng سوزش کردن .
در امارات با رولزرویس هم یونجه جابجا کردن که شاید دیدین مطلبشو که شرکت رولزرویس شکایت کرد .
تو آمریکا لکسوس LX مدل ۲۰۱۳ نهایت بین ۳۰ تا ۴۰ هزار دلاره و تو ایران بالای ۵ میلیارد .
تو ایران نیسان ۶۰ سال پیش برای حملونقل امروز استفاده میشه و نه فورد F150 مدل ۲۰۲۰ که یونجه و گاو هم جابجا میکنند و در مناطق آزاد ایران در حد بنز S تو چشم هست .
ادامه جوابم را در دو کامنت بالا به شما دادم و اضافه گویی نمیکنم ، اما لطفاً هایلوکسارو نریزید تو پرایدا .
بهنام
۱۹ خرداد ۱۳۹۹اقا نوید ولی این نظرتون اشتباهه. اسمش انتقاد نیست. لطفا اسم انتقاد رو کامنت خودتون نزارین.
خیلی ادما میشناسم تنها داراییشون موتور سیکلته. قسطی خریدن. یا اصلا موتورسیکلت ندارن. برا اینا پراید و پارس حکم هایلوکس رو داره. ایا خوبه اینا بیان به شما بگن با پراید و پارس لاکچری بازی در نیار؟ یا دستتو در نیار چون پارس لاکچریه؟
این چیزی که شما میگی نقد نیست. اسمش سلیقه ایی عمل کردنه. شما میگی چون هایلوکس برا ما لاکچریه پس باید اتوکشیده باهاش رفتار کرد باهاش مثلا گوسفند جابجا نکرد. یه سر به دامداریهای ورامین شهریار بزن. طرف با پورشه دیدم گوسفند خریده جابجا میکنه. چرا؟ چون ماشین خودشه. چون پول داده خریده و میتونه جابجا کنه. اینکه شما میایی میگی نباید جابجا کنه یعنی سلیقه خودتونه نه بقیه. خب پس اینطوریه منم میگم هیچکی حق نداره با پارس بار جابجا کنه چون برا خیلی از مردم لاکچریه.
این نشد حرف. این نشد دلیل. قطر با هواپیمای a350 گاو از اتریش و هلند میاره.
اتفاقا جی کلاس پیکاپ تو استرالیا یه چیز لاکچریه. هایلوکس ۲۵ هزار دلار امریکاست. اما پیکاپ جی کلاس ۹۰ هزار دلار امریکا. ایا تو استرالیا یه هایلوکس سوار اومده به اون جی کلاس سوار بگه باهاش گوسفند جابجا نکن؟ نه. چون مردمشون عقل دارن. نیومدن سلیقه خودشونو جار بزنن و تحمیل کنن به بقیه.
طرف پولشو داشته جی کلاس خریده میخواد خر جابجا کنه. میخواد تاپاله گاو جابجا کنه. به من و تو چه. بعدم طرز سیگار کشیدن همه جا و تو همه قشر یکیه. هایلوکس سوار خب چطور سیگار بکشه؟
واقعا مردم چه توقعاتی پیدا کردن. با ارث بابای من و تو که نخریدن.
اتفاقا دست هرکی که هایلوکس صفر میخره و باهاش خر و گوسفند جابجا میکنه درد نکنه و دمش گرم. دست اونیم که با بنز s کلاس یونجه جابجا میکنه گرم.
طرف دلش میخواد تو اینستا لایو بزاره. لایو رو برا همین چیزا ساختن دیگه. یکی از کاربردهاش همینه.
افرادی مثل شما هستن مسئول میشن میگن عه بیاییم یوتوبو فیلتر کنیم چون مردم توش فیلم میزارن.
اینه فرق یه ادمی که کشورش بنز میسازه و یه ادمی که کشورش پراید میسازه.
طرف دلش میخواد پز بزاره کلاس بزاره لاکچری بازی در بیاره. پولشو داره به من و تو چه.
تا حالا افریقا رفتی؟ لانج های بوتسوانا یه شب موندی؟ وسط جنگل لانج ساختن ستاره هاش بیشتر از هتل والدورف نیویورک. شبی ده هزار دلار قیمتشه. ایا یه تبعه بوتسوانا اومده بگه این چیزا رو نسازین چون مردم کیفیت زندگی و درامدشون خیلی پایینه؟ نه نیومدن. چون یکی پول داشته دلش خواسته چنین لانجی وسط جنگل بزنه.
همون به من تو چه طرف با پولش چیکار میکنه چی میخواد بزنه چی میخواد بخره.
بعدم میدونستی تو تمام کشورای غربی لاکچری ترین ادمهاشون دامدار و قشر کشاورزن؟
تو همون امریکا f250 هم لاکچریه. ایا مگه یه امریکایی اومده به اون f250 سوار بگه باهاش بار و گوسفند جابجا نکن؟ ایا کسی امده بهش بگه برو یه نیسان بخر باهاش گوسفند جابجا کن؟ این حرفا رو حتی تو افریقا نمیگن. تو همون افریقا اکثر ماشیناشون لندروور و تویوتا هایلوکسه. حتی خط تولید دارن. درامدشونم از ما کمتره. اتفاقا تو افریقا این ماشینا رو برا کارهای روزمره میخرن. اما ایا یه افریقایی اومده به هایلوکس سواره بگه باهاش علف جابجا نکن؟ تو گوگل بزن. عکسای زیادی میاد.
شما هم انتقاد رو با تحمیل سلیقه خودتون اشتباه نگیرین و بین سلیقه ی خودتون که متعلق به شخص خود شماست و بقیه تفاوت قائل بشین. سلیقه خودتونو تو زندگی بقیه نریزین لطفا. انقاد یه چیزه. تحمیل سلیقه یه چیز دیگس.
آریا ماشین
۱۸ خرداد ۱۳۹۹من تاکوما رو انتخاب میکنم ، قیافه ش خشن تر و به اصطلاح وانتی تره!!
موتور v6 هم که حرف نداره…
Enzo
۱۸ خرداد ۱۳۹۹فریاد می زند که من یک پیکاپ جهانی هستم. ?