تویوتا ادعا میکند کلاس شاسی بلندهای کامپکت را در سال ۱۹۹۴ و با ساخت نسل اول راو ۴ بنیان نهاده است. هرچند حدود یک ربع قرن از آن زمان میگذرد و نسلها و نسخههای گوناگونی از راو ۴ عرضه شدهاند.
خریداران این روزها دنبال کراس اوورهایی شیک هستند که طراحی تیز را با کاربرد بالای یک شاسیبلند ارائه کنند. تویوتا در این حوزه سالیان سال است که حضور دارد اما محصول جدید C-HR به نظر میرسد که رقبای تازه از راه رسیدهای چون سئات آتکا را به دردسر بیندازد. از دیگر رقبای مطرح این خودرو در بازار میتوان به نیسان قشقایی اشاره کرد.
C-HR که بر پایهی جدیدترین پلتفرم تویوتا ساخته شده و از تجهیزات ایمنی گیرایی بهره میبرد و به همین دلیل با دست پر به مصاف رقبا رفته است. کدام کراس اوور خواهد توانست از عهدهی رقبا برآید؟
شاخبهشاخ
تویوتا C-HR
مدل | تویوتا C-HR 1.2 Icon |
قیمت | ۲۰۹۹۵ پوند |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۱.۲ لیتری توربو ۱۱۳ اسب بخاری |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت | ۱۱.۳ ثانیه |
مصرف سوخت | ۶.۳ لیتر در هر صد کیلومتر |
پیشرانهی دیزلی برای این خودرو عرضه نمیشود. علاوه بر این نسخهی بنزینی توربو یک نسخهی هیبریدی نیز با قدرت مشابه اما آلایندگی کمتر ارائه میشود. هرچند مدل یاد شده گرانتر از نسخهی حاضر در این مقایسه است. البته باید گفت در تصاویر مدل فول کامل دینامیک را مشاهده میکنید.
نظرات آزمایشکنندهها: سیستم اطلاعات سرگرمی تویوتا C-HR خوب است و همچنین پکیجهای سفارشی مختلفی وجود دارد که از آن جمله میتوان به نگهدارندههای آیپاد در صندلیهای عقب اشاره کرد.
سئات آتکا
مدل | سئات آتکا ۱.۰ TSI SE |
قیمت | ۲۰۱۲۵ پوند |
پیشرانه | ۳ سیلندر ۱.۰ لیتری توربو ۱۱۳ اسب بخاری |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت | ۱۰.۷ ثانیه |
مصرف سوخت | ۸.۱ لیتر در هر صد کیلومتر |
آتکا یکی از حریفان سرسخت تویوتا است. این خودرو قبلاً عنوان بهترین کراس اوور اتواکسپرس را به دست آورده و قبلاً به خاطر ترکیب استادانهی کاربرد، جادار بودن، پرفورمنس و استایل در رتبهی اول کلاس خود قرار گرفته است؛ اما آیا آتکا میتواند با مدل تقریباً پایهی TSI SE به پیروزیهای خود ادامه دهد؟
نظرات آزمایشکنندهها: آتکا حسی بسیار شبیه یک لئون بلندقدتر شده دارد. این موضوع به کابین نیز کشیده شده چراکه بخش اعظم آن بدون تغییر از هاچبک خوش ساخت لئون به آتکا منتقل شده است.
نیسان قشقایی
مدل | نیسان قشقایی Acenta DIG-T 115 |
قیمت | ۲۰۹۳۵ پوند |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۱.۲ لیتری توربو ۱۱۳ اسب بخاری |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت | ۱۱.۲ ثانیه |
مصرف سوخت | ۶.۶ لیتر در هر صد کیلومتر |
از زمانی که نسل دوم نیسان قشقایی در سال ۲۰۱۳ وارد شد بلافاصله به یکی از پرفروشترین کراس اوورهای بازار تبدیل گردید. این خودرو در صدر کلاس خود قرار داشته و دو بار کراس اوور برتر ما لقب گرفته است؛ اما در طول سالیان گذشته رقبای قدرتمندی به بازار عرضه شدهاند. مدل حاضر در تست با پیشرانهی ۱.۲ لیتری خود جایگزین نسخهی دیزلی محبوب شده است.
نظرات آزمایشکنندهها: قشقایی با پرداخت ۱۴۵۰ پوند اضافی با گیربکس اتوماتیک عرضه میشود و جایگزینی مناسب برای نسخهی CVT است که چندان با این پیشرانه همخوانی ندارد.
قضاوت نهایی
رتبهی اول: سئات آتکا
پیشرانهی تشنهی ۱ لیتری TSI بهترین نیست اما آتکای حاضر در تست به خاطر همان دلایل برتری پیشرانهی ۱.۶ لیتری TDI رتبهی اول را به دست میآورد. این خودرو بسیار کاربردی بوده و سواری فوقالعادهای دارد. پیشرانهی ۳ سیلندر این خودرو کارایی قابلاحترامی داشته و از سویی شاهد تجهیزات زیاد هستیم. کابین این خودرو کیفیتی در حد تویوتا C-HR ندارد اما هنوز هم یک کراس اوور فوقالعاده برای همهی سلیقهها است.
رتبهی دوم: تویوتا C-HR
استایل متمایز، پیشرانهی نرم و آرام و شاسی مناسبی که عملکرد خوبی دارد همهی آن چیزی است که از یک کراس اوور انتظار دارید. هرچند استفاده از این پیشرانهی ۱.۲ لیتری برای مشتریان تجاری هزینهی بیشتری دارد و البته به اندازهی آتکا نیز کاربردی نیست. معاملات مالی پیشنهادی برای این خودرو نیز چندان رقابتی نیست اما یک نقطه قوت C-HR مصرف سوخت خوب آن است.
رتبهی سوم: نیسان قشقایی
با حضور رقبای تازهنفس در این کلاس به نظر میرسد قشقایی کمی پیرتر شد زیرا کابین و سیستم اطلاعات سرگرمی قشقایی در حدی پایینتر از رقبا قرار دارند. قشقایی با این پیشرانهی ۱.۲ لیتری سواری خوبی ندارد و البته اقتصادی هم نیست. هزینههای این خودرو نیز بیشتر از آتکا است. اگرچه این خودرو کاربردی است اما به اندازهی رقبا مخصوصاً C-HR راحت نیست.
دیگر گزینهها با بهایی مشابه…
جدید: رنو کجار Dynamique Nav TCe 130
قیمت: 20845 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۲ لیتری ۱۲۸ اسب بخاری
آتکا با پشت سر گذاشتن کجار در صدر کلاس خود قرار گرفته اما با پرداخت اندکی پول بیشتر شما صاحب کجار قدرتمندتر و حتی تجهیزات بیشتر از جمله سیستم ناوبری در تریم Dynamique Nav میشوید. این یک معاملهی خوب و باارزش است.
کارکرده: آئودی Q3 1.4 TFSI SE
قیمت: 20500 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۴ لیتری ۱۴۸ اسب بخاری
اگر دنبال خودرویی لوکستر هستید میتوانید این نسخه از آئودی را نیز در نظر بگیرید. Q3 کمی کوچکتر از سهگانهی حاضر در این مقایسه بوده اما هنوز هم کاربرد خوبی داشته و از همه مهمتر اینکه با خرید آن صاحب برندی جذابتر میشوید.
منبع: autoexpress
محمد
۲۸ بهمن ۱۳۹۵فقط Q3(نظرشخصی)
Ace
۲۸ بهمن ۱۳۹۵فقط ماشین های آلمانی.
فقط آئودی Q3
بعدش هم سئات آتکا
Armin
۲۸ بهمن ۱۳۹۵Honda H-rv
سامان اذری
۲۸ بهمن ۱۳۹۵انتخواب من C-HR هست
یاسین
۲۸ بهمن ۱۳۹۵من رفتم نمایشگاه تهران و CHR رو تو غرفه ایرتویوتا دیدم و به شدت ترغیب شدم ایشاالله سال دیگه با وجود اینکه برنامم بود در صورت ورود قشقایی اونو بگیرم ولی واسه CHR اسم نوشتم چون من مجردم و سایز کوچیک CHR مشکلی نیست برام و اتفاقا به شدت از استایل ماشین لذت بردم بخصوص ارگونومی پوزیشن راننده و اینکه داشبورد یه جورایی مایل شده به سمت راننده یه کنترل خوبی رو روی تمام داشبورد بهت میده البته نه با این موتوری که تو نمایشگاه اورده بودن چون کامل که طرفو گرفتم به حرف گفت برنامه شرکت اول اصلا 1200 سی سی توربو نبوده و قصد بوده که اول نسخه 1800 تنفس طبیعیش بیاد و بعد نسخه های توربو 1200 و 1800 هیبرید من به شدت دنبالم که وایسم تا نسخه تنفس طبیعی 1800 بیاد و بعد بگیرم چون کلا با تنفس طبیعی بیشتر حال میکنم و توصیه من به تمام کسایی که قصد دارن سال دیگه تو رنج 180 ماشین کراس اور بگیرن اینه که اگر خانواده پر جمعیتی ندارن حتما به CHR فکر کنن این ماشین به اندازه قشقایی یا توسان یا اسرتیج نیست چون اصلا هم سگمنت اینا نیست و هم سگمنت نیسان جوکه ولی طراحی و مهندسی اینده نگرانش به نظرم نظرتون رو جلب میکنه
فقط تویوتا و هوندا
۲۸ بهمن ۱۳۹۵به نظر من هیبریدیشو بگیر از تکنولوژی روز دنیا لذت ببر. هیبریدیش باید خیلی گرونتر از بنزینیش باشه ولی تو ایران هم قیمت بنزینیشه. پس برد کردی اگه هیبریدی بگیری.
یاسین
۲۸ بهمن ۱۳۹۵خودمم دلم میخواد هیبریدیشو بگیرم پرسیدم ازشون راجع به هیبریدی گفت تو برناممون هست ولی نامشخصه همین الانشم میگفت معلوم نیست سال دیگه هم 1800 رو بیاریم منم بهشون گفتم تو توضیحات اطلاعتم که ثبت کردن بزنن که اگه 1800 رو اوردن باهام تماس بگیرن ولی حتی اگه بدونم هیبریدیشو تا اخر سالم بیارن صبر میکنم ولی بعید میدونم تا 97 خبری باشه ازش بعدم تویوتا ایران در اصل کارش با تویوتا عمانه اگه عمان سفارش بده اینام میارن دقیقا پرسیدم چی شد انقدر شمام سریع همزمان با دنیا اوردین طرف خیلی اروم کنار گوشم گفت چون همزمان با امریکا و ژاپن عمانم برای غرب آسیا سفارش داده ما آوردیم حالا موقع فروش 1200 توربو معلوم بشه هیبریدش کی بیاد تا صبر کنیم براش
sina
۲۸ بهمن ۱۳۹۵یاسین جان
نسخه 1800 تنفس طبیعیش همون موتور کرولا روشه ؟؟
یعنی 143 اسب بخار؟
هاشم
۲۹ بهمن ۱۳۹۵دوت عزیز شما اطلاع داری واقعا وارد میشه؟
کجا تولید میشه؟
یاسین
۲۹ بهمن ۱۳۹۵در مورد وارد شدنش که اصلا اسم نوشتیم گفتن از برج دو سال بعد میاد ولی فعلا در مورد موتور برنامشون 1200 توربوه ولی اینا میگفتن نسخه تنفس طبیعیش قراره نسخه 1800 باشه که با توجه به چیزی که من چند جا خوندم این ماشین یه موتور 2 لیتری 145 اسبی به عنوان موتور تنفس طبیعیش البته برای بازار امریکا معرفی شده چون هنوز این ماشین تازه تو دنیا اومده و هنوز طیف موتورش برای هر جایی متفاوته من فکر میکنم یا اینا اشتباه میکنن و همون 2 لیتری قراره به عنوان تنفس طبیعیش باشه یا اینکه قراره برای بعضی بازار مثل غرب اسیا همون موتور 1800 کرولا 2017 رو داشته باشه
افشین
۲۲ اسفند ۱۳۹۵برای یه خانواده چهار نفره جواب میده؟
شاهین
۲۸ بهمن ۱۳۹۵واقعا تویوتا ch-r طراحی گیرایی داره.از معدود ساخته های تویوتاست که طراحیش به دلم نشست. حدس میزنم با توجه به مشخصات و کیفیت مثال زدنی تویوتا و همچنین طراحی قوی ای که داره موفقیت بالایی رو کسب کنه.
Madjid
۲۹ بهمن ۱۳۹۵خیلی تخیلی و اغراق شدست
اون دستگیره ی در عقبش رو نگا کجا نصب کردن ??! ( همونه دیگه مگه نه؟!؟)
بچه ی کوچیک باید چهارپایه بذاره زیر پاش !!
به نظر من اینجور طراحی ها بعد از 2-3 سال دلت رو میزنه
از طرفی وقتی ببینی توی شهر خیلی ها مثل این ماشین رو دارن دیگه جذابیت خودش رو از دست میده.
اصل جذابیت این ماشین یا لکسوسNX وقتی بود که هر هفته یکی ازش رو ببینی.
این ماشین احتمالا زیاد فروش بره و جذابیت خودش رو سریع از دست میده.
.
.
زیبایی در سادگیست.
sunmartin
۲۹ بهمن ۱۳۹۵برای اولین بار از طراحی یک تویوتا خوشم آمد باینکه انتخابم 100% آتکا است اما طراحی فوق العاده ch-r نمیتونم فراموش کنم خیلی نسبت به تویوتا حس خوبی دارم در این ساخته جدیدش
Mohammad-Malekian
۲۹ بهمن ۱۳۹۵به نظر من ک فقط chr .
فوق العادست هم تو طراحی هم مصرف سوخت و هم کیفیت و …. .
فقط کاش ایرتویا خوب براش قیمت گذاری کنه.
mohsen.b
۲۹ بهمن ۱۳۹۵قشقایی به نظرم ظاهر معقولانه تری داره
حمیدرضا
۳۰ بهمن ۱۳۹۵من امروز این ماشین رو در نمایشگاه دیدم به نظرم خیلی خاص میرسید البته به علت اینکه دور و برش خیلی شلوغ بود و من کلا از کراس اور خوشم نمیاد خیلی سمتش نرفتم ولی به نظرم در طراحی یه سرو گردن از باقی ساخته های تویوتا بالاتره کیفیتم که مگه تو کار تویوتا حرفی هست ولی انتخاب من بین این سه تا بازهم سئات هست
مهرداد
۲۲ اسفند ۱۳۹۵اگر هم قیمت نیسان جوک یا اندکی بالاتر باشه ارزش خرید داره جوری که توی نمایشگاه تهران حرفش بود میگفتن 160تا 180 فی میخوره که به عقیده من ارزش نداره چون میشه باهاش توسان یا اسپورتیج با کلی اپشن خرید درسته شاید از نظر کیفیت و برند به تویوتا نرسن ولی طراحی و اپشن و قدواندازه هم باید درنظر گرفت نمیشه همه چیزو فدای برند کرد.
F.A
۲۷ اسفند ۱۳۹۵مدیران محترم ایرتویا، لطفأ CHR را با موتور قوی تر و حداقل 140 اسب بخار وارد کنید تا بتواند جوابگوی وزن 1460 کیلوگرمی آن شود؟! واقعأ موتور ۱۲۰۰ سی سی با قدرت ۱۱۵ اسبی برای CHR خیلی ضعیفه؟! حیف نیست ماشین به این خوبی با این موتور ضعیف؟!
حمید
۱۵ خرداد ۱۳۹۶موتور 1200 اونم توربو باخرج بالا بعد 120 اسب قدرت اونم شاسی بلند برندو ولش صد رحمت به چینیها به خاطر دوزار هزینه کمترچکارمیکنن بالاخره تورقابت قیمت حرف اولومیزنه بایدهزینه سرشکن بشه