خانوادهی موتورهای MZ تویوتا دستهای از موتورهای شش سیلندر V شکل است که بین سالهای ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۴ استفاده میشدند. این موتورها از بلوک موتور آلومینیومی و سرسیلندر ساخته شده از آلیاژ آلومینیوم استفاده میکنند. تمامی گونهها DOHC هستند. بدین معنی که از دو میلسوپاپ در سر سیلندر استفاده شده است. سیلندرها از آهن ریختهگری ساخته شدهاند و طراحی آنها بوش خشک است و هیچ فضایی بین سیلندرها و جود ندارد. (توضیح مترجم: نگارنده اکثر موتورهای شرقی و ژاپنی که مشاهده نمودهام از طراحی بوش خشک بهره میبردند. طرح بوشِ تر را بیشتر در خودروهای اروپایی مشاهده کردهام. حال اطلاعی ندارم که آیا این قضیه به استانداردهای متفاوت مربوط میشود یا خیر.) زاویهٔ سیلندرها در این موتور معادل ۶۰ درجه است. از دیگر مشخصات این موتورها استفاده از تزریق سوخت چندنقطهای و داشتن چهار سوپاپ در هر سیلندر است؛ همچنین میلسوپاپ آنها یک تکهی ریختهگری شده و مانیفولد هوای آنها نیز آلومینیومی است. سری موتورهای MZ به دلیل تمام آلومینیومی بودن بسیار سبکوزن هستند و هزینهی ساخت آنها نیز پایین است.
این موتورها مجهز به پیستون آلومینیومی هستند که با نوعی رزین گیاهی روکش شدهاند. این عمل به کاهش اصطکاک پیستون کمک کرده و راندمان را افزایش میدهد. سوپاپها نیز طوری جای گرفتهاند تا در صورت پاره شدن تسمه تایم (در مدلهای بدون VVT-i) با پیستون برخورد نکنند. رینگ پیستونها نیز فولادی بوده و میللنگ از فولاد فورج کاری شده ساخته شده است.این موتورها با سری موتورهای GR که قبلاً آنها را معرفی کردهایم جایگزین شدهاند.
1MZ-FE
اولین موتور از این خانواده بوده و دارای حجم دقیق ۲۹۹۴ سی سی است. قطر پیستون ۸۷ میلیمتر و کورس آن ۸۳ میلیمتر است. قدرت تولیدی این موتور بین ۱۶۸ تا ۱۹۰ اسب بخار در ۵۲۰۰ تا ۵۴۰۰ دور بوده و نیروی تورک تولیدی آن نیز ۱۸۳ تا ۱۹۳ پوند بر فوت است که در دور موتور ۴۴۰۰ دور بر دقیقه بهدست میآید. تویوتا برای این موتور بنزین با اکتان ۸۷ را پیشنهاد داده است و برای لکسس های مجهز به این موتور نیز عدد اکتان ۹۱ پیشنهاد شده است. برای دستیابی به کارایی بالاتر و مصرف بهتر این موتور تایپیت اتوماتیک میباشد. این موتور یکی از قابلاطمینانترین و بادوامترین موتورهای جهان است و عمر مفید آن بالای ۲۰۰ هزار مایل تعریف شده است.
موتور 1MZ-FE در سال ۱۹۹۶ در لیست ده موتور برتر جهان قرار داشت.
- تویوتا کمری شش سیلندر ۱۹۹۴-۲۰۰۶
- لکسس ES300 1994-2003
- تویوتا آوالون ۱۹۹۴-۲۰۰۳
- تویوتا سینا ۱۹۹۸-۲۰۰۰
- تویوتا هاریر
- تویوتا سولارا
- تویوتا استیما ۲۰۰۰-۲۰۰۵
مرکز توسعهی خودروهای مسابقهای تویوتا TRD کیت تقویتی این موتور را شامل سوپرشارژر در بین سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۰ عرضه کرد که روی مدل کمری و سینا و سولارا قابل سفرش بود. این کیت قدرت خروجی موتور را به ۲۴۲ اسب بخار و گشتاور آن را به ۲۴۲ پوند بر فوت افزایش میداد.
این موتور بعدها و از سال ۱۹۹۹ به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها VVT-i نیز مجهز شد که سبب افزایش قدرت آن به ۲۱۰ اسب بخار و ۳۲۸ نیوتون متر گشتاور شده بود. سریهای آخر موتور 1MZ به دریچهی گاز دوتایی با کنترل الکترونیکی، مانیفولد هوای آلومینیومی و سیستم EGR مجهز شدند.
2MZ-FE
موتور 2MZ یک موتور دو نیم لیتری است. حجم دقیق آن ۲۴۹۶ سی سی است قطر و کورس آن به ترتیب برابر ۸۷.۵ و ۶۹.۲ میلیمتر است. قدرت تولیدی این موتور ۲۰۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور آن ۲۴۴ نیوتون متر است. این موتور در ایالاتمتحده عرضه نشد و بیشتر در بازار داخلی ژاپن مورد استفاده قرار گرفت.
3MZ-FE
این موتور ۳.۳ لیتری دارای حجم دقیق ۳۳۱۰ سی سی است. قطر پیستون و طول کورس آن به ترتیب ۸۲ و ۸۳ میلیمتر است. قدرت تولیدی ۲۲۵ اسب بخار و گشتاور آن ۳۲۵ نیوتون متر است. این موتور مجهز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها و کنترل الکترونیکی دریچهی گاز است. مانیفولد هوای آن نیز از پلاستیک ABS ساخته شده است. قطر دریچهی گاز آن از موتور 1MZ بیشتر است و از نسل جدید سنسورهای ناک موسوم به سنسور ناک تخت استفاده میکنند.] توضیح مترجم: سنسور ناک در بدنهی موتور قرار دارد و وظیفهی آن شناسایی و انتقال دادههای مربوط به احتراق پیش از موعد یا همان خودسوزی به ECU است. [سنسورهای ناک قدیمی خیلی دقیق نبودن و هنگام استفاده از بنزین با اکتان پایینتر از ۹۱ گاهی موتور تا ۲۰ اسب بخار از توان خود را از دست میداد.
reza
۱۲ آذر ۱۳۹۴موتور فقط 2jz بادوام ترین و بهترین موتور
فورد
۱۲ آذر ۱۳۹۴عمر مفیدش 200 هزار مایل یعنی چیزی حدود 400 هزار کیلومتر بعد اون وقت مدیر عامل سایپا باچه رویی میگه ماشینهای ما تا 10 هزار کیلومتر نیاز به تعمیر ندارن
Archi KHAN
۱۲ آذر ۱۳۹۴چه رویی ؟؟!
دوست عزیز ، این بابا اگه رو و آبرو داشت مدیرعامل سایپا می شد ؟!!!!!
هادی نظری
۱۲ آذر ۱۳۹۴تویوتا روند دوام موتور رو پیش می گیره در حالی که نسبت قدرت به حجمش از رقباش پایین تره.
مثلا ماکسیما با اون موتور 3 لیتری 220 اسب بخار داره تو همون سالایی که موتور تویوتا با 3 لیتر 170 اسب بخار داره.
یا همین الان موتور 5.7 لیترش 380 اسب بخار قدرت داره ، خداییش این نسبت قدرت به حجم برا اروپایی خیلی افت داره
سامان اذری
۱۲ آذر ۱۳۹۴موتور 5.7 لیتری تویوتا که اکثرا رو تراک توندرا یا لندکروز لکسوس lx570 داره بجا اسب بخار گشتاور زیادی داره
اینم یادت باشه مقدار گشتاور زیاد زمانی با ارزش هست که تو دورموتور پایین به دست بیاد
موتورهای تویوتا هم از جمله همون موتورها هستش
من خودم چندتا فیلم دیدم که لندکروز هامر رو تو طناب کشی شکست داد
سلطان بیابان =لندکروز
luis
۱۲ آذر ۱۳۹۴این طرز پیام گذاشتن بو داره
خودت خوشت میاد من بگم عمر زیر 500 هزار کیلومتر کارکرد برا تویوتا افت داره در حالی که اروپایی ها فلان و بمان؟؟؟؟
سیاست های هر کمپانی متفاوته ربطی هم به افت و … نداره مطمئن باش خیلی از همون اروپایی ها که ملت ما مثل بت میپرستنشون اگه در سیاست کاریشون بود یا توانشو داشته باشن زیر مجموعه های غیر لوکسشون) نه لوکس سازها( موتور با کیفیت تر تو لید میکردن تا مثل تویوتا نبض بازترو به دست بگیرن واقعا برای شما توی ایران با اتوبان های حداکثر 120 و خیابان های پر عیب و پر دست انداز یه موتور 400 اسبی با یک 300 اسبی چه فرقی داره؟؟؟؟؟
luis
۱۲ آذر ۱۳۹۴از همینه تویوتا همیشه خوشم میاد و میومده که بی ادعاست و اینقدر به فکر افت و کلاسو و… نیست راهشو میره درست و با قدرت
پرفروش ترین جهان میشه
با ارزشترین برند میشه
پر ثبت اختراع ترین خودروساز میشه
مطمئن ترین خودرو ساز میشه
قله های هیبرید و سلول سوختی رو روز به روز فتح میکنه و جلو میره
و رقبای با کلاس و با وقار و با اصالتو با….. با……. فقط انگشت به دهن نظاره میکنن.
احمد باقری
۱۲ آذر ۱۳۹۴فقط نسبت قدرت به حجم مهم نیست، فاکتورهای زیادی در طراحی موتور نقش دارن، مثلا داشتن گشتاور در دور پایین. اینکه فقط بگیم حجمش زیاده، پس باید به همون نسبت قدرت باشه، حرف درستی نیست.
shahab
۱۳ آذر ۱۳۹۴همیشه توی کامنتام گفتم که تویوتا اگه نسبت قدرت به حجمش کمه،اگه از توربو استفاده نمیکنه و… فقط برای اینه ک میخواد موتوراش سگ جون باشن اونوقت مخالفان تویوتا منفی میدادن
الان طرفداران کیا هیوندا کجان؟؟
سلطان بیابان لندکروز VXR
محسن
۶ دی ۱۳۹۴اصلا قیاس برند های ژاپنی با کل دنیا اشتباست ما یکی از اقواممون اقامت کانادا داره چند سال ساکن اونجاست میگه داخل کانادا هم برند های ژاپنی از برندهای حتی آمریکایی هم سرن
علیرضا
۸ بهمن ۱۳۹۴با درود خسته نباشید دوستان ابتدا بگم که ما خودمون یه تویوتا لندکرویزر 2F داریم که عمرش بالای 30 سال هست و واقعا خیلی خیلی خوبتر ازون چیزیه که فکرشو بکنید واقعا کمپانی تویوتا رو از وقتی شناختمش عاشقشم این 2F 6سیلندر و 12 سوپاپ داره و باهاش 120 تا هم رفتیم دقیقا همین پرقدرت بودن و ماندرگاری و دوام و کیفیت هست که تویوتا رو از دیگر کمپانی ها متمایز میکنه من خودم هم عاشق مدل LEXUS LX570 هستم .امیدوارم تویوتا همین طور کارشو به خوبی ادامه بده حالا ایران خودرو و سایپا اومدن ماشین دهه 50میلادی رو تولید میکنن.
مهدی
۹ مرداد ۱۳۹۷سلام در مورد اینکه میشه موتور mz-fe1 رو روی سلیکا گذاشت؟ توضیح میدید؟ چه چیزایی لازمه شدنیه؟
مجید
۱۲ دی ۱۳۹۸آرم تویوتا رو بکن
بچسبونش به درخت استارت بزن برو
اسطوره سادگی و استقامت و اطمینان
هیچ جا نمیذارت.بسیار ساده ساز و مطمن
همه مدلاش خوبه چه مدل پایین چه مدل بالا
قیمتشم بسیار مناسبه نسبت به رقبای اروپایی
بسیار پر فروشه و رکورد دار در فروش که نشانگر کیفیته
واقعا این ماشین به بشر خدمت کرده و اکثر ماشینای نظامی تویوتاست