چندین ماه پیش مالک یک دستگاه تویوتا توندرا ۲۰۰۷ کارکرد یک میلیون مایلی (یک میلیون و ششصد و نه هزار کیلومتر) را با این خودرو ثبت نمود، کارکردی که بسیاری از رانندگان در طول عمر رانندگی خود نمیتوانند به آن دست یابند.
اما ویکتور شپرد یک فرد معمولی نیست. او قطعات مربوط به صنایع نفت را جابجا میکند. در طول ۹ سال گذشته او بهصورت روتین مأموریتهای کاری خود را از خانهاش در لوئیزیانا آغاز کرده و قطعات موردنیاز را به سرتاسر آمریکا رسانده است. در حقیقت او هر ساله بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر را با پیکاپ توندرای خود پیموده است.
هر خودرویی اگر به چنین کارکردی برسد قطعاً شاهکاری انجام داده اما با نگاهی ریزبینانه تر به این خودرو میفهمیم که توندرای ویکتور در وضعیت بسیار عالیای مانده است. رنگ خودرو هنوز درخشان است و پوسیدگیهای بدنه در حداقل خود بوده و حتی صندلی راننده و محلهایی که تماس زیادی با آنها وجود داشته در شرایط خوبی بوده است. جدای از غربیلک فرمان و برخی ساییدگیهای پانل دربها، همهچیز داخل کابین بهطور خاصی نو به نظر میرسند.
مهمتر از همهی موارد ذکر شده اینکه توندرای موردبحث هنوز از پیشرانه و گیربکس اصلی خود استفاده میکند. پیشرانهی ۸ سیلندر ۴.۷ لیتری این خودرو نرمتر و آرامتر از برخی خودروهای جدید امروزی کار میکند. با روشن کردن خودرو شاهد عدد ۹۹۹۹۹۹ مایلی نشاندهندهها هستیم که ظاهراً پس از ۶ رقم متوقف شده است اگرچه که خیلی از رانندهها به این عدد نمیرسند.
بدیهی است که برای سرپا نگه داشتن خودرو راننده وسواس و دقت زیادی داشته و در طی این سالها ۱۱۷ بار روغن خودرو را عوض کرده است.
طبق گفتههای مایک سوویز، مهندس ارشد پیکاپ های توندرا و تاکومای تویوتا، نمایندگی ها همهی سرویسها را انجام دادهاند. بردن خودرو به مکانی که آن را خوب میشناسند شاید کمی هزینهبر باشد اما همانطوری که اینجا میبینید این کار یک سرمایهگذاری طولانیمدت است.
البته که هر خودرویی در طول عمر خود با مشکلاتی روبرو میشود و توندرای شپرد نیز این قضیه مستثنا نبوده است. مهندس تویوتا میگوید که در کیلومتر حدود یک میلیون و صد هزار گیربکس خودرو کمی مشکل پیدا کرد. همچنین تسمه تایم خودرو نیز به همراه واترپمپ تعویض گردید که البته این آخری در واقع نیاز به سرویس نداشت اما منطقی است که با باز کردن پیشرانه آن را نیز عوض کنیم.
تویوتا نیز برای گرامیداشت چنین رکوردی یک دستگاه توندرا ۲۰۱۶ جدید را به شپرد هدیه داده است. سوویز در مورد این تراک و به ویژه بدنهی آن بسیار مشتاق و هیجان زده است. جدای از دیدن پیشرانه و قوای محرکه این مهندس ارشد تویوتا میگوید که برای بررسی نقاط جوش و دیگر اتصالات برای دیدن نشانههای فرسودگی یا شکستگی نمیتواند صبر کند.
رمز موفقیت تویوتا چیست؟ چرا این توندرا چنین مسافتی را بدون مشکل طی کرده است؟ پاسخ این سؤالات شاید شما را غافلگیر کند. سوویز میگوید: “آیا این خودروها در مقایسه با رقبا با کیفیت خیلی بهتر ساخته میشوند؟ بله. به علاوه شاید این تراک خیلی زیادتر مهندسی شده اما همین کار تضمین میکند که مشتریان مشکلی نداشته باشند.”
دو نمونه از این کارها ترمزها و بخش پشتی هستند. ترمزهای ۱۰.۵ اینچی خودرو در هنگام حمل بارهای سنگین خوب عمل میکند که همین امر نیز به طول عمر خودرو میافزاید.
این تمرکز خاص روی کیفیت نه تنها تجربهای منحصربهفرد را در هنگام استفاده از تراک ها در مشتریان ایجاد میکند بلکه وقتی میخواهند نمونهی جدیدی نیز بخرند با لبخند وارد نمایندگی شوند. طبق گفتههای مهندس تویوتا، این توندرا هنوز هم حدود ۸ هزار دلار میارزد: “فکر میکنم این خودرو نشاندهندهی QDR (Quality,Dependability,Reliability) ما است که به ترتیب مخفف کیفیت، قابلیت اطمینان و اعتماد میباشد.”
کیان
۱۸ مرداد ۱۳۹۵اما من فقط تا حالا این کیلومتراژ و تو کامیون های ترانزیتی و کانتینر بر و بین جاده ای دیدم ، که اگر ازشون سوال پرسیده باشین مطمئنا متوجه میشید هزینه هاشون خیلی زیاد بوده برای سرویس و نگهداری !!!
1 میلیون و 600 هزار واقعا خیلی رقم بزرگی ، خیلی
یه جورایی برای مصرف کننده شهری با استفاده متوسط به بالا سالی 30000 کیلومتر در نظر بگیریم انگار یه نفر این ماشین و 53 سال داشته باشه موتور کاملا سالم و طبق متن و عکس خیلی قطعات سالم مونده باشن و بعضا در حد نو باشه
شاید فقط تبلیغ بوده ، اما هرچقدرم تبلیغی 1600000 کیلومتر خیلی باز جرات میخواد برای تبلیغ !!
واقعا دنبال تخریب بقیه برندها نیستم ، اما
هنوزم باید از بعضیا پرسید واقعا چندتا شرکت نوپا هستن که با بزک دوزک و آپشن میخوان خودشون و بالا بکشن ، شدنی هست ؟!!!
fooad
۱۸ مرداد ۱۳۹۵میگه رمز این موفقیت در چیست؟؟؟؟؟
خب عزیزم معلومه رمزش در تویوتا بودنه.
سامان اذری
۱۸ مرداد ۱۳۹۵تو کارخونه تویوتا همه کارگرها همشون کارمند مادام العمر تویوتا هستند
یعنی سونامی که هیچ از اسمون سنگ هم بباره هیش کدوم رو از کارخونه بیرون نمیندازه
تو ایران هم کارگر رو 6 ماه مثل ….. ازش کار میکشند و بعد 6 ماه که باید بیمش کنند با یه لگد میندازنشون بیرون
هادی ۸ سیلندر
۱۸ مرداد ۱۳۹۵ایرانخودرو هم گارگراش مثل تویوتا مادام العمر اشغال میسازند اخراج نمیشوند
uss zumwalt DDG-1000
۱۸ مرداد ۱۳۹۵همین اثباتی برای باکیفیت بودن این کمپانی بزرگ ژاپنی
واقعا افرین
David
۱۸ مرداد ۱۳۹۵جونم تویوتا جونم ژاپن ! من که با خودم عهد بستم تا آخر عمر فقط شاهکار های ژاپنی رو بخرم و سوار شم.
uss zumwalt DDG-1000
۱۸ مرداد ۱۳۹۵ژاپن واقعا شاهکار تولید میکنه و این قابل اثبات
احمد
۱۸ مرداد ۱۳۹۵من خودم بارها توی دبی تاکسی های کمری 2012 و 2013 رو دیدم با کار کرد های بالای 800 هزار کیلومتر . راننده هم روی صفحه تاکسی متر نشونم داد گفت این ماشین الان 3 روزه خاموش نشده و فقط راننده هاش عوض شدن به صورت شیفتی
همون تاکسی با بالای 800 هزرا کیلومتر کارکرد اونقدر نرم بود که اگه نمیدیدم فکر میکردم نهایتا 50 هزار تا کار کرده
fooad
۱۸ مرداد ۱۳۹۵در جواب شما یک بار در دبی سوار کمری 2012 شدم ماشین واقعا بی صدا بود. احساس کردم صفر یا خیلی نزدیک به صفره ولی کیلومتر رو که دیدم 265000 تا کارکرده بود. چند بار با دقت نگاه کردم که نکنه یک صفر رو زیاد دیدم ولی واقعا 265 تا رفته بود ماشین و خیلی بی صدا بود.
علی 30130
۱۸ مرداد ۱۳۹۵استخون فیل که میگن اینه هاااااا
محمد
۱۸ مرداد ۱۳۹۵این کیفیت خودرو توی ژاپن نتیجه وجدانیه که ژاپنیای بی دین دارن و ما ایرانیای مسلمون…
سعید
۱۸ مرداد ۱۳۹۵آی گفتی…
دمت گرم
امیر.عارف
۱۸ مرداد ۱۳۹۵نمونه این کیفیت را من در دوران سربازی دیدم. یک تویوتا وانت3Fداشتیم که در طول روز تقریبا 3تا راننده عوض میکردیم و کیلومترش در زمان خدمت من صفر شده بود. و هنوز به نو به نظر میرسید. صادقانه و بدون اغراق میکم خیلی تمیز و مثل ماشین صفر بود.
مجید.فقط لامبورگینی.
۱۸ مرداد ۱۳۹۵ژاپنی ها مردمی متفاوت با بقیه هستن. کسایی که به ژاپن سفر کردن به یک خصلت بارزتر از همه در این مردم اشاره میکنن
احترام به حقوق دیگران.
تویوتا هم احترام به حقوق مصرف کننده رو خیلی خوب یاد گرفته.
lmbx
۱۸ مرداد ۱۳۹۵واقعا جامعه ای اسوه حداقل در زمینه تلاش و مسئولیت پذیری هستند و چیزی دارند که به دنیا عرضه کنند ولی ما ایرانی ها (خودمو هم میگم) فقط بلدیم شعار بدیم و با این ایدولوئوژی مسخره که از انقلاب به ما تحمیل شده میخواهیم همه دنیا رو مثل خودمون آدم کنیم
Archi KHAN
۱۸ مرداد ۱۳۹۵دین ، وجدان ، بی دین ، مردم ، ایران ، ژاپن ، آرامش ، آسایش ، دنیا ، تورم ، جنگ
کمی فکر کنیم و با این کلمات جمله بسازیم …
حسین
۱۸ مرداد ۱۳۹۵درود.
دوستان آلمانی باز عزیز، به تویوتا احترام بذارید. کیفیت اتفاقی نیست.
Lord Cezar
۱۸ مرداد ۱۳۹۵این کامنتتون کمی متعصبانه هست .
بیخود نیست که تو اروپا و برخی کشور ها مرسدس بنز E کلاس به عنوان تاکسی هست و خودم مرسدس بنز هایی دیدم که بالای 500 هزار کیلومتر کار کردن و هنوز قطعات اصل کارخانه روش هست و تنها تعویض قطعات مصرفی داشتن تو این سال ها.
درسته کیفیت اتفاقی نیست ولی هر چی باشه همه مرسدس بنز رو نیز به عنوان خودروی کم استهلاک میشناسن هر چند گرون باشه.
حسین
۱۸ مرداد ۱۳۹۵سلام. یه نگا به قیافه من بنداز داداش. نشناختیم؟ ب ام و داره از سر و روم میباره ..!
من خودم طرفدار ب ام و هستم، طرفدار بنز هم هستم. کلا آلمانیها رو بیشتر از بقیه دوس دارم. نمیگم آلمانیها دوام ندارن. آلمانیها دوام خییییلی بالایی دارن 0بارها هم در کامنتهام در این مورد با دوستان ژاپنی پسندی که فکر میکردن آلمانیها کم دوام هستن بحث کردم) اما دوامشون با هزینه همراهه (هزینه ای که البته به جیب خریدارای ثروتمندشون فشاری نمیاره). بالاخره هر کمپانی ای تمرکزشو روی یه چیزی میذاره و یکی از بزرگترین خوبیهای تویوتا که میشه گفت برگ برندشه، دوام و کیفیتشه.
کاوه آهنگر
۱۸ مرداد ۱۳۹۵بنز کم استهلاک ؟؟!!!!!! ماشین های آلمانی مخصوصا ب ام و و بنز اسطوره ی استهلاک زیاد هستند. شما بنزهایی دیدین که بیشتر از 500 هزار کار کردن و چک کردین و متوجه شدین که فقط قطعات مصرفی تعویض شده ؟ انتظار دارین که در اروپا از برندی غیر اروپایی بعنوان تاکسی استفاده کنند ؟ مسلما اروپایی ها همچین کاری نمیکنن و از برندهای اروپایی هر چند که استهلاک زیادی هم داشته باشند استفاده میکنن
Lord Cezar
۱۸ مرداد ۱۳۹۵دوست عزیز شما نباید ایران رو حساب کنی.
ملاک صحبت من کشور های دیگه هست . دقیقا مثل همین تویوتا که فقط تو نمایندگی تمام سرویس هاش انجام شده.
با این حال و شرایط خدمات پس از فروش تو ایران یافتن بنزی که بالای 500 هزار تا کار کرده اونم با بنزین ایران و روغن هایی که اصل و غیر اصلش معلوم نیست و عمر بالای 15 سال ماشین به نظرم بنز ماشین کم استهلاکی میاد.
همین مقوله که بنز کلاس E به عنوان تاکسی استفاده میشه نشون میده که این ماشین چقدر با دوام و کم استهلاک هست .
مجید.فقط لامبورگینی.
۱۸ مرداد ۱۳۹۵کاوه ی آهنگر
من به شخصه به لکسوز و تویوتا و نیسان و مزدا احترام زیادی میذارم و خوبی هاشون رو از جمله کیفیت بالا قبول دارم. چندین بار وقتی دوستان ایراددهای الکی و غیر حرفه ای میگرفتن از خودروهای ژاپنی و نظر شما دفاع کردم.
شما هم بهتره خودروهای آلمانی رو همونجوری که هستن قبول کنین یااگر قبول ندارین بحث الکی راه نندازین و در مورد کیفیت بنز و BMW رویا پردازی نکنید.
امیدوارم بهترین ها رو داشته باشید ولی فعلا تا وقتی ان شا الله برای اولین بار BENZ سوار بشین یکم صبر کنید بعد در مورد کیفیتش نظر بدین.
مجید.فقط لامبورگینی.
۱۸ مرداد ۱۳۹۵دلیل اینکه بنز با کارکرد بالای نیم میلیون گیر نمیاد ماهیت لاکچری و قیمت بالای محصولاتش هست.
من اگه بنز داشته باشم یک تویوتا کرولا هم کنارش میخرم. خیلیا دیدم این کارو کردن. مسافرت و مجالس خاص رو با بنز شرکت میکنم. سر کار و بیرون با تویوتا میرم. بعد از 2 سال بنز 10/000 کیلومتر کار میکنه و تویوتا 50/000.
در ضمن بنز هزینه ی نگهداری بالایی نداره. مخصوصا و مخصوصا اگه در یک کشورهای اروپایی و آمریکا رونده بشه نه ایران.
کاوه آهنگر
۱۸ مرداد ۱۳۹۵مجید گرامی. شما لطف دارین ، ولی باید قبول کرد که ماشین های ژاپنی کیفیت و دوام بیشتر و استهلاک کمتری دارند . این حرف من و نظر شخصی من نیست بلکه همه در این موضوع اتفاق نظر دارند و اثبات شده است
مجید.فقط لامبورگینی.
۱۸ مرداد ۱۳۹۵“” ولی باید قبول کرد که ماشین های ژاپنی کیفیت و دوام بیشتر و استهلاک کمتری دارند . این حرف من و نظر شخصی من نیست بلکه همه در این موضوع اتفاق نظر دارند و اثبات شده است””
کاوه جان عزیز من شما از اول اینطوری حرف بزن ببین کسی میتونه مخالفت کنه؟. حرف حساب جواب نداره. کاملا هم درسته. منم اگه هدفم کارکرد بدون هیچ مشکل و نقصی باشه مسلما انتخاب اول لکسوز هست.
ولی وقتی میگی بنز پر اصطحلاک ترین ماشین دنیاست خیلی بی تجربه و غیر حرفه ای میشه کامنتت( البته بر عکس خودت.)
Genius
۱۸ مرداد ۱۳۹۵حالا مونده تا دنیا بفهمه سایپا دمپایی 151 چه شاهکاری در دنیای پیکاپها می باشد زیرا هنوز دو سه سال نشده که پای به عرصه رقابت (رقبا عبارتند از وانت پیکان نیوفیس یا آریسان بهمراه نیسان آبی و مزدا1600 تک کابین) گذارده وقتی بکارکرد بالای 160 هزار رسید و یک جای سالم و آچار نخورده در کالبدش یافت نشد می بایست آنرا بعنوان درس عبرتی برای سایر خودروسازان و مردم جهان در معرض دید عموم قرار داد تا قدر داشته های خود را بدانند و خدا را شکر گزارند که در ویران زیست نمی کنند تا ویرانخودرو و سایپا آنها را چپاول کنند!!
سهيل
۱۸ مرداد ۱۳۹۵کلا ماشین آلات کشور های توسعه یافته مثل ژاپن مدیون علم آلیاژ هستن. که کشور هایی مثل کره وچین هنوز راه زیادی دارن تا به اونها برسن. در ظاهر ممکنه پیشرفت زیادی کرده باشن اما در بطن کار میبینیم فاصله خیلی بیشتر از اون چیزیه که ما در ظاهر میبینیم.
rrr
۱۸ مرداد ۱۳۹۵ی سمند هشتاد ونه داریم که بازم از آشغالای صفر که آشناهامون این روزا میخرن خیلی با کیفیت تره اینو به چشم میبینم ولی خدا وکیلی کمرمون رو شکونده 90هزار رفته یکبار واشر عوض کردم یکبار واشر با سرسیلندر هزینه ی کلی نزدیک به دو ملیون
دوبار دیسک عوض کردم
پنج شیش بار اگزوز و انبار
پنج شیش بار باطری
دوبار جلوبندی
دوبار زغال و قطعات استارت
یبار کمک های عقب
تسمه تایم و واتر پمپ
چندین بار رله فن
و…..
خداشاهده شاید دو یا سری تمام قطعاتش رو عوض کردم ، البته لیاقتمون بیشتر از اینم نیست خلایق هرچه لایق
احمد باقری
۱۸ مرداد ۱۳۹۵واقعا عالیه.
علی"mf"
۱۸ مرداد ۱۳۹۵تویوتا خیلی سگ جونه دمش گرم :)
اصغر بره
۱۸ مرداد ۱۳۹۵یه سمند شرکت دولتی مدل 82 پونصدتا کار کرده و به اون صورت خرج نداشته هنوز سرحال هست و همیشه باعث تعجبمه!!البته ماکسیما و مگان های پلیس هم با کارکردهای میلیونی هستن
حسن
۱۸ مرداد ۱۳۹۵تو تخته گاز هم کلارکسون یه تویوتا های لوکس قدیمی رو یه شب زیر آب دریا خوابوند و از بالای یه ساختمون در حال تخریب سقوطش داد و… آخرش دوباره موتورش کار می کرد.
علیرضا
۱۸ مرداد ۱۳۹۵خدا وکیلی من داییم بی ام و داشت اهل فشار آوردنم به ماشین نبود ولی چندین بار خراب شد و هزینه داشت از صفرم خریده بود ولی بعدش یه لکسوس esخرید دست دو 3ساله داردش ولی غیر از روغن و لنت و فیلتر هیچ خرج دیگه ای نداشت ولی همواره میگه بی ام و تو رانندگی قابل مقایسه نیست بنز رو نمیدونم ولی بی ام و تو دنیا به پراستهلاک بودن مشهوره ولی بجاش لذت ناب رانندگی رو در اختیار صاحبش قرار میده اون دیگه بستگی به فرد داره که چی براش اولویته
علی
۱۸ مرداد ۱۳۹۵چند وقت پیش سوار یه پراید آژانس شدم که مدل 86 بود و 700 هزار تا کیلومتر انداخته بود و راننده اش مدعی بود که هرگز دست به موتورش نزده تازه دوگانه هم بود با کارکرد گاز بالا…
فکر کنم سایپا باید بهش یه پراید نو بده D:
داوود
۱۸ مرداد ۱۳۹۵سلام دوستان عزیز، برای آسودگی خیالتان و برای اینکه از شر کامنتهای اوتلندری من خلاص بشید باید به استحضار برسانم که فروختمش. شاد باشید دوستان خوب من!!!
حسین
۱۸ مرداد ۱۳۹۵پرایدی که دارم 900 هزار تا رفته قشنگ
مدل 85 هم هست سری صبا
یه 400 تا با بنزین رفت بقیش هم با گاز تا این کیلومتر
ولی هنوزم موتورش باز نشده
یکمی شتاب کم شده ولی مثل ساعت هم کار میکنه
حميد
۱۸ مرداد ۱۳۹۵برو بده سایپا یکی بعنوان جایزه نو بگیر
Hj
۱۸ مرداد ۱۳۹۵117 بار روغن عوض کرده تقریبا هر ۱۴۰۰۰ کیلومتر. جدا از کیفیت تویوتا رسیدگی طرف به ماشینش خیلی خوب بوده کم نداریم تویوتا هایی که از سر رسیدگی نشدن موتوراشون خراب شده??وقتی میبینمشون واقعا اشکم در میاد کاش همه مثه این اقا به ماشیناشون برسن!!
دوچرخه سوار
۱۸ مرداد ۱۳۹۵من یه پیکان 83 دارم که با کارکرد 325000 تا الان سه بار تعمیر کلی شده تو دو ماه سه بار واشر سر سیلندر سوزونده میلنگ عوض شده و… حالا ببینید ویکتور شپرد تا الان فقط یه تسمه تایم و واتر پمپ عوض کرده و کمی هم گیربکس مشکل پیدا کرده !!
واقعا آدم تو حیرت میمونه.
ساسان
۱۸ مرداد ۱۳۹۵راستش پیکاپ های توندرا و تاکوما تویوتا تو آمریکا و با کارگرهای تماما آمریکایی و مخصوص بازار آمریکا برای رقابت با کمپانی های آمریکایی ساخته میشه نه ژاپن
کاوه آهنگر
۱۸ مرداد ۱۳۹۵و تحت نظارت سیستم کنترل کیفیت تویوتا و مهندسان ژاپنی. تعهد و نظم و دقت کاری ژاپنی ها در دنیا زبانزد است ، البته که آمریکایی ها هم خوب هستند اما ژاپنی ها در این زمینه تعهد و نظم و دقت پیشتاز هستند
کاوه آهنگر
۱۸ مرداد ۱۳۹۵مجتبی جان اگه دقت کنی نوشتم گاها خودکشی میکنند. قرار نیست که کل کارگران و کارمندان تاکاتا خودکشی کنند !! این جزو ویژگی های ژاپنی هاست و البته نه همه ی ژاپنی ها و از زمان سامورایی ها و شاید قبل از آن هم بوده
volvo fh
۱۸ مرداد ۱۳۹۵تویوتا هایلوکس زنجیر تایم است,فکر کنم توندرا هم زنجیری باشه.
سهند
۹ اسفند ۱۳۹۸بنده تویوتا کرولا مدل ۲۰۱۵ دارم از صفری دست خودم بوده و رو کیلومتر ۱۲۴۰۰۰ لنت ترمز چرخ های جلو رو باز کردم به جرات میگم هنوز حدودا ۲۰ درصد از لنت ها سالم بود فکر کنم راحت یک سال دیگه کار میکرد اما به ریسکش نمی ارزید که بخواد دیسک چرخ رو خراش بندازه به خاطر همین به گفته فروشنده با نمونه اصلی جایگزین شد
یک کلام تویوتا هرگز نمیمیرد…