تویوتا

پانزده مدل مهم تاریخ خودروسازی تویوتا

داستان اوج‌گیری تویوتا از یک کارخانه نساجی به بزرگ‌ترین و مقرون‌به‌صرفه خودروساز دنیا جذابیت‌های زیادی داشته است. با وجود صدها میلیون خودروی کارآ و قابل‌اعتماد، انتخاب ۱۵ مورد از بزرگان تویوتا در طول زمان می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

15 خودروی به یاد ماندنی تویوتا
پانزده خودروی برجسته تویوتا
با نگاهی به این لیست، شاید به نظر مدل‌های دیگری از تویوتا نیز شایستگی حضور در این لیست را داشته باشند. ولی در نظر داشته باشید که این لیست بر اساس مدل‌هایی است که تویوتا در آمریکا به فروش رسانده است و ممکن است تویوتاهای دیگر خاطره‌انگیزی در هر گوشه از دنیا پیدا شوند.

۱۵) لکسس RX300 مدل ۱۹۹۹

Lexus-RX300
لکسس به عنوان شاخه خودروهای لوکس تویوتا، شهرت زیادی در زمینه کیفیت و سطح بالای خودروهای لوکس دارد. RX300 نیز با ورود خود به بازار، بر وضعیت آن تأثیر گذاشت. تا قبل از RX3000، فرمول اولیه یک شاسی‌بلند شامل یک بدنه واگن بود که بر روی فریم پیکاپ-تراک سوار می‌شد. RX300 و پونتیاک آزتک نگون‌بخت باعث حرکت شاسی‌بلندها به سمت پلتفرم‌های خودروهای مسافری شدند. البته فرمول جدید تنها برای لکسس مؤثر واقع شد و پونتیاک چنین بختی نداشت. RX300 حتی در یک زمان بیش از ۴۰ درصد فروش لکسس را به خود اختصاص می‌داد. این شروع حکومت برند لکسس بر کلاس کراس‌اورهای لوکس متوسط بود.

۱۴) تاندرا مدل ۲۰۰۰

Toyota-Tundra
تویوتا پیکاپی فول‌سایز را عرضه کرد که از تاکومای متوسط بزرگ‌تر بود، ولی در همین حال، جثه آن از فورد سری F، شورولت سیلورادو و دوج رام کوچک‌تر بود. تاندارا اولین تراک فول‌سایز تویوتا در امریکا بود. این کلاس از خودرو در بازار سودآوری و حجم فروش زیادی دارد و تویوتا همچنان درصدد پیشرفت در این عرصه است.

۱۳) کمری نسکار مدل ۲۰۰۸

Toyota-Camry-NASCAR-
تویوتا در سال ۲۰۰۷ وارد سری مسابقات نسکار شد؛ ولی تا ۹ مارس ۲۰۰۸ منتظر اولین پیروزی‌اش ماند. در چهارمین دور از مسابقات این فصل، کایل بوش کمری ویژه مسابقات نسکار را راند و موفق شد در کبالت تولز ۵۰۰ در پیست آتلانتا موتور اولین عنوان را برای تویوتا کسب کند. در حال حاضر تویوتا جایگاه ویژه‌ای در مسابقات نسکار دارد.

۱۲) تویوتا MR2 مدل ۱۹۸۵

MR2
پیشرانه دیفرانسیل عقب کرولا اسپورت تأثیر اسپورتی‌اش را بر این مدل دو سرنشینه با موتور میانی گذاشته بود. نسل اول MR2 همچنان به عنوان یکی از دوست‌داشتنی‌ترین خودروهای دهه ۸۰ میلادی در اذهان باقی می‌ماند.

۱۱) سلیکا سوپرا مدل ۱۹۸۴

Supra
اولین سوپرایی که شایسته تعریف و تمجید بود؛ همراه با یک سیستم تعلیق مستقل یک موتور جلوی ۲/۸ لیتری DOHC با شش سیلندر در یک ردیف و گلگیرهای عریض بر روی چرخ‌های ۱۴ اینچی. این مدل هنوز هم زیبایی خاص خود را دارد.

۱۰) کرولا GT-S مدل ۱۹۸۵

Corolla-GT-S
خودرویی بی‌نهایت ساده و سبک‌وزن که از یک موتور DOHC با ۱۶ سوپاپ و ۴ سیلندر در یک ردیف با قدرت ۱۱۲ اسب‌بخار برای پیشرانه بهره می‌برد. ولی بعدها این مدل مراحل رشد و ترقی خود را طی کرد و تبدیل به یکی از مدل‌های مطرح در بازار خودرو شد. کرولا اکنون عنوان بیشترین فروش یک مدل را در طول تاریخ در اختیار دارد.

۹) لکسس LFA مدل ۲۰۱۲

Lexus-LFA
تویوتا در این مدل قصد داشته که بهترین خودروی جهان را بسازد. این خودروی ۳۷۵ هزار دلاری با بدنه‌ای از جنس فیبرکربن از یک پیشرانه ۴/۸ لیتری V-10 استفاده می‌کند. در این موتور، محفظه سیلندرها با یکدیگر زاویه ۷۲ درجه دارند، آخرین حد مجاز دور موتور ۹۰۰۰ است و در حالی که غرش موتور در ۸۷۰۰ دور بر دقیقه گوش می‌رسد، قدرتی برابر ۵۵۳ اسب‌بخار تولید می‌کند. شرایط این مدل تویوتا اندکی عجیب و غریب است.

۸) سلیکا ST مدل ۱۹۷۱

Toyota-Celica-ST
تویوتا تا قبل از «سلیکا» معمولاً مدل‌های ساده و کاربردی خود را به بازار امریکا می‌فرستاد. ولی با استفاده از فرمول طراحی موستانگ به مدل «کارینا»، مدلی که حضوری کوتاه در اوایل دهه ۷۰ میلادی داشت، تویوتا شرایط را تغییر داد. ارائه سلیکا، اولین نشانه از علاقه تویوتا برای تبدیل شدن به چیزی بیشتر از یک خودروساز خودروهای ساده بود.

۷) لکسس LS400 مدل ۱۹۹۰

Lexus-LS400
این سدان لوکس پرمیوم وقتی همگام با معرفی برند لکسس به عنوان برند محصولات لوکس تویوتا به بازار عرضه شده، به راحتی در بازار خودرو جایگاهی برای خود پیدا کرد. کیفیت ساخت LS400 به اندازه مرسدس‌بنز بود و طراحی آن بهتر از رولز رویس تمام شده بود. پیشرانه این مدل نیز یک موتور ۴ لیتری DOHC ۳۲ سوپاپ V8 بود که ۲۵۰ اسب‌بخار قدرت داشت و ساکت و آرام نیز بود. LS400 قیمت اولیه‌ای برابر با ۳۵ هزار دلار داشت. کاملاً مشخص بود که تویوتا به دنبال سلطه بر تمام بازار خودرو بود و ارائه مدل LS400 به عنوان آغاز رقابت با حریفان کاربلدی مانند ب‌ام‌و، مرسدس، آئودی و جگوار در زمینه خودروهای لوکس بود.

۶) سوپرا توربو مدل ۱۹۹۳

Supra-Turbo
تویوتا سوپرا با موتور توربوی ۳۲۰ اسب‌بخاری‌اش شاید یکی از در دسترس ترین سوپرماشین‌ها بود. با این وجود، این مدل در ادامه تغییرات و پیشرفت‌های زیادی به خود دید و ساخت آن تا ۲۰۰۲ ادامه یافت. هیجان و قدرت سوپرا بیشتر از همه زمانی مشخص می‌شد که صاحبان آن پس از خرید، بهینه‌سازی‌هایی برای موتور ۳ لیتری DOHC ۶ سیلندر انجام می‌دادند. به راحتی ۴۰۰ اسب‌بخار از این موتور گرفته می‌شد و تا ۵۰۰ اسب‌بخار نیز می‌شد رسید.

۵) کرونا مدل ۱۹۵۶

Toyota-Corona
تویوتا تا قبل از رسیدن کرونا به بازار امریکا، یک بازیگر حاشیه‌ای در این عرصه بود. ولی با ارائه کرونا، تویوتا به عنوان سازنده خودروهای بادوام و قابل‌اعتماد شناخته شد. سری‌های T40 و T50 از کرونا اولین خودروهایی بودند که امریکایی آن‌ها را با نام تویوتا می‌شناختند. به نوعی می‌توان گفت که دوام و پیشرفت تویوتا در امریکا مدیون این خودروهاست.

۴) تویوتا 2000GT مدل ۱۹۶۷

Toyota-2000GT
2000GT یک خودروی زیبا و دلپذیر، با پیشرانه ۶ سیلندر است که در یک فیلم جیمز باند نیز نقش‌آفرینی کرده است. این خودرو اولین مدلی است که می‌توان آن را یک ژاپنی کلاسیک نامید؛ مدلی که بیشتر افراد آن را بهترین محصول تویوتا نامیدند. ولی با وجود بزرگی غیرقابل‌انکار آن، تنها ۳۵۱ دستگاه از آن‌ها بین سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۰ در امریکا وجود داشت که آن هم توسط یاماها مونتاژ می‌شد.

۳) لندکروزر FJ40 مدل ۱۹۶۰

Toyota-Land-Cruiser-FJ40
لندکروزر به مانند جانور عظیم‌الجثه‌ای است که در هر سطحی از زمین می‌تواند سرک بکشد و مدلی از آن که ارزش آوردن نام آن در این لیست را دارد، FJ40 است که اولین بار در سال ۱۹۶۰ رونمایی شد. این مدل هرگز راحت و یا لوکس نبود و مواد به کار رفته در ساخت آن چندان کیفیت نداشت؛ ولی خصوصیت ویژه آن همین بود. در واقع، همان چیزی بود که یک لندکروز باید باشد.

تولید FJ40 برای بیش از ۲۰ سال با همان طراحی تأثیرگذارش به بازار عرضه شد. در سال ۱۹۸۳ آخرین مدل تولید جدید آن در امریکا به فروش رسید و این در حالی بود که آخرین حضور FJ40 در خط تولید در ژاپن در ۱۹۸۴ بود؛ یعنی ۲۴ سال کامل پس از رونمایی اولیه.

۲) استاوث مدل ۱۹۶۴

Stout-JDM
هایلوکس و تاکوما، تراک‌های کامپکت تویوتا، قلب و روح برند تویوتا را تشکیل می‌دهند؛ مدل‌هایی در هر کجای کره زمین با نام تویوتا پیدا می‌شوند. اولین پیکاپ‌های تویوتا در آمریکا استاوث های مدل ۱۹۶۴ بودند که از موتور ۱/۹ لیتری چهار سیلندر با قدرت ۸۵ اسب‌بخار برای پیشرانه استفاده می‌کردند. پیکاپ‌های تویوتا به سرعت در بازار فراگیر شدند و پس از مدتی، مدل‌های شناخته شده برای اکثریت مردم بودند.

۱) کمری ۱۹۹۲

Toyota-Camry
البته این کمری، اولین کمری یا اولین کمری مونتاژ شده در داخل امریکا نبود، ولی اولین کمری بود که واقعاً «کمری» بود! طراحی درها شبیه به یک لیموزین، یک کابین راحت‌تر از بسیاری از هیلتون‌ها و طراحی مشابه لکسس LS در ابعاد کوچک‌تر. این نسل از کمری تقریباً تمام نیازهای مشتریان امریکایی را از یک تویوتا برآورده می‌کرد. این خودرو، چندان هیجان‌انگیز نبود؛ ولی کارایی و قابلیت‌های بالایی داشت. کمری‌های بعدی نیز در بین پرفروش‌ترین خودروها در بازار امریکا بوده‌اند.

تویوتا تاکنون خودروهای مسابقه بسیار خوبی ساخته و با آن‌ها موفق به قهرمانی در برخی مسابقات نیز شده است. تراک‌های تویوتا نیز سرسختی و دوام مناسبی از خود نشان داده‌اند. ولی این نسل سوم کمری بوده که تویوتا را تبدیل به یک برند دارای اعتبار در بازار آمریکا کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۴۹ دیدگاه‌ها

  1. دکتر داریوش

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (86 ديدگاه)

    تویوتا از روز اول خودروهایی تولید کرده که همه جای دنیا بری غیر از اطمینان و اعتبار،یه حس نستالژیک بهش دارن!هر کی داشته و یا دیده خاطره خوبی داره!

  2. mehdy

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (38 ديدگاه)

    من دیدم با همین موتور1700اسب در میارن حالا بازم بگید بوگاتی16سیلندر4توربو

  3. نوید

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    فقط سوپرا با موتور 2JZ
    به یاد پل واکر

  4. Ali027

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (9 ديدگاه)

    کیفیت و کارایی یعنی تویوتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا