داستان اوجگیری تویوتا از یک کارخانه نساجی به بزرگترین و مقرونبهصرفه خودروساز دنیا جذابیتهای زیادی داشته است. با وجود صدها میلیون خودروی کارآ و قابلاعتماد، انتخاب ۱۵ مورد از بزرگان تویوتا در طول زمان میتواند چالشبرانگیز باشد.
۱۵) لکسس RX300 مدل ۱۹۹۹
لکسس به عنوان شاخه خودروهای لوکس تویوتا، شهرت زیادی در زمینه کیفیت و سطح بالای خودروهای لوکس دارد. RX300 نیز با ورود خود به بازار، بر وضعیت آن تأثیر گذاشت. تا قبل از RX3000، فرمول اولیه یک شاسیبلند شامل یک بدنه واگن بود که بر روی فریم پیکاپ-تراک سوار میشد. RX300 و پونتیاک آزتک نگونبخت باعث حرکت شاسیبلندها به سمت پلتفرمهای خودروهای مسافری شدند. البته فرمول جدید تنها برای لکسس مؤثر واقع شد و پونتیاک چنین بختی نداشت. RX300 حتی در یک زمان بیش از ۴۰ درصد فروش لکسس را به خود اختصاص میداد. این شروع حکومت برند لکسس بر کلاس کراساورهای لوکس متوسط بود.
۱۴) تاندرا مدل ۲۰۰۰
تویوتا پیکاپی فولسایز را عرضه کرد که از تاکومای متوسط بزرگتر بود، ولی در همین حال، جثه آن از فورد سری F، شورولت سیلورادو و دوج رام کوچکتر بود. تاندارا اولین تراک فولسایز تویوتا در امریکا بود. این کلاس از خودرو در بازار سودآوری و حجم فروش زیادی دارد و تویوتا همچنان درصدد پیشرفت در این عرصه است.
۱۳) کمری نسکار مدل ۲۰۰۸
تویوتا در سال ۲۰۰۷ وارد سری مسابقات نسکار شد؛ ولی تا ۹ مارس ۲۰۰۸ منتظر اولین پیروزیاش ماند. در چهارمین دور از مسابقات این فصل، کایل بوش کمری ویژه مسابقات نسکار را راند و موفق شد در کبالت تولز ۵۰۰ در پیست آتلانتا موتور اولین عنوان را برای تویوتا کسب کند. در حال حاضر تویوتا جایگاه ویژهای در مسابقات نسکار دارد.
۱۲) تویوتا MR2 مدل ۱۹۸۵
پیشرانه دیفرانسیل عقب کرولا اسپورت تأثیر اسپورتیاش را بر این مدل دو سرنشینه با موتور میانی گذاشته بود. نسل اول MR2 همچنان به عنوان یکی از دوستداشتنیترین خودروهای دهه ۸۰ میلادی در اذهان باقی میماند.
۱۱) سلیکا سوپرا مدل ۱۹۸۴
اولین سوپرایی که شایسته تعریف و تمجید بود؛ همراه با یک سیستم تعلیق مستقل یک موتور جلوی ۲/۸ لیتری DOHC با شش سیلندر در یک ردیف و گلگیرهای عریض بر روی چرخهای ۱۴ اینچی. این مدل هنوز هم زیبایی خاص خود را دارد.
۱۰) کرولا GT-S مدل ۱۹۸۵
خودرویی بینهایت ساده و سبکوزن که از یک موتور DOHC با ۱۶ سوپاپ و ۴ سیلندر در یک ردیف با قدرت ۱۱۲ اسببخار برای پیشرانه بهره میبرد. ولی بعدها این مدل مراحل رشد و ترقی خود را طی کرد و تبدیل به یکی از مدلهای مطرح در بازار خودرو شد. کرولا اکنون عنوان بیشترین فروش یک مدل را در طول تاریخ در اختیار دارد.
۹) لکسس LFA مدل ۲۰۱۲
تویوتا در این مدل قصد داشته که بهترین خودروی جهان را بسازد. این خودروی ۳۷۵ هزار دلاری با بدنهای از جنس فیبرکربن از یک پیشرانه ۴/۸ لیتری V-10 استفاده میکند. در این موتور، محفظه سیلندرها با یکدیگر زاویه ۷۲ درجه دارند، آخرین حد مجاز دور موتور ۹۰۰۰ است و در حالی که غرش موتور در ۸۷۰۰ دور بر دقیقه گوش میرسد، قدرتی برابر ۵۵۳ اسببخار تولید میکند. شرایط این مدل تویوتا اندکی عجیب و غریب است.
۸) سلیکا ST مدل ۱۹۷۱
تویوتا تا قبل از «سلیکا» معمولاً مدلهای ساده و کاربردی خود را به بازار امریکا میفرستاد. ولی با استفاده از فرمول طراحی موستانگ به مدل «کارینا»، مدلی که حضوری کوتاه در اوایل دهه ۷۰ میلادی داشت، تویوتا شرایط را تغییر داد. ارائه سلیکا، اولین نشانه از علاقه تویوتا برای تبدیل شدن به چیزی بیشتر از یک خودروساز خودروهای ساده بود.
۷) لکسس LS400 مدل ۱۹۹۰
این سدان لوکس پرمیوم وقتی همگام با معرفی برند لکسس به عنوان برند محصولات لوکس تویوتا به بازار عرضه شده، به راحتی در بازار خودرو جایگاهی برای خود پیدا کرد. کیفیت ساخت LS400 به اندازه مرسدسبنز بود و طراحی آن بهتر از رولز رویس تمام شده بود. پیشرانه این مدل نیز یک موتور ۴ لیتری DOHC ۳۲ سوپاپ V8 بود که ۲۵۰ اسببخار قدرت داشت و ساکت و آرام نیز بود. LS400 قیمت اولیهای برابر با ۳۵ هزار دلار داشت. کاملاً مشخص بود که تویوتا به دنبال سلطه بر تمام بازار خودرو بود و ارائه مدل LS400 به عنوان آغاز رقابت با حریفان کاربلدی مانند بامو، مرسدس، آئودی و جگوار در زمینه خودروهای لوکس بود.
۶) سوپرا توربو مدل ۱۹۹۳
تویوتا سوپرا با موتور توربوی ۳۲۰ اسببخاریاش شاید یکی از در دسترس ترین سوپرماشینها بود. با این وجود، این مدل در ادامه تغییرات و پیشرفتهای زیادی به خود دید و ساخت آن تا ۲۰۰۲ ادامه یافت. هیجان و قدرت سوپرا بیشتر از همه زمانی مشخص میشد که صاحبان آن پس از خرید، بهینهسازیهایی برای موتور ۳ لیتری DOHC ۶ سیلندر انجام میدادند. به راحتی ۴۰۰ اسببخار از این موتور گرفته میشد و تا ۵۰۰ اسببخار نیز میشد رسید.
۵) کرونا مدل ۱۹۵۶
تویوتا تا قبل از رسیدن کرونا به بازار امریکا، یک بازیگر حاشیهای در این عرصه بود. ولی با ارائه کرونا، تویوتا به عنوان سازنده خودروهای بادوام و قابلاعتماد شناخته شد. سریهای T40 و T50 از کرونا اولین خودروهایی بودند که امریکایی آنها را با نام تویوتا میشناختند. به نوعی میتوان گفت که دوام و پیشرفت تویوتا در امریکا مدیون این خودروهاست.
۴) تویوتا 2000GT مدل ۱۹۶۷
2000GT یک خودروی زیبا و دلپذیر، با پیشرانه ۶ سیلندر است که در یک فیلم جیمز باند نیز نقشآفرینی کرده است. این خودرو اولین مدلی است که میتوان آن را یک ژاپنی کلاسیک نامید؛ مدلی که بیشتر افراد آن را بهترین محصول تویوتا نامیدند. ولی با وجود بزرگی غیرقابلانکار آن، تنها ۳۵۱ دستگاه از آنها بین سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۰ در امریکا وجود داشت که آن هم توسط یاماها مونتاژ میشد.
۳) لندکروزر FJ40 مدل ۱۹۶۰
لندکروزر به مانند جانور عظیمالجثهای است که در هر سطحی از زمین میتواند سرک بکشد و مدلی از آن که ارزش آوردن نام آن در این لیست را دارد، FJ40 است که اولین بار در سال ۱۹۶۰ رونمایی شد. این مدل هرگز راحت و یا لوکس نبود و مواد به کار رفته در ساخت آن چندان کیفیت نداشت؛ ولی خصوصیت ویژه آن همین بود. در واقع، همان چیزی بود که یک لندکروز باید باشد.
تولید FJ40 برای بیش از ۲۰ سال با همان طراحی تأثیرگذارش به بازار عرضه شد. در سال ۱۹۸۳ آخرین مدل تولید جدید آن در امریکا به فروش رسید و این در حالی بود که آخرین حضور FJ40 در خط تولید در ژاپن در ۱۹۸۴ بود؛ یعنی ۲۴ سال کامل پس از رونمایی اولیه.
۲) استاوث مدل ۱۹۶۴
هایلوکس و تاکوما، تراکهای کامپکت تویوتا، قلب و روح برند تویوتا را تشکیل میدهند؛ مدلهایی در هر کجای کره زمین با نام تویوتا پیدا میشوند. اولین پیکاپهای تویوتا در آمریکا استاوث های مدل ۱۹۶۴ بودند که از موتور ۱/۹ لیتری چهار سیلندر با قدرت ۸۵ اسببخار برای پیشرانه استفاده میکردند. پیکاپهای تویوتا به سرعت در بازار فراگیر شدند و پس از مدتی، مدلهای شناخته شده برای اکثریت مردم بودند.
۱) کمری ۱۹۹۲
البته این کمری، اولین کمری یا اولین کمری مونتاژ شده در داخل امریکا نبود، ولی اولین کمری بود که واقعاً «کمری» بود! طراحی درها شبیه به یک لیموزین، یک کابین راحتتر از بسیاری از هیلتونها و طراحی مشابه لکسس LS در ابعاد کوچکتر. این نسل از کمری تقریباً تمام نیازهای مشتریان امریکایی را از یک تویوتا برآورده میکرد. این خودرو، چندان هیجانانگیز نبود؛ ولی کارایی و قابلیتهای بالایی داشت. کمریهای بعدی نیز در بین پرفروشترین خودروها در بازار امریکا بودهاند.
تویوتا تاکنون خودروهای مسابقه بسیار خوبی ساخته و با آنها موفق به قهرمانی در برخی مسابقات نیز شده است. تراکهای تویوتا نیز سرسختی و دوام مناسبی از خود نشان دادهاند. ولی این نسل سوم کمری بوده که تویوتا را تبدیل به یک برند دارای اعتبار در بازار آمریکا کرده است.
Ahmad..F12
۱۹ مرداد ۱۳۹۳انیس جان ممنون
سوپرا توربو رو میپسندم
منو یاد NFS قدیم میندازه…
خاوری
۱۹ مرداد ۱۳۹۳تو مناطق کردنشین غرب کشور هنوز هم از مدا استاوث استفاده میشه و خیلیا در حد لالیگا این خودرو رو دوست دارن… رنگ سبز و سفید و قرمزش هم خیلی زیاده
matin
۲۰ مرداد ۱۳۹۳تویوتا رو کرولا 1985 GT-S یک موتور 1600 با 114 اسب بخار قرار داد
ایران خودرو رو دنا 2014 یک موتور 2000 با 105 اسب بخار قدرت قرار می دهد
من برم سرمو بکوبونم به یه دیواری
خودروي ملي انحصار ملي
۱۹ مرداد ۱۳۹۳تفاوت صنعت خودروسازی زابن و کره اینجا مشخص میشه احتمالا اون زمان که زابن داشته ماشین میزده کره ای ها لکن میساختن بعد زدن تو کار خودرو
Ghost
۲۰ مرداد ۱۳۹۳باز خوبه اون موقه یه چیزی میساختن …
نتیجشم الان دارن میبینن ;)
Ahmad..F12
۲۰ مرداد ۱۳۹۳باز خودروی ملی اومدی پیام لگن سازی رو دادی رفتی؟؟؟ بابا دم تو گرم!!!!
خودروی ملی انحصار ملی
۲۰ مرداد ۱۳۹۳داداش من چاکرتم در بست اصلا خودرو سازی کره تو کتم نمیره
wv
۲۰ مرداد ۱۳۹۳خودروی ملی خوب شما نخر مگه نمیگی بده این که دعوا نداره.بزار فقرا بخرن .راستی سمند ال ایکس گرفتی یا معمولی ؟
Ahmad..F12
۲۱ مرداد ۱۳۹۳عیب نداره دیگه بیا بگو عادت کردیم.. :)
امید
۱۹ مرداد ۱۳۹۳تویوتا کارشو بلده به این میگن یه خودرو ساز خوب و کار بلد
datsun
۱۹ مرداد ۱۳۹۳محبوب ترینش کمری، کرولا و لندکروز و بهترینش lfa تا الان
ادریس( ♪♫Edi سابق)
۱۹ مرداد ۱۳۹۳یادش بخیر لکسس LS400, ; لندکروز Fj40,
مگه مرگش میزنه تویوتا !
yasin
۱۹ مرداد ۱۳۹۳فوق العاده بود من عاشق کمری دهه نود لند کروز سوپرا وسلیکا ولکسس
ال اس هستم تویوتا=بهترین
بهزاد
۱۹ مرداد ۱۳۹۳تو این لیست جای یاریس و راوفور خیلی خالیه و این دو هم نقش اساسی در سربلندی تویوتا داشته اند.
ASTON MARTin
۱۹ مرداد ۱۳۹۳دوستان اگه راجبه فرمان حساس به سرعت یه سری اطلاعات بم بدید عالی میشه
الان همه خودرو ها دارن این سیستمو؟ ائم از سدان کوپه روداستر و…
شاهین
۱۹ مرداد ۱۳۹۳این سیستم میتونه تو اکثر خودروها به کار برده بشه.توی سرعت های بالا مثل سرعت 95 به بعد،کمی از نرمی فرمان کم میشه.سیستم جدیدی نیست و حتی تو مدل های خارجی پژو 206 هم وجود داشته.
ارادتمندم
ASTON MARTin
۱۹ مرداد ۱۳۹۳فدات شاهین جان!
همونطور که هدس میزم! واقعا سیستم خوبیه! فرمون ماشین من ا 120 تا به بعد مث ویره گوشی میلرزه! گمونم همین روزا از دستم در بیاد:|
qiasi206
۱۹ مرداد ۱۳۹۳یادش بخیر تویوتا استاوث سبز رنگ همسایمون با اون صدای گیربکس خاصش یادآور خاطرات شیرین بچگیمه
ferrari
۱۹ مرداد ۱۳۹۳بیشتر این تویوتا ها خوبن ولی بین این ها ماشین هایی هست که واقعا خاصن.
تویوتا mr۲ تویوتا سوپرا تویوتا کرولا gt-s لکسوس lfa و از همه مهمتر تویوتا gt 2000 که تو سری فیلم های جیمز باند هم حضور داشت.
MoahmmadTSR
۱۹ مرداد ۱۳۹۳کله گندشون LFA
فرید
۲۰ مرداد ۱۳۹۳محمد جان نمیشه گفت کله گندشون فقط اینه میبینیم که هر خودرویی به نوبه خودش برای تویوتا مهم بوده…روی LFA واقعا مهندسی پیچیده ای شده و ۹ سال روی این ماشین کار شد تا به اینجا رسید…
واقعا این ۱۵ تا هر کدوم سهمی در موفقیت تویوتا داشتن…
توی لکسس واقعا LS سهم بسیار بزرگی رو داشته و این مدل باعث شد که لکسس خودش رو به جهانیان نشون بده و ثابت کنه و همچنین RX هم تکمیلش کرد…LS سمبل لکسس هستش.. .LFA هم که حرفی در اون نیست و تاریخ ساز شد واسه لکسس … من زیاد درمورد تویوتا اطلاعات ندارم چون سنم به اون زمانها قد نمیده وانتخاب هر ۱۵ تا مدل کاملا درسته…مخصوصا کمری…لندکروز…کرونا…سیلکا…کرولا.
همینجا از آقای انیس حسینی تشکر ویژه میکنم.
حمید
۱۹ مرداد ۱۳۹۳من از لکسوس ها خوشم اومد راستی
بچه ها اریون مگه صفرش هنوز تو بازار هست
CIFEX
۱۹ مرداد ۱۳۹۳اره اقا حمید هنوز صفرش هست 2013
ولی چون وارداتش ممنوع شده با قیمت بالا میفروشن
مک میسل
۱۹ مرداد ۱۳۹۳بله برای همین گفتم که بخرید
yasin
۱۹ مرداد ۱۳۹۳تویوتا فوق العادست!!
yasin
۱۹ مرداد ۱۳۹۳کیفیت تویوتا مثل نداره!!!
yasin
۱۹ مرداد ۱۳۹۳اره حمید 2014 اش هست.
علي اقا
۲۰ مرداد ۱۳۹۳اقا اریون صفر ۲۰۱۴ نقدا خریدارم. شبا خوابشو میبینم. هر جا هم دنبالش گشتم نبود
لطف کنید به ایمیل من پیام بدین و خانواده ای رو از نگرانی برهانید :))
Ethh30@yahoo.com
vahid jinpachi
۱۹ مرداد ۱۳۹۳اره منم امروز یکی دیدم….
ماشین خوبیه….
yasin
۱۹ مرداد ۱۳۹۳http://www.bama.ir/car/details-2-1566656/1990-toyota-celica-for-sale
وای پدالی ها اینو نبینین از دستتون رفته ها جان من ببینید!!
hrf
۱۹ مرداد ۱۳۹۳LFA . RX . supra. GT2000 . LS . CAMRY…حرف نداری تویوتا عاشقتم.
مهدی ف
۱۹ مرداد ۱۳۹۳عجب مقاله جالبی بود مر30 اقا مسعود
Alpha
۱۹ مرداد ۱۳۹۳مدل افسانه ای سوپرا هیچوقت جایگزین نشد ! واقعا افسوس میخوره آدم !
مصطفی
۱۹ مرداد ۱۳۹۳LFA.
SAMANpes
۱۹ مرداد ۱۳۹۳تویوتا سوپرا هنوز پیدا می شه ؟؟؟/ می خوام پیداش کنم اگه شده بخرمش… خاطره عجیبی دارم باهاش :D
و درباره ی قیمتش
یه اطلاعاتی بدید بهم ممنون می شم
حمید
۱۹ مرداد ۱۳۹۳اریون یعنی میگید به درد استفاده خانوادگی هم میخوره ؟ چون میگن از لحاظ موتوری خیلی شاخه
CIFEX
۲۰ مرداد ۱۳۹۳اصلا یک ماشین خانوادگیه
چرا به درد خانواده نخوره ؟
من 3 سال یک 2007 اشو داشتم واقعا عالی بود .
محمد حسن
۲۰ مرداد ۱۳۹۳کاملا خانوادگیه . من باهاش رانندگی کردم .
ali-gtr
۲۰ مرداد ۱۳۹۳supra
Mahdi
۲۰ مرداد ۱۳۹۳LFA که واقعا محشهر ، ولی من از قدیم هم تو رنج فیمت 40 تا 80 ملیون ،کمری رو همیشه انتخاب میکردم و اولین بار هم سال 2012 یه کمری صفر خریدم هنوزم دارم ، کیفیت ساختش حرف نداره ، هنوز که هنوزه بازم تو اون رنج قیمت به نظرم حرف اول رو میزنه(با وجود این کره ای ها)
مهدی 911
۲۰ مرداد ۱۳۹۳بهترینش لند کروزه
مسعود
۲۰ مرداد ۱۳۹۳خاسته تو ال اف آ بهترین ماشین دنیا رو بسازه ، بدترین رو ساخته . نمیخاستن چی میشد
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۰ مرداد ۱۳۹۳درود .
مطلب عالی بود .
داوود
۲۰ مرداد ۱۳۹۳هیج مدلی از تویوتا نمیشناسم که خوب نباشه
Desmond
۲۰ مرداد ۱۳۹۳مدلاهای کرونا.کارینا و سلیکا تویوتا عالی هستن..که اکثرمون باهاشون خاطره داریم