خودروسازان به دنبال هرچه بیشتر کردن برد خودروهای پلاگین هیبریدی و تمام الکتریکی خود هستند و پانلهای خورشیدی جزو داغترین روشها برای این کار میباشند!
تویوتا به خوبی از ظرفیتهای این تکنولوژی آگاه است و برنامهی خود برای تست جادهای پریوس پرایم مجهز به باتریهای خورشیدی با کارایی بالا را اعلام کرده است.
این برنامهی آزمایشی در ژاپن شروع خواهد شد و از پشتیبانی و حمایت شرکت شارپ و سازمان توسعهی تکنولوژی صنعتی و انرژی جدید NEDO برخوردار خواهد بود. به عنوان بخشی از این برنامه، شارپ پانلهای باتری خورشیدی که از سلولهای کارا سود میبرند را تأمین خواهد نمود.
خودروی نمایشی تویوتا در مقایسه با پریوس پرایمی که قبلاً با سیستم شارژ خورشیدی روی سقف معرفی شده بود بسیار بهتر است. خروجی قدرت تولیدی این خودرو ۴.۸ برابر بیشتر بوده و راندمان تبدیل سلول باتری خورشیدی از ۳۴ درصد فراتر میرود. این در حالی است که راندمان خودروی قبلی ۲۲.۵ درصد بوده است. مهمتر اینکه خودروی نمایشی از سیستمی استفاده کرده که باتری را هم در زمان توقف و هم در زمان حرکت شارژ میکند.
انتظار میرود این حرکت منجر به بهبود قابلتوجه راندمان و محدوده حرکتی خودروهای الکتریکی شود. تویوتا ادعا میکند حداکثر شارژ روزانهی باتری خودروی آزمایشی در زمان پارک آن معادل ۴۴.۵ کیلومتر از برد خودرو بوده درحالیکه این رقم در مدل تولیدی برابر با ۶.۱ کیلومتر است.