تویوتا

کانسپت تویوتا آی‌-تریل بدون پدال در ژنو

کانسپت جایگزین تویوتا برای خودروهای کامپکت معمولی، حمل‌‌و‌نقل عمومی روزانه و موتورسیکلت‌ها، یک سه‌چرخه کوچک الکتریکی است که هیچ‌گونه پدالی در آن دیده نمی‌شود. این کانسپت که تویوتا آی-تریل (i-TRAIL) نام دارد، رؤیای حمل‌ونقل شهری این خودروساز در آینده است که در نمایشگاه اتومبیل ژنو به نمایش گذاشته شده است.

2017-toyota-concept-i-tril-static-02

toyota-concept-i-tril-04
مطابق گفته تویوتا، مطالعات اروپایی نشان می‌دهد که این قاره، رشد بیشتری را در شهرهای کوچک و متوسط در نواحی بزرگ شهری نظیر پاریس و لندن تجربه خواهد کرد. مدل آی-تریل تویوتا، خودرویی که برای نوع خاص و جدیدی از مشتریان توسعه پیدا کرده است؛ یک خانم خانه‌دار ۳۰ تا ۵۰ ساله به همراه دو فرزندش و یک زندگی فعال که سفرهای زیادی را در نواحی حاشیه‌ای شهری می‌طلبد.

toyota-concept-i-tril-05
آی-تریل که توسط تویوتا موتورز اروپا و استودیوی طراحی این خودروساز در شهر نیس فرانسه توسعه داده شده، مجهز به یک موتور الکتریکی است، تنها به اندازه ۵۹۰ کیلوگرم وزن دارد، طولش به زحمت به ۲۷۵ سانتی‌متر می‌رسد، ارتفاعش کمتر از ۱.۵ متر است و عرض جلوی آن تنها ۱۲۱۹ میلی‌متر است. این در حالی است که عرض عقب بدنه تنها ۶۱ سانتی‌متر است. با توجه به اینکه چرخ‌ها و گل‌گیرهای جلو از بدنه جدا شده و همین‌طور مفصلی که تویوتا بین محور عقب و کابین درنظر گرفته، کانسپت آی-تریل تکنولوژی جدید خودروساز موسوم به اکتیو لین یا «متمایل شدن خودرو به صورت هوشمند» را به نمایش گذاشته است؛ تکنولوژی‌ای که قبلاً برای اولین بار در کانسپت i-Road معرفی شده است. به گفته تویوتا، این تکنولوژی برای پایداری و چسبندگی خودرو مفید خواهد بود و در عین حال، لذت بیشتر رانندگی و کاهش خط حالت تهوع برای سرنشینان خودرو را در پی خواهد داشت.

toyota-concept-i-tril
موقعیت رانندگی تویوتا موسوم به «مشغولیتِ راحت» به منظور برآورده کردن نیازهای گروه خاصی از مشتریان ارائه شده است. ارتفاع این موقعیت رانندگی، اندکی از حالت عادی بالاتر است و افتادگیِ بیشتری نیز به سمت عقب دارد. تویوتا می‌گوید که این کار باعث می‌شود که راننده، درگیری بهتری با هدایت فرمان داشته باشد. در حالتی که هیچ‌گونه نگرانی نسبت به وجود پدال وجود ندارد، راننده می‌تواند پاهای خود را کشیده و از هر نوع کفش و پوششی در پاهای خود استفاده کند. کنترل فرمان، گاز و ترمز، همگی با استفاده از تکنولوژی «رانندگیِ سیمی» در ابزارهای ویژه دست‌های راست و چپ پیش‌بینی شده‌اند.

toyota-concept-i-tril-01
تمام کنترل‌ها، دکمه‌ها، کلیدها و پنل ابزارها به‌وسیله یک نمایشگر سر بالا و یک سیستم جدید رابط کاربری ماشین انسان (HMI) جایگزین شده‌اند. سیستم HMI سیستمی است که بر وی تکنولوژی کنترل صوتی تمرکز دارد و به راننده این امکان را می‌دهد که با هوش مصنوعی وسیله نقلیه ارتباط برقرار کند و کنترل سیستم‌های چندرسانه‌ای و سرگرمی را در اختیار داشته باشد.

کابین این وسیله حول محور راننده ساخته شده و این در حالی است که طراحی صندلی‌های یک به‌علاوه دو موجب می‌شود که سرنشینان عقب فاصله کمتری با راننده پیدا کنند؛ البته بدون اینکه خللی در «فضای فردی» هر شخص به‌وجود آید. این طراحی همچنین باعث ایجاد یک فضای فوق‌العاده برای پاها شده و به گفته تویوتا، شرایط برای حضور ۳ سرنشین بزرگسال فراهم است. تویوتا انتظار دارد که بُرد مسافت این خودروی الکتریکی در حدود ۲۰۰ کیلومتر باشد و علاوه بر این، به لطف تکنولوژی خودران، این خودرو بتواند بیشتر این مسافت را خودش رانندگی کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. حميد

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1717 ديدگاه)

    به نظر من باید نوع ساده این تولید انبوه بشه برا کشور خودمون و با سوبسید بدهند مردم سوار بشند تا ترافیک کم بشه

  2. ASA

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1864 ديدگاه)

    من از ماشین بدون کلاچ بدم میاد
    اینا همشو ورداشتن
    اصولا ماشین از دستت در میاد
    البته اسم اینا ماشین نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا