ونزا نام کراساوور میان سایز نهچندان موفقی بود که عرضهٔ آن در سال ۲۰۱۵ در بازار آمریکا پایان یافت. حال اما پس از غیبتی نزدیک به پنج سال، تویوتا دوباره این نام را احیا و کراساوور میان سایز جدیدی را با نام ونزا معرفی کرده است. این کراساوور جدید اما اساساً نسخهٔ ریبج شدهٔ تویوتا هریر است که روی پلتفرم ماژولار TNGA تویوتا ساخته شده و صرفاً با یک قوای محرکهٔ هیبریدی به بازار عرضه میشود.
قوای محرکهٔ هیبریدی ونزا سیستم جدیدی است که از یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر و گیربکس CVT به همراه سه موتور الکتریکی تشکیل شده است. مجموع قدرت این سیستم ۲۱۹ اسب بخار است و تویوتا تخمین میزند مصرف سوخت آن ۵.۹ لیتر در هر صد کیلومتر باشد. مثل نسخههای هیبریدی کراساوورهای رافور و هایلندر، ونزا هم بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک الکتریکی تویوتا مجهز شده است. در این سیستم، دو موتور الکتریکی روی محور عقب نصب شده تا به چرخهای عقب نیرو بدهد. به گفتهٔ تویوتا، این سیستم چهارچرخ محرک پیشرفتهای است که بسته به شرایط میتواند توزیع گشتاور متفاوتی داشته باشد.
تویوتا ادعا میکند گشتاور فوری موتورهای الکتریکی موجب بهبود پاسخگویی و پرفورمنس خودرو میشود. برخلاف نسل قبلی، در این نسل ونزا خبری از پیشرانهٔ V6 نیست. پلتفرم TNGA-K که زیر پوست ونزای جدید قرار گرفته و با مدلهای کمری، آوالون، رافور، هایلندر و نسل جدید مینیون سیینا مشترک است، سبکتر و مستحکمتر از پلتفرمهای قبلی تویوتا بوده و موجب بهبود پویایی رانندگی و ایمنی خودرو میشود. این کراساوور هیبریدی همچنین به سیستم احیای انرژی ترمزها هم مجهز شده که موجب بازیابی انرژی ترمزها در شیبها و ترافیک شهری شده و سایش غیرضروری ترمزها را هم کاهش میدهد.
ونزا در ظاهر تقریباً با هریر ژاپنی یکسان است که این یعنی در اینجا هم شاهد جلوپنجرهٔ مسدودی هستیم که با چراغهای باریکی احاطه شده است. در پایین هم ورودی هوای بزرگی به چشم میخورد که البته در اکثر مواقع مسدود است. با نگاه به پروفیل جانبی خودرو، نمایی ساده با پوشش پلاستیک رکاب، خط شانهٔ برجسته، خط سقفی با شیب ملایم دیده میشود درحالیکه زیر گلگیرها هم رینگهای ۱۸ یا ۱۹ اینچی قرار میگیرد. در بخش عقبی خودرو، شیشهٔ زاویهدار، اسپویلر روی سقف و چراغهای LED باریکی جلبتوجه میکنند که جگوار F-Pace را به یاد میآورند. نکتهٔ عجیب در اینجا اما سر اگزوزهایی است که از زیر سپر بیرون آمدهاند زیرا خودروهای هیبریدی سعی میکنند سر اگزوزهای خود را پنهان کنند.
کابین ونزا با طراحی بال مانند در بالای داشبورد از سایر کراساوورهای تویوتا مثل رافور الهام گرفته است. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو که از اندروید اتو، اپل کارپلی و آمازون الکسا پشتیبانی میکند، بهصورت استاندارد در تیپهای LE و XLE از طریق یک نمایشگر هشت اینچی ارائه میشود اما برای تیپ XLE یک نمونهٔ ۱۲.۳ اینچی هم قابل سفارش است. این نمایشگر بزرگتر در تیپ لیمیتد بهصورت استاندارد ارائه میشود. علاوه بر این، صفحه آمپر خودرو هم به یک نمایشگر ۴.۲ اینچی (در تیپ LE) یا ۷ اینچی (در تیپهای XLE و لیمیتد) قابل تنظیم مجهز شده است.
برای ونزا مدل ۲۰۲۱ مجموعهای از آپشنها مثل آینه عقب دیجیتالی، گرمکن و تهویهٔ صندلیهای جلو و نمایشگر سربالای ۱۰ اینچی قابل سفارش است. سیستم صوتی استاندارد خودرو شش بلندگو دارد اما میتوان یک سیستم صوتی پریمیوم ۱۲۰۰ واتی JBL با نُه بلندگو و یک سابووفر را هم برای آن سفارش داد که قویترین سیستم صوتی در ساختههای تویوتا محسوب میشود. یکی دیگر از آپشنهای جالب ونزا سقف شیشهای پانورامیک آن است که به تکنولوژی شیشهٔ الکتروکرومیک مجهز است. این تکنولوژی ظرف تنها یک ثانیه سقف شیشهای را از حالت شفاف به مات تبدیل میکند. این ویژگی حتی در خودروهای لوکس هم بهندرت دیده میشود.
مثل دیگر محصولات مدرن تویوتا، نسل جدید ونزا هم به پکیج ایمنی Safety Sense 2.0 این شرکت مجهز شده که این یعنی حتی تیپ پایهٔ آنهم بهصورت استاندارد از سیستمهای کمکرانندهٔ زیادی مثل سیستم هشدار و پیشگیری از برخورد جلو با قابلیت تشخیص خودروها، عابرین پیاده و دوچرخهسواران، کروز کنترل تطبیقی، نوربالای خودکار، پایش نقاط کور و هشدار عبور و مرور عقب برخوردار است. در تیپهای بالاتر نیز هشدار و جلوگیری از خروج از خط با دستیار فرمان، تشخیص علائم جاده و سنسورهای پارک جلو و عقب با ترمز اتوماتیک ارائه میشود.
ونزا به لطف پلتفرم TNGA-K و سیستم تعلیق چند اتصالی عقب، هندلینگ چابک و سواری آرامی دارد. این خودرو همچنین به دستیار فعال پیچیدن هم مجهز شده که در هنگام پیچیدن، کمفرمانی را با فعال کردن سیستم کنترل پایداری کاهش میدهد. مهندسان تویوتا همچنین با استفاده از شیشهٔ جلوی آکوستیک و قرار دادن متریال عایق صدا در نقاط مهم، به سکوت داخل خودرو هم توجه داشتهاند. در همین حال، تکنولوژی کنترل تهویهٔ S-Flow که برای اولین بار در محصولات لکسس ارائه شد، در ونزا هم وجود دارد. این سیستم جریان هوای بخاری یا کولر خودرو را فقط به سمت صندلیهایی که سرنشین روی آنها نشسته هدایت میکند که این موجب کاهش مصرف انرژی و بهبود مصرف سوخت میشود. پشت صندلیهای عقب این کراساوور هیبریدی هم فضای بار بزرگی به حجم ۱۰۳۰ لیتر وجود دارد که از صندوق بار ۸۶۰ لیتری شورلت بلیزر و ۹۱۰ لیتری نیسان مورانو بزرگتر است.
نسل جدید ونزا به همراه نسل جدید سیینا تابستان امسال راهی نمایندگیهای فروش تویوتا در ایالاتمتحده خواهد شد تا شکاف میان مدلهای رافور و هایلندر را پُر کند. تویوتا فعلاً قیمت این کراساوور جدید را اعلام نکرده اما با توجه به قیمت پایهٔ ۲۸,۳۵۰ دلاری رافور و ۳۹,۸۰۰ دلاری هایلندر، انتظار میرود قیمت آن از حدود ۳۰ هزار دلار آغاز شود. برخلاف نسل اول ونزا که در کارخانهٔ تویوتا در کنتاکی آمریکا تولید میشد، این نسل جدید در کنار هریر در ژاپن تولید خواهد شد.
ارسلان
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹از طراحی بیرونیش خوشم نیومد اما طراحی داخلیش خیلی چشم نوازه فقط اگه فرمونش هم چرمی و از جنس و رنگ همون چرم کنسول وسط بود و ترکیبی از کروم و چرم قهوه ای و مشکی بود دیگه حرف نداشت طراحیش بیرونیش با تویوتا الوان جدید که یک سدان هست یکیه که فقط با کمی تغییرات جزئی همراه بوده ولی بازم کاملا تداعی کننده الوان هست که خیلی توی ذوق میزنه … باید از یه طرح جدید استفاده میکرد انگار تویوتا الوان جدید از بالا و پایین کش آوردی شده شاسی بلند اما این سلیقه ای هست و من فقط نظره خودمو گفتم … اما با این حال این جور طرح زدن صد شرف داره تا اینکه بری طرح بقیه رو بدزدی
کیان
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹جای خالی این سایز تو محصولای تویوتا حس میشد، میشه گفت نقش لکسوس rx و تو سبد تویوتا داره الان.
طراحی ابعاد و استایل هم بنظرم خیلی به همون لکسوس rx شبیه شده، اون چیزی هم ک شما گفتید شباهت به آوالون بخاطر زبان مشترک غلیظ تر جدید تویوتا هست ک محصولات بیش از پیش به هم شبیه هستن در عین رعایت زیبایی و شخصیت منحصر به فرد هر خودرو.
واقعا آپشنهای جذابی برای ماشین در نظر گرفته شده سقف مات شونده (شبیه اس کلاس)، سیستم ایرکاندیشن مخصوص خود تویوتا (جدیدا تو پورشه تایکان هم همچین سیستمی کار شده).
طراحی داخلی فرای کلاس اکونومی، قطعا برای کسایی ک میتونن بخرند تو کشورشان خیلی میتونه جذاب باشه.
دانیال
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹جلو پنجرش شبیه byd شده!
NAVID۰۰۹۸
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹کیان عزیز
جریان ارکانتیشن جدید تویوتا چیه ؟؟
تا حالا توجه نکرده بودم .
داود
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹عجب طراحی زیبایی کرده هم داخل هم بیرون
Mad.z.Max
۳ خرداد ۱۳۹۹همون آوالون منظورته؟
چون اصلا چیزی به اسم الوان نداره، حتی کانسپتی به این اسمم نزده.
آوالونه اون که میگی.
ممد ژانگولر
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹عجب کیفیتی داره ! به قول یکی از دوستامون سوار نشده
وای موتور هیبریدی هم که داره چقدر خوب !
ژاپنی هم که هست !
چرا نخریمش ؟
Zonda R
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹از سال 2015 که به دلیل نرسیدن به فروش مورد انتظار تویوتا کنار رفت رقباش مورانو و فورد اج هستن
خیلی تغییراتش عالی بوده پلت فرم نسل قبل برای کمری بود
باید ببینیم تو رقابت جدیدش چه خواهد کرد
محمد
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹خوب به نظر میاد
meysam
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹من که واقعا لذت بردم.
خیلی تکنولوژیهای جالبی داره.
طراحی داخلی و خارجی هم که خیلی خوبه. فقط من از این طرح فرمون تویوتا خسته شدم. کاشکی یه طرح جدیدتر استفاده میکرد.
آقای دهقان ممنونم بابت زحمت ترجمه.
رامین
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹تویوتا با محصولات جدیدش اومده بازارو درو کنه. خیلی خوبه انصافا
ارش
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹مثلا تویوتاست ولی در حد لکسوسه فقط کیفیت رنگش ؟!! ترکیب رنگ عالی مدلهای قبلی هم به همین اندازه با کیفیت و عالی بود تویوتا ونزا محبوب ترین مدل تویوتا برای منه.
samurai
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹همین که تو ژاپن تولید میشه چشم بسته میشه خرید. کارگر زاپنی با امریکایی 360 درجه فرق داره
آرش
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹تنوع محصولات تویوتا سرگیجهآوره.
عمو محمد
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹من تویوتا ونزا مدل 2009 بود فک کنم رو حدودا 7سال پیش تو جزیره قشم سوار شدم و واقعا عجب لذت و کیفیت و سواری و جاداری داشت و اون موقع تازه دی لایت رو بعضی خودرو ها نصب شده بود و اکثر مردم تو روز بما چراغ میدادن که چراغ ماشینتون روشنه. و جالبه دوستمون هم موقع خاموش کردن ماشین دنبال دکمه برای دی لایت میگشت که خاموشش کنه .