وقتی صحبت از خودروهای سطح بالا میشود قطعاً کمپانی تویوتا اولین کمپانیای نیست که به ذهنتان میرسد اما این خودروساز ژاپنی در تولید خودروهای اسپرت تاریخی غنی دارد.
تویوتا با خودروهایی مثل سوپرا، سلیکا و 2000GT به قلب و ذهن مشتاقان خودرو در سراسر جهان نفوذ کرد اما بهترینِ بهترینهای این کمپانی چه خودروهایی هستند؟ چه خودروهایی بهترین خودروهای اسپرت تاریخ تویوتا هستند؟ بعد از بررسی عملکرد، اهمیت تاریخی و نتیجهی کلی، ۱۰ خودروی اسپرت برتر تویوتا را انتخاب کردیم. به نظر شما جای چه خودرویی در این لیست خالی است؟۱۰. تویوتا S800
S800 اولین خودروی اسپرت مناسب تویوتا بود. موتور تخت ۰.۸ لیتری دو سیلندر این خودرو که پیستونهای آن در امتداد افق جابهجا میشدند میتوانست ۴۴ اسب بخار نیرو تولید کند. این میزان نیرو در کنار وزن ۵۹۰ کیلوگرمی خودرو قرار میگرفت و عملکرد مناسبی را برجا میگذاشت. S800 خودرویی دو سرنشینه در کلاس تارگا (نیمه کانورتیبل) بود که سقف آن با کشیدن پنلی کنار میرفت. این خودروی جذاب با رانندگی سرگرمکننده تاریخ غنی خودروهای اسپرت تویوتا را آغاز کرد.
تویوتا در سال ۲۰۱۲ خودروی GT86 را معرفی کرد. این خودرو با نامهای متفاوت دیگری مثل سایون FR-S و سوبارو BRZ هم شناخته میشود. خودرویی که بر پایهی ویژگیهای خودروهای اسپرت ساخته شده بود دیفرانسیل عقب، دو درب و سبکوزن که تمرکز آن بر رانندگی اسپرت و سرگرمکننده بود. GT86 قدرت خود را از پیشرانه چهار سیلندر ۲.۰ لیتری میگرفت و ۲۰۰ اسب بخار نیرو تولید میکرد. ۸. تویوتا سواریر توربو
اگرچه چهار نسل مختلف از سواریر به تولید رسید اما مدل توربوشارژ آن استانداردهای جدیدی در عملکرد و لوکس بودن از خود بهجا گذاشت. در سال ۱۹۸۸ دو موتور توربوشارژ برای سواریر در نظر گرفته شد اما موتور توربوشارژ 1JZ شش سیلندر ۲.۵ لیتری که در سال ۱۹۹۱ معرفی شد سواریر را تبدیل به یک موشک کرد. تویوتا همچنین گیربکسی دستی برای این خودرو در نظر گرفته بود که فراتر از رؤیا بود. ۷. تویوتا اسپرینتر تروئنو و کرولا لوین (AE86)
مدل AE86 خودروی اسپرینتر تروئنو و کرولا لوین نهتنها الهامبخش تویوتا GT86 بودهاند بلکه در دنیای کامپکت های اسپرت هم افسانهاند. این خودروها اساساً همهفنحریف بودند بهطوری که هم در درگ موفق بودند و هم در سرعت. AE86 بهصورت پایه موتوری چهار سیلندر و ۱.۶ لیتری داشت که با توجه به منطقه و سال تولید آن بین ۱۱۲ تا ۱۲۸ اسب بخار نیرو تولید میکرد.
این خودرو دیفرانسیل عقب در دو مدل کوپه و هاچ بک به تولید میرسید و با وزن محدودش سواری لذتبخشی را در اواسط دههی ۸۰ میلادی فراهم میکرد. ۶. تویوتا سلیکا توربو
برند سلیکا مدت زیادی در خط تولید قرار داشت و هم در مدل دیفرانسیل جلو و هم در مدل دیفرانسیل عقب به تولید رسید؛ اما مدل AWD یا سیستم انتقال قدرت تمام چرخ متحرک سلیکا یک خودروی خاص بود. این مدل که GT-Four نامیده میشد در سال ۱۹۸۶ معرفی شد. سلیکا توربو زیر کاپوت موتور چهار سیلندر ۲.۰ لیتری توربوشارژی داشت که ۱۹۰ اسب بخار نیرو تولید میکرد. درست یک سال بعد تویوتا این مدل توربو را وارد بازار آمریکا کرد.
GT-Four در دو نسل دیگر سلیکا هم به تولید رسید. در اواخر دههی ۹۰ میلادی قدرت خروجی مدل نهایی این خودروی ژاپنی به ۲۵۱ اسب بخار رسید. ۵. تویوتا MR2
یک خودروی موتور وسط دو سرنشینه ی اسپرت همیشه جذاب است اما جذابیت MR2 در سطح جدیدی قرار داشت چرا که این خودرو نه با قیمتی گران و عجیب غریب بلکه با قیمتی مناسب برای خریداران سطح متوسط تولید شده بود. مدل اولیه این خودرو با دو موتور تنفس طبیعی و سوپرشارژ وارد بازار شد. وقتیکه نسل دوم MR2 به تولید رسید تویوتا جدیتر از قبل به نظر میرسید. در شمال آمریکا MR2 با موتور ۲.۰ لیتری توربوشارژ ۲۰۰ اسب بخار نیرو تولید میکرد. در ژاپن هم پیشرانه مشابهی وجود داشت که ۲۴۱ اسب بخار نیرو تولید میکرد. ۴. تویوتا GT-One
تنها دو نسخه خیابانی از GT-One مسابقهای به تولید رسیده است؛ اما همین GT-One نشان داد که تویوتا قادر به انجام چه کارهای بزرگی است. این خودرو با هدف شرکت در مسابقات هومولوگ ۲۴ ساعته لمانز به تولید رسید. مدل خیابانی این خودرو موتوری هشت سیلندر، توربوشارژ و ۳.۶ لیتری داشت که در وسط خودرو قرار گرفته بود. این خودرو مشخصات شگفتانگیزی داشت، ۶۰۰ اسب بخار نیرو، تست یکچهارم مایل ۱۰.۷ ثانیهای و نیروی رو به پایینی که همیشه دنبال آن بودید؛ اما تولید تنها دو نسخه از این خودرو سبب شد که دیگر این خودرو را در خیابانها نبینیم و قرار دادن این خودرو بالاتر از جایگاه چهارم واقعاً سخت شد. ۳. تویوتا 2000GT
آیا تویوتا 2000GT میتواند بهترین طراحی تاریخ تویوتا باشد؟ در جواب باید بگوییم که واقعاً ممکن است. این خودرو که در تعداد محدود به تولید رسید این روزها قیمت واقعاً گزافی دارد. تویوتا با معرفی 2000GT در سال ۱۹۶۷ به جهان نشان داد که میتواند در دنیای خودروهای اسپرت هم جدی باشد.
واژهی ۲۰۰۰ در نام این خودرو به پیشرانه ۲۰۰۰ سیسی آن اشاره دارد. موتور ۱۵۰ اسب بخاری شش سیلندر، این خودروی ۱۱۳۵ کیلوگرمی را به حرکت درمیآورد. شاید تویوتا 2000GT در جاده سریعترین نباشد اما طراحی جذابی دارد و رانندگی با این خودرو در هر سرعتی لذتبخش است. ۲. لکسس LFA
لکسس LFA از لحاظ فنی تویوتا نیست اما این شاهکار باورنکردنی مهندسی در آخر به نام شرکت سهامی تویوتا تولید شده است. پیشرانه ۱۰ سیلندر این خودرو در جلو قرار گرفته است و با ۴.۸ لیتر حجم ۵۵۲ اسب بخار نیرو تولید میکند و عملکردی خیرهکننده دارد.
در این مطلب مجال کافی برای توصیف کامل تکنولوژیهای بهکاررفته در این خودرو وجود ندارد اما همین بس که کمتر خودرویی وجود دارد که تا این اندازه گران و سریع باشد و درعینحال تجربه رانندگی فوقالعادهای را با سیستم اگزوز منحصربهفردش به ارمغان بیاورد. ۱. تویوتا سوپرا توربو
سوپرا بدون هیچ حرفوحدیثی الههی اصلی خودروهای اسپرت تویوتا است. سوپرا خودرویی است که بیش از همه با نام تجاری تویوتا همخوان است و هرکسی دوست دارد این نام دوباره احیا شود. این خودرو برای اولین بار در سال ۱۹۷۸ معرفی شد و بااینکه بدنهی فلزی و طراحی منحصربهفردی داشت بیشتر آپشن های اسپرتش برای سلیکا بود. در سال ۱۹۸۶ سوپرا بهعنوان یک خودروی مستقل به تولید رسید و عملکردش به لطف پیشرانههای قویتر شش سیلندر تنفس طبیعی و توربوشارژش افزایش چشمگیری پیدا کرد؛ اما این آخرین نسل سوپرا بود که بر ذهن علاقهمندان خودرو به یادگار ماند. این خودرو با موتور شش سیلندر ۳.۰ لیتری توربوشارژ ۳۲۰ اسب بخار نیرو تولید میکرد و عملکردی فوقالعاده و حتی بهتر از خودروهای گرانتر از خودش داشت.
ali ayat
۱۶ آذر ۱۳۹۴سوپرا عشقه
سامان اذری
۱۶ آذر ۱۳۹۴یه سیلکای سفید رنگ بسیار تمیز تو تبریز هست
خیلی خوشگله اولین بار که ماشین رو دیدم باور نمیکردم که این مدل رو تویوتا زده
shahab
۱۷ آذر ۱۳۹۴بعید میدونم FTبتونه جای سوپرا رو تو دل طرفداراش پر کنه
great britain
۱۶ آذر ۱۳۹۴مگه تویوتا ماشین بد یا متوسط هم داره؟
یا خوب یا فوق العاده تویوتا ماشین متوسط اصلا توی فرهنگ خودروسازیش وجود نداره و تولید نمیکنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hitler
۱۶ آذر ۱۳۹۴بله اصلا خودروی بد یا متوسط نداره
یکیش همین یاریس سدان
luis
۱۶ آذر ۱۳۹۴یاریس سدان الان بده چون حتما تو کار درایور نمرش پاینه
حالا مثلا 250 تا سرعت میرفت و 6 ثانییه شتاب خوب بود
کشته مرده دیدگاهتم نسبت به ماشین خوب
مثل کودکی که فقط کیلومتر شمار ماشینو نگاه میکنه
الان یاریسو با کی مقایسته کردی؟؟؟؟
که اینقد سریع نظر دادی
انتظاری ازت نمیره با اون اسم معلومه که …
Hitler
۱۷ آذر ۱۳۹۴اولا:اسم من به هیچکس ربط نداره واینکه کسی رو از رو آیدیش قضاوت کنی نشان از حماقتت هس
ثانیا:من هرگز نگفتم ماشینی خوب هس که 250تابره و فلان(البته اگه بره هم دمش گرم)
ثالثا:من کار اند درایو فقط یه بار مطلب جیپ رو خوندم و یادم نمیاد رفته باشم رنک ماشیناشو چک کنم
رابعا:یاریس یک خودروی زشت ،ناهماهنگ،ضعیف و گرون نسبت به چیزی هس که ارائه میشه(چه در ایران چه در خارج)
من اصلا منکر خوب بودن تویوتا نیستم،ولی اینکه بگیم یک خودروساز خودروی متوسط یا ضعیف نداره،بسیار احمقانه و از روی تعصب هس/
شما میتونی سرچ کنی خودروهای زشت و بدردنخوری که تویوتا یه مدت تولیدشون کرد بعد به دلیل فروش پایین متوقف کرد.
پ.ن:اینکه میگین تو کار اند درایو نمره کم آورده،خب حتما بد بوده که کم آورده.
نوید جهرمی
۱۶ آذر ۱۳۹۴اتفاقن ب نظرم تا دلت بخواد خودروی متوسط داره. با این تفاوت که خودروی متوسط رو خیلی خوب و با کیفیت میسازه. دلیل فروشش هم همینه
luis
۱۶ آذر ۱۳۹۴شما متوجه شدی چی گفتی؟؟؟؟
متوسط داره که خوب میسازه؟؟؟؟
مثلا غذاش معمولیه ولی خوشمزس؟؟؟؟
خب غذای خوشمزه خوبه نه معمولی
اگه منظورت کلاس بندیه بعله هیچ کس انتظار 600 اسب بخار از یاریس کوچولو نداره
اون دوستمونم همینو گفت گفت همه محصولاتش خوبن متوسط نداره فقط هم تویوتا نیست بنز هم همش خوبن متوسط نداره و خیلی برند های دیگه
چرا اسم خوب کنار برندی که علاقه بش ندارید میاد تب میکنید؟؟؟؟
نوید جهرمی
۱۶ آذر ۱۳۹۴لازمه بگم منظورم از متوسط ضعف تویوتا نبود. منظورم این بود ک چیزی نیست ک چشت رو گرد کنه و آب از لب و لوچت راه بندازه. در عوضش ماشینیه کاملا معقولانه ک احتیاجات عادیت رو فراهم میکنه بی دردسر و بی دغدغه.
اما هنوز سر حرفم هستم که برای رفع احتیاجه نه برای لذت. بجز لندکروز که کلن عشقه.
shahab
۱۷ آذر ۱۳۹۴تویوتا واسه عموم مردم خودرو تولید میکنه و همه ماشیناش مال بچه پولدارا نیس(قیمتای سرسام آور ایران ربطی به تویوتا نداره) و مثل کمپانی های لوکس خارجی فقط واسه قشر مرفه ماشین خوب یا به قول شما چیزی ک چشم و گرد کن نمیزنه اما خودرهایی تولید میکنه ک صاحبش بی دردسر ازش استفاده کنه و هیچ جا کم نیاره
هم تاکسی تولید میکنه هم شاسی بلند(نه واسه باکلاس بودن مثل کره ای ها بلکه برای عبور از مسیرهای صعب العبور مثل سلطان لندکروز ک در مقابل عملکرد آفرود و دوامی ک داره قیمتش مفته) هم ماشین خانواده میزنه هم لوکس داره ک برای همین خودرو ساز مردمیه و نداشتن آپشن های زیاد مثل چینی ها یا کره ای ها برش ضعف نیست چون توانشو داره (در لکسوس نشون داده ک میتونه. امکانات لکسوس 3سال بعد به چین و کره میرسه)
هدف تویوتا فقط 3چیزه 1.احساس راحتی سرنشینان 2.کیفیت و طول عمر بالا 3.ایمنی که با همینا برند برتر خودرو سازمردمی و پرفروش ترین و….شده
نوید جهرمی
۱۷ آذر ۱۳۹۴منظورم همین بود. ممنون از توضیحت شهاب جون.
sina
۱۶ آذر ۱۳۹۴درگ سوپرا و فراری با رانندگی پاول واکر مرحوم تو قسمت اول تند و آتشین ! یکی از بهترین صحنه های ماشینی و دوتا از بهترینای صنعت خودرو
نوید جهرمی
۱۶ آذر ۱۳۹۴تا سوپرا رو دیدم قبل از این ک خود تویوتا یادم بیفته پل واکر ب ذهنم اومد.
h112
۱۶ آذر ۱۳۹۴من که فقط lfa و جی تی 86 رو میشناسم….بقیه رو اولین بار دیدم…
مهرداد
۱۶ آذر ۱۳۹۴از قدیم همیشه از اون چراغ جلوهای سلیکا که بازو بسته میشد خوشم میومد،،،
نوید جهرمی
۱۶ آذر ۱۳۹۴2000 جی تی شبیه جگوار ای تایپ نیست؟
luis
۱۶ آذر ۱۳۹۴مقاله بسیار عالی و جذاب اگرچه تویوتا هیچ گاه به دنبال اسپرت سازی و ادعا در این زمینه به صورت مصمم نبوده ولی خودروهای بسیار خوبی تولید کرده
فقط یه سوال از نویسنده محترم لکسس ال اف ای از نظر فنی تویوتا نیست رو توضیح بدید
اگر مبحث مربوط به کمک یاماها به تویوتاهه که صد بار لینک سایت یاماها سایت لکسس و ویکیپیدیا رو گذاشتم که یاماها فقط در بخش تولید صدای موتور به تویوتا کمک کرده در واقع اون بخش موتور ساز کارخانه یاماها نبوده که این همکاری رو انجام داده بلکه بخشی از کمپانی عظیم یاماها بوده که گیتار ارگ کیبرد و….. تولید میکنه عکس این موضوع و پوسته مخصوص اگزوز لکسس هم در ویکیپیدیا مشهوده و یاماها دخلی در طراحی فنی موتور نداشته
اگه منظور اینه که لکسس یه برند مستقل از تویوتاست بازهم قابل قبول نیست چون اگرچه لکسس تویوتا نیست ولی تویوتا موتور کورپریشن هست و از این نظر با تویوتا و سایون هیچ فرقی نداره و تمام سیاست ها مدیران طراحی ساخت اجرا و….. با تویوتا موتور کورپریشن هست و فقط تحت نام تویوتا موتور بیرون نمیاد. تقریبا تمام محصولات لکسس دارای یک اسم تویوتا هی هم هستند که در ژاپن با اون اسم و ارم تویوتا به فروش میرسن و در خارج از ژاپن با اسامی ls lx rx و….. و جدا کردن لکسس از تویوتا مثل جداسازی شورلت از جنرال موتورز میمونه و کار خنده داری میباشد.
در جواب دوستان متعصب که میگن تویوتا اکثر تولیداتش معمولیه و فقط فقققققط دوام و استحکام داره و برا همین فروشش خوبه دقیقا مثل کسی میمونه که بره رستوران غذا بخوره بعد بگه غذاش معمولیه ولی فققققط خیلییییی خوشمزس این دوستان همون کسانی هستن که کمپانی مورد علاقشون چراغ نفتی بزنه میگن نههههایت تکنولوژی و عظمت و کوه بلند مهندسی در فراسوی دیدگان بشری ولی کمپانی های دیگه
اول بشن تو کیفیت
اول بشن تو ارزش برند
اول بشن تو فروش
اول بشن تو ثبت اختراع
اول بشن تو نگهداری بیشتر توسط صاحبان
اول و یخ شکن بشن تو تولید خودروهای سلول سوختی
بازم کاره خااااصی نکرده و چون ارزونه تو همه اینا اوله
من موندم این همه ماشبن ارزون ترو گرون ترو همجووور تره تویوتا پس بیاین هم زمان تو این عناوین مهم اول شین دیگه وایسادین چی بشه؟؟؟؟
از پول بدتون میاد از شهرت بیزارید؟؟؟؟
جان من اینقد پهلوان نباشید بیاین تو گود ببینیم چند مرده حلاجید؟؟
luis
۱۶ آذر ۱۳۹۴در جواب دوستانی هم که میخوان بگن من متعصبم براشون فرق طرف دار و متعصبو شرح میدم
من طرف دارم چرا طرفدارم چون داشتم از 77 میلادی تا 2008 هیچ کدومم خیلی گرون و …. نیستن و نبودن. دیدم تست کردم و اولویت های خودرویی که میخوام تو تویوتا هست اگه شاید یکم بیشتر اهل شتاب و سرعت بودم الان خودروی مورد علاقم چیز دیگه بود ولی هیچ وقت به خودم اجازه نمیدم برم تو پیج کره المان ایتالیا امریکا نظرات شخصی و غیر منطقی بدم
ولی اون دوستی متعصبه که صااااف میاد تو پیج تویوتا تراوش میکنه و میره.
great britain
۱۷ آذر ۱۳۹۴luis جان نمیخواد خودتو ناراحت کنی دیگه همه به افتخارات و کیفیت برتر خودروهای تویوتا ایمان دارند.اینو من نمیگم تمام دنیا میگن.
حال هی یه نفر بیاد بگه تویوتا ماشین معمولی خوبی هست جزء اینکه خودشو خسته کنه فایده دیگه ای نداره.
به خودروهایی با کیفیت بادوام ودارای تکنولوژی های فراوان که نمیگن معمولی!!!!!!
حال ممکنه تویوتا مثلا 100 مدل خودرو داشته باشه چند نفر از یه مدلش خوششون نیاد.دلیلی بر متوسط بودن اون خودرو نمیشه.
مهدی نیک سیرت
۱۷ آذر ۱۳۹۴دوست عزیز شرکت لکسس زیر مجموعه ای از شرکت سهامی تویوتاست یعنی این خودرو بدون شک در مجموعه ی تویوتا قرار داره، به همین دلیل هم در این لیست قرار گرفته و ساز و کار تولید خودرو اصلا مد نظر نبوده.
سپاس از توجه شما
محمد
۱۶ آذر ۱۳۹۴تویوتا واقعا عالی هست…من که عاشقشم…
چرا مجله پدال عزیز همش گیرداده به ماشینای سواری وسبک؟؟؟؟
چرا در مورد کامیون های سطح بازار دنیا وتکنولوژهای کامیون ها و…هیچ مطلبی یافت نمیشه؟؟؟؟؟؟؟؟
DAIMLER
۱۶ آذر ۱۳۹۴یادش بخیر تویوتا سلیکا و سوپرا تو بازی NFS سری Underground !
ali a.j
۱۶ آذر ۱۳۹۴تشکر بی پایان از آقای مهدی نیک سیرت
دستت درد نکنه
احمد باقری
۱۷ آذر ۱۳۹۴این gt-one عجب چیزی بوده.
MeHDi
۱۸ آذر ۱۳۹۴LFA
وای که چه صدای اگزوز دلنشینی داره
just_supra
۸ خرداد ۱۳۹۵خدایی تویوتا سوپرا یه طرح انقلابی بود حیف دوباره تویوتا به فکر احیاش نیست
مدل ft1 هم خیلی گرون میشه امیدوارم تویوتا بتونه احیاش کنه قیمت کم و قدرت رقابت بیشتر
تویوتا اسپرت
۲۱ آذر ۱۳۹۵تویوتا اسپرت…روی لینک زیر کلیک کنید
https://plus.google.com/108092985125208523833/posts/JnXoPnGWxRm