تویوتا

فروش تویوتا 2000GT مدل 1967 در حراجی با قیمت 2.5 میلیون دلار!

ماه پیش بود که شرکت گودینگ اند کو جزئیات تویوتا 2000GT 1967 آماده شده توسط کارول شلبی را منتشر کرد. این خودرو در مسابقات قهرمانی SCCA 1968 آمریکا شرکت کرده بود. حالا خودروی موردبحث در حراجی آملیا آیلند شرکت کرده است و تخمین‌های قبل از فروش نیز حاکی از خرید آن با قیمت بین ۲.۷۵ تا ۳.۵ میلیون دلار بودند. سؤال این بود که آیا این خودرو می‌تواند اولین محصول ژاپنی خارج از حراجی‌های خیریه‌ای باشد که از مرز قیمتی ۲ میلیون دلاری رد می‌شود یا خیر. پاسخ به این سؤال مثبت است زیرا اگرچه 2000GT موردبحث با قیمت‌های تخمینی به فروش نرفته است اما توانسته است با قیمت ۲۵۳۵۰۰۰ دلار به فروش رود.

به این ترتیب خودروی موردبحث گران‌ترین خودروی ژاپنی است که در یک حراجی غیر از اهداف خیریه به فروش رفته است. بر اساس اخبار منتشر شده، خودروی اسپرت و پیشرفته تویوتا در دهه ۶۰ میلادی قبلاً نیز رکوردهای فروش زیادی را بر جای گذاشته است اما در سال ۲۰۱۷ عنوان گران‌ترین خودروی ژاپنی فروشی در حراجی‌ها را به مزدا 767B واگذار کرده بود. این مزدا در حراجی سال ۲۰۱۷ با قیمت ۱.۷۵ میلیون دلار فروخته شده بود. البته اگر حراجی‌های مربوط به اهداف خیریه را نیز در نظر بگیریم باید به تویوتا سوپرا 2020 اشاره کنیم که با قیمت ۲.۱ میلیون دلار به فروش رفت.

تویوتا 2000GT 1967 موردبحث با شماره شاسی MF10-100001، اولین مدل تولیدی است که خط تولید تویوتا در ژاپن را ترک کرده است. این خودرو یکی از سه نمونه‌ای بود که تیم شلبی برای مسابقات آماده کردند. دیوی جردن با این خودرو به رتبه چهارم مسابقات آن سال دست یافت و هم‌تیمی‌اش اسکوتر پاتریک نیز پس از دو دستگاه پورشه ۹۱۱ رتبه سوم را کسب نمود. این نتایج برای اولین حضور در مسابقات و با یک خودروی جدید نتایج برجسته‌ای محسوب می‌شوند؛ اما تویوتا به این نتایج بسنده نکرد و به دنبال کسب مقام اول بود و برای رسیدن به چنین نتایجی نیازمند جلب‌توجه بودند. نکته جالب اینکه قیمت 2000GT در آن ۷۱۵۰ دلار بود که حدود ۲ هزار دلار بیشتر از پورشه ۹۱۱ یا جگوار XKE و حدود ۳ هزار دلار بیشتر از شورولت کوروت 1967 بود؛ اما تویوتا در پایان اولین سال حضورش در SCCA از مسابقات خارج شد و 2000GT نیز در سال ۱۹۷۰ و پس از تولید ۳۵۱ دستگاه با خط تولید وداع کرد.

خودرویی که در سال ۱۹۶۸ با قیمت معادل امروزی ۵۹۵۰۰ دلار به فروش نرفت از ۸ سال پیش تاکنون با قیمت‌های نجومی دست به دست شده است که برای یک خودرویی که از نظر تویوتا بازنده بود عملکرد بدی محسوب نمی‌شود!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. King Godzilla

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (750 ديدگاه)

    تلاش و نوآوری ژاپنی مهندسی قدر آمریکایی

    موافقم 13
    مخالفم 10
    1. Jdm باز

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (1054 ديدگاه)

      حق

      موافقم 4
      مخالفم 3
    2. RKH7787

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (538 ديدگاه)

      از مریخ هم اومده باشه انقد نمی ارزه

      موافقم 16
      مخالفم 19
      1. King Godzilla

        ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (750 ديدگاه)

        هر جور دلت میخواد فکر کن کسی جلوتو نگرفته

        موافقم 10
        مخالفم 6
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (10385 ديدگاه)

        وقتی خرید فروش میشه پس مطمئن باش هم می‌اَرزه و هم بالاتر میرود !

        موافقم 11
        مخالفم 4
  2. سعeد

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (54 ديدگاه)

    الله وکیلی حیف پول
    پول هایپر خودرو روز بدی به این old Prius ؟

    موافقم 10
    مخالفم 36
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (10385 ديدگاه)

      الله وکیل نیست ، قاضیه !

      موافقم 13
      مخالفم 4
    2. viper2

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (1143 ديدگاه)

      وقتی هیچی از دنیای کلاسیک نمیدونی نگو . این یکی از با ارزش ترین کلاسیک هاست .

      موافقم 26
      مخالفم 6
    3. viper2

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (1143 ديدگاه)

      کلاسیک هست که هر چی ماشین امروزی رو لوله میکنه . تو سه متر اول چنان کاربراتور همه چی رو مک میزنه که ماشین رقیب هم خورده میشه و مثل یه مگس میره توی مانیفولد . این یعنی ماشین .

      موافقم 18
      مخالفم 5
    4. viper2

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (1143 ديدگاه)

      با افتخار ، دوج چارجر دایتونا با موتور ۴۲۶ همی معروف به هلفانت با قدرت بیش از ۶۰۰ اسب بخار به صورت فابریک و شتاب صفر تا ۶۰ مایل بر ساعت تنها در ۴ ثانیه . گیربکس ۴ دنده موپار . نهایت سرعت ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت . موشک زمینی . زنده باد .

      موافقم 15
      مخالفم 3
  3. reza342

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (217 ديدگاه)

    واقعا زیباست

    موافقم 10
    مخالفم 3
  4. Jdm باز

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1054 ديدگاه)

    ولی من باشم این پولو میدم ماشینای دیگه ای میخریدم
    یدونه سوپرا mkiv
    یدونه اسکایلاین gtr r34
    یدونه ۹۱۱ gt3
    یدونه gtr nismo
    یدونه چارجر r/t 1968
    بقیشم یدونه خونه با یه گاراژ حسابی میگیرم

    موافقم 6
    مخالفم 2
  5. زیزیگولو

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (6010 ديدگاه)

    بعد از گذشت ۵۵ سال حتی در برابر ماشینای مدرن امروزی هنوزم زیباییش به چشم میاد ….. طراحی این ماشین از اون طراحیایی هستش که هیچوقت کهنه نمیشه👍👍

    موافقم 11
    مخالفم 3
  6. مهردادکمال

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (2013 ديدگاه)

    قیمتش از بـودجه یه سال یه شهر کوچیک تو ایران بیشتره😁😁😁

    موافقم 5
    مخالفم 1
  7. akrh78

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1359 ديدگاه)

    تا وقتی چراغاش بسته هست قشنگه

    موافقم 2
    مخالفم 1
  8. Mf1

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (242 ديدگاه)

    شلبی کبرا دیتونا کوپه مدل 1960 یکی از بهترین خودروهای تاریخ هستش وهرروز هم قیمتش بیشتر میشه قطعا این تویوتا هم خودرو باارزشی هست و خواهد ماند

  9. مهدی

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1157 ديدگاه)

    جواهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا