اگرچه تویوتا هماکنون حضوری گسترده در بازار آمریکا دارد اما چند دهه قبل اینگونه نبود و خودروی کرونا توانست مسیر را برای ژاپنیها همواره سازد.
تویوتا امروز به اندازه کیک سیب و شورولت در آمریکا نفوذ دارد. همانطور که میدانید مسابقات ناسکار کاملاً آمریکایی هستند اما این برند ژاپنی به همراه شورولت و فورد تنها شرکتی است که در ناسکار حضور داشته و به موفقیت چشمگیری هم دست یافته است. در حال حاضر تویوتا در بین ۱۱ خودروی پرفروش بازار آمریکا ۳ نماینده به نامهای راو ۴، کمری و کرولا دارد. این خودروها به ترتیب در رتبههای سوم، هفتم و یازدهم جدول فروش خودروی آمریکا قرار گرفتهاند. همچنین باید گفت تویوتا در سال ۲۰۲۱ برای اولین بار از جنرال موتورز سبقت گرفت تا پرفروشترین خودروساز آمریکا لقب بگیرد.
این مسیر پرافتخار زمانی آغاز شد که ژاپنیها صدها دستگاه سدان چهار در کراون را در سال ۱۹۵۸ راهی بازار آمریکا کردند. با اینکه کراون بسیار شبیه نسخههای مینیاتوری خودروهای لوکس آمریکایی آن دوران بود اما تویوتا در زمان طراحی این خودرو شرایط جادهای و بزرگراهی آمریکا را در نظر نگرفته بود. در واقع کراون فاقد قدرت لازم بود و حداکثر سرعتش به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت میرسید. تویوتا کراون در سرعتهای بالا پایداری لازم را نداشت و لرزشهای زیادی را به کابین منتقل میکرد. به لیست مشکلات این خودرو باید صدای بالای کابین، قطعات شکسته و… را افزود.
همه این مشکلات به همراه قیمت بالا باعث شدند کراون فروش فاجعه باری داشته باشد؛ اما این موضوع تویوتا را دلسرد نکرد زیرا در سال ۱۹۶۴ با خودروی دیگری به نام کرونا (در زبان لاتین به معنی کراون یا تاج است) راهی بازار آمریکا شد. شاید با شنیدن نام کرونا به یاد روزهای تلخ همهگیری بیماری کووید ۱۹ و ویروس کرونا بیفتید اما بین آوریل ۱۹۶۵ تا دسامبر ۱۹۶۷، کرونا پرفروشترین خودروی ژاپن بود. هدف تویوتا از معرفی کرونا عرضه محصولی باکیفیتتر، بزرگتر و جادارتر از فولکسواگن تایپ ۱ بود و به این هدف نیز رسید. با اینکه برخی افراد کرونا را جزو زیباترین خودروهای تاریخ تویوتا میدانند اما رسیدن آن به آمریکا با موانعی همراه بوده است. نسخه ژاپنی تویوتا کرونا طول حدود ۴۱۱۵ میلیمتری داشت و فاصله بین محورهای آن به ۲۴۲۰ میلیمتر میرسید. زیر کاپوت این خودروی ۹۰۷ کیلوگرمی پیشرانه ۴ سیلندر ۱۵۰۰ سیسی با ۷۰ اسب بخار قدرت قرار داشت و نیرو را راهی چرخهای عقب میکرد. با اینکه ابتدا نسخه سدان چهار در ساب کامپکت کرونا در بازار عرضه شد اما بعدها مدل کوپه دو در هاردتاپ با مشخصات تقریباً یکسان نیز تولید شد.
تویوتا کرونا هماهنگی بهتری با جادههای آمریکا داشت. نسخه بازار آمریکای این خودرو از پیشرانه ۱۹۰۰ سیسی با ۹۰ اسب بخار قدرت استفاده میکرد و با همکاری گیربکس ۳ سرعته دستی میتوانست خودرو را به سرعت ۱۵۳ کیلومتر در ساعت برساند. البته در صورت سفارش گیربکس اتوماتیک دو سرعته روی ستون فرمان، حداکثر سرعت کرونا به ۱۴۵ کیلومتر در ساعت کاهش مییافت. این خودرو از نظر تجهیزات نیز نسبت به کراون پیشرفت کرده بود و صندلیهای نیمکتی، آفتابگیر به همراه آینه، شیشههای دودی، برفپاککنهای دو سرعته، جعبهداشبورد، رادیو و کولر فابریک در آن وجود داشتند. چنین تجهیزاتی برای یک خودروی کوچک وارداتی در آن زمان غیرمعمول بودند.
تویوتا از اشتباهات عرضه کراون در آمریکا درس گرفت و مشتریان نیز این موضوع را متوجه شدند زیرا کراون اولین خودرویی بود که به فروش بیش از ۱۰ هزار دستگاهی در آمریکا دست یافت. در واقع فروش کرونا (به عنوان یکی از اولین محصولات صادراتی تویوتا به بازارهای جهانی) به حدی در آمریکا افزایش یافت که در سال ۱۹۶۶ با افزایش سه برابری به بیش از ۲۰ هزار دستگاه رسید و یک سال بعد از آن، تویوتا سومین برند پرفروش وارداتی به بازار آمریکا بود.
جالب اینکه کرونا در اولین تبلیغ تلویزیونی تویوتا در آمریکای شمالی حضور داشت. چند سال بعد این خودرو به عنوان خودروی وارداتی سال آمریکا انتخاب شد و ۴۵ سال بعد کار اند درایور از کرونا به عنوان یکی از بهترین محصولات تاریخ تویوتا نام برد. کرونا پلی بود که به تویوتا اجازه داد تا کرولا را توسعه دهد، خودرویی که به جرات موفقترین محصول تاریخ این برند به شمار میرود. کرولا در سال ۱۹۶۸ در بازار آمریکا عرضه شد و همان سال به فروش بیش از ۷۲ هزار دستگاهی رسید. فروش کرولا در سال ۱۹۶۹ بیش از ۱۲۴ هزار دستگاه گزارش شد و یک سال بعد از آن مرز ۲۰۰ هزار دستگاهی را لمس کرد. کرولا هماکنون پرفروشترین خودروی سواری تاریخ محسوب میشود و در بیش از ۱۴۰ کشور دنیا فروش فراتر از ۵۰ میلیون دستگاهی را ثبت کرده است. شاید اگر تویوتا کرونا تولید نمیشد هیچکدام از این موفقیتها به دست نمیآمد.
راستگو
۲۴ شهریور ۱۴۰۳پدالیای گل یه سوال
بنظرتون برای خرید و اورحال
گالانت عینکی بهتره یا لنسر
Taha Ayoobi
۲۴ شهریور ۱۴۰۳به نظرم سلیقه
من خودم لنسر
amirkhanzadeh
۲۵ شهریور ۱۴۰۳بستگی به سال تولید داره
Mosafer
۲۵ شهریور ۱۴۰۳عینکی قشنگتره
Mad.z.Max
۲۵ شهریور ۱۴۰۳تمام لوازم لنسر 1500 سی سی مدل دهه 90 میلادی توی بازار پیدا میشه (بخاطر اینکه بعدا توی ایران خودروی پروتون ویرا مدتی مونتاژ شد و لوازمشون مشترکه) بخاطر همین خیلی خیلی کمتر اذیت میشی واسه پیدا کردن لوازم یدکی فنی و همینطور داشبورد و رودری ها و تزیینات اتاق و…
درباره گالانت عینکی کمتر اطلاعات دارم ولی شنیدم لوازمش کمیابه به نسبت. ولی خب هم بزرگتر از لنسره و هم خیلی شیک و جذاب :)
تهش من باشم میرم سراغ لنسر (مدیونی فک کنی بخاطر اینه که خودم دارم :)) )
جاپان
۲۴ شهریور ۱۴۰۳تویوتا کرونا🦠🏚️
🇰🇷
۲۴ شهریور ۱۴۰۳چند نکته جالب و آموزنده در متن بود :
۱ – «کراون بسیار شبیه نسخههای مینیاتوری خودروهای لوکس آمریکایی آن دوران بود»
خیلی از خودروسازان تازه کار اقدام به الگوبرداری (کپی) از بزرگان صنعت میکنند و این اتفاق در صنعت خودرو کاملا رایجه . راجع به درستی و غلطیش قضاوتی نمیکنم و صرفا انجام دادنش منظورمه . همین الان چین رو میشه نماد اینکارا دونست که البته نسبت به گذشته تا حدی کمتر شده
۲ – «تویوتا کراون در سرعتهای بالا پایداری لازم را نداشت و لرزشهای زیادی را به کابین منتقل میکرد. به لیست مشکلات این خودرو باید صدای بالای کابین، قطعات شکسته و… را افزود»
مشکلات کیفی همیشه در ابتدای راه وجود داره و با افزایش تجربه خودروساز ، کم کم کیفیت خودروها هم بهبود پیدا میکنه
۳ – «صندلیهای نیمکتی، آفتابگیر به همراه آینه، شیشههای دودی، برفپاککنهای دو سرعته، جعبهداشبورد، رادیو و کولر فابریک در آن وجود داشتند. چنین تجهیزاتی برای یک خودروی کوچک وارداتی در آن زمان غیرمعمول بودند.»
یکی از راه های جلب نظر خریداران ، ارائه آپشن های بیشتر در قبال کیفیت کمتر و مشکلات خودروئه . درواقع آپشنال بودن میتونه سرپوشی روی مشکلات خودرو باشه . امروز چینی ها به ارائه انبوهی آپشن در مدلهای ارزون شهرت دارند . این مسیر رو هم تویوتا گذرونده
با این توضیحات مشخص میشه انتقادی که خیلی از کاربران به ظاهر طرفدار ژاپن از کره و چین میکنند ، ( البته کره ازین مراحل گذر کرده ) زمانی به خودشون هم وارد بوده و خودشون هم این مسیر رو رفتند . چه بسا تویوتا در اون زمان با مشکلات ایمنی ، گارانتی ، خدمات پس از فروش و … هم مواجه بوده اما طی گذر زمان و افزایش تجربه ، اکثر این مشکلات حل شده . با تشکر از پدال
car lover
۲۴ شهریور ۱۴۰۳جالب اینکه کرونا در اولین تبلیغ تلویزیونی تویوتا در آمریکای شمالی حضور داشت. چند سال بعد این خودرو به عنوان خودروی وارداتی سال آمریکا انتخاب شد و ۴۵ سال بعد کار اند درایور از کرونا به عنوان یکی از بهترین محصولات تاریخ تویوتا نام برد
توی متن این رو هم نوشته بود👊👊
لگن سازی کره رو با ژاپن مقایسه نکن
amir
۲۵ شهریور ۱۴۰۳دلیلش اینه که شما میخوای صرفا چیز هایی که مورد قبول خودتونه و میدونید که فقط خودتون قبول دارید رو به بقیه بقبولونید پس براتون چیزی به اسم لایک و دیس لایک اهمیت نمیدید هرچند از موقعی که این کاربری وارد سایت شده من دارم دقت میکنم که عموما بچه ها هرچیزی میگن هرکسی به طر جالبی تعداد لایک و دیس لایک هاش برابره و یا یکی دوتا اختلاف دارن و بقیه رو به دست کاری به لایکا متهم میکنه میگند هرکسی در داد خبر داد!
amir
۲۵ شهریور ۱۴۰۳یه سری ایراداتی به متن شما وارده الان با وجوده اینکه چند سالی از تاسیس برند جنسیس میگذره و دیگه زبون طراحی خودشو پیدا کرده ولی همچنان کپی کار از بنتلی در جای جای محصولاتش قابل مشاهده هست اگزوز های بیضی دوتایی دوخت الماسی صندلی شکل جلوپنجره و آرم برند حتی! هیوندای و جنسیس مدل هایی دارن که اتاقشون به وضوح از رنج روور کپی شده
بعدا اشاره کردید که اشکالات کیفی با تجربه کسب کردن برند از بین میرن چیزی که به وضوح داریم میبینیم برای برند های کره ای اتفاق نیوفتاده دزدیده شدن به علت نداشتن ایموبیلایزر و ضعف طراحی در قسمت جای سوییچ ماشین با دسترسی راحت ضعف فاحش در طراحی موتورهای درون سوز که به یاتاقان زدن مشهور هستن و حتی به علت آتیش سوزی ۳.۳ میلیون فراخوان ثبت شد و حتی فراخوان یاتاقان و آتیش سوزی محصولات گروه هیوندای ادامه دار بودن ( الان برای من میخوای از فراخوان تاکاتا بگی اون تاکاتا بود نه تویوتا هرچند میدونم الان میخوای بری شصت تا لینک برای من جمع کنی بیاری ولی خودروساز ژاپنی توی جهان به کیفیت دوام و استهلاک کم اصلا مشهور شده!!) مقالش تو پدال موجوده رنگ بدنه محصولاتشون ضعف داره
این برای خودروسازی که با ایران خودرو شروع کرد و الان حدودا ۵۰ ۶۰ ساله سابقه خودروسازی داره اصلا قابل قبول نیست!!!
قنداق
۲۵ شهریور ۱۴۰۳داداش روزی چند ساعت به عکس اونا نگاه کردی تا بفهمی جنسیس و هیوندای تقلید کارن بعد چرا جگوار ای تایپ و فراری 250 جی تی او یا تقلید شوروی از ماشینای غربی رو نمیگی
قنداق
۲۵ شهریور ۱۴۰۳خب مازراتی و چند شرکت دیگه از بنز تقلید طراحی صندلی جلو رو کردن اونا رو نمیگی
ممد
۲۵ شهریور ۱۴۰۳ایران روند تویوتا رو برعکس طی کرده
دیا
۲۴ شهریور ۱۴۰۳ناامید نشدن و شروع دوباره خیلی مهمه. دقیقا مثه ایرانخودرو و سایپا. هیچ وقت ناامید نمیشن و هر روز بد تر از دیروز ادامه میدن.
Galant.VR4(JDM)
۲۴ شهریور ۱۴۰۳اینه که میگن هرقدمی که برمیداری ممکنه توی سرنوشت تاثیر داشته باشه حالا داستان تویوتا با کرونا هست.
برای خودروسازا آمریکا مثل فرش قرمزه اونم بخاطر بازار رقابتی و همچنین رسانه قدرتمند که باعث تبلیغ بیشتر برند میشه
(کرولا هماکنون پرفروشترین خودروی سواری تاریخ محسوب میشود) 🎌
hosen
۲۴ شهریور ۱۴۰۳بهترین سدان برای خونواده
البته تو این سگمنت شخصا مزدا 3 رو بیشتر از همه دوست دارم.
nima.jdm
۲۴ شهریور ۱۴۰۳من پدر بزرگم تویوتا کارینا داشت میگفت هیچوقت این ماشین منو تو راه نزاشت اینقدر سگ دوام بود
همش با ۸ تا بچه از روستا تا شهر رفت و آمد میکرد میگفت اصلا اینقدر ماشین نرم و راحتی بود همیشه حسرت میخورم که چرا فروختمش
Taha Ayoobi
۲۴ شهریور ۱۴۰۳پدربزرگ من هنوز که هنوزه کرونا رو داره…
یادش بخیر یبار اومدم ماشینشو استارت بزنم، برف اومده بود هوا سرد سرد.
بعد این ماشین یه ذره خرابه، وقتی استارت میزنی دوباره بعد یه چند ثانیه خاموش میشه، باید با گاز بازی کنی تا راه بیوفته.
هیچی، استارت زدم و طبق معمول داشتم آروم آروم گاز میدادم، گفتم یبار پدالو تا ته ببرم ول کنم که یه زره بیشتر دور بگیره، نگو این پدال گازش به ته برسه گیر میکنه.
پدالو بردم تا ته بعد پامو ول کردم، دیدم پدال با پام نیومد بالا.
همون موقع بود که تو سرمای زمستون و اول استارت دور موتور رف رو 7 هزار.
قلبم اومده بود تو دهنم ولی خداروشکر هیچی نشد.
Blue
۲۴ شهریور ۱۴۰۳اون قسمت گفت تویوتا با کراوان شکست فاجعه بار خورد اما دوباره با کرونا شانسشو امتحان کرد و موفق شد یه درس میتونه باشه برای خیلی ها که با یه شکست ناامید نشی
K1max
۲۵ شهریور ۱۴۰۳برای ماشین اول، هوندا آکورد یا تویوتا کرونا یا کرولا؟ نظرتون دربارهی میتسوبیشی گالانت و لنسر چیه؟(از نظر فنی و استهلاک، سواری و راحتی، سیستم تعلیق و هندلینگ، قیمت و بازار فروش، مکانیک و قطعات)
یه چیزی بین ژاپنی و ایرانی به اصطلاح، هم که میشه مزدا 323. نظرتون دربارش چطوره؟
زانتیا و سورن معمولی(XU7) یا ELX نسخه EF7 هم میتونن انتخابهای مناسب و خوبی باشن؟
ممنون از توجه و وقتی که میگذارید.
JaMsHiD_R1988
۲۵ شهریور ۱۴۰۳زانتیا فقط خرج سیستم تعلیقش اندازه کل هیکل سمنده . اگه عشق فرانسه و کلاسیک داری باید بری سمتش و از ماشین و سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک سر در بیاری و مهم تر از همه سرمایه و مکانیک که ماشینو مثل کف دست حفظ باشه
گالانت و آکورد راحتن ولی به فراوونی ۳۲۳ نیست
۳۲۳ گزینه خیلی خوبیه نسبت به بقیه
با توجه به خرج و قیمت قطعات و فراوونی قطعات
K1max
۲۵ شهریور ۱۴۰۳به نظر شما تویوتا کرونا و کرولا چطور هستن؟ در کل و بین همشون، با بودجه بین 300 تا 500 چه ماشینی رو شما انتخاب میکنید؟ اگر امنیت، فنی و سواری رو در نظر بگیرید. ممنون از راهنماییتون