تویوتا

تویوتا کرونا؛ خودرویی که سرنوشت ژاپنی‌ها در آمریکا را تغییر داد

اگرچه تویوتا هم‌اکنون حضوری گسترده در بازار آمریکا دارد اما چند دهه قبل این‌گونه نبود و خودروی کرونا توانست مسیر را برای ژاپنی‌ها همواره سازد.


تویوتا امروز به اندازه کیک سیب و شورولت در آمریکا نفوذ دارد. همان‌طور که می‌دانید مسابقات ناسکار کاملاً آمریکایی هستند اما این برند ژاپنی به همراه شورولت و فورد تنها شرکتی است که در ناسکار حضور داشته و به موفقیت چشمگیری هم دست یافته است. در حال حاضر تویوتا در بین ۱۱ خودروی پرفروش بازار آمریکا ۳ نماینده به نام‌های راو ۴، کمری و کرولا دارد. این خودروها به ترتیب در رتبه‌های سوم، هفتم و یازدهم جدول فروش خودروی آمریکا قرار گرفته‌اند. همچنین باید گفت تویوتا در سال ۲۰۲۱ برای اولین بار از جنرال موتورز سبقت گرفت تا پرفروش‌ترین خودروساز آمریکا لقب بگیرد.

این مسیر پرافتخار زمانی آغاز شد که ژاپنی‌ها صدها دستگاه سدان چهار در کراون را در سال ۱۹۵۸ راهی بازار آمریکا کردند. با اینکه کراون بسیار شبیه نسخه‌های مینیاتوری خودروهای لوکس آمریکایی آن دوران بود اما تویوتا در زمان طراحی این خودرو شرایط جاده‌ای و بزرگراهی آمریکا را در نظر نگرفته بود. در واقع کراون فاقد قدرت لازم بود و حداکثر سرعتش به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید. تویوتا کراون در سرعت‌های بالا پایداری لازم را نداشت و لرزش‌های زیادی را به کابین منتقل می‌کرد. به لیست مشکلات این خودرو باید صدای بالای کابین، قطعات شکسته و… را افزود.

همه این مشکلات به همراه قیمت بالا باعث شدند کراون فروش فاجعه باری داشته باشد؛ اما این موضوع تویوتا را دلسرد نکرد زیرا در سال ۱۹۶۴ با خودروی دیگری به نام کرونا (در زبان لاتین به معنی کراون یا تاج است) راهی بازار آمریکا شد. شاید با شنیدن نام کرونا به یاد روزهای تلخ همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ و ویروس کرونا بیفتید اما بین آوریل ۱۹۶۵ تا دسامبر ۱۹۶۷، کرونا پرفروش‌ترین خودروی ژاپن بود. هدف تویوتا از معرفی کرونا عرضه محصولی باکیفیت‌تر، بزرگ‌تر و جادارتر از فولکس‌واگن تایپ ۱ بود و به این هدف نیز رسید. با اینکه برخی افراد کرونا را جزو زیباترین خودروهای تاریخ تویوتا می‌دانند اما رسیدن آن به آمریکا با موانعی همراه بوده است. نسخه ژاپنی تویوتا کرونا طول حدود ۴۱۱۵ میلی‌متری داشت و فاصله بین محورهای آن به ۲۴۲۰ میلی‌متر می‌رسید. زیر کاپوت این خودروی ۹۰۷ کیلوگرمی پیشرانه ۴ سیلندر ۱۵۰۰ سی‌سی با ۷۰ اسب بخار قدرت قرار داشت و نیرو را راهی چرخ‌های عقب می‌کرد. با اینکه ابتدا نسخه سدان چهار در ساب کامپکت کرونا در بازار عرضه شد اما بعدها مدل کوپه دو در هاردتاپ با مشخصات تقریباً یکسان نیز تولید شد.

تویوتا کرونا هماهنگی بهتری با جاده‌های آمریکا داشت. نسخه بازار آمریکای این خودرو از پیشرانه ۱۹۰۰ سی‌سی با ۹۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد و با همکاری گیربکس ۳ سرعته دستی می‌توانست خودرو را به سرعت ۱۵۳ کیلومتر در ساعت برساند. البته در صورت سفارش گیربکس اتوماتیک دو سرعته روی ستون فرمان، حداکثر سرعت کرونا به ۱۴۵ کیلومتر در ساعت کاهش می‌یافت. این خودرو از نظر تجهیزات نیز نسبت به کراون پیشرفت کرده بود و صندلی‌های نیمکتی، آفتاب‌گیر به همراه آینه، شیشه‌های دودی، برف‌پاک‌کن‌های دو سرعته، جعبه‌داشبورد، رادیو و کولر فابریک در آن وجود داشتند. چنین تجهیزاتی برای یک خودروی کوچک وارداتی در آن زمان غیرمعمول بودند.

تویوتا از اشتباهات عرضه کراون در آمریکا درس گرفت و مشتریان نیز این موضوع را متوجه شدند زیرا کراون اولین خودرویی بود که به فروش بیش از ۱۰ هزار دستگاهی در آمریکا دست یافت. در واقع فروش کرونا (به عنوان یکی از اولین محصولات صادراتی تویوتا به بازارهای جهانی) به حدی در آمریکا افزایش یافت که در سال ۱۹۶۶ با افزایش سه برابری به بیش از ۲۰ هزار دستگاه رسید و یک سال بعد از آن، تویوتا سومین برند پرفروش وارداتی به بازار آمریکا بود.

جالب اینکه کرونا در اولین تبلیغ تلویزیونی تویوتا در آمریکای شمالی حضور داشت. چند سال بعد این خودرو به عنوان خودروی وارداتی سال آمریکا انتخاب شد و ۴۵ سال بعد کار اند درایور از کرونا به عنوان یکی از بهترین محصولات تاریخ تویوتا نام برد. کرونا پلی بود که به تویوتا اجازه داد تا کرولا را توسعه دهد، خودرویی که به جرات موفق‌ترین محصول تاریخ این برند به شمار می‌رود. کرولا در سال ۱۹۶۸ در بازار آمریکا عرضه شد و همان سال به فروش بیش از ۷۲ هزار دستگاهی رسید. فروش کرولا در سال ۱۹۶۹ بیش از ۱۲۴ هزار دستگاه گزارش شد و یک سال بعد از آن مرز ۲۰۰ هزار دستگاهی را لمس کرد. کرولا هم‌اکنون پرفروش‌ترین خودروی سواری تاریخ محسوب می‌شود و در بیش از ۱۴۰ کشور دنیا فروش فراتر از ۵۰ میلیون دستگاهی را ثبت کرده است. شاید اگر تویوتا کرونا تولید نمی‌شد هیچ‌کدام از این موفقیت‌ها به دست نمی‌آمد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. راستگو

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (141 ديدگاه)

    پدالیای گل یه سوال
    بنظرتون برای خرید و اورحال
    گالانت عینکی بهتره یا لنسر

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. Taha Ayoobi

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3625 ديدگاه)

      به نظرم سلیقه

      من خودم لنسر

    2. amirkhanzadeh

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (419 ديدگاه)

      بستگی به سال تولید داره

    3. Mosafer

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (146 ديدگاه)

      عینکی قشنگتره

    4. Mad.z.Max

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1860 ديدگاه)

      تمام لوازم لنسر 1500 سی سی مدل دهه 90 میلادی توی بازار پیدا میشه (بخاطر اینکه بعدا توی ایران خودروی پروتون ویرا مدتی مونتاژ شد و لوازمشون مشترکه) بخاطر همین خیلی خیلی کمتر اذیت میشی واسه پیدا کردن لوازم یدکی فنی و همینطور داشبورد و رودری ها و تزیینات اتاق و…
      درباره گالانت عینکی کمتر اطلاعات دارم ولی شنیدم لوازمش کمیابه به نسبت. ولی خب هم بزرگتر از لنسره و هم خیلی شیک و جذاب :)
      تهش من باشم میرم سراغ لنسر (مدیونی فک کنی بخاطر اینه که خودم دارم :)) )

  2. جاپان

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (92 ديدگاه)

    تویوتا کرونا🦠🏚️

    موافقم 5
    مخالفم 10
  3. 🇰🇷

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (228 ديدگاه)

    چند نکته جالب و آموزنده در متن بود :

    ۱ – «کراون بسیار شبیه نسخه‌های مینیاتوری خودروهای لوکس آمریکایی آن دوران بود»

    خیلی از خودروسازان تازه کار اقدام به الگوبرداری (کپی) از بزرگان صنعت میکنند و این اتفاق در صنعت خودرو کاملا رایجه . راجع به درستی و غلطیش قضاوتی نمیکنم و صرفا انجام دادنش منظورمه . همین الان چین رو میشه نماد اینکارا دونست که البته نسبت به گذشته تا حدی کمتر شده

    ۲ – «تویوتا کراون در سرعت‌های بالا پایداری لازم را نداشت و لرزش‌های زیادی را به کابین منتقل می‌کرد. به لیست مشکلات این خودرو باید صدای بالای کابین، قطعات شکسته و… را افزود»

    مشکلات کیفی همیشه در ابتدای راه وجود داره و با افزایش تجربه خودروساز ، کم کم کیفیت خودروها هم بهبود پیدا میکنه

    ۳ – «صندلی‌های نیمکتی، آفتاب‌گیر به همراه آینه، شیشه‌های دودی، برف‌پاک‌کن‌های دو سرعته، جعبه‌داشبورد، رادیو و کولر فابریک در آن وجود داشتند. چنین تجهیزاتی برای یک خودروی کوچک وارداتی در آن زمان غیرمعمول بودند.»

    یکی از راه های جلب نظر خریداران ،‌ ارائه آپشن های بیشتر در قبال کیفیت کمتر و مشکلات خودروئه . درواقع آپشنال بودن میتونه سرپوشی روی مشکلات خودرو باشه . امروز چینی ها به ارائه انبوهی آپشن در مدلهای ارزون شهرت دارند . این مسیر رو هم تویوتا گذرونده

    با این توضیحات مشخص میشه انتقادی که خیلی از کاربران به ظاهر طرفدار ژاپن از کره و چین میکنند ، ( البته کره ازین مراحل گذر کرده ) زمانی به خودشون هم وارد بوده و خودشون هم این مسیر رو رفتند . چه بسا تویوتا در اون زمان با مشکلات ایمنی ، گارانتی ، خدمات پس از فروش و … هم مواجه بوده اما طی گذر زمان و افزایش تجربه ، اکثر این مشکلات حل شده . با تشکر از پدال

    موافقم 36
    مخالفم 24
    1. car lover

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1020 ديدگاه)

      جالب اینکه کرونا در اولین تبلیغ تلویزیونی تویوتا در آمریکای شمالی حضور داشت. چند سال بعد این خودرو به عنوان خودروی وارداتی سال آمریکا انتخاب شد و ۴۵ سال بعد کار اند درایور از کرونا به عنوان یکی از بهترین محصولات تاریخ تویوتا نام برد
      توی متن این رو هم نوشته بود👊👊
      لگن سازی کره رو با ژاپن مقایسه نکن

      موافقم 28
      مخالفم 35
    2. amir

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3442 ديدگاه)

      یه سری ایراداتی به متن شما وارده الان با وجوده اینکه چند سالی از تاسیس برند جنسیس میگذره و دیگه زبون طراحی خودشو پیدا کرده ولی همچنان کپی کار از بنتلی در جای جای محصولاتش قابل مشاهده هست اگزوز های بیضی دوتایی دوخت الماسی صندلی شکل جلوپنجره و آرم برند حتی! هیوندای و جنسیس مدل هایی دارن که اتاقشون به وضوح از رنج روور کپی شده
      بعدا اشاره کردید که اشکالات کیفی با تجربه کسب کردن برند از بین میرن چیزی که به وضوح داریم میبینیم برای برند های کره ای اتفاق نیوفتاده دزدیده شدن به علت نداشتن ایموبیلایزر و ضعف طراحی در قسمت جای سوییچ ماشین با دسترسی راحت ضعف فاحش در طراحی موتورهای درون سوز که به یاتاقان زدن مشهور هستن و حتی به علت آتیش سوزی ۳.۳ میلیون فراخوان ثبت شد و حتی فراخوان یاتاقان و آتیش سوزی محصولات گروه هیوندای ادامه دار بودن ( الان برای من میخوای از فراخوان تاکاتا بگی اون تاکاتا بود نه تویوتا هرچند میدونم الان میخوای بری شصت تا لینک برای من جمع کنی بیاری ولی خودروساز ژاپنی توی جهان به کیفیت دوام و استهلاک کم اصلا مشهور شده!!) مقالش تو پدال موجوده رنگ بدنه محصولاتشون ضعف داره
      این برای خودروسازی که با ایران خودرو شروع کرد و الان حدودا ۵۰ ۶۰ ساله سابقه خودروسازی داره اصلا قابل قبول نیست!!!

      موافقم 10
      مخالفم 11
      1. قنداق

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (694 ديدگاه)

        داداش روزی چند ساعت به عکس اونا نگاه کردی تا بفهمی جنسیس و هیوندای تقلید کارن بعد چرا جگوار ای تایپ و فراری 250 جی تی او یا تقلید شوروی از ماشینای غربی رو نمیگی

        موافقم 4
        مخالفم 2
        1. قنداق

          ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (694 ديدگاه)

          خب مازراتی و چند شرکت دیگه از بنز تقلید طراحی صندلی جلو رو کردن اونا رو نمیگی

          موافقم 2
          مخالفم 2
    3. ممد

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      ایران روند تویوتا رو برعکس طی کرده

  4. دیا

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (148 ديدگاه)

    ناامید نشدن و شروع دوباره خیلی مهمه. دقیقا مثه ایرانخودرو و سایپا. هیچ وقت ناامید نمیشن و هر روز بد تر از دیروز ادامه میدن.

    موافقم 29
    مخالفم 1
  5. Galant.VR4(JDM)

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (811 ديدگاه)

    اینه که میگن هرقدمی که برمیداری ممکنه توی سرنوشت تاثیر داشته باشه حالا داستان تویوتا با کرونا هست.
    برای خودروسازا آمریکا مثل فرش قرمزه اونم بخاطر بازار رقابتی و همچنین رسانه قدرتمند که باعث تبلیغ بیشتر برند میشه
    (کرولا هم‌اکنون پرفروش‌ترین خودروی سواری تاریخ محسوب می‌شود) 🎌

    موافقم 8
    مخالفم 3
  6. hosen

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (286 ديدگاه)

    بهترین سدان برای خونواده
    البته تو این سگمنت شخصا مزدا 3 رو بیشتر از همه دوست دارم.

    موافقم 5
    مخالفم 1
  7. nima.jdm

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (290 ديدگاه)

    من پدر بزرگم تویوتا کارینا داشت میگفت هیچوقت این ماشین منو تو راه نزاشت اینقدر سگ دوام بود
    همش با ۸ تا بچه از روستا تا شهر رفت و آمد میکرد میگفت اصلا اینقدر ماشین نرم و راحتی بود همیشه حسرت میخورم که چرا فروختمش

    موافقم 15
    مخالفم 3
    1. Taha Ayoobi

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3625 ديدگاه)

      پدربزرگ من هنوز که هنوزه کرونا رو داره…

      یادش بخیر یبار اومدم ماشینشو استارت بزنم، برف اومده بود هوا سرد سرد.
      بعد این ماشین یه ذره خرابه، وقتی استارت میزنی دوباره بعد یه چند ثانیه خاموش میشه، باید با گاز بازی کنی تا راه بیوفته.
      هیچی، استارت زدم و طبق معمول داشتم آروم آروم گاز میدادم، گفتم یبار پدالو تا ته ببرم ول کنم که یه زره بیشتر دور بگیره، نگو این پدال گازش به ته برسه گیر میکنه.
      پدالو بردم تا ته بعد پامو ول کردم، دیدم پدال با پام نیومد بالا.
      همون موقع بود که تو سرمای زمستون و اول استارت دور موتور رف رو 7 هزار.
      قلبم اومده بود تو دهنم ولی خداروشکر هیچی نشد.

      موافقم 15
      مخالفم 3
  8. Blue

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (379 ديدگاه)

    اون قسمت گفت تویوتا با کراوان شکست فاجعه بار خورد اما دوباره با کرونا شانسشو امتحان کرد و موفق شد یه درس می‌تونه باشه برای خیلی ها که با یه شکست ناامید نشی

    موافقم 13
  9. K1max

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    برای ماشین اول، هوندا آکورد یا تویوتا کرونا یا کرولا؟ نظرتون درباره‌ی میتسوبیشی گالانت و لنسر چیه؟(از نظر فنی و استهلاک، سواری و راحتی، سیستم تعلیق و هندلینگ، قیمت و بازار فروش، مکانیک و قطعات)
    یه چیزی بین ژاپنی و ایرانی به اصطلاح، هم که میشه مزدا 323. نظرتون دربارش چطوره؟
    زانتیا و سورن معمولی(XU7) یا ELX نسخه EF7 هم میتونن انتخاب‌های مناسب و خوبی باشن؟
    ممنون از توجه و وقتی که می‌گذارید.

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. JaMsHiD_R1988

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2378 ديدگاه)

      زانتیا فقط خرج سیستم تعلیقش اندازه کل هیکل سمنده . اگه عشق فرانسه و کلاسیک داری باید بری سمتش و از ماشین و سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک سر در بیاری و مهم تر از همه سرمایه و مکانیک که ماشینو مثل کف دست حفظ باشه
      گالانت و آکورد راحتن ولی به فراوونی ۳۲۳ نیست
      ۳۲۳ گزینه خیلی خوبیه نسبت به بقیه
      با توجه به خرج و قیمت قطعات و فراوونی قطعات

      1. K1max

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        به نظر شما تویوتا کرونا و کرولا چطور هستن؟ در کل و بین همشون، با بودجه بین 300 تا 500 چه ماشینی رو شما انتخاب می‌کنید؟ اگر امنیت، فنی و سواری رو در نظر بگیرید. ممنون از راهنماییتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا