تویوتا هایلوکس یکی از جانسختترین خودروهای دنیاست و میخواهیم در این مطلب آفرود یک دستگاه هایلوکس ۱۹۸۰ با کارکرد حدود ۱.۶ میلیون کیلومتر را تماشا کنیم.
اگرچه هایلوکس نامی شناخته شده برای دنیاست اما تویوتا هرگز از این نام در بازار آمریکا استفاده نکرده است. خودرویی که مشاهده کنید هایلوکس ۱۹۸۰ با کارکرد ۱.۶ میلیون کیلومتر بوده که در مسابقات رالی و رویدادهای آفرود زیادی شرکت کرده و تواناییهای خود را به نمایش گذاشته است. البته داستان هایلوکس ما به خوبی شروع نشده زیرا فقط دو هفته پس از تحویل در سال ۱۹۸۰ مالک با یک ام جی میدنایت تصادف کرده هرچند پس از تعمیر آن درصدد نصب رول کیج در کابین بوده و همین امر باعث لغو گارانتی شده است.
بدنه خودرو وضعیت بسیار خوبی ندارد و میتوان برخی زنگزدگیها و خوردگی را دید. همچنین رنگ بدنه ضعیف شده و میتوان رنگهای قبلی روی بدنه را مشاهده کرد. همچنین بجای سپر عقب قطعه فلزی لولهای نصب شده است. کابین نیز وضعیت مشابهی دارد و تنها بخشهای ضروری حفظ شدهاند. خبری از پوشش داخلی سقف یا کفپوشها نیست و حتی در بخش زیر پای راننده حفرههایی دیده میشود. پانل دربها نیز فراموش شدهاند و سیمکشیها نیز در معرض دید هستند. البته رادیو CB اورجینال تویوتا هنوز هم در جای خود قرار دارد.
زیر کاپوت تویوتا هایلوکس ۱۹۸۰ موردبحث پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۲ لیتری 20R قرار داشته اما هماکنون بجای آن از نمونه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری 22R استفاده شده است. مالک میگوید پیشرانه اصلی در حدود ۶۴۰ هزار کیلومتر کار کرده هرچند برای قدرت بیشتر از پیشرانه جدیدتر استفاده میکند. یک گیربکس ۵ سرعته دستی نیز جای گیربکس ۴ سرعته را گرفته است. مالک این وانت ژاپنی از رانندگی خشن ترسی ندارد و علاوه بر حضور در رالی پرشهای زیادی را نیز انجام میدهد. او در طول این سالها قطعاتی همچون فنرها، شوکها و دیگر بخشهای سیستم تعلیق را تعویض کرده است.
بنا به گفته مالک، این هایلوکس ۱۹۸۰ به خاطر راحتی تعمیر چنین طول عمری داشته است و بنابراین وقتی مشکلی رخ داده خودش شخصاً آن را رفع کرده است. همانطور که میدانید داستانهای زیادی درباره تویوتاهای جانسخت وجود دارد. برای مثال قبلاً اخباری درباره تویوتا تاکوما 2008 با کارکرد بالای ۲ میلیون کیلومتر منتشر کردیم. تویوتا حتی یک توندرا ۲۰۰۷ با کارکرد بیش از ۱.۶ میلیون کیلومتر را از مالک اصلیاش خریداری کرد. ظاهراً علت این کار تلاش برای تولید نسل جدید همین خودرو با دوام بیشتر بوده است. ژاپنیها اخیراً تاکوما 2024 را به عنوان جدیدترین محصول خود در آمریکا معرفی کردهاند. باید دید محصولات جدید تویوتا نیز همان دوام و جانسختی محصولات قبلی را خواهند داشت یا خیر. تاکوما جدید بهصورت استاندارد از پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری توربو با ۲۲۸ اسب بخار استفاده میکند. البته همین پیشرانه در برخی تریم ها ۲۷۰ اسب بخار قدرت دارد. مدل هیبریدی آی فورس مکس نیز قدرت ۳۲۶ اسب بخار دارد.
AMANTE
۲ تیر ۱۴۰۲جان سخت واقعی یکی همین محصولات تویوتا و بعد مرسدس های دهه 70 تا اواخر 2000.
حیف که تقریبا تا دو دهه دیگه هیچ ماشین درون سوزی نمیتونه حرکت کنه تا دوباره از این خبر ها ببینیم.
King Toyota
۲ تیر ۱۴۰۲اولا هر دو موتور متعلق به تویوتاست و دوما قبلا هم تو پدال گزارش های کارکرد موتور تویوتا بود که چندین و چند مورد بالای یک میلیون کیلومتر رسیدن . همه جای دنیا کیفیت و دوام تویوتا ثابت شدست . از افریقا بگیر تا خاورمیانه که خونه دوم تویوتاست تا استرالیا که هنوز سری ۷۰ رو میخرن و براش صف تشکیل میدن .
متاسفانه تو حتی هیتر و فیک خوبی هم نیستی و تماما از روی تعصب نظر میدی . به امید روزی که پدال دوباره با کاربرای حرفه ای و دانای خودش شناخته بشه نه امثال تو .
IMAN1199
۲ تیر ۱۴۰۲هدف این فن فیک متعصب زاپن همینه که این نظرات رو با یه اکانت فیک بده بعد با یه فیک دیگه بیاد خودش به خودش ریپلای بزنه مثل اینجا و هر چی خواست بگه
بعدشم بقیه رو به جون هم بندازه
اکثرا دستت رو خوندن دیگه میدونیم چی کاره ای
ار جون خودت که ما ندونیم تو فن اروپا و امریکا نیستی
فن متعصب زاپنی که جنم دنبال کردن هدف خودش رو راستو حسینی نداره از یه راه دیگه وارد شده تبدیل شده به یه ترول
دیا
۲ تیر ۱۴۰۲فکر نکنم اروپا ماشین های قابل اعتمادی داشته باشن. بیشتر بهخاطر لوکس بودن ماشین های اروپایی مردم دلشون نمیاد زیاد ازشون استفاده کنن واسه همینه طول عمرشون زیاد میشه. من عموم پیمانکار جاده سازی بود حدودا ۲۰ سال پیش دقیقا همین مدل رو داشت ، به خاطر شرایط کاریش تمام روستا ها و جاده های خاکی کوهستانی رو با این ماشین گشته بود. یه مدت پیش گفت ۱۵ سال ماشین رو داشتم حتی یک بار خراب نشد می گفت ۸تی یک بار اذیت نکرد.
King Toyota
۲ تیر ۱۴۰۲خیلیا کیفیت و دوام تویوتا رو دیدن و تجربه کردن . نیازی به گفتن نداره . اون کاربره هم فیک و هیتر هست و نمیخواد بپپذیره حقیقت رو .
تو خود آمریکا هم حتی خودروهای تویوتا محبوبن و خریدار دارن .
زیزیگولو
۲ تیر ۱۴۰۲کم آپشن و ساده ولی جان سخت
IMAN1199
۲ تیر ۱۴۰۲این کاربر IMAN0099 فیکه توجه نکنید هدفش همین بحث راه انداختنه
داره ایسگاتون رو میگیره بازیچه اش نشید
بیشتر دوسنان فهمیدند قضیه رو این هدفش همینه که از بقیه استفاده ابزاری کنه برای خودش
فن اروپا و امریکا هم نیست برعکس اینه
IMAN1199
۲ تیر ۱۴۰۲واسم سواله چرا پدال ترولی مثل این رو بن نمیکنه
بن کردنش که راحته این برای آبروی سایت خودتون بده
داره به وضوح قوانین بخش کامنت هارو زیر پا میزاره
NAVID۰۰۹۸
۳ تیر ۱۴۰۲همین مقاله با همین سلطان ، کافیست تا رستگار شوند !!!
IMAN1199
۳ تیر ۱۴۰۲اگه بعضی کامنت های این ترول فیک با نام کاربری IMAN0099 رو پاک کردید چرا هنوز آثارش باقی مونده؟
الان تو این پست تعداد کامنت هایی که تا الان میبینیم ۱۹ تا هست که با این کامنتی که من میزارم میشه ۲۰ تا ولی ابتدای بخش کامتها نوشته شده دیدگاهها ۲۵
genius
۳ تیر ۱۴۰۲هم تویوتا هم مرسدس هم الباقی تو این دو دهه شدن “بساز برای بازیافت”!!!رسما شرکتها جنسی رو نمیسازن بیش از 8-7 سال درست درمون کار بده تا من و تو مجبور بشیم هی هزینه خرید مجدد کنیم!چینی ها که زیر 5 سال دووم میارن
King Toyota
۲ تیر ۱۴۰۲تفاوت در اصالت و کیفیت که میگن دقیقا همینه
جان سختی ، تعمیر آسان ، دوام بالا واقعا تو DNA محصولاتش هست . عمر این خودرو ۴۳ ساله و راننده میگه باهاش رانندگی خشن و رالی و پرش و … انجام میده .
واقعا دست مریزاد به تویوتا . علاقه اکثر ایرانیا به تویوتا هم قسمت زیادیش از همینجا ناشی میشه .
IMAN0099
۲ تیر ۱۴۰۲علاقه ایرانیا به تویوتا بخاطر نبود محصولات درجه یک اروپایی و آمریکاییه و ما نتونستیم طعم محصول اصلی رو بچشیم و مجبور بودیم تویوتا و ژاپنی ها رو تحمل کنیم وگرنه تا زمانی که کادیلاک و مرسدس و شورولت کاستوم در ایران بود کسی تویوتا سوار نمیشد
علی====
۲ تیر ۱۴۰۲چهل سال پیش همه نوع ماشین تو ایران بود اروپایی و آمریکایی و ژاپنی از بنز 190 و 220 و 230 و 280 و بی ام و های مختلف و شورلت نوا و رویال و بیوک و کادیلاک و جیپ و آریا و فورد تانوس اگه اشتباه نکنم و پژو و رنو و انواع فیات و لانچیا و آلفا رومئو و اوپل و لندرور و رنجرور و تویوتا کارینا و کرونا و سیلیکا و همین هایلوکس بالا و هایلوکس مدل 1977 و 1985 و مزدا و داتسون و سوزوکی های کوچولو و خودرو های دیگه که همه توی خیابون ها دیده می شدن و معمولا بنز و تویوتا به دوام معروف بودند
M/D
۳ تیر ۱۴۰۲منظورت از شورولت
اسپارک نسل اول با شتاب ۱۵ ثانیه است؟
چون اگه واردات خودرو کلا باز باشه (چه آمریکایی و چه غیر آمریکایی) بازم کامارو نمیارند
برای ایران اسپارک نسل اول و کبالت و اوئو می فرستن
حالا خوبه که تویوتا برای ایران هر ماشینی فرستاده اون موقع رو خط تولید تویوتا تو بازار های جهانی بودن
مهراد
۲ تیر ۱۴۰۲حالا یسری یه وری میان میگن ژاپنی بده !
کرگدن باواریا
۲ تیر ۱۴۰۲هرکی گفت ژاپنی بده بدون گربه دستش… آره😄
دیا
۲ تیر ۱۴۰۲واقعا باید به احترامش ایستاد به قول معروف کلاه از سر برداشت. حدود ۲۵ سال پیش عموم پیمانکار راه سازی بود دقیقا یکی از همین مدل هایلوکس رو داشت. به خاطر شرایط کاریش کل روستا ها و راههای کوهستانی رو با این ماشین می رفت . به من گفت حتی یک بار هم خراب نشد حتی یکبار اذیتم نکرد.
IMAN0099
۲ تیر ۱۴۰۲عموی شما حتما تعصب داشته وگرنه من هم میتونم بگم با مرسدس جی کلاس و فورد همه جا رفتم و هیچ وقت خراب نشدن و آه نگفتن
F150
۲ تیر ۱۴۰۲حیف اسم فورد و مرسدس که توسط هیتر و فیک جماعت به کار برده بشه . رانندگی و اظهار نظر که بماند .
JDM MAX
۲ تیر ۱۴۰۲البته اون « آخ نگفتن » ـه . نه آه نگفتن .
اینا با هم فرق دارن . آخ نگفتن مال تویوتاست که به دوام معروفه . آه و ناله کردن هم مال شماست که همواره مورد عنایت JDM ها قرار میگیری :)
M/D
۳ تیر ۱۴۰۲منظورت از شورولت
اسپارک نسل اول با شتاب ۱۵ ثانیه است؟
چون اگه واردات خودرو کلا باز باشه (چه آمریکایی و چه غیر آمریکایی) بازم کامارو نمیارند
برای ایران اسپارک نسل اول و کبالت و اوئو می فرستن
حالا خوبه که تویوتا برای ایران هر ماشینی فرستاده اون موقع رو خط تولید تویوتا تو بازار های جهانی بودن
M/D
۳ تیر ۱۴۰۲با عذر خواهی از جی دی ام مکس
این پیام بالا بخاطر مشکلات ارسال نظر در سایت به طور اشتباه به شما پاسخ داده شد
تابستون شما انشاالله عالی باشه
sepehr
۲ تیر ۱۴۰۲موتور ۲۲R یکی از با دوام ترین موتور های تاریخه اگه نگیم با دوام ترین
تویوتا نسخه توربو این موتور رو هم ساخت که رو نسل اول فوررانر بود اون هم چندین مورد کارکرد بالای ۱ میلیون مایل داره
حسن
۲ تیر ۱۴۰۲۲۰۶ تیپ ۲ بعد ۲۴۰۰۰۰ هزار کارکرد
دوتا کامپیوترش سوخته(ecu and bsm) واشر سه چهار بار عوض کردم بدنه واترپمپ سوراخ شد و ……..تقریبا قطعات به اخر عمرشون رسیدن
ab0lf4zl
۲ تیر ۱۴۰۲جواب بچه رو میدین فکر میکنه درست میگه و ادامه میده ب خزعبلات گفتن و همین میشه رومخی.
حسین
۲ تیر ۱۴۰۲موتور ۲۲ار بجای ۲۰ از گذاشته .
حالا سوال اینه
۱- موتور ۲۲ار با دوام تر هست یا ۵ام
۲- اگر موتور ۲۲ار خوبه ، چرا پلیس کریسیدا هاش رو زود بازنشسته کرد؟
مهدی
۳ تیر ۱۴۰۲به نظرم از نظر کیفیت سواری و حتی دوام تا اواسط دهه ۹۰ میلادی بیشتر خودروهای ژاپنی بعد از اروپایی ها قرار میگرفتن. همونطور که دوستمون گفتن کریسیداهای پلیس خیلی زود ریت آف شدن، تو شرکت نفت و حفاری هایلوکس های به اصطلاح اتاق تایگر هم زود از رده خارج شدن هرچند پاترول ها تا حدی تو ارگان ها خوب جواب دادن. شما اگر کرولا دهه هشتاد و نود رو با ماشینی مثل ۴۰۵ مقایسه کنید میبینید ۴۰۵ از هر نظر کاملا برتری داره . من فکر میکنم اوج پختگی ژاپنی ها تو خودروسازی از اواسط دهه ۹۰ شروع شد با معرفی نسل های جدیدشون
شروین
۳ تیر ۱۴۰۲با بنز و بی ام و دوبار افرود میکنن میگن ماشین اخ نگفت ولی با تویوتا جهان رو میگردن میگن اب و روغن نیاز داشت پس اصلا خوب نبود😂
IMAN1199
۳ تیر ۱۴۰۲جدای از بحث ورور کردن های اون ترول فیک
هیچ شکی درش نیست که افرودر های تویوتا بادوام هستن این هیچشکی پرش نیست ما هم قبول داریم
ولی فقط این تنها نیست همون آلمانی از اروپا و یا آمریکایی ها هم بادوام ترین هارو هم ساختن
ولی معمولا چیزای خاص تر و با استفاده و کاربرد های خاص تر هستن مثلا مرسدس بنز جی کلاس نسخه نظامی داره که برعکس نسخه لوکس اون با بالاترین دوام و قبلیت اطمینان ساخته شده یا بعضی آفرودر های امریکایی که اثبات کردن بالاترین دوام و قابلیت اطمینان رو دارن
پس هر کی مثلا بگه فقط فلانی بادوامه و بقیه نیست یا مثلا از یکی مثال بزنه و تعریف کنه و در عین حال بقیه رو زیر سوال ببره فقط زر مفت زده و حرفاشو باور نکنید
زارع
۹ تیر ۱۴۰۲موضوع اینه تویوتادوام بالا داره وهزینه نگهداری به نسبت کمترازمثلا بنزجی کلاس
JaMsHiD
۳ تیر ۱۴۰۲اگه دعوا هاتون تموم نشد ، خوبه بدونید که همه شرکت های خودرو سازی چه ژاپنی چه آلمانی چه آمریکایی ماشین بادوام ساخته .
الان شورلت تاهو یا هاموی یا تویوتا هایلوکس و سری هفتاد و مرسدس بنز جی کلاس نسخه نظامی
همه شرکت ها خوبن فقط تعصب چشم بعضیا رو کور میکنه
IMAN1199
۳ تیر ۱۴۰۲درود بر شما به این میگن نظر منطقی واقعا خوب گفتی
امیر
۴ تیر ۱۴۰۲خدایی این چی بود گذاشتید تویوتا که حرف نداره ولی این ویدیو….