حتی با توجه به استانداردهای شاسیبلندهای شاسی مستقل هم تویوتا فورانر خودرویی قدیمی است. نسل کنونی این خودرو از سال ۲۰۰۹ صرفاً با تغییراتی جزئی در حال تولید است و پیشینهٔ پیشرانهٔ ۴ لیتری V6 آن با نام 1GR-FE آن به اوایل دههٔ ۲۰۰۰ بازمیگردد. رقبای قبلی فورانر مثل فورد اکسپلورر، میتسوبیشی پاجرو و نیسان پثفایندر یا بهطور کامل از بازار خرج شدهاند یا به کراساوورهای یکپارچه تبدیل شدهاند و بنابراین در حال حاضر جیپ رانگلر و فورد برانکو نزدیکترین رقبای این شاسیبلند پیر ژاپنی محسوب میشوند.
در فورانر برخلاف دو رقیب مذکور امکان جدا کردن سقف یا درها وجود ندارد اما شیشهٔ عقب آن قابلیت پایین آمدن و رفتن در داخل درب صندوق را دارد که این ویژگی برای دههها یکی از مشخصههای این خودرو بوده است. هرچند فورانر خودرویی کاملاً سالخورده است اما تویوتا در سالهای اخیر ارتقاءها و بهبودهایی در آن انجام داده است. نسخهٔ TRD Pro اولین بار برای مدل ۲۰۱۵ معرفی شد و در طولها این سالها بهروزرسانیهای کوچکی را تجربه کرده تا این نسخهٔ آفرودی همچنان تازه و رقابتی باقی بماند.
خودروی آزمایشی ما از رنگ سبز خاصی بهره میبرد که بهعنوان یک رنگ جدید برای مدل ۲۰۲۲ ارائه شد است. این ماشین همچنین بهصورت استاندارد به صفحهٔ محافظ جلو، رینگهای ۱۷ اینچی مشکیرنگ، باربند و جلوپنجرهای متفاوت با نوشتهٔ TOYOTA هم مجهز است. ارتقاء سیستم تعلیق نیز بخشی از پکیج TRD Pro است و شامل کمکفنرهای جلو و عقب فاکس و فنرهای متفاوت جلو میشود. لاستیکهای بزرگ آلترین و سیستم اگزوز ارتقاءیافته هم از دیگر ویژگیهای فورانر TRD Pro هستند که البته صدای این اگزوز در سرعتهای بزرگراهی میتواند آزاردهنده باشد.
فورانر TRD Pro از تمام ویژگیهای لازم برای جلب رضایت طرفداران آفرود مثل گیربکس کمکی دستی، ۲۴۴ میلیمتر فاصله از زمین، سیستم کنترل پایین رفتن از شیبها و حالات رانندگی گوناگون برای مسیرهای مختلف برخوردار است. بااینحال، رانندگی فورانر روی جادههای آسفالت واقعاً مثل یک SUV متعلق به دوران ژوراسیک است. میزان عظیمی بادیرول، شیرجه زدن هنگام ترمز گیری، بازی زیاد غربیلک فرمان و صدای خشن موتور V6، همه و همه شاسیبلندهای زمخت دهه ۹۰ میلادی را به یاد میآورند.
گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک (بله فقط پنج دنده دارد!) دندهها را بهکندی تعویض میکند و در بزرگراه مدام به دنبال دندهٔ مناسب میگردد که این یعنی استفادهٔ حداکثری از ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۷ نیوتن متر گشتاور موتور دشوار خواهد بود. به همین دلیل، فورانر TRD Pro برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ۷.۷ ثانیه زمان نیاز دارد درحالیکه نسخههای چهار سیلندر رانگلر و برانکو بهمراتب سریعتر هستند. علاوه بر این، درحالیکه برخی از شاسیبلندهای هیبریدی تویوتا بهراحتی مصرف سوختی زیر ۸ لیتر در هر صد کیلومتر را ارائه میکنند، مصرف ترکیبی ۱۳.۸ لیتری فورانر بسیار ناراحتکننده به نظر میرسد.
فورانر در داخل هم با وجود انبوهی پلاستیک خشک و سیاه هیچ بویی از تجمل نبرده است. طراحی ابتدایی داشبورد زمانی که قیمت خودرو به ۵۰ هزار دلار برسد (مثل نمونهٔ آزمایشی ما با قیمت ۵۵ هزار دلار) واقعاً آزاردهنده خواهد بود. در اینجا از تجهیزات جذابی مثل درب صندوق برقی یا گرمکن غربیلک فرمان هم هیچ خبری نیست. این در حالی است که حتی رانگلر سنتی هم این روزها با تجهیزات فراوانی عرضه میشود اما به نظر میرسد این چیزها برای تویوتا اهمیتی ندارند. بااینحال حداقل مونتاژ قطعات بهخوبی صورت گرفته و در طول آزمایش متوجه هیچ صدای جیرجیر یا شل شدن قطعهای نشدیم.
با تمام این ایرادات عجیب است که فورانر هنوز هم فروش خوبی دارد. این ماشین سال گذشته در آمریکا ۱۴۴,۶۹۶ دستگاه فروخته که از مجموع فروش مدلهای پریوس، آوالون و C-HR بیشتر بوده است؛ بنابراین میتوان فهمید که چرا تویوتا همچنان به تولید چنین خودروی سالخوردهای ادامه میدهد. بااینحال، فورانر بهسختی توانایی رقابت با رقبای تازهنفس خود را خواهد داشت اما این موضوع برای کسانی که دوست دارند پولی که بهسختی درآوردهاند را حرام کنند اهمیتی ندارد. درهرحال، احتمالاً تا چند سال آینده نسل جدید فورانر به بازار خواهد آمد تا این مشکلات را برطرف کند اما تا آن زمان این فورانر قدیمی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد.
مشخصات فنی تویوتا فورانر TRD Pro
Toyota 4Runner TRD Pro 2022 | |
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V6 |
قدرت | ۲۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۷۷ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۷.۷ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۶.۰ ثانیه |
توقف از ۱۱۰ | ۵۸.۵ متر |
حداکثر سرعت | ۱۸۲ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۱۳.۸ لیتر ترکیبی |
طول | ۴,۸۵۹ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۲۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۸۱۶ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۷۸۹ میلیمتر |
وزن | ۲۱۷۷ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۱۳۰۰ لیتر |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر |
قیمت پایه | ۵۳,۶۳۵ دلار |
قیمت تستشده | ۵۵,۰۰۳ دلار |
محمد
۲۹ بهمن ۱۴۰۰به نظرم ارزش خرید نداره وقتی میتونی کلی رقبای مدرن و توانمند بخری
مردیم از خوشی
۲۹ بهمن ۱۴۰۰لندرور دیسکاوری : 296 اسب بخار و 400 تا گشتاور و ظاهری کاملا لوکس تر بنظرم ارزش خریدش فوق العاده بیش تره ، قیمتشون هم دقیقا یکی هست
NAVID۰۰۹۸
۲۹ بهمن ۱۴۰۰از دید من هم ارزش خرید نداره ، چون مطمئناً نسل جدیدش این وقتها دیگر باید رونمایی شود !
اما بهتره بازار هدفش را نگاه کنید که چرا اینقدر طرفدار داره و افت کم قیمت داره در بازاری که این همه رقیب داره !
میگم به شما ، چون این خودرو را میخرند جهت قطعات افتر مارکتی و اینکه نگرانیِ خراب شدن در جاده و بیراهه را ندارند و در کل خودروهای تویوتا تاریخ مصرف ندارند و میشه به آنها اعتماد داشت !
خودم خیلی عاشق دیفندر جدید هستم با اینکه دو برابر این خودرو قیمت داره اما من علشقشم بخصوص اون رنگ مشکی با گِلپخشکنهای پَهن پشت چرخها !
فورد
۲۹ بهمن ۱۴۰۰شاید باورتون نشه ولی من اینو از لند کروز بیشتر دوست میدارم بخار استهلاک کم افرود بی نظیر طراحی خاص
Navid_A.J
۳۰ بهمن ۱۴۰۰همون دیدگاهی که راجع به لندکروزر در خاورمیانه دارن، به فور رانر در امریکای شمالی دارن. عجیبه با این انجین و پلتفرم قدیمی، اینقد خوب میفروشه و خیلی خوب هم قیمتشو حفظ میکنه.
علی
۲۹ بهمن ۱۴۰۰سلطان پیر
حبیب
۱ اسفند ۱۴۰۰تویوتا فورانر ماشین خوبی است و مدلهای قدیمی تر آن در افغانستان طرفداران فراوانی دارد. علتش هم همان استهلاک کم آن و توانایی های خوب آن در آفرود است.
HR3
۲۹ بهمن ۱۴۰۰بر خلاف تمام رقبا این قیمتی تویوتا خدای استحلاک کمه و این مهمترین فاکتور برای یه خودروی آفروده
کسی دنبال امکانات و متریال لوکس باشه میره لندرور دیفندر میخره پولشم میده
Raptor
۲۹ بهمن ۱۴۰۰با این قیمت کلی گزینه بهتر هست بنظرم
این چند سال پیش وقت تغییر نسلش بود اصلا
میثم
۲۹ بهمن ۱۴۰۰قیمتش بالاست
رو ۴۰-۴۵ هزارتا خوب بود
اما اینکه هنوز خوب میفروشه، اونم تو بازاری که مصرفکننده میتونه بره نمایندگی کمپانیهای دیگه ماشینای اونا رو هم تست کنه، خودش گویای خیلی چیزاست
ابوالفضل
۳۰ بهمن ۱۴۰۰به شدت حق
زیزیگولو
۲۹ بهمن ۱۴۰۰تویوتا فور رانر رو باید یه شاسی بلند بزرگ با قابلیتای آفرودی و ماشینی سخت جون دونست ماشینی که هر لحظه آماده هستش تا واسه شرایط سختو جاده های ناهموارو مسیرای ناشناخته استفاده بشه ….. و دیگه اینکه فور رانر با ظرفیت بالای مسافرو باری که داره میتونه کارایی بالایی داشته باشه چون داشتن سه ردیف صندلی یعنی سواری ۷ تا سرنشین که این موضوع واسه پروژه های معادن و یا بیابونی و حمل و نقل مهندسین میتونه جذاب باشه ولی با همه اینایی که گفتم این ماشین نکات منفیم داره که میتونه آدمو دلسرد کنه که البته بعضی از این نکات منفی تو نسل جدید برطرف شده ….. مثلاً مصرف سوخت بالای این ماشین که هنوزم تو نسل جدیدش دیده میشه ولی قدرت پایین پیشرانه که تو نسلای قبلی دیده میشد انگار تو این نسل برطرف شده
mos
۲۹ بهمن ۱۴۰۰دلایل زیادی برای خرید فور رانر هست حتی با وجود این که قدیمیه.
https://youtu.be/Z8FlRMwiJy4
یه نکته ی قابل توجه عملکرد بسیار بهتر سیستم Crawl control و A trac فور رانر در برابر رقبای تازه نفس هست که کاش کار اند درایور به جای پرداختن به موضوعات کم اهمیت درباره این ها حرف میزد.
R@m!n
۲۹ بهمن ۱۴۰۰دو تا نکته رو بعضی دوستان در نظر نگرفتن.
دیفندر که یه کراس اووره رقیب شاسی نردبانی ها به حساب نمیاد هر چقدرم بزارنش کنار آفرودرهایی مثله رانگلر، برانکو یا همین فوررانر نمی تونه در آفرود رقابت کنه.
نکته بعدی دلیل خریده این ماشین سادگی بیش از حدش و تیون راحت هست که برای آفرود گزینه خیلی خوبی هست اما دیگه فسیل شده و طبق خبرها نسل بعد بر اساس فورد برانکو در حال ساخته.