ما تلاش داریم تا نگاهی کارشناسانه و حرفهای به خودروها داشته باشیم اما صنعت خودروی جهانی به حدی وسیع است که برخی خودروها از دید پنهان باقی میمانند و مثال بارز آن تویوتا پروباکس است که مشاهده میکنید. ظاهراً افرادی هستند که خواهان یک خودروی بی حاشیه و بدون تکنولوژی مدرن هستند و این ون دقیقاً همان چیزی است که به دنبالش میگردند.
تویوتا پروباکس از سال ۲۰۰۲ در ژاپن معرفی شد و نسخه بهروز آن در سال ۲۰۱۴ روانه بازار گردید. هدف از تولید این خودرو بیش از آنکه بازار عموم باشد جذب مشتریان در بازار ونهای سبک تجاری بود و این موضوع با نگاهی به کابین بسیار ساده پروباکس مشخص میشود. پشت آمپرهای این خودرو دارای سرعت شمار بزرگ با یک نمایشگر کوچک دیجیتالی در بخش زیرین است.
داشبورد پروباکس سادهتر بوده و در کنار غربیلک فرمان نگهدارنده گوشی تلفن دیده میشود. همچنین هیچ خبری از سیستم اطلاعات سرگرمی نیست و حتی سیستم صوتی نیز وجود ندارد. البته چنین رویهای در بازار ژاپن غیرمعمول نیست و برخی مدلها فاقد سیستم صوتی هستند تا مالک بتواند پس از خرید خودرو اقدام به نصب سیستم صوتی مدنظر خود بکند. همین موضوع درباره کنترلهای سیستم تهویه و بخاری نیز صدق میکند و سادگی حرف اول را در طراحی میزند. دو پانل کنترل گرد برای تغییر دما و سرعت فن وجود دارد و یک نمایشگر نارنجی هم تغییرات را نشان میدهد.
پروباکس در حال حاضر با پیشرانههای ۴ سیلندر ۱.۳ لیتری ۹۴ اسبی، ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۱۰۷ اسب بخاری و نمونه ۱.۵ لیتری هیبریدی عرضه میشود. تمامی مدلها با گیربکس CVT عرضه میشوند و میتوان سیستم چهار چرخ محرک را نیز سفارش داد. دلیل اینکه از وجود چنین خودرویی آگاه شدیم بیانیه تویوتا درباره تولید تریم های جدید پروباکس بوده است. تا چند روز دیگر تریم جدید این خودرو با نام GX تولید خواهد شد که از تجهیزاتی همچون شیشههای جلوی برقی، آینههای برقی، خروجی برق ۱۰۰ ولتی و شیشههای دودی سود میبرد.
با توجه به سادگی این خودرو، قیمت ارزان آن نباید باعث تعجب شود. قیمت این خودرو از ۱.۴۹۱ میلیون ین (۱۳۰۵۴ دلار) شروع شده و به ۲.۰۱۴ میلیون ین (۱۷۶۳۲ دلار) میرسد. مدل جدید GX قیمت ۱.۷۹۰ میلیون ینی (۱۵۶۷۰ دلار) دارد. اگر خواهان طراحی بهتری هستید میتوانید مدل TRD با اسپلیتر جلو، چراغهای شفاف و رینگهای ۱۴ اینچی متمایز را انتخاب کنید.
فورد
۴ دی ۱۴۰۰یه داشبور با صندلی خوب میخواد یه موتور 2400 و دودیفرانسیل بعد از اون تازه میشه ماشین وگرنه همین جوری بدرد اداره پست میخوره
احمدرضا
۴ دی ۱۴۰۰نمیخوای باهاش بری کوه و دشت یا مسابقه درگ که
قراره زمین صاف خدا رو بره
بدرد شرکت های پستی میخوره بیشتر یا مسافر کشی
کلن شهری هست نه بیرون شهری
به نظر من هم عقلانی هستش
برای مسافر کشی یا حمل و نقل بسته پستی نیاز به موتور قدرتمند و آپشن نیست
حتی قیافه هم مهم نیست هر قیافه ای باشه خوشگل یا زشت کارش رو انجام میده
آرمین
۴ دی ۱۴۰۰این ماشین هم برای داخل شهر خوبه و هم مسافرت و به اندازه خودش هم قدرت داره و ساده بودن طراحی و دوری از شلوغی تجهیزات شاید امتیاز مهم این خودرو باشد.
...
۶ دی ۱۴۰۰مگه بغیر از اداره پست و نهایتا مغازه دارها و خانم معلم ها کیا میخوان استفاده کنن؟
عاشق پدال
۴ دی ۱۴۰۰بهترین وسیله کاربردی برا سرویسها و مغازه و حتی باغدارهای خرد.
مفهوم استفاده از ون رو خارج مرزها میشه دید. طرف مغازه لباس داره. با ون لباس میاره مغازه. رستوران داره با ون مواد رستوران میاره. باغ داره خارج شهر. با ون میوه و محصول میاره دست مشتری میده.
گاز اینجا ارزونه. خانواده یکی از دوستان خارج شهر ۲ هزار متر گلخانه داره. خیار فلفل گوجه بادمجون گل کلم و انواع کلم میکاره. یه ون داره. خیلی راحت بی دغدغه محصول میاره.
The man in black
۴ دی ۱۴۰۰خیلی زشته و اصلا از تویوتا انتظار نداشتم که ماشینی بزنه که حتی صفحه نمایشگر نداره
ای کاش نمیزد این خودرو رو چون ارزش خاصی نداره
یوسف
۴ دی ۱۴۰۰داداش تویوتا قبلا هم ماشین بدون نمایشگر و دور موتور هم زده…. یاریس 2008 تیپ 1…. داخل ایران هم تا دلت بخواد هست
The man in black
۴ دی ۱۴۰۰شما درست میگی
ولی الان نگاه کن
تو عصر خودروهای مدرن
کی میاد یه خودروی معمولی بدون هیچ گونه از امکانات رو میزنه ها؟؟
مثل اینکه تویوتا حوصلش سر رفته این خودرو رو تولید کرده
M.Kazem.K
۴ دی ۱۴۰۰بنظرم این موتور خیلییییی ضعیفه ! و اینکه با این قیمت کار کردش رو گرفته بشه بنظرم نسبت به مشخصات و… خیلی بیشتر می ارزه
یوسف
۴ دی ۱۴۰۰این خودرو خوراک استفاده سازمانیه مانند پست، سرویسکاران اداره برق و اب و گاز و … و یا حتی برای حمل بارهای سبک فروشگاه ها هم خوبه مانند دلیوری غذای رستوران ها یا حمل بار فروشگاه های خدمات کشاورزی و گل فروشی. تو این جور موارد تنها کیفیت، دوام و هزینه های مقرون به صرفه کافیه. خریدار هم اگه بخواد میتونه تریم مجهزتری انتخاب بکنه یا به سلیقه خودش تغییرش بده. در یک کلام یه خودروی کار ساده و بی زرق و برق.
مهردادکمال
۴ دی ۱۴۰۰این مدل برای بازار خودمون حرف نداره برای اینکه جای ون تو کشور ما خالیه و مشتریان میان قسمت بار وانت رو با هزینه شخصی مسقف میکنن خب این اگه باشه نیاز به این کار نیست
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۴ دی ۱۴۰۰من هنوز فکر می کنم شوخی اول آوریل بوده :)
خیلی ساده است
عاشق پدال
۴ دی ۱۴۰۰اشتری جون این چیزا از شما دیگه بعیده.
تویوتا کامیونتهایی میزنه که شدیدا کاربردیه و من دیدم. ببینی تو دلت میگی صد رحمت به ماشین چینی.
اما حقیقت اینه که بازارش هست. استفاده ازش هست و مردم استفاده میکنن. تو این بازار یا مارکت مهم بهره وری هست نه اپشن های شخصی. و نسبت قیمت کیفیت که طوری باشه مشتری بهترین کیفیت رو در قبال قیمت پرداختی بگیره. تو بازار خود ژاپن شرکتها ماشینایی میزنن که حتی هماسیه های ژاپن ازش خبر ندارن.
تو تاکسی مثلا هیچ کشوری به ژاپن نمیرسه.
یا ماشینهای مخصوص پست تو ژاپن. برا مایی که ندیدیم سوژه هست به اصطلاح شاید مسخره کنیم. اما وقتی از نزدیک ببینیم میبینی بهترین کاربرد رو داره. بهترین کیفیت. بهینه ترینه.
حیف که مملکت بسته هست. داریم کره شمالی میشیم.
بسترهای اقتصاد مملکت فرو ریخته. چیزی نداریم که شاهد فعالیتش باشیم و با نیازمندیهاش مثل وسایل نقلیه ی اون بخش اشنا بشیم. یه دوست امریکایی دارم خودش اصطلاح امریکن دام یا احمق امریکایی رو به کار میبره. میگه تو امریکا هرچی رو ندیدن و تازه میبینن و طبق سلیقه شون نباشه مسخره میکنن. و با این مسخره کردن هیچوقت دنبال مقبولیتش تو جامعه نیستن.
همین پست تو هرکشوری عموما بزرگترین استخدام کننده دولتی هست. یا اگه خصوصی باشه یکی از بزرگترین کارفرمای هر کشوری هست. و بیشترین وسایل نقلیه رو داره.
حالا فکر کنین کشوری مثل ما که ۸۰ میلیون جمعیت داره به چه میزان نیازمند خودروهایی مثل همین تویوتا پروباکس هست؟ من چشم بسته میگم ۳۰ هزار خودرو. ۳۰۰ تا کامیون. ۴ تا قطار اختصاصی پست. ۹ هزار تا موتورسیکلت پست بی ام و . ۲۰ هزارتا دوچرخه برقی پست.
این امار رو نسبت گرفتم. و تازه میرسیم به ترکیه اگه این وسایل نقلیه رو برا فقط بخش پست (اونم پست دولتی) به کار بگیریم. حمل و نقل شرکتهای خصوصی بماند.
دیگه برا صنایع و حوضه هایی مثل پست اپشن بی معنیه. اتفاقا این چیزا از ژاپن بر میاد. کشوری که تاکسی هاش پر تکنولوژیه. همه چی شون به همه چی شون میاد. حالا تو تهران گلفروش هستش. با هیوندایی سانتافه از باغچه ش گل میاره در مغازه. دیدم که میگم. چرا نباید از یه ون استفاده کنه؟ امروزه ساده ترین ون ها حداقل ۱ پالت کامل توش جا میشه.
چون میدونم این ملت اینستاگرامی هستش میگم. تو یه کافه تو بهترین خیابون نشستی. با دوستان حرف میزنی. صاحاب کافه یه ون داره. باهاش هر موقع از روز جنس میاره داخل مغازه. چون مرکز شهر هستش خودروهای غیر شخصی فقط تو زمان خلوتی میتونن وارد خیابون بشن و جنس بیارن. نهایتا تا ۸ صبح. بعدش حق ورود ندارن.
۱۳
۴ دی ۱۴۰۰فرزند مهجور تویوتا :
تویو تاکِ قد کشیده
پا گرفتی روی سینم
واسه پا گرفتن تو
عمریه که من زمینم
راز قد کشیدنت رو
عمریه دارم میبینم
داری میرسی به خورشید
ولی من بازم همینم……
میثم
۴ دی ۱۴۰۰برای استفاده های تجاری عالیه
در یک سری از کشورها هم تاکسیه
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۴ دی ۱۴۰۰خسته نباشن حتی زحمت ندادن یه چیز به نسبت مدرن تر درست کنن، این هی فرقش با ون های هایس دهه نود میلادی چیه!
محمد
۴ دی ۱۴۰۰درسته طراحیش خیلی قدیمیه و امکانات و آپشن های خاصی هم نداره ولی باتوجه به ون بودنش واسهی مسافرت، واسهی تاکسی و ادارات خیلی بهتره.
MehdiTurbo
۵ دی ۱۴۰۰من مخالفم با این دیدگاه
به نظر من میشه یکم طراحی جذابتری داشت ولی در عین حال ساده بود
الان این خودرو ۷ هزار دلار با کیا کارنیوال تفاوت قیمت داره ولی امکاناتی که ارائه میده و طراحیش واقعا میارزه به اختلاف قیمتش
تویوتا کیفیتش عالیه توش شکی نیست ولی دیگه واقعا داره ساده و قدیمی کار میکنه الان این داخل کارنیوال به نظر من به ۷ هزار دلار بیشتر میارزه
https://www.google.com/search?q=kia+carnival+price&client=ms-android-samsung-rev2&source=android-browser&prmd=ivnx&sxsrf=AOaemvItRHM1hTe0DrT2GLmNiDtFzjNxSQ:1640476614912&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjXh5PPk4D1AhWNEWMBHbU3BykQ_AUoAXoECAIQAQ&biw=412&bih=678&dpr=2.63#imgrc=8FfdmUPwFT56AM
میثم
۵ دی ۱۴۰۰کیا کارنیوال قیمتش از 32100 دلار شروع میشه
این بالاترین قیمتش که مربوط به نسخه هیبریدیه 17600 دلاره
حدود 14500 دلار اختلاف داره نه 7000 دلار
نسخه پایه این 13000 دلاره که نسبت به نسخه پایه کارنیوال 2.5 برابر ارزونتره
...
۵ دی ۱۴۰۰ایکاش داخل ایران هم میومد که اگه میومد به لطف مسیولین بالای ۵۰۰ ملیون براتون آب میخوره
کلا یه ون مثل پراید پلاسه ولی با کیفیت مثل تندر ۹۰
عبدالرزاق نیکبخت
۲ مرداد ۱۴۰۳داداشا شما باید افتخار کنید اگر همچون ماشینی تو ایران بیاد. خدایی خیلی ماشینی باحالیه .من مدل 2012 و رنگ شیری شو تو افغانستان دارم یعنی خدایی ماشین باحالیه ما تو افغانستان ماشین زیاد داریم بیشتر شون شرکت تویوتا زده ولی هیچ کدوم شو به این ماشین نمیرسن
وحید امیری
۲۸ مرداد ۱۴۰۳من مدل ۲۰۱۵ شو دارم عین همین خیلی بهتر از ماشین های چینی و کره ای داخل ایران است.
جان سخت و کم هزینه البته فوق العاده خوش دست و روان.