موستانگ در برابر کامارو، سری ۵ در برابر E کلاس، آکورد در برابر کمری. همهٔ اینها رقابتهای بزرگ و تاریخی خودرویی هستند و حالا پس از سالها انتظار، بالاخره میتوانیم تویوتا سوپرا را در برابر نیسان Z قرار دهیم تا یکی دیگر از رقابتهای جذاب جهان ماشین دوباره احیا شود. نبردی که برای دیدن دوبارهٔ آن حدود سه دهه صبر کردیم. البته از یک سو، این رقابت نیسان با بیامو است زیرا سوپرا بر اساس بیامو Z4 ساخته شده و درواقع باید آن را زوپرا بنامیم! از سوی دیگر، نیسان Z هم خودروی کاملاً جدیدی نیست زیرا بخش بزرگی از شاسی خود را از 370Z متعلق به سال ۲۰۰۹ گرفته است. درهرصورت، این نبردی است که مردم میخواهند ببینند، پس چرا آن را برگزار نکنیم؟
در ابتدا بیایید ابعاد دو خودرو را باهم مقایسه کنیم. نیسان تنها ۲.۵ میلیمتر طول و ۱۰ میلیمتر عرض کمتری نسبت به تویوتا دارد درحالیکه ارتفاع آن ۲۳ میلیمتر بیشتر است. تفاوت بزرگتر در فاصلهٔ محوری دیده میشود یعنی جایی که برای نیسان ۲,۵۵۰ میلیمتر و برای تویوتا ۲,۴۶۹ میلیمتر است. پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی نیسان ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند درحالیکه موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ سوپرا که ساخت بیامو است، ۳۸۲ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخهای عقب تحویل میدهد.
حال وقت وزنکشی فرامیرسد که بسیار مهم خواهد بود. Z از نسل قبلی تا نسل جدید حدود ۹۰ کیلوگرم چاقتر شده و حالا وزن آن به ۱۵۹۰ کیلوگرم رسیده است درحالیکه سوپرا با ۱۵۳۴ کیلوگرم، خودروی سبکتری است. در این خودروها اما فقط وزن مهم نیست بلکه توزیع آنهم اهمیت دارد که در اینجا هم سوپرا برتری واضحی دارد زیرا تنها ۵۱.۷ درصد از وزن آن روی چرخهای جلو قرار گرفته درحالیکه این رقم برای نیسان ۵۶.۴ درصد است.
قیمت نیسان Z در تیپ پایهٔ اسپرت از ۴۱,۰۱۵ دلار شروع میشود درحالیکه نسخهٔ پایهٔ سوپرا ۴۴,۵۶۵ دلار قیمت دارد. این شکاف قیمتی اما وقتی بیشتر نگرانکننده خواهد شد که بدانیم قیمت ۴۴ هزار دلاری برای سوپرای چهار سیلندر ۲۵۵ اسب بخاری است و برای خرید نسخهٔ شش سیلندر باید حداقل ۵۲,۹۱۵ دلار پرداخت کرد. این رقم با تیپ بالایی نیسان Z یعنی پرفورمنس قابلمقایسه خواهد بود که در نمونهٔ آزمایشی ما با رنگ قرمز بدنه، پارکابیهای چراغدار و کفپوشهای سفارشی، ۵۳,۶۱۰ دلار قیمت دارد. قیمت سوپرای آزمایشی ما هم با پکیج کمکراننده به ۵۷,۲۶۰ دلار رسیده است.
در آزمایش شتاب، Z با گیربکس دستی ظرف ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه سوپرا با گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک این کار را ظرف ۳.۷ ثانیه انجام میدهد. این فاصله در پایان مسافت ۴۰۰ متر هم ثابت میماند زیرا نیسان پس از ۱۳ ثانیه و تویوتا ظرف ۱۲.۲ ثانیه از خط پایان رد میشوند. هردو خودرو از لانچ کنترل بهره میبرند اما این سیستم در سوپرا هرزگردی چرخها را بهتر مدیریت میکند.
در ترمز گیری هم برتری با سوپرا است زیرا از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در ۴۴.۸ متر متوقف میشود اما Z برای انجام این کار به ۵۰.۶ متر فضا نیاز دارد. در آزمایش چسبندگی و شتاب جانبی، سوپرا با لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت خود شتاب ۱ جی را ثبت میکند درحالیکه Z با لاستیکهای بریجستون پوتنزا نمیتواند رقمی بهتر از ۰.۹۳ جی ثبت کند. البته تعویض کردن لاستیکهای بریجستون نیسان قطعاً پرفورمنس Z را بهتر خواهد کرد اما با این شرایط، در راند اول این مسابقه سوپرا قاطعانه به پیروزی میرسد.
در جادههای تنگ فنی، سوپرا خودرویی بازیگوش است اما درعینحال دقتی دارد که شما را تشویق میکند تا بهتدریج سختتر و خشنتر رانندگی کنید. سیستم تعلیق خودرو نیز با دقت تنظیم شده است و در پیچهای پیدرپی بهخوبی بدنه را کنترل میکند. در همان جاده اما Z اعتمادبهنفس سوپرا را القا نمیکند. البته دلیل اصلی این موضوع را میتوان لاستیکهایی دانست که چسبندگی کمتری دارند و در پیچها بشدت جیغ میکشند. این مشکل در سراشیبیها که چسبندگی چرخهای جلو کاهش پیدا میکند بیشتر خود را نشان میدهد و صدای جیغ لاستیکها به راننده میگوید برای ورود به پیچ بعدی سرعت را کاهش دهد.
البته Z هنوز هم نمیخواهد بازنده باشد و با برخورداری از سه پدال و یک دستهدنده، به دنبال کسب امتیاز از داوران است. این چیزی است که سوپرا تا مدل ۲۰۲۳ نخواهد داشت و یکی از بهترین ویژگیها برای جذب خریدارانی خواهد بود که به دنبال رانندگی درگیر کننده و هیجانانگیز هستند. Z همچنین به تطبیقدهندهٔ دور موتور خودکار (Rev Matching) هم مجهز است تا معکوس دادنها به نرمی صورت گیرد. هرچند این سیستم فوقالعاده خوب کار میکند ولی ما تعویض دندهٔ سنتی با گاز و کلاچ دو مرحلهای را ترجیح میدهیم و بنابراین خوشبختانه میتوان با فشردن یک دکمه، سیستم کمکی را غیرفعال کرد. بااینحال، هرچند بازی با پدالها و جا زدن دندهها بسیار لذتبخش است اما امتیازات Z را آنقدر افزایش نمیدهد تا بتواند حریف را ضربهفنی کند.
سیستم تعلیق هردو خودرو برای پرفورمنس تنظیم شده است اما هیچکدام خشکی آزاردهندهای ندارند. البته سوپرا از کمکفنرهای تطبیقی بهره میبرد که از یک سو سواری کمی راحتتر و از سوی دیگر کنترل کمی سفتتری را فراهم میکند. صندلیهای هردو خودرو نیز از ابر کافی برخوردارند اما نه آنقدر که راننده را بیشازحد از جاده جدا کنند. در اینجا نیز سوپرا تنظیمات برقی بیشتر و حمایت بهتری از کمر را فراهم میکند. کوپهٔ تویوتا همچنین با برخورداری از کابین مدرنتری که توسط بیامو ساخته شده است، همچنان به زدن ضربههای کاری به رقیب ادامه میدهد.
البته بخش عمدهای از داشبورد Z برای تجهیز به نمایشگر لمسی بزرگتر، صفحه آمپر دیجیتالی و غربیلک فرمان جدید، از نو طراحی شده است اما هنوز هم موارد ناامیدکنندهٔ زیادی در سراسر آن به چشم میخورد. کنسول میانی خودرو با انبوهی پلاستیک خشک و بدساخت و دکمههای بزرگ قدیمی که از انبار قطعات نیسان گرفته شدهاند، مانند یک دهه پیش به نظر میرسد. هیچکدام از این کوپهها صندوق بار بزرگی ندارند ولی در اینجا هم نیسان با صندوق کمعمق ۲۰۰ لیتری، در پس سوپرا با ۲۸۳ لیتر قرار میگیرد.
از همان ابتدای مبارزه، مشخص بود که بازگشت نیسان Z به میدان با پیروزی همراه نخواهد بود. البته این بدان معنا نیست که نیسان باید کوپهٔ افسانهای خود را بازنشست میکرد زیرا این بهترین نسل در کل تاریخ Z محسوب میشود اما سوپرا کاملاً نسبت به آن برتری دارد هرچند که ممکن است ظاهر نهچندان جذاب کوپه تویوتا برای سوق دادن برخی خریداران به سمت نیسان کافی باشد.
بهطورکلی، ازهرجهت سوپرا خودروی اسپرت بهتری است و در این مبارزه پیروز میشود. شاید یک Z نیسمو در آینده با پرفورمنس بهتر بتواند امتیازات نیسان را افزایش دهد اما بعید است که مشکلات داخلی آن را برطرف کند؛ بنابراین، برای اینکه این رقابت را با همان تشبیه به یک مسابقهٔ بوکس به پایان ببریم، باید گفت نیسان Z جدید به امید یک ناک اوت شانسی بشدت در حال تلاش است اما سوپرا با اطمینان ضربات دقیق و بیپاسخی را وارد میکند.
مقام دوم: نیسان Z
نقاط قوت: گیربکس دستی جذاب، پیشرانهٔ V6 قدرتمند، قیمت کمتر
نقاط ضعف: چسبندگی پایین لاستیکها، کابین قدیمی با متریال ناامیدکننده، عمق کم صندوق بار
مقام اول تویوتا سوپرا
نقاط قوت: تنظیم عالی سیستم تعلیق، کیفیت سواری مطلوب، پیشرانهٔ شش سیلندر خطی قدرتمند
نقاط ضعف: طراحی بیرونی نهچندان جذاب، صندوق بار کوچک، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی میتوانست بهتر باشد
مقایسه مشخصات فنی
نیسان Z | تویوتا سوپرا | |
پیشرانه | ۳ لیتری V6 توئین توربو | ۳ لیتری I6 توربو |
قدرت | ۴۰۰ اسب بخار | ۳۸۲ اسب بخار |
گشتاور | ۴۷۵ نیوتن متر | ۵۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۵ ثانیه | ۳.۷ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۳.۰ ثانیه | ۱۲.۲ ثانیه |
توقف از ۱۱۰ کیلومتر | ۵۰.۶ متر | ۴۴.۸ متر |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت | ۲۵۷ کیلومتر/ساعت |
شتاب جانبی | ۰.۹۳ جی | ۱.۰۰ جی |
وزن خالص | ۱۵۹۰ کیلوگرم | ۱۵۳۴ کیلوگرم |
توزیع وزن | ۵۱.۷ به ۴۸.۳ جلو/عقب | ۵۶.۴ به ۴۳.۶ جلو/عقب |
فاصلهٔ محوری | ۲,۵۵۰ میلیمتر | ۲,۴۶۹ میلیمتر |
طول | ۴,۳۷۹ میلیمتر | ۴,۳۸۱ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۴۴ میلیمتر | ۱,۸۵۴ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۳۱۵ میلیمتر | ۱,۲۹۳ میلیمتر |
مصرف سوخت | ۱۱.۷ لیتر ترکیبی | ۹.۴ لیتر ترکیبی |
ظرفیت سرنشین | ۲ نفر | ۲ نفر |
حجم صندوق بار | ۲۰۰ لیتر | ۲۸۳ لیتر |
قیمت پایه | ۵۱,۰۱۵ دلار | ۵۶,۰۶۵ دلار |
قیمت تستشده | ۵۳,۶۱۰ دلار | ۵۷,۲۶۰ دلار |
دکتر استاپ
۲۳ خرداد ۱۴۰۱حالا بگید موتورbmwبده
ببینید چقدر از لحاظ راندمان با وجود تک توربو بودنش جلوتر از نیسان هست
تویوتا خودش میدونه چیکار میکنه
البته از استهلاک هم نمیشه چشم پوشی کرد
امیرشایان فرازی
۲۳ خرداد ۱۴۰۱نیسان به دلیل اینکه دنده ی دستی داره یه کم کند تره از تویوتا
ولی من هرطوری هم باشه نیسان z رو ترجیح میدم چون خیلی با اصالته و چونکه یه z هست
Reza Waffen SS
۲۳ خرداد ۱۴۰۱تویوتا سوپرا انتخابمه
محمد هادی
۲۳ خرداد ۱۴۰۱میشه نتیجه نهایی رو اینجوری گفت که
تویوتا ماشینی کالیبره شده تر و بی نقص تر ازاب درومده به لطف همکاری شدید با سلطان
اما بی اصالت شده
اما نیسان خودرویی با اصالت تر،چالشی تر در عین حال با راندمانی پایینتر ازاب درومده
خب مسلمه هنوز هم انتخاب ها میتونه کاملا متفاوت باشه
من بازهم انتخابم نیسان خوش استایله
شاید اگر بجای سوپرا این بی ام و زد بود من انتخابش میکردم
ولی الان شده یه دورگه ی بی اصالت
ادم نمیدونه درواقع ماشینش چیه!
ضمنا نیسان صد در صد یک ارتقای مهم دیگه هم در آینده نزدیک تو دستش داره مثل همیشه
نیسان زد نیسمو…
ایلیا
۲۳ خرداد ۱۴۰۱هم سریعتره هم خوشگله
فورد
۲۳ خرداد ۱۴۰۱به نظرمن نیسان با این خودرو درجا زد انتظار بیشتری ازش میرفت هم طراحی هم فنی
راستین
۲۷ خرداد ۱۴۰۱کاش اسم سوپرا رو با این ماشین خراب نمیکردن، نقطه قوت سوپرا که موتور و شاسی بود با انتخاب شاسی و موتور بی ام و تبدیل به نقطه ضعف کردن، سوپرای نسل قبلی با اینکه موتورش حجم کمتری داشت و تکنولوژی خیلی قدیمی تری داشت به مراتب از این قوی تر و بهتر بود، از نظر زیبایی هم که سوپرای جدید یک عقب گرد کامل هست، ولی نیسان همچنان دلبر هست، نیسان همیشه همونی رو ساخته که دوستداران خودروهای اسپرت میخان، تلفیقی از زیبایی و قدرت و لذت بی پایان رانندگی
JDM lover
۲۳ خرداد ۱۴۰۱یه نیسان z با اصالت رو به یه z4 با لباس تویوتا ترجیح میدم
موتورشم قویتره تازه
طراحیشم از نظرم خیلی عالیه
دکتر
۲۳ خرداد ۱۴۰۱انتخاب کنید ژاپنی اصیل لایک
آلمانی با لباس ژاپنی دیس لایک
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۳ خرداد ۱۴۰۱من چندتا ویدئو و مقاله بررسی از نیسان Z جدید دیدم
خیلی بیش از اونچه فکرش رو میکردم، تحسین شده
هم از نظر لذت رانندگی برای راننده و هم کیفیت هندلینگ
من اصلا سوپرا جدید دوست ندارم
جی تی ۸۶ و نیسان z خیلی خوشم اومده
GMA
۲۳ خرداد ۱۴۰۱مهم ترین دلیل من برای انتخاب Z طراحی شاهکار هست،طراحی سوپرا خیلی زشته
hssn
۲۳ خرداد ۱۴۰۱اکثر مشکلات عملکرد نیسان به لاستیک ختم میشد که با یه تعویض ساده قبل حل شدن هستن
از طرف دیگه اگر سوپرا با گیربکس دستی در اینجا بود تاثیر نسبتا مهمی روی نتیجه مقایسه میذاشت
جدا از اینها این سوپرا اون چیزی که باید باشه نیست و به هیچ وجه نمیشه نمیشه ازش چشم پوشی کرد
با همه اینها همچنان نیسان زد رو ترجیح میدم تا سوپرا ، به علاوه اختلاف قیمت قابل توجهشون
HAMID
۲۳ خرداد ۱۴۰۱اگر ها رو ول کن دوست عزیز. پراید هم اگه موتور بوگاتی داشت 1000 کیلومتر سرعت میرفت.
arshiaSVJ
۲۳ خرداد ۱۴۰۱بابا دیگه شمام خیلی به تویوتا هیت میدین
من شخصا طراحی تویوتا رو ترجیح میدم
فنی هم که سوپرا(ب ام و) کوبید قشنگ.
دیسلایک زیاد میگیرم ولی من زیاد با طراحی z جدید حال نمیکنم به خصوص عقبش
datsun
۲۳ خرداد ۱۴۰۱دلیلش محبوبیت بسیار زیاد نسل قبله سوپراست.
قاطر فروش
۲۳ خرداد ۱۴۰۱نکته خنده دارش اینه تو معایب نیسان نوشته ارتفاع صندوق کوچک اخه یزید تو این کلاس مگه صندوق مهمه
تو این کلاس فقط مزدا میاتا
Amin.aj
۲۳ خرداد ۱۴۰۱نمی دونم چرا از زمانی که اون طرف اومد گفت هیچ ماشینی اصالت ۴۰۵ نداره همه اصالت اصالت میکنن؟
حالا تو چند بخش سوپرا برتر بوده دیگه اتفاق خاصی نیوفتاده
نمی دونم سوپرا bmw هستو z اصالت داره و فلان
به خودت بستگی داره با کدوم حال می کنی
این چرندیات و بهونه هات چیه؟
datsun
۲۳ خرداد ۱۴۰۱اونی که این حرف زده درکش از خودروسازی در سطح ویران خودرو بوده و نه بیشتر.
Amin.aj
۲۳ خرداد ۱۴۰۱نه دا کاری بهش ندارم
ولی درکل می گم از زمانی که این جمله رو به کار برده
یه جوریی مود شده واسه همه اصالت 😐
طرف هم نمی دونم کی بود جوابه اونو دادم کامنتشو پاک کرد
ارین صاحب جمعی
۲۳ خرداد ۱۴۰۱آلمان ژاپن 🇩🇪🇯🇵
R@m!n
۲۳ خرداد ۱۴۰۱نیسان نشون تو سال اول ارزش خرید نداره و باید بهبودهایی رو تجربه کنه هر چند بازم به سوپرا ترجیحش میدم.
تو این رده قیمتی ماستنگ GT و مک وان بشدت بهتر، سریع تر و چابک ترن.
behnam-84
۲۳ خرداد ۱۴۰۱از نظر من این بررسی دو ایراد داره.
۱.گیربکس دو ماشین یکی نیست
۲.لاستیک های دو ماشین یکی نیست
با احترام به نظرات همگی،من z رو انتخاب میکنم چون ماشینی هست شخصیت خودشو داره موتورش ژاپنی هست پلفترمش هم با اینکه قدیمی هست اما مال خود نیسانه.به نظرم نیسان کمی بیشتر باید طراحی داخلی رو بهتر کنه مثل رودری ها،کنسول وسط.بیرون سپر جلوی ماشین هم از سادگی خارج بشه.
سوپرا ماشین خوبیه اون هم به خاطر بی ام و.دلیلی که خیلیها نسل قبلی سوپرا رو دوست دارند این بود که یک ماشین ژاپنی بود یعنی خود مهندسان و طراحان تویوتا اون ماشین رو ساختند نه شرکت دیگه ای.اما سوپرای جدید دیگه هویت خودشو نداره.تبدیل شده به یک سوپرای آلمانی.نمیگم چیز بدیه اما چون آنقدر این سوپرای جدید آلمانی شده،آدم حس نمیکنه این ماشین،سوپرا هستش.
Hadi
۲۳ خرداد ۱۴۰۱جفتشون خوبن ولی نیسان Z 👌🏼😍
پیام
۲۳ خرداد ۱۴۰۱نقاط ضعف تویوتا را زده طراحی نه چندان جذاب اتفاقا یکی از نقاط قوت تویوتا که باعث میشه ادم بره سمتش همون طراحی زیباشه حالا زیبا هم نباشه جذابتر از نیسانه
javadhy
۲۳ خرداد ۱۴۰۱در کل که تویوتا ماشین بهتریه ولی خب قیمتشم خیلی بالاتره در کل با پول ۴۰ هزار دلار بهترین خودروی اسپرت nissan z هست (تویوتا با اینکه خوبه خیلی گرونه، ۵۷ هزار دلار با چندتا آپشن، خب یه دفعه ۶۰ هزار تا بده پورشه ۷۱۸ کیمن بخر)
M
۲۳ خرداد ۱۴۰۱این موتور سوپرا کدش B58B30C هست که 500 نیوتون متر رو از دور موتور 1,600–4,500 rpm میده
ولی نیسان کد موتورش VR30DDTT هست که 475 نیوتون متر رو از دور 2000-4700 میده
منحنی گشتاور بیمر زودتر پیک میزنه و بیشتر تو پیک میمونه
معمولا ماشین اسپرت رو با مشخصات لاستیک سازنده توسعه میدن لزومی نداره عوض کردن لاستیک z رو بهتر کرده بالخص اینکه قابل توجه سنگین تره(و اگر نیسان اتوماتیک باشه سنگین تر میشه و اینکه گیربکس سری Jatco JR913E در قد و قواره ZF 8HP نیست)و تقسیم وزنش 50-50 نیست(اگه بی ام و تو همه چی بد باشه ولی تو تقسیم وزن کسی رو دستش نیست)
تنها چیزی قابل مقایسه نیسان با سوپرا موتورش هست که هر دو موتور واقعا عالی هستند(همین موتور با کد VR38DETT از 2007 روی GTR بود) فقط بدی این موتور سنگینیش هست از اول سنگین بود 276 kg روی gtr و 195 کیلو روی z
ولی بیمر موتورش زیر 110 کیلوگرمه!!!!
و اگه اصالت به این چیزا هست لادا و پژو 405 هم خیییلی اصیلن چون یکی برای ماقبل تاریخ و دیگری برای دهه 80 هست
datsun
۲۳ خرداد ۱۴۰۱داداش موتور gtr درسته سری vr هست ولی کاملا با این موتور متفاوته هم از نظر حجم هم آلیاژ پوسته رینگ و پیستون و توربو و منیفولد کلا vr38 یه موتور متفاوت با دقت ساخت خیلی بالاست و بادست اسمبل میشه
در مورد اصالت هم این سری z خودش یه ماشین با تاریخچه طولانی و نسلهای متفاوته در سرتاسر جهان طرفدارانی داره انجمنها و کلوپ و گردهمایی مخصوص خودش حتی توی اروپا داره و با ماشینی مثل چهارصد پنج که چند ساله به خاطر فلاکت مردم ایران ساخته میشه فرق داره
M
۲۳ خرداد ۱۴۰۱منم گفتم 30 و 38 ولی از پایه یک موتور هستند
GTR
DOHC per bank
Variable inlet cam phasing
Twin Turbo
ولی Z
High pressure multi-split direct injection
DOHC per bank
Variable inlet and outlet cam phasing
Twin Turbo
هست
هزینه تولید موتور خیلی زیاده شرکتی مثل نیسان که از پلتفرم FM 2007 برای سری Z جدید استفاده کرده قطعا نمی خواد و منطقی نیست این قدر هزینه کنه (مگر اینکه مثل تویوتا انتقال تکنولوژی انجام بده)
mos
۲۳ خرداد ۱۴۰۱دوست عزیز با کمال احترام بعضی از اطلاعات شما اشتباهه
((معمولا ماشین اسپرت رو با مشخصات لاستیک سازنده توسعه میدن لزومی نداره عوض کردن لاستیک))
بله درسته این لاستیک برای کارهایی که خریدارای Z انجام میدن کاملا مناسبه و اتفاقا چسبندگی کمش موجب بیشتر شدن لذت رانندگی میشه (که مهم ترین موضوع تو ماشین اسپورته)، اما وقتی یه مجله میخواد با ماشین شتاب جانبی و صفر تا صد ثبت کنه استفاده از تایر گریپی و چسبنده مثل میشلن پایلوت اسپورت لازمه.
(( گیربکس سری Jatco JR913E در قد و قواره ZF 8HP نیست))
شما فقط اسم گیربکس رو سرچ کردی و چون دیدی نوشته “جتکو” میگی در حد ZF نیست، این گیربکس ۹ سرعته فقط توسط جتکو که گیربکس ساز نیسانه “تولید” میشه کار طراحی و توسعه با همکاری بین مرسدس و ZF انجام شده و بخاطر همکاری نیسان و دایملر تو این محصول و چند محصول دیگه استفاده شده. از نظر سرعت تعویض دنده هم کاملا هم سطح هم دیگن.
((همین موتور با کد VR38DETT از ۲۰۰۷ روی GTR بود))
دوستمون داتسون توضیح دادن این موتور هیچ اشتراکی با VR38 نداره
دلیل شباهت اسم اینه که هر دو V6 با زاویه ۶۰ درجه هستن و DDTT هم به خاطر دو میل سوپاپ بودن (dohc)، تزریق سوخت مستقیم (direct injection) TT هم برای تویین توربو بودن. VR38 با VR30 به جز آرایش موتور، زاویه سیلندر، دو میل سوپاپ و تویین توربو بودن هیچ شباهتی و اشتراکی ندارن.
((ولی بیمر موتورش زیر ۱۱۰ کیلوگرمه!!!!))
وزن B58 حدود ۱۴۰ کیلوگرمه نه زیر ۱۱۰!
((و اگه اصالت به این چیزا هست لادا و پژو ۴۰۵ هم خیییلی اصیلن چون یکی برای ماقبل تاریخ و دیگری برای دهه ۸۰ هست))
داریم در مورد ماشین اسپورتی که ۵۳ سال افتخار و تاریخچه داره صبحت میکنیم نه چند تا آشغال فسیل شده!!! این حرف شما داره خیلی ماشین ها رو مثل ۹۱۱ و ماستنگ و… زیر سوال میبره و اصلا قابل قبول نیست.
M
۲۳ خرداد ۱۴۰۱دو تا منبع یکی نوشته زیر 110 یوتیوب با رفرنس و دیگری نوشته 139 نه حدود 140 ولی دومی رفرنس نداده
mos
۲۳ خرداد ۱۴۰۱تمام منابعی که نگاه کردم نوشتن ۳۰۶ پوند که میشه حدود ۱۴۰ کیلوگرم یکم هم منطقی نگاه کنیم موتور ۳ لیتری I6 بعیده زیر ۱۱۰ باشه مگر اینکه از متریال خاص و گرون قیمتی ساخته شده باشه، که B58 اینطور نیست آلمینیومیه.
M
۲۳ خرداد ۱۴۰۱ضمنا نیسان رنو بنز یک JOINT VENTURE داشتن و اگر منظورتون تحقیق و توسعه مشترک JETCO باشه درست نیست چون این جوینت ونچر شبیه ونچر تویوتا بی ام و بود و نیسان پیکاپ ارمادا و رنو یک ون به مرسدس داد ولی بنز یکسری از تکنولوژی ها رو به رنو نیسان داد و توجه شما را به متن زیر با دو رفرنسش جمع میکنم به عنوان منبع
It is also fabricated by JATCO for use in Nissan and Infiniti vehicles, under the name JR913E
“Daimler-Renault-Nissan – The alliance in action”.
“Fact Sheet:Press Releases and Project Overview Daimler & Renault-Nissan Alliance”
(منظور از IT is سری سوم گیربکس بنز ا کد NAG3 بوده که همان 9G-TRONIC است۹
ضمنا هیچوقت سری G-TRONIC بنز عالی نبوده بالخص سری 7G که قبل از 2013 روی بنز بود و من تا حالا هیچ ویدیو یا REVIEW ندیدم که بگه response این گیربکس عالی باشه (اگر توجه کرده باشید بی ام و و پورشه با گیربکس های zf و pdk همیشه به response سریع معروف هستند)
mos
۲۳ خرداد ۱۴۰۱بله منم همین رو گفتم فقط توسط جتکو “”تولید”” میشه طراحی و توسعه کار مرسدس و ZF بوده.
گیربکس ۹ سرعته جی ترونیک رو محصولات AMG استفاده شده و طبق چیزی که در بررسی ها دیدم عملکردش خوبه، با موتور VR30 نیسان هم به خوبی مچ شده. شاید سرعت تعویض دنده و داون شیفت به اندازه ۸ سرعته ZF نباشه اما فکر نمیکنم اختلاف قابل توجه و قابل تشخیصی داشته باشن.
matin
۲۴ خرداد ۱۴۰۱نیسان اصلا اون چیزی که انتظار داشتم نبود(نمیگم بده)طراحی عقب کلا عوض شده اصلا شبیه ۳۷۰ و ۳۵۰ نیست
سوپرای جدید که شبیه همه چی هست جز سوپرا
محمدرسول صمدی (◕‿◕)
۲۴ خرداد ۱۴۰۱من نیسان
محمد
۲۵ خرداد ۱۴۰۱درباره سوپرا نوشتین طراحیه نچندان جذاب!!!؟؟؟😐
misha
۴ تیر ۱۴۰۱سوپرا کلا برتره
اگه ی مقایسه بزارین در مورد زشت ترین خودروها اونجام میتونه رتبه خوبی کسب کنه، احساس میکنم طراح دهه پیش سانگ یانگ تو این خودرو دست داشته