تویوتا امیدوار است GR کرولا بتواند موفقیتهای GR یاریس که بسیار مورد تحسین قرار گرفت را تکرار کند و خبر خوب اینکه GR کرولا در آمریکای شمالی هم عرضه خواهد شد. طرفداران آمریکایی و کانادایی تویوتا دو سال گذشته را با حسرت و حسادت سپری کردند زیرا دیگر مردمان جهان توانستند پشت فرمان GR یاریس بنشینند اما این هاچبک کوچک و جذاب راهی آمریکای شمالی نشد. در مورد GR کرولا اما شرایط برعکس است زیرا این خودرو در ایالاتمتحده و کانادا عرضه میشود اما در اروپا فروخته نخواهد شد؛ اما آیا صرف عرضهٔ یک هاچبک داغ با نشان GR در آمریکای شمالی دلیل کافی برای خرید آن خواهد بود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، هاچبک اسپرت جدید تویوتا را با رقبای اصلی آن در بازار آمریکای شمالی مقایسه کردهایم.
تویوتا GR کرولا
قیمت: ۴۳,۰۰۰ دلار (تخمینی)
ازآنجاییکه GR یاریس بسیار تحسین شد، طرفداران تویوتا احتمالاً خوشحال خواهند شد که بدانند GR کرولا هم از همان فرمول استفاده میکند. در سینهٔ این خودرو همان پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری سه سیلندر توربو با کد G16E-GTS قرار گرفته که البته در اینجا با سوپاپهای بزرگتر، منیفولد هوای جدید و سیستم اگزوز با سه خروجی که ادعا میشود فشار برگشتی را کاهش میدهد، ارتقاء پیدا کرده است. این کار قدرت موتور را از حدود ۲۶۰ اسب بخار در یاریس به ۳۰۰ اسب بخار افزایش داده است اما حداکثر گشتاور همان ۳۷۰ نیوتن متری است که در یاریس ارائه میشود و با توجه به نزدیک به ۲۰۰ کیلوگرم وزن بیشتر کرولا نسبت به یاریس، این میتواند مشکلساز شود.
تویوتا هنوز ارقام پرفورمنس GR کرولا را اعلام نکرده اما ازآنجاییکه GR یاریس با نسبت قدرت به وزن ۴.۸ کیلوگرم بر هر اسب بخار ظرف ۵.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد، انتظار میرود GR کرولا با نسبت قدرت به وزن ۴.۹ کیلوگرم بر هر اسب بخار، کمی از برادر کوچکتر خود کندتر باشد. GR کرولا در بیرون به لطف گلگیرهای برجسته و سر اگزوزهای سهتایی، از نسخههای معمولی متمایز شده درحالیکه در داخل هم از صندلیهای و غربیلک فرمان اسپرت با نشان GR به همراه پدالهای آلومینیومی بهره میبرد.
تویوتا برخلاف اکثر رقبا، برای انتقال نیرو در GR کرولا فقط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی را ارائه میکند که قدرت را به هر چهارچرخ انتقال میدهد. مثل GR یاریس، سامانهٔ چهارچرخ محرک کرولا هم قابل تنظیم بوده و میتواند نیرو را بهصورت ۶۰ به ۴۰، ۵۰ به ۵۰ و یا ۳۰ به ۷۰ بین محورهای جلو و عقب توزیع کند. تویوتا همچنین نسخهٔ تهاجمیتری از این هاچبک داغ را هم با نام Circuit Edition ارائه میکند که از دریچهٔ کاربردی روی کاپوت، سقف کربنی، بال بزرگ عقب، دو دیفرانسیل تورسن و کاپوت و درهای آلومینیومی بهره میبرد. تویوتا هنوز قیمت GR کرولا را اعلام نکرده است ولی انتظار میرود قیمت آن از چیزی در حدود ۴۲ تا ۴۴ هزار دلار شروع گردد. فروش این خودرو اواخر سال جاری آغاز خواهد شد.
فولکسواگن گلف R
قیمت: ۴۳,۶۴۵ دلار
احتمالاً نزدیکترین رقیب GR کرولا در بازار گلف R خواهد بود. هاچبک فولکسواگن اما برخلاف رقیب ژاپنی ظاهر سادهای دارد. در این خودرو هیچ خبری از گلگیرهای برآمده، جلوپنجرهای بهاندازهٔ تلویزیون، دریچهٔ روی کاپوت و بال عقب عظیم نیست؛ اما گلف در عقب یک سر اگزوز از کرولا بیشتر دارد و پیشرانهٔ آنهم از یک سیلندر و ۴۰۰ سیسی حجم بیشتر برخوردار است. برای انتقال نیروی این موتور گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی یا هفت سرعتهٔ دوکلاچه قابل انتخاب خواهد بود. موتور ۲ لیتری گلف ۳۱۵ اسب بخار قدرت تولید میکند درحالیکه گشتاور آن با گیربکس دستی ۳۸۰ نیوتن متر و با گیربکس اتوماتیک ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور خواهد بود.
این یعنی هاچبک فولکسواگن ۱۵ اسب بخار قدرت و بین ۱۰ تا ۳۰ نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به رقیب ژاپنی دارد. بااینحال، گلف R با ۱۵۵۰ کیلوگرم وزن، ۷۶ کیلوگرم از کرولا سنگینتر است ولی در عقب بهصورت استاندارد از کنترل گشتاور بُرداری بهره میبرد. فولکسواگن شتاب نسخهٔ آمریکایی گلف R را اعلام نکرده است ولی نسخهٔ اروپایی آن با ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور و گیربکس دوکلاچه، ظرف ۴.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. این یعنی بهاحتمالزیاد، GR کرولا در شتاب مغلوب رقیب آلمانی خواهد شد.
آئودی S3
قیمت: ۴۵,۸۰۰ دلار
فولکسواگن نسخهٔ سدان گلف R را تولید نمیکند اما برای کسانی که خواهان چنین خودرویی هستند، آئودی S3 نزدیکترین گزینه خواهد بود. این خودرو بر اساس همان پلتفرم گلف ساخته شده ولی کابین لوکستری دارد که ترکیب بهتری از نمایشگر لمسی و دکمههای فیزیکی سنتی را برای کنترلهای اصلی ارائه میکند. پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر فولکسواگن در اینجا ۳۰۵ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که یعنی ۱۰ اسب بخار از گلف R ضعیفتر است. در S3 اما خبری از گیربکس دستی و یا دیفرانسیل عقب هوشمند نیست ولی بااینحال سدان اسپرت آئودی هنوز هم سریع است و ظرف ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد.
سوبارو WRX
قیمت: ۲۹,۱۰۵ دلار
WRX با قیمت پایهٔ زیر ۳۰ هزار دلار که در نسخهٔ فول آپشن GT به نزدیک ۴۲ هزار دلار میرسد، از همهٔ خودروهای این لیست لااقل در نسخهٔ پایه ارزانتر است اما آن مدل وحشی STI کجا است تا عرصه را برای GR کرولا تنگ کند؟ به گفتهٔ سوبارو، در این نسل امکان ساخت نسخهٔ STI وجود ندارد. این یعنی حتی گرانترین نسخهٔ WRX هم با همان پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر تخت ۲۷۱ اسب بخاری نسخهٔ پایه عرضه میشود. بدتر از آن، گشتاور ۳۵۰ نیوتن متری سوبارو است که تا ۵۰ نیوتن متر از رقبا کمتر است.
هیوندای ولوستر N
قیمت: ۳۲,۵۰۰ دلار
بله میدانیم که ولوستر N خودرویی محرک جلو است ولی ناامید نشوید زیرا هیچکس رانندگی هوندا سیویک تایپ R را کسلکننده نمیداند. همچنین این هاچبک کرهای حدود ۱۰ هزار دلار از قیمت تخمینی GR کرولا ارزانتر است و این اختلاف چیزی نیست که بهراحتی بتوان از آن چشمپوشی کرد. فرم عجیب کوپه مانند ولوستر N باعث میشود از لحاظ شخصیت بیشتر به کرولا نزدیک باشد تا WRX. همچنین پیشرانهٔ ۲ لیتری توربوی این خودرو نیز با ۲۷۵ اسب بخار قدرت، ۵ اسب بخار از سوبارو قویتر است و وزن کمتری هم دارد.
هوندا سیویک تایپ R
قیمت: ۳۹,۰۰۰ دلار (تخمینی)
هنوز نسل جدید سیویک تایپ R معرفی نشده و از مشخصات دقیق آن مطمئن نیستیم ولی در حال حاضر اطلاعاتی در مورد این هاچبک مشهور ژاپنی در اختیار داریم. انتظار نمیرود تایپ R جدید از لحاظ مشخصات فاصلهٔ زیادی با نسل کنونی داشته باشد که این یعنی قدرت پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوی آن از ۳۰۶ اسب بخار کنونی احتمالاً به ۳۲۰ اسب بخار خواهد رسید درحالیکه شاهد همان گیربکس شش سرعتهٔ دستی و انتقال قدرت محرک جلوی قبلی هم خواهیم بود. بااینحال، برای فهمیدن ویژگیهای دقیق سیویک تایپ R جدید باید تا اواخر سال ۲۰۲۳ صبر کنیم.
خب انتخاب شما از بین این هاچبکهای داغ و آتشین کدامیک خواهد بود؟
ehsan
۳۰ فروردین ۱۴۰۱اول گلف ، دوم گلف سوم هم گلف 😜
دکتر
۳۰ فروردین ۱۴۰۱گلف قطعا پادشاه این سگمنته،اما کرولا هم واقعا جذابه
سپهر
۳۰ فروردین ۱۴۰۱والا کرولا اصلا جذاب نیست…گلف فوق العادس
امین
۳۰ فروردین ۱۴۰۱دوستان ببخشید بابت ریپلای(برای دیده شدن)
قوی ترین تنفس طبیعی ۴ سیلندر که تو سدانی هاچبکی بزارن چیه؟
s-k-power
۳۰ فروردین ۱۴۰۱موتور 4 سیلندر مرسدس هست که روی A45 بیش از 420 اسب بخار تولید میکنه.
عه ببخشید دقت نکردم که نوشتید تنفس طبیعی 🙏
به نظر اون موتور 2.5 لیتری کیا هیوندای باید قوی باشه، ولی دقیق نمیدونم
رامتین
۳۰ فروردین ۱۴۰۱هوندا سری s2000 که تا 10-15 سال پیش هم تولید میشد شاید قویترین 4 سیلندر تنفس طبیعی تولید انبوه باشه که با 2 لیتر 247 اسب توان میداد! اما بطور کلی الان کمتر شرکتی تنفس طبیعی کار میکنه و فقط می توان به پورشه اشاره کرد که با اختلاف برترین خودروساز در این زمینه هست. روی کیمن از موتور 6 سیلندر تنفس طبیعی بیش از 530 اسب توان گرفته!
علی
۳۱ فروردین ۱۴۰۱بس کنین دیگه ، آلمان فن ها !!! اول کرولا بعد گلف سوم سوبارو
Jdm باز
۳۰ فروردین ۱۴۰۱من انتخابم gr کرولا هست
از نظر قدرتی به گلف خیلی نزدیک بود ولی طراحی خشن و جذاب تر کرولا باعث شد تا بهش رای بدم
اگه گلف طراحی گیراتر و خشن تری داشت اونو انتخاب میکردم
ماشین دوست
۳۰ فروردین ۱۴۰۱بهترین انتخاب با توجه به قیمت و ارزش خرید قطعا هیوندای ولوستر است.
دوم گلف و سوم سیویک
hssn
۳۰ فروردین ۱۴۰۱ترجیح میدم بعد از اومدن تایپ آر ، بین گلف و کرولا و سیویک تصمیم گیری کنم.
As
۳۱ فروردین ۱۴۰۱دقیقا بنظرم تایپ R خودروی جذابی میشه اما باید هوندا زودترمعرفی کنه تا بتونه رقابت کنه
Amard
۳۰ فروردین ۱۴۰۱بین هابک های اسپرت اعودی rs3 در اکثر درگ های که دیدم سریعترین بوده
meysam
۳۰ فروردین ۱۴۰۱از انجین 1.6 سه سیلندر به اندازه رقبای 2 لیتری 4 سیلندر قدرت کشیدن بیرون اونم بصورت استاندارد کارخانه ای
ای کاش این مهندسی رو رو انجین 4 سیلندر 2 لیتری پیاده سازی میکردن تا براحتی تمام رقبا رو به خاک و خون میکشید
البته فکر کنم بخاطر هزینه های توسعه یه موتور جداگانه و آلایندگی بیشتر از همین موتور 1.6 استفاده کردن که توجیح پذیره
من فکر کنم سیویک یه چیز آس رو کنه دهن همه رو ببنده
ولوستر هم واقعا خوش قیمته
ولی 4 چرخ محرک بودنش جی آر کرولا عامل خیلی مهمی میتونه باشه برای تایم زدن تو پیست
جای خالی میتسو لنسر و مزدا 3 اسپید بشدت خالیه
و در آخر متاسفم برای سوبارو با این افتضاح اخیرش با اون همه سابقه در رالی، از هیوندای عقب افتاده
آبروی هرچی ژاپنی را برد
امیر
۳۰ فروردین ۱۴۰۱تویوتا محصول خیلی جذابی زده اما بازم مثل همیشه دلم پیش سیویکه
فک میکنم منطقی ترین گزینه بین رقبا باشه و همینطور در اکثر پیست ها در صدره!
ARMAN
۳۰ فروردین ۱۴۰۱من کرولا رو انتخاب می کنم چون ( لذت رانندگی) داره
سپهر
۳۰ فروردین ۱۴۰۱ماشین های تویوتا در کل لذت رانندگی ندارن فقط برای افراد مسنی خوبن که از قدیم یه چی شنیدن و یادگرفتن بگن هزینه نگهداری و استهلاک دیگه هیچی حالیشون نیست،انگار بقیه برند ها هر روز در تعمیرگاه هستند
سپهر
۳۰ فروردین ۱۴۰۱جایی که آلمانی هست آسیایی های خز حرفی ندارن
علی اکبر
۳۰ فروردین ۱۴۰۱نشون دادید حرفه ای نیستید بهترین این رده رنو مگان تروفی آراس رو نگفتید چجور مقایسه ومقاله ای هست متاسفم براتون
Mustang shelby gt 350
۳۱ فروردین ۱۴۰۱کریس هریس داخل تخت گاز یه حرف خوبی درمورد گلف زد بهش گفت رب گوجه چون هرچی ماشینا تغییر کنن گلف بازم گلفه، سادگی و قدرتش واقعا زیباست واقعا دوست دارم یکیشو داشته باشم هرچند آئودی wrx هم خوبه
sadraspeed385
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱دوست عزیز منظورت از آئودی wrx آئودی اس یک کواترو هست؟
مهدی
۹ اسفند ۱۴۰۲هر کدام حرفهای زیادی برای گفتن دارند ولی واقعا گلف در بهره گیری از هنر مهندسان آلمانی برای بیرون کشیدن 320 اسب از یک موتور چهارسیلند 2 لیتری غوغا کرده.سگمنت هاچ بکهای اسپرت همیشه جذاب و دوست داشتنی بوده و گلف gti یکی از پیشتازان
car lover
۲۲ مرداد ۱۴۰۳سیویک سنگ محکه این کلاسه، تویوتا و سوبارو و تا حدودی هم هیوندا