تویوتا GR کرولا خودرویی است که از تمام هاچبکهای داغ این کلاس سادهتر و خشنتر احساس میشود و گویی به چیزی جز سرعت اهمیت نمیدهد.
دوج چلنجر را باید تنها ماسل کار واقعی بازار دانست زیرا فورد موستانگ و شورلت کامارو هرچند هندلینگ بسیار خوبی پیدا کردهاند اما بیشتر به خودروهای اسپرت اروپایی شباهت یافتهاند. تویوتا GR کرولا نیز در دنیای هاچبکهای داغ جایگاهی مشابه چلنجر دارد. هوندا سیویک تایپ R، فولکسواگن گلف R و هیوندای الانترا N به خودروهایی لوکس، راحت و پر از تکنولوژی تبدیل شدهاند اما GR کرولا اینطور نیست. این ماشین پرسروصدا، خشن و ساده است و خوشبختانه درعینحال پرفورمنس بسیار خوبی را ارائه میکند.
GR کرولا در ظاهر از هر نمایی بسیار تهاجمی به نظر میرسد خصوصاً در این نسخهٔ Circuit Edition با رنگ خاکستری. کاپوت برجستهتر با دریچههایی که از پشت فرمان مشخص هستند، اسپویلر عقب، کالیپرهای ترمز قرمزرنگ و سقف فیبر کربنی که بال عقب لامبورگینی هوراکان پرفورمانته را به یاد میآورد، از ویژگیهای این نسخه هستند. بهطورکلی، Circuit Edition بسیار جذابتر از GR کرولای معمولی به نظر میرسد.
بااینحال، کابین را باید یکی از اصلیترین نقاط ضعف GR کرولا دانست. بله البته در اینجا شاهد صندلیهای اسپرت و گرافیک خاص GR در صفحه آمپر هستیم ولی بهطورکلی، این هنوز هم یک کرولا است. کنترل تهویه تک منطقهای است، پانل درها حتی در جلو از پلاستیک خشک ساخته شده، دستگیرهٔ درها هنگام کشیدن احساس شکستن به انسان میدهند و صرفهجوی در هزینههای ساخت در همهجا دیده میشود. به همین دلیل، GR کرولا در مقایسه با سیویک تایپ R و گلف R کاملاً ابتدایی احساس میشود. علاوه بر این، کرولا از لحاظ جاداری داخلی هم در پس رقبا قرار میگیرد. بهطور خلاصه، پشت فرمان GR کرولا احساس نشستن در یک کرولای معمولی را خواهید داشت اما وقتی آن سه سیلندر روشن شود، همهچیز خاصتر خواهد شد.
کیفیت سواری GR کرولا هم با سروصدای زیاد و تعلیق خشک، مثل کابین از تمام رقبای خود ضعیفتر است. زیر کاپوت این هاچبک داغ ژاپنی یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری سه سیلندر توربو قرار گرفته است که ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. به گفتهٔ تویوتا، این ماشین ظرف ۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد که برای این کلاس کاملاً کافی خواهد بود. پرفورمنس GR کرولا برای یک خودروی سه سیلندر چشمگیر است اما صدای جالبی ندارد. صدای این موتور در دورهای بالا شلوغ و در رانندگیهای شهری بیشازحد بلند است.
GR کرولا فقط با گیربکس دستی ارائه میشود که البته هیچ گلایهای در این رابطه نداریم زیرا شش سرعتهٔ تویوتا احساس بسیار خوبی دارد. این گیربکس حس مکانیکیتری از گیربکس دستی گلف R میدهد و از هر بامو دستیای که تاکنون آزمایش کردهایم رضایتبخشتر است اما هنوز بهاندازهٔ چیزی که در سیویک تایپ R دیدهایم خوب به نظر نمیرسد. ازآنجاییکه این ماشین بر پایهٔ کرولا شکل گرفته است، قابلیت مانورهای شهری و همینطور دید بیرونی آن کاملاً خوب است ولی GR کرولا از آن خودروهایی است که هنگام رانندگی برای فرار از چالهها باید به چپ و راست فرمان دهید زیرا برخلاف رقبا، کمکفنرهای تویوتا قابل تنظیم نیستند.
بااینحال، در عوض هندلینگ خودرو بسیار چشمگیر است. با یک انتخابگر کوچک GR-Four میتوان توزیع گشتاور ۶۰ به ۴۰ جلو و عقب را به ۳۰ به ۷۰ تغییر داد که برای دریفت مناسب خواهد بود. هرچند توزیع نیروی دوم هیجانانگیزتر به نظر میرسد اما پس از امتحان کردن هردو حالت در خیابان متوجه شدیم که اولی پایدارتر بوده و برای یک هاچبک داغ مناسبتر است. سرعت پیچیدن GR کرولا زیاد و چشمگیر است، فرمان سریع و کاملاً دقیق است و ترمزهای خنکشونده عملکرد بسیار خوبی دارند.
GR کرولا پیچها را با عصبانیت طی میکند و حس دستهدنده، نحوهٔ ورود به پیچ و صدی توربوشارژ هنگام رها کردن پدال گاز، همگی حس یک خودروی رالی را به راننده میدهند. این خودرویی است که میخواهد همیشه یادآوری کند که با یک خودروی پرفورمنس رانندگی میکنید. از دید من اما یک هاچبک داغ باید بعنوان خودروی روزمره هم قابل استفاده باشد درحالیکه GR کرولا چنین نیست زیرا سواری خشکی دارد و در داخل شبیه یک ماشین اقتصادی ارزانقیمت احساس میشود. این ماشین فقط میخواهد سریع برود و به راننده هیجان بدهد و اهمیتی نمیدهد که صندلیهای عقب تنگ است یا سیستم تهویه تک منطقهای است.
دیگر خودروهای این کلاس به گونهای عمل میکنند که گویی تمام جنبههای خودرو از نیروی G گرفته تا تراول میلیمتری تعلیق، توسط گروهی از رانندگان و مهندسان خودروهای مسابقهای بررسی شده است و این عالی است اما در GR کرولا احساس میشود تویوتا کوچکترین خودروی خود در ایالاتمتحده را گرفته، جالبترین پیشرانهٔ خود را زیر کاپوت آن گذاشته و به آن سامانهٔ چهارچرخ محرک، دو دیفرانسیل لغزش محدود و لاستیکهای چسبندهتر اضافه کرده و امیدوار بوده که بهترین را ساخته باشد اما نتیجه این کار خودرویی است که بسیار سادهتر از رقبا احساس میشود.
مشخصات فنی
Toyota GR Corolla 2023 | |
پیشرانه | ۱.۶ لیتری I3 توربو |
قدرت | ۳۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۷۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | چهارچرخ |
وزن خالص | ۱۴۸۰ کیلوگرم |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۵.۰ ثانیه |
مصرف سوخت | ۹.۸ لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | ۳۷ هزار دلار |
امتیاز | ۹ از ۱۰ |
yaghoub
۳۰ مهر ۱۴۰۲فکر میکنم سیویک تایپ R منطقی تر باشه
TRD
۳۰ مهر ۱۴۰۲قیمت رو هم در نظر بگیر .
سیویک تایپ R ، قیمتش ۵۷ هزار دلاره .
گلف R هم قیمتش ۴۵ هزار دلاره .
کرولا GR ، قیمتش ۳۷ هزار تا .
sina
۳۰ مهر ۱۴۰۲سیویک قیمتش 44 هزارتاس
noir
۱ آبان ۱۴۰۲دیس ها بخاطر اینه که واقعیت سوزاندست؟
کرم سوختگی موضعی پیشنهاد میشه
TRD
۳۰ مهر ۱۴۰۲عشق خالص به رانندگی رو میشه در این ماشین دید .
تشبیهش به چلنجر خیلی جالب بود چون اوج جذابیت هر ۲ خودرو زیر کاپوت خلاصه میشه .
شگفتیای کمی هم نداره این ماشین مثل موتور سه سیلندر ۳۰۰ اسبی و گیربکس دستی و چارچرخ محرک و ظاهر بسیار جذاب .
البته که تویوتا به گفته متخصصان با تجربه ی حوزه خودرو ، متاسفانه در آینده نزدیک بطور کامل ورشکست میشه و از صحنه روزگار محو خواهد شد چون مثل نوکیا عقب موندست .
parhamiof
۳۰ مهر ۱۴۰۲آره واقعا
تویوتا هیچی از خودرو سازی بلد نیست و حداکثر 2 3 سال دیگه ورشکست میشه و هیوندای میخرتش😔😞
JaMsHiD
۳۰ مهر ۱۴۰۲اگه قرار بر این بود که فرانسه الان چیزی به اسم صنعت خودرو سازی نداشت😂💔
پیام
۳۰ مهر ۱۴۰۲تویی که به یه جاروبرقی میگی میگی عشق خالص دیگه حرفی باقی نمیمونه. اگه سرت از خودروسازی میشد اینو نمیگفتی!
TRD
۱ آبان ۱۴۰۲تیتر نوشته چلنجر دنیای هاچبک ها .
همین که به این هاچ بک داغ ، اونم از بزرگترین خودروساز جهان ، میگی جاروبرقی ، خودش ثابت میکنه کی هیچی سرش نمیشه .
البته نیاز به گفتن هم نبود . وقتی از بین این همه برند خودرو از آمریکا ، آلمان ، ایتالیا ، ژاپن و … ، میری طرفدار سلاطین آتیش سوزی و فراخوان میشی خودش میگه چقد سرت میشه از خودرو :)
پیام
۱ آبان ۱۴۰۲بنده خدا اولا برند مورد علاقه من بنز هست. دوما هیچ وقت اسم ژاپن رو در کنار آلمان و آمریکا و … نیار! سوما چطور سلاطینت از جمله لکسوست در مقابل جنسیس لنگ میندازه و مقام دوم رو میگیره؟! تو کدوم دنیایی؟! و اثرات چیه؟! کرهرازین بابت قابل احترام هست که یه جهش فوق العاده داشته نه اینکه بهترین برند باشه! در چند سال آینده مغز خیلیا از موفقیتش خیلی بیشتر سوت میکشه.
datsun
۱ آبان ۱۴۰۲چرا نباید در کنار آلمان و آمریکا نیاد عموی
TRD
۱ آبان ۱۴۰۲یهو یادش افتاد طرفدار بنزه
حالا خوبه زیر همه پستای ژاپن و کره پیداش میشه .
دوما ، آمار فروشی که جنسیس تو امریکا در طی ۸ سال داره ، لکسوس تو یک سال میفروشه و میره . بازار خیلی وقته مشخص کرده کی لنگ میندازه .
فقط تویی و بقیه اکانتات که هنوز دل خوش کردی به چار تا جایزه و مجله زرد و قهوه ای .
همه اون مجله ها و جایزه ها ، فقط برای افزایش آمار فروش شرکته . وگرنه به هیچ درد نمیخوره . G70 هم ازین جایزه ها زیاد میگرفت اما رسید ته خط . بقیه شونم همینه به زودی .
سوما ، اگه قرار باشه بابت موفقیت کسی مغزم سوت بکشه ، بابت فروش ۱۰ میلیونی تویوتا مغزم سوت میکشه . البته در حال حاضر ، مغز من همچنان از تعداد فراخوانای سلطان هیوندات بابت آتیش سوزی داره سوت میکشه . فکر کنم اون بیشتر از ۱۰ میلیون شده باشه 😆
پیام
۱ آبان ۱۴۰۲به خاطر این نباید اسمش کنار اینا بیاد چون که اکثر اختراعات مربوط به چنین کشورهایی هست. مولف اونا هستن، متوجه شدی؟ یا بیشتر توضیح بدم؟
datsun
۱ آبان ۱۴۰۲آخی چقد بامزه ی ،خیلی از اختراعات مهم صنعت خودرو واسه ژاپنی ها بوده عمو جون
noir
۱ آبان ۱۴۰۲خیلی سطحین بخدا مثل طرفدارای استقلال پرسپولیس باهم کل کل میکنین😐
حسین
۱ آبان ۱۴۰۲((به خاطر این نباید اسمش کنار اینا بیاد چون که اکثر اختراعات مربوط به چنین کشورهایی هست. مولف اونا هستن، متوجه شدی؟ یا بیشتر توضیح بدم؟))
بازم که خودتو خراب کردی پیام صد اکانت. همچنان توصیه ام به تو این هست که کامنت نذاری و به جاش بری اون هیوندایی که تو پیست رفت داخل یونجه ها بری بکشی بیرون.
محض اطلاعت الان سالیان درازه که تویوتا به صورت سالانه، بیشترین تعداد پتنت رو بین تمام خودروسازا ثبت می کنه.
ژاپن هم بالاتر از آلمان و آمریکا داره روی قله صنعت خودرو میتازونه کره جنوبی هم توسط خودروسازهای چینی به خاک و خون کشیده شده.
پیام
۲ آبان ۱۴۰۲بابا جمعش کن! کدوم قله صنعت؟! همین الان لوسید ایر ۸۴۵ کیلومتر برد داره که تا یه سال دیگه به ۱۰۰۰ کیلومتر میرسه. بعد ژاپن میگه سه سال دیگه به ۱۰۰۰ کیلومتر میرسیم! تازه اونم چرت و در حد حرف روی کاغذ!!! حرفات الکیه! ازون گوشی دستت که باهاش اکانت فیک داری تا تلویزیون و … همش اسمهای انگلیسی دارن و … . فعلا که میتسوپیشی و اون فینیتی و … دارن تو یونجه میرن! این فینیتی و اون فینیتیت کلا زیر گل رفته بابا!!! در مورد اکانت توهم داری! همیشه با همین اکانت خیلی کوبنده پاسخوگوت ۶ستم. از شورلت سیلورادو تا ماشینهای الکتریکی کرهای …
حسین
۲ آبان ۱۴۰۲قله صنعت ینی پر فروش ترین خودروساز جهان. قله صنعت ینی قهرمان فرمول یک، قله صنعت ینی همون تسلا پیشرفته ترین باتری هاشو از ژاپن تامین می کنه. ینی هوندا بزرگترین تولید کننده انجین درون سوز جهان هست. تو از روی حرص و فشار نمیفهمی این چیزارو مشکل خودته فیک صد اکانت. جواب کوبنده میدی؟ به جز گوهر افشانی چیز دیگه ای واسه گفتن نداری، کدوم جواب؟ از توهم بیا بیرون گل پسر. شورلت سیلورادو😂 جوابت رو همونجا محکم دادم فیک صد اکانت. لندکروز کل کره مربا رو میبنده به اگزوزش تا آمریکا یدک می کشه، جمع کن
از سیلورادو هم بیا پایین چون طناب کشی از نظر فنی هیچ اعتباری نداره متخصصصصص در درجه اول به خاطر وزن هست 😂 کاری نکن فیلم آفرود شون رو بفرستم که دیگه نتونی جواب کوبنده بدی.
الکتریکی کره ای؟ همون لگنایی که پورت شارژشون داغ میشه دیگه شارژ نمیشن؟
حسین
۲ آبان ۱۴۰۲میتسوبیشی واسه فشاری شدنت باید بگم بزرگترین هلدینگ جهان هست اونی که زیر گل رفته سانگ یانگ که لگن سازاای هموطنش هم بهش ملحق میشن.
اینفینیتی هم دوباره تو مسیر صعود قرارگرفته. تو به فکر جن**سیس باش که بقیه فرغون هاش مثل g70 شوت نشه بیرون.
حسین
۲ آبان ۱۴۰۲خط اول گفتی بابا جمع کن. منو اشتباه گرفتی این شخص نیستم. میدونی که چی میگم؟
ناشناس
۳ آبان ۱۴۰۲مهم اینه که تو به این مییگی جارو برقی و پراید سوار میشی به نظرم تو هیچی از خودرو سازی سرت نمیشه
کرگدن باواریا
۳۰ مهر ۱۴۰۲تا گلف هست این اصلا جاروبرقی هم حساب نمیشه
پیام
۱ آبان ۱۴۰۲Datsun بنده خدا چی برات توضیح بدم! چیزی حدود ۸۰۰ تا دانشگاه معتبر تو دنیا هست که نصف بیشترش تو آمریکا هست!!! از هاروارد و ام آی تی که تک رقمی هستن تا رد آیلند! بعد از آمریکا انگلیس هست. و بعد تازه کاتاداو آلمان و اون ته مها ژاپن یه چند تایی داره. اگه بخوام برات در این مورد کانل توضیح بدم حداقل دو واحد باید باشه که بفهمی از تولید واکسن کرونا تا ساخت ماشین برقی و … مخترعش کی بوده!!! اصلا ژاپن در مقایسه با آمریکا و انگلیس تولید علم چندانی نداره!!! دانشجوهای ژاپن دست و پا میزنن که برن تو جایی مثل UCLA درس بخونن! تو قطعا کسی نیستی تو شریف یا دانشگاه تهران تحصیل کرده باشی و چیزی از حرفای منم دستگیرت نمیشه چون یک واقعیت مضحک در ذهنت شکل گرفته که سالها اصلاحش زمان میبره! الان بخش قابل توجهی از مردم مثل تو پژوهشگر و استاد دانشگاه هستن!
datsun
۱ آبان ۱۴۰۲تموم شد خیلی تاثیر گذار بود ،
چند ساله، بیشترین فناوری و نوآوری ثبت شده تو صنعت خودرو مربوط به ژاپن بوده حالا قدیم رو کار ندارم که چه موارد مهمی رو ژاپن وارد صنعت خودروسازی کرد،
حالا چطور شده از رو بوم کره پریدی رو بوم آمریکن،!؟
TRD
۱ آبان ۱۴۰۲اول کره فن بود .
بعد گفت نه من فن بنزم
الانم از صخره امریکا بالا میره
دور دنیا با پیام . ( شایدم میلاد مزمز )
پیام
۱ آبان ۱۴۰۲این حرفت بر چه اساسی هست؟!!! منبعش؟!!! بمانی که من مجله ماشقن میگرفتم تو هنوز نمیدونستی بنز مال کدوم کشور هست! از ژاپن یه توهم ساختید! هیروشیما و ناکازاکی رو به یاد بیارید بعد حرف بزنید!
datsun
۱ آبان ۱۴۰۲هیروشیما و ناکازاکی رو من چرا باید به یاد بیارم مگه من ژاپنی ام ،اونم یه حرکت بزدلانه از طرف آمریکا بود بعد از حمله پرل هاربر و شکست سنگین آمریکا و پودر شدن ناوهای آمریکای تو خاک خودشون توسط ژاپنی ها، چاره ی جز حرکت بزدلانه و استفاده از بمب اتم رو نداشت
MILADZM
۱ آبان ۱۴۰۲داتسون رو خدا زده ولش کن بزار خوش باشه.
چیزی هم بهش بگی زود کم میاره
datsun
۱ آبان ۱۴۰۲خوب پشت همه این اکانت ها میلاد زمه مشخص شد و از سوراخ بیرون اومد این که با تو بحث نمیکنم ارزش بحث نداری بچه جان وگرنه تو کی باشی که کم بیارم
محمدهادی
۲ آبان ۱۴۰۲رخ جلوش خفنه خدایی
سالار جان خان جان فصل
۳۰ مهر ۱۴۰۲از نظر من فقط یه رقیب داره و مابقی اسباب بازی هستند
تایپ آر
۳۰ مهر ۱۴۰۲کرولا تو همه نسلاش خوب بوده و خواهد بود
مهرداد ایرانی
۳۰ مهر ۱۴۰۲از نظر روحی روانی بهش احتیاج دارم
امیدوارم کارما، چرخ گردون، دست روزگار، قضا و قدر، کامیدوگو یا هرچیز دیگه ای که صداش میکنن بزودی فاصله ی بین جوان ایرانی و جی آر رو برداره.
مهرداد ایرانی
۳۰ مهر ۱۴۰۲این ترکیب نوک مدادی و مشکی هم همیشه روح نوازه
نویدی
۳۰ مهر ۱۴۰۲چراغای عقبشو از اطلس کپی کرده،از تویوتا انتظار نداشتم.
موتورشم که از موتور اطلس ضعیفتره…این سه سیلندره،اطلس چهار سیلندر.
AMANTE
۳۰ مهر ۱۴۰۲اینجور که من از متن برداشت کردم انگار کرولا GR بیشتر از اینکه یک هاج بک داغ رالی طور باشه بیشتر مناسب پیسته و تو خاکی اونطور که باید سواری خوبی نداره.
Viper
۳۰ مهر ۱۴۰۲من اینو به هوندا سیویک ترجیح میدم
amir
۳۰ مهر ۱۴۰۲موتور جذابی داره و از اون خوشم میاد
Enzo Ferrari 2008
۳۰ مهر ۱۴۰۲کوچولوی سریع
JDM_Japan
۱ آبان ۱۴۰۲هیچ وقت از خودرو های این کلاس خوشم نمی اومد(به خاطر اتاق کوچیک و پیشرانه ضعیف)ولی هیچ وقت هم فکر نمی کردم آرزوی داشتن یکی شون رو بکنم
عجب چیزیه پسر!