تویوتا پریوس در سالهای اخیر، محبوبیت گذشته را نداشته اما نسل جدید آن با مدل ۲۰۲۳ نظرها را به خود جلب کرده است. در ادامه میخواهیم این هیبرید از نو متولد شده را بررسی کنیم.
تویوتا پریوس 2023 نمیخواهد هیچ کمبودی داشته باشد. ژاپنیها امیدوار هستند این محصول بهروز شده بتواند دوباره نظرات را به خود جلب کرده و طرفداران وفادار خود را راضی کند. البته تولد دوباره پریوس به ظاهر آن مربوط نمیشود چراکه تویوتا مشخصات عملکردی آن را بهبود بخشیده، سیستم تعلیق و فرمان را ارتقا داده و سایر تغییرات سختافزاری را نیز در نظر گرفته است.
پریوس ۲۰۲۳ جدید هماکنون کم ارتفاعتر، پهنتر و طویلتر از نسل پیشین بوده و با دیدن آن شاید بگویید آیا این واقعاً پریوس است؟ اگر نسل پیشین این خودرو از نظر طراحی کاملاً گنگ و مبهم بود، نسل جدید ظاهری دلچسبتر داشته و به نظر میرسد سواری لذتبخشتری را نیز ارائه کند. واقعیت هم همین است چراکه پریوس هویت کاملاً جدیدی پیدا کرده و همین موضوع را در برخورد اول نیز میبینیم. جدای از بهروزرسانیهای واضحی که در بخش طراحی دیده میشود، قوای محرکه تویوتا پریوس ۲۰۲۳ هم تغییرات وسیعی را تجربه کرده است. این خودروی هیبریدی هماکنون دارای پیشرانه بنزینی قویتر است. در واقع خروجی این نیروگاه آهنین از ۱۲۱ به ۱۹۴ اسب بخار میرسد که ۶۰ درصد افزایش را نسبت به نسل پیشین نشان میدهد.
این پیشرانه جدید از نوع ۲ لیتری است درحالیکه مدل قبلی از پیشرانه ۱.۸ لیتری استفاده میکرد. در تویوتا پریوس ۲۰۲۳ جدید باتری لیتیوم-یون که ۱۴ درصد عملکرد بهتری دارد نصب شده است. همچنین پیشرانه برقی جدیدی نیز نصب شده که آنهم تأثیر مثبتی روی عملکرد مجموعه خواهد داشت. همه اینها به معنی حفظ مصرف سوخت بسیار خوب پریوس بوده و خودروی موردبحث در هر صد کیلومتر بین ۴.۱ تا ۴.۵ لیتر سوخت مصرف میکند. ما نسل قبلی و جدید پریوس را در کنار هم راندیم و از همان ابتدای شتاب گیری نیز تفاوتهای دو خودرو مشهود است. جدای از بهبود قدرت و گشتاور، شتاب خودرو بهطور قابلتوجهی بهبود یافته و از ۹.۸ ثانیه نسل قبل به عدد قابلاحترام ۷ ثانیه در نسخه چهار چرخ محرک پریوس ۲۰۲۳ و ۷.۲ ثانیه در مدل دیفرانسیل جلو رسیده است. این ارقام بهتر از هیوندای سوناتا هیبرید ۲۰۲۳ و حتی تویوتا کمری هیبرید هستند.
محصول جدید تویوتا از سه حالت رانندگی اکو، نرمال و اسپرت سود میبرد و بهترین تجربه رانندگی با آن در حالتهای نرمال و اسپرت خواهد بود هرچند بهتر است برای سفرهای طولانی از حالت اکو استفاده شود. نکتهای که ما متوجه شدیم کاهش وزن و بهبود کنده شدن خودرو از زمین حتی در حالت اکو بود. تویوتا میگوید استفاده از بنزین اکتان ۸۷ بجای اکتان ۹۱ اندکی روی خروجی پیشرانه تأثیر میگذارد اما در دفترچه راهنمای این خودرو توصیه شده از سوخت ۸۷ استفاده شود. تویوتا پریوس ۲۰۲۳ جدید در جاده توانایی خوبی در پنهان کرده دستاندازها و ناهمواریها دارد. واضح است که این خودرو برای رانندگی هیجانانگیز طراحی نشده اما سواری و هندلینگ آن نسبت به نسل پیشین بهبود یافته و فرمان نیز اگرچه کمی کرخت و بیحس است اما طرفداران سرسخت پریوس و احتمالاً خریداران جدید را راضی میکند.
سری هم به کابین خودرو بزنیم یعنی جایی که مهندس تویوتا میگوید به دنبال طراحی ساده بوده است. در واقع ژاپنیها به دنبال طرحی بودهاند که خریداران آن را برای مدتی طولانی دوست داشته باشند. زمانی که تیم طراحی برای اولین بار کابین را به مهندس ارشد پریوس نشان داد او از همان ابتدا طرح را پسندید. این در حالی است که تیم طراحی نسل قبلی مجبور شد تغییرات اساسی در رندرهای اولیه بدهد و همین موضوع نیز تأخیر در عرضه نسل قبلی پریوس را در پی داشت. نسل جدید پریوس خودرویی سبکتر و مستحکمتر بوده و مرکز ثقل آن نیز پایینتر آمده است. آیرودینامیک این خودرو بهبود یافته و ضریب درگ آن به ۰.۲۷ میرسد. در بخش جلو نیز شاترهایی روی جلوپنجره وجود دارند که روی عملکرد آیرودینامیکی تأثیر میگذارند. پانلهای زیر بدنه نیز برای ارائه پرفورمنس بهتر و سواری ساکتتر بهینه شدهاند.
نسخه پایه و دیفرانسیل جلوی تویوتا پریوس LE جدید قیمت ۲۸۵۴۵ دلار دارد که نسبت به مدل پایه پیشین افزایش قیمت ۲۳۷۵ دلاری را نشان میدهد. سیستم چهار چرخ محرک هم ۱۴۰۰ دلار قیمت دارد. برای انتخاب مدل XLE و پلاتینیم باید حدود ۳۵۰۰ دلار بیشتر را در نظر بگیرید. همچنین نمایشگر دید پانورامیک و تکنولوژی پارک پیشرفته هم ۱۰۸۵ دلار قیمت دارند. برای مقایسه باید گفت تفاوت قیمت پریوس جدید و کیا نیرو 760 دلار است. حالا که پریوس ۲۰۲۳ با قدرت بیشتری وارد میدان شده و کیا نیرو ۱۳۹ اسب بخاری را شکست میدهد، قطعاً پریوس انتخاب بهتری خواهد بود ضمن اینکه مصرف سوخت کمتری هم دارد. قیمت هیوندای النترا هیبرید هم از زیر ۲۶ هزار دلار شروع میشود هرچند قدرت و گشتاور آن مشابه کیا نیرو است.
در کل باید گفت تویوتا پریوس ۲۰۲۳ جدید از طراحی زیباتر، کابینی ارتقا یافته و تکنولوژی جدید سود میبرد و اگرچه بازار نسبت به چند دهه پیش بسیار تغییر کرده و رقابتیتر شده اما پریوس هنوز هم حرفهای زیادی برای گفتن دارد. به یاد داشته باشید که تویوتا مدت زیادی است که قوای محرکه هیبریدی را توسعه میدهد و جدیدترین نسخه پریوس نشان میدهد به این زودیها قصد واگذاری بازی را نخواهد داشت.
مشخصات تویوتا پریوس ۲۰۲۳ لیمیتد AWD | |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۲ لیتری هیبریدی |
قدرت (اسب بخار) | ۱۹۶ |
گیربکس | eCVT |
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۷ |
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۴.۸/۴.۷/۴.۸ |
قیمت پایه (دلار) | ۲۷۴۵۰ |
Moein
۲۷ آذر ۱۴۰۱عالی بود عالی تر هم شده
از تمامی انرژی های مثبت کائنات میخوام مردم ما رو هم زودتر به اون چیزهایی که لایق داشتنش هستند برسونه 🙏
آریا منش
۲۸ آذر ۱۴۰۱کائنات از سر کوچه واست ماست نمیتونه بگیره ، با نیایش و مناجات هیچ ملتی به خواسته خود نرسیده فقط با عرق و خون هر چی که هستند رو ساختند
Moein
۲۸ آذر ۱۴۰۱پس اینجا نیا مطلب بنویس و وقتت رو هدر بده
به عرق و خونت شدیداً احتیاجه
برو موفق باشی
Taha Malek
۲۸ آذر ۱۴۰۱چقدر تو خفنی بابا
Moein
۲۹ آذر ۱۴۰۱شک نکن
حسن
۲۷ آذر ۱۴۰۱کاش مشکل ایربگ و مشکل در رفتن محور عقب رو نداشته باشه
NAVID۰۰۹۸
۲۷ آذر ۱۴۰۱نداره ، باور کن از شرکتهای کرهای زیاد سوال کردم و گفتند مشکلات ایربگ و محور عقب را حل کردیم ولی هنوز موندیم بدانیم چطور مشکل یاتاقان و آتیش گرفتنها را حل کنیم 😂👋🏻 !
ای کاش کیا هیوندای یکم یاد بگیرند خودرو ساختن یعنی چی !
تازه این یه اقتصادی ژاپنی هستش !
MILADZM
۲۷ آذر ۱۴۰۱یجور میگه این اقتصاد.ی ژاپنه انگار مثلا ژاپنی ها لول کاریشون به پایین تر از سوپرکار افت نمیکنه 😂😂
بهنام
۲۷ آذر ۱۴۰۱نه بابا کره سوپراسپرت سازه این چه حرفیه. یه چرخ نسل های جی تی آر به تمام صنعت دزدهای کره ای می ارزه .
phonix
۲۸ آذر ۱۴۰۱همین اقتصادی ها لمانز بردن حالا تو فکر کن سوپراسپرت ساز بودن
amir
۳۱ شهریور ۱۴۰۲نوید حال کردم سنگین بود خخخ
عاشق پدال
۲۷ آذر ۱۴۰۱عه فیناله.
همه رفتن فینال ببینن.
دیدین؟ اونطوری سرود ملی میخونن. بعد اینجا میرن دیوار سفارت روباه پیر رو پاک میکنن افتخار میکنن.
حقارت یعنی همین.
الان فوکویاماهای خاورمیانه میان منفی میدن
DoctoR
۲۷ آذر ۱۴۰۱🧃🚶🏻
Clean energy
۲۷ آذر ۱۴۰۱عه صاندیص
محمدرضا
۲۷ آذر ۱۴۰۱اینجا ساندیس نمیدن که از این حرفا میزنی
عاشق پدال
۲۷ آذر ۱۴۰۱ههههه فوکویاماها رو
phonix
۲۸ آذر ۱۴۰۱والا ما با حرف شما اینطور شدیم خودتون گفتید ایران ژاپن خاورمیانه میشه:)
کرگدن باواریا
۲۷ آذر ۱۴۰۱به امید حضور بی چون و چرای این ماشین تو خیابونا به جای پارس و سمند و پراید…
گلاب
۲۷ آذر ۱۴۰۱پتانسیل این رو داره بعد از آزادی پرفروش ترین ماشین ایران بشه بی نقصه واقعا
هادی
۲۸ آذر ۱۴۰۱اینا چیه همه نفری یکی یه دونه پورش میدن
بهنام
۲۷ آذر ۱۴۰۱نمره ی خودم به این محصول ناب تویوتا ده از ده . واقعا زیبا و خواستنی شده .
Behnam1012
۲۷ آذر ۱۴۰۱طراحی پریوس چیزی بود که هیچ وقت نتونستم باش کنار بیام ولی در این نسل یکی از نقاط قوت پریوس طراحی بیرونی و داخلی شده ، واقعا شیک طراحی شده و مناسب هر رده سنی هست.
از نظر فنی هم که جای حرفی باقی نمیمونه، کیفیت متریال از توی عکس هم داد میزنه ، خلاصه با این قیمت خیلی خوبه !
دست خوش داری تویوتا 👏🏼👏🏼👏🏼
ممد ژانگولر
۲۷ آذر ۱۴۰۱منم باهات موافقم یکی از زیباترین ماشینهای جهان همین پریوسه شما فقط با نگاه به طراحی فرمان خودرو پی به همه چیز میبری
تویوتا اکنومی مگه تا حالا زشت هم ساخته !
ببین این تویوتا چیه که تو کشور دوست و برادر همسایه پاکستان خدایی میکنه
تویوتا قدیسه خودروهاست و نباید ازش ایراد گرفت
ممد ژانگولر
۲۷ آذر ۱۴۰۱خبری فوری :
آرژانتین تیم محبوبم برد 🙌
NAVID۰۰۹۸
۲۷ آذر ۱۴۰۱همین که جانگولر به یک تکامل نسبی نسبت به فهمیدن ارزش والای تویوتا و ژاپنیها رسیده ، خودش یک قدم مثبت رو به جلو به حساب میاد👋🏻!
این هنر تویوتاست که نشان بده میشه بدونِ کلاهبرداری و نمایش عروسک فرنگیهایی چون کرهایها خوب بود و درخشید و ادامه داد !
مهدی
۲۷ آذر ۱۴۰۱خیلی طراحی بهتری نسبت به نسل قبلی داره. هم طراحی بیرونی و هم طراحی داخلی. ولی فقط حسرتش برای ما است.
علی
۲۷ آذر ۱۴۰۱تویوتا عشقه طبقه متوسط . این پریوس جدید هم معرکه است هم طراحی اش و هم مشخصات فنی اش . دمت گرم تویوتا
DoctoR
۲۷ آذر ۱۴۰۱داشبوردش مثل سفینه شده
آریا منش
۲۷ آذر ۱۴۰۱من با طراحی قبلی بیشتر ارتباط میگرفتم ، طراحی بیرونی نسل جدید خیلی بی روحه
مازیار
۲۷ آذر ۱۴۰۱خوش تیپه
یانکی بیاااا
AR
GEN
TINA
AR
GEN
TINA
AR
GEN
TINA
Afg
۲۸ آذر ۱۴۰۱وتقعا خیلی عالی شده قدرت موتورش دیگه ناامید نمیکنه کسی رو
این بهترین پریوسی هست که تاحالا دیدم
نمای کناری و عقبشنم حیلی دوست دارم
بعد از داستان خودروهای برقی تویوتا داشتم نا امید میشدم که این پریوس از راه رسید
به تلاشت ادامه بده تویوتا تو شجاعتشو داری پسر
Hadi ۸
۲۸ آذر ۱۴۰۱نسل جدید پریوس معرکس و کامله…
مخصوصا طراحیش خیلی بهتره و زیبا تره…
قدرت بیشتر کابین بهتر تویوتا واقعا گل کاشته 👌🏼
احسان
۲۸ آذر ۱۴۰۱داشبورد خیلی جالبی داره البته به نظرم آنالوگ زیبا تره اما بازم بهتر از پیوسته است به نظرم الان که دیجیتال شده حداقل بهش زیبای بدن البته ما تویه ایران فقط آنالوگ داریم دیجیتال فک کنم چینی ها بیشتر باشن
۲۸ آذر ۱۴۰۱سلام خوشبحالتون
من تجربه رانندگی با پراید هم ندارم
لطفاً پراید رو ارزون کنین
silent
۲۹ آذر ۱۴۰۱شاید چرت میگم ولی جلوش خیلی شبیه خودروی فیس لیفت کرمان موتور هست jack j4
علی کریمی
۳۰ آذر ۱۴۰۱خیلی عالیه تنها بدیش اینه که به جای زاپاس وسایل پنچر گیری داره. این یکی خیلی ضعف بزرگیه به نظر من.
مقداد
۱۰ دی ۱۴۰۱تو خانواده ما سه تا تویوتا پریوس داریم
عمو و عمو و شوهر عمم .
هیج وقت با این ماشین حال نکردم
alireza206
۱۷ دی ۱۴۰۱زیبا ست هم پرفورمنس خوبی داره هم طراحی زیبای بنظرم باید بهترین خودروی سال ۲۰۲۳ بشه