تویوتاجنرال موتورزجی ام سیفورد

درگ شاسی‌بلندهای سه تنی! یوکان دنالی، فورد اکسپدیشن و تویوتا سکویا

سه شاسی‌بلند غول‌پیکر با وزنی نزدیک به سه تن و قدرتی بین ۴۲۰ تا ۴۴۰ اسب بخار در مسابقات درگ و رولینگ به مصاف هم رفته‌اند.

شاسی‌بلندهای سه ردیفه شاسی نردبانی برای شتاب و مسابقات درگ ساخته نشده‌اند و به همین دلیل معمولاً از عملکرد آن‌ها در ۴۰۰ متر خبر نداریم ولی حالا سم کارلیجن سه نمونه از این شاسی‌بلندهای غول‌پیکر و سنگین‌وزن را برای مسابقهٔ درگ گرد هم جمع کرده است. اولین شرکت‌کننده فورد اکسپدیشن است که از پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو و گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک استفاده می‌کند. این موتور ۴۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۰ نیوتن متر گشتاور دارد که باید وزن ۲۷۰۰ کیلوگرمی را حرکت دهد. اکسپدیشن قوی‌ترین خودروی این جمع محسوب می‌شود.

خودروی بعدی تویوتا سکویا با پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربوی هیبریدی است که از یک موتور الکتریکی در گیربکس بهره می‌برد. این خودرو با ۲۸۰۳ کیلوگرم وزن، سنگین‌ترین عضو جمع محسوب می‌شود. سکویا با ۴۳۷ اسب بخار قدرت، کمی از فورد ضعیف‌تر است اما در عوض گشتاور بیشتری برابر با ۷۹۰ نیوتن متر دارد. در آخر هم به جی‌ام‌سی یوکان می‌رسیم که از پیشرانهٔ قدیمی ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی جنرال موتورز با ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۴ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند.

هرچند یوکان قدیمی‌ترین پیشرانهٔ این جمع را دارد اما در نسخهٔ دنالی آلتیمیت که در این درگ حضور دارد واقعاً لوکس است. این تیپ که مرز بین یوکان و اسکالید را محو می‌کند، با قیمت پایهٔ ۹۶,۴۵۰ دلار، گران‌ترین عضو خانوادهٔ یوکان است و به‌صورت استاندارد با موتور ۶.۲ لیتری ارائه می‌شود. یوکان که از لحاظ وزن بین دو رقیب خود قرار می‌گیرد، در ابتدای مسابقه لانچ بهتری نسبت به رقبای V6 داشته و جلو می‌افتد اما در ادامه اکسپدیشن پیشتاز و نهایتاً با زمان ۱۳.۹ ثانیه پیروز می‌شود. یوکان با ۱۴.۶ ثانیه در جایگاه دوم قرار می‌گیرد و سکویا هم با ۱۴.۹ ثانیه آخر می‌شود.

سپس نوبت به مسابقهٔ رولینگ می‌رسد. این بار جایگاه آخر به اکسپدیشن می‌رسد درحالی‌که جی‌ام‌سی با وجود استفاده از پیشرانهٔ تنفس طبیعی با دو سوپاپ در هر سیلندر و کمترین قدرت، دوم می‌شود تا شایستهٔ تشویق باشد. تویوتا هم علیرغم عملکرد ناامیدکننده در درگ، حالا مقام اول را از آن خود می‌کند.

مشخصات فنی

فورد اکسپدیشن

تویوتا سکویا

جی‌ام‌سی یوکان

پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 ۳.۵ لیتری V6 ۶.۲ لیتری V8
تنفس توئین توربو توئین توربو هیبریدی طبیعی
قدرت ۴۴۰ اسب بخار ۴۳۷ اسب بخار ۴۲۰ اسب بخار
گشتاور ۶۹۰ نیوتن متر ۷۹۰ نیوتن متر ۶۲۴ نیوتن متر
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک ۱۰ سرعته اتوماتیک ۱۰ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ
وزن ۲۷۰۴ کیلوگرم ۲۸۰۳ کیلوگرم ۲۷۲۵ کیلوگرم

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Arshia m3csl

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1166 ديدگاه)

    انتخابم فورد اکسپدیشنه با ابهت و با کیفیت و عالی👌🏽

    موافقم 18
    مخالفم 47
    1. mercedes

      ۳۰ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (425 ديدگاه)

      کارون همشونو رنده میکنه:)

      موافقم 29
      مخالفم 18
    2. فورد

      ۳۰ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (892 ديدگاه)

      خیلی روند کسل کنند ه ای داشت درگشون

      موافقم 11
      مخالفم 1
  2. Siyavash

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (794 ديدگاه)

    الان این درگ بود.چی بود..بیچاره خیلی سعی کرد مثل موتور ترند باشه ولی جلوه ویژه نداشت مجبور بود ماشین هارو با فاصله از همه نگه داره و ادایه جلو هایه ویژه در بیاره…🤣🤣🤣

    موافقم 13
    مخالفم 12
  3. Ben

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (223 ديدگاه)

    تو کیلومتر دنالی نوشته 39.9L/100km
    ولی نوش جونش

    موافقم 21
    مخالفم 6
    1. رامین

      ۳۰ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (257 ديدگاه)

      میانگین مصرف سوخت دنالی حدود ۱۶ لیتر در صد میشه فکر کنم واقعا صدای دو تا وی شش تو ابهت صدای وی هشت محو شد . ولی جی ام یا باید در این موتور از لحاظ اسب بخار و گشتاور برنامه ریزی مجدد و بهینه سازی کنه واسه قدرت بیشتر یا مثل تویوتا هیبرید باشه که گشتاور بالای ۸۰۰ بشه چون واسه شاسی بلند یه ضرورت انکار ناپذیره . در کل انتخابم تویوتا و جی ام سی

      موافقم 26
      مخالفم 8
  4. R/T

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    یوکان دنالی انتخابم

    موافقم 28
    مخالفم 8
  5. شعبده باز ناشی

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (33 ديدگاه)

    بابا اینام که ماشینشون گرونه ، ۹۶۰۰۰ دلار یعنی چهار و هشتصد ، با این پول لاماری می خرم که چشماشم مثل گربه قشنگه ، ،، یا پرو مکس ، اینو دیگه از نزدیک ندیدم ببینم شبیه کدوم حیوونه …

    موافقم 8
    مخالفم 29
  6. ARMAN سابق

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (487 ديدگاه)

    انتخابم جمس
    چون موتور V8 داره از همشون لوکس تره و کلا اینکه جمسه

    موافقم 25
    مخالفم 9
  7. علیرضا

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (223 ديدگاه)

    یدونه تویوتا سکویا گذر موقت توی اتوبان دیدم اصلا دست انداز اینا حالیش نبود مثل کشتی باربری که توی امواج فقط آروم آروم بالا پایین میشه میموند
    از نظر ابعاد لندکروز کنارش هیچ نبود😅
    واقعا شاسی بلند یعنی فول سایز بقیش الکیه

    موافقم 45
    مخالفم 3
  8. خلیل

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (287 ديدگاه)

    پادرا پلاس رنده شون میکنه 🤣🤣🤣🤣

    موافقم 17
    مخالفم 7
  9. خلیل

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (287 ديدگاه)

    انتخابم جی ام سی یوکان

    موافقم 17
    مخالفم 4
  10. Reza Waffen SS

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (5360 ديدگاه)

    یوکان دنالی انتخابم

    موافقم 6
    مخالفم 4
  11. F

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (223 ديدگاه)

    ماشاالله آمریکن دو سوپاپ، یعنی واقعا چطوری دو سوپاپ ؟

    موافقم 1
    مخالفم 3
    1. امین سلیمانی

      ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ینی تو هرمحفظه سیلندرش ۲تاسوپاپ داره ،که دیگه داره منسوخ میشه این روش ساخت موترو همه ازبنزینی یا دیزل از۴سوپاپ استفاده میشه.
      فکرکنم شما خیال کردی میگه واسه کل ۸سیلندر۲تاسوپاپ🤣🤣🤣
      ۱۶تاسوپاپ جمع کل سوپاپ موتر۸سیلندره اما باید۳۲تاسوپاپ باشه درواقع

  12. maseud

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عشق فقط و فقط تویوتا سکویا کپستون🔥❤😍

    که از فورد و دنالی جلوتر بود _ انتخابم سکویا 👌😍❤

    موافقم 4
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا