هرچند نسل جدید تویوتا لندکروزر ویژگیهای قابلتحسین زیادی دارد اما در برخی قسمتها به ارتقاء نیاز خواهد داشت تا بتواند به یک شاسیبلند آفرودی توانمند تبدیل شود.
تویوتا لندکروزر در قالب نسل جدید پرادو به بازار ایالاتمتحده بازخواهد گشت اما آیا این خودرو در بین شاسیبلندهای آفرودی بازار بهترین گزینه خواهد بود؟ نگاهی دقیق به پرادوی جدید نشان میدهد که این شاسیبلند ژاپنی در چند بخش مهم کمبود دارد که میتواند علاقهمندان به بیراهه نوردی را نگران کند. پس بیایید با مقایسه ویژگیهای نسل جدید لندکروزر با رقبا ببینیم چه چیزهایی در این شاسیبلند ژاپنی باید ارتقاء پیدا کند.
پیشرانه و نگرانیهای هیبریدی
این اولین لندکروزری است که صرفاً بهصورت هیبریدی در آمریکا عرضه میشود و بنابراین کسانی که زیر کاپوتها به دنبال موتور V8 هستند باید سراغ جیپ رانگلر و لندروور دیفندر بروند. این در حالی است که نسل جدید تاکوما و لکسوس GX همچنان بهصورت غیرهیبریدی عرضه میشوند. البته تویوتا بیش از دو دهه است که موتورهای هیبریدی تولید میکند و قطعاً پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ و موتور الکتریکی ۴۸ اسب بخاری پرادو از کیفیت و قابلیت اطمینان بالایی برخوردار خواهد بود ولی بااینوجود، هنوز هم یک پیشرانهٔ غیرهیبریدی در آفرود حس اطمینان بیشتری به راننده میدهد. این یعنی شاید آن جانسختی که در فورانر با موتور سادهٔ تنفس طبیعی میدیدیم را در پرادو شاهد نباشیم.
فاصله از زمین و زوایای آفرود
لندکروزر جدید در هیچکدام از زوایای آفرود و همینطور فاصله از زمین برتری ندارد. فورانر TRD Pro حدود ۲۳ سانتیمتر از زمین فاصله دارد درحالیکه این عدد برای پرادو ۲۱ سانتیمتر است. همچنین در آفرود برای بالا و پایی رفتن روی ناهمواریها بدون کشیده شدن سپرها روی زمین، زوایای حمله و فرار بسیار اهمیت دارند درحالیکه زاویهٔ حملهٔ ۳۱ درجه و فرار ۲۲ درجهٔ پرادو از فورانر ضعیفتر است. حتی لندکروزر سری ۲۰۰ هم در زاویهٔ حمله نسبت به پرادو برتری دارد؛ بنابراین، بهبود این اعداد به کیت افزایش ارتفاع، لاستیکهای بزرگتر و سپرهای افترمارکتی نیاز دارد و تا آن زمان، پرادو باید در مسیرهای هموارتری تردد کند.
فقدان قفل دیفرانسیل جلو
هرچند تمام تیپهای پرادو بهصورت استاندارد به قفل دیفرانسیل عقب مجهز هستند اما از قفل دیفرانسیل جلو خبری نیست؛ بنابراین، کسانی که خواهان قفل دیفرانسیل جلو در پرادوی جدید هستند باید سراغ افترمارکت یا شاسیبلندهای آفرودیتری مثل فورد برانکو بروند.
صفحات محافظ زیرین
در خودروهای آفرودی محافظت در برابر آسیبدیدگی بسیار مهم است و تویوتا در لندکروزر جدید به این موضوع توجه داشته است. برای این ماشین، صفحات محافظ برای رادیاتور، پیشرانه و باک سوخت در نظر گرفته شده و یک صفحهٔ محافظ کوچک هم زیر گیربکس کمکی نصب شده است. بااینحال، جیپ رانگلر و فورد برانکو همچنان محافظت بیشتری را بهصورت کارخانهای ارائه میکنند؛ بنابراین، کسانی که میخواهند پرادو را به یک آفرودر توانمندتر تبدیل کنند باید سراغ ارتقاء محافظت از زیر خودرو بروند.
لاستیکهای چهارفصل
پرادوی جدید حتی در آفرودیترین نسخهٔ خود هم با لاستیکهای جادهای چهارفصل ارائه میشود درحالیکه رقبا بهصورت کارخانهای با لاستیکهای کاملاً مناسب آفرود به فروش میرسند مثل لاستیکهای ۳۵ اینچی جیپ رانگلر روبیکان و ۳۷ اینچی فورد برانکو رپتور که هردو آلترین هستند. این یعنی خریداران لندکروزر که خواهان گوشت بیشتری زیر پاهای خود هستند باید راهی مغازهٔ لاستیکفروشی شوند!
نسل جدید پرادو برای آفرود به چه اصلاحاتی نیاز دارد؟
اگر تعریف شما از آفرود سفری با خانواده یا دوستان در مسیرهای خاکی ساده است، پرادو بهراحتی این کار را انجام خواهد داد اما برای هر چیزی بیش از این، لاستیکهای آفرودی تهاجمیتر و صفحات محافظ بیشتر را توصیه میکنیم. البته احتمالاً نصب لاستیکهای بزرگتر به تغییراتی در فنرها و زیربندی خودرو نیاز خواهد داشت. البته ما قفل دیفرانسیل عقب استاندارد، دو قلاب بکسل در جلو و طراحی سپر جلو که برای نصب وینچ مناسب خواهد بود را تحسین میکنیم اما آیا میتوان نسل جدید لندکروزر پرادو را به خودرویی برای تسخیر خارج جاده تبدیل کرد؟ زمان مشخص خواهد کرد.
رضا
۲۴ مرداد ۱۴۰۲ممکنه بخواد این بهبودها رو برای مدل TRD لندکروز ارائه بده.
مازیار
۲۴ مرداد ۱۴۰۲اگه بتونه دلشو راضی کنه!
NAVID۰۰۹۸
۲۴ مرداد ۱۴۰۲چه جالب ؟!
نگو تا همین الان در مورد آفرود اشتباه فکر میکردم و ملاکِ تمام شاسیبلندهایی که آفرود میروند ، استاندارد کارخونه هست !!!!
اول که ، آفرود دارین تا آفرود !
دوم که ، هدف از خرید خودروهای شاسیبلند بستن قطعات افترماکتی هست که تویوتا و سپس جیپ در این بخش حرف اول را در تمام جهان میزنند !
سوم که ، یکبار دیگه پاراگرافها را بخوانید تا به جزئیات خندهدار مقاله پِی ببرید ((( آخه مگر در ورژنهای لیمیتد و مخصوص باشه مثل TRD که لاستیک آفرودی بشه و تعلیق ارتقاء داده بشه و سپرها فلزی باشه و سینی زیر کامل نصب بشه و …. ))) !!!
شما کدوم شرکت را میشناسید که در نمونههای استانداردش بیاد لاستیک گل جنگی و …. اضافه کنه مگر در نمونههای لیمیتد !
انگاری اصلاً نمیبینید پرادو میخواد با محدودهی ۵۰ هزار دلاری وارد چنین بازار پُر رقابتی بشه که برای بقیه نشدنیه ! اینو میدونید اصلاً یعنی چی ؟! تازه اونم برای شرکتی که نماد اعتماد و اطمینان هست !
پرادو به نوعی جایگزین FJ شده ولی اکثریت نگاهشون یه لندکروزر کوچیک شده هست !
این عشق ژاپنی را باید خرید و افترمارکت بست روش و لذت دنیا رو برد و لاغیر !
محمد
۲۴ مرداد ۱۴۰۲بازم ریپلای نفر اول و نوشتن تخیلات و دریافت حقوق از نمایندگی تویوتا
Car love
۲۴ مرداد ۱۴۰۲چونکه هیچوقت نبوده!!
طراحی دقیقا خود دیفندره! لندروور شکایت نکنه صلوات
blackwing
۲۴ مرداد ۱۴۰۲افتر مارکت ؟
مهندسی و نتیجه زحمات یه کمپانی موقعی معلوم میشه که ماشین فابریک کارخونه رو تست کنی ، اینطوری باشه که با پراید هم میشه بوگاتی رو گرفت !!!
ehsan
۲۴ مرداد ۱۴۰۲مشخصه نوید “افترمارکت” رو تازه یاد گرفته که چیه.چون زیر تمام مطالب افرود میگه تویوتا جوری میسازه که تو افترمارکت ببندی روش (با یه هزینه انداره خود ماشین) و اره افترمارکت ببندی دیگه حریف نداره و فلان!!!
افترمارکت دیگه ربطی به برند نداره پروفسور
پیام
۲۴ مرداد ۱۴۰۲چون غولهایی مثل مرسدس، هامر کادیلاک و … ومود دارند.
phonix
۲۴ مرداد ۱۴۰۲اینو باش اونجا تو مطلب لکسوس که نشون دادی اصلا سگمنت حالیت نیست
یه جای دیگه هم ماشین سدان جنسیس رو با کوپه دو در در بخش فروش مقایسه کردی :)
اینجا هم تویوتا رو با کادیلاک و بنز مقایسه کردی :) پسر واقعا جالبی
باید با فورد حداقل مقایسه میکردی پرفسور کلا از درک چیزی به نام بازه قیمتی و سگمنت عاجزی
( الان میاد در خصوص ال جی برامون داستان میگه )
MehdiTurbo
۲۵ مرداد ۱۴۰۲نه عزیز اولا که نباید مقایسه میکرد
دوما میخواست مقایسه کنه باید با جیپ و جی کلاس مقایسه میکرد که جی کلاس از لحاظ قیمتی میره کنار و جیپ میمونه که جیپ قیمت خود کارخانه اش ارزان تر درمیاد و با پنجاه تا میشه تجهیزات عالی روش بست
ولی همان نسخه خود کارخونه انتخاب من تو افرود و برتری با جیپ اگه بحث افرود باشه
ehsan.fa
۲۴ مرداد ۱۴۰۲هرکاری بکنند جیپ نمیشند من چون آفرود خشن دوست ندارم در شرایط یکسان تویوتا رو انتخاب میکنم ولی برای آفرود جیپ وسلام
RIO
۲۴ مرداد ۱۴۰۲دوستان کره ای فن بسم الله
فقط انگلستان
۲۴ مرداد ۱۴۰۲خیلی قشنگ و دوست داشتنیه💖
MehdiTurbo
۲۵ مرداد ۱۴۰۲والله کسی زیر این وست چیزی نگفته اگه امثال تو با این کامنتا جو متشنج نکنن البته
Enzo Ferrari 2008
۲۴ مرداد ۱۴۰۲در جواب تیتر مجله میتونم بگم چون شاسی بلند های فورد شورلت کادیلاک و (,تسلا)
هست حتی بنز و بی ام و که اینو می خورند
نظر شخصی خودم اینکه تیم طراحی تویوتا خیلی ضعیف عمل کرده !
Xerxes99
۲۴ مرداد ۱۴۰۲پرادو یه سیس سازمان مللی داره ازینا که میرن آفریقا و هم قراره تو جاده آسفالته برن هم خاکی
اگه صرفا آفرود ملاک باشه جیپ رنگلرو و فورد برانکو بهترن
Enzo Ferrari 2008
۲۴ مرداد ۱۴۰۲ماشین ساده دیگه لندکروز لوکس نیست مثل نسل ها قبلیش لاکچری نیست
نسل ۲۰۱۸ تا ۲۰۰۸خیلی خاص بودن
نسل به نسل موتور ضعیف تر روش میزان
از ۸سیلندر برسی به ۴ سیلندر
datsun
۲۴ مرداد ۱۴۰۲داداش این پرادو
حسن
۲۴ مرداد ۱۴۰۲پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ خیلی مزخرفه چرا به این رضایت دادن
dimitripetrenko
۲۴ مرداد ۱۴۰۲افرود ژاپنو بدین دست پاترول برین همون لندکروز 2024تونو جمع کنید :)
سالار فصل
۲۴ مرداد ۱۴۰۲باید در واقعیت دید نه فقط با خط کش و از روی ظاهر
شک نکنید بهترینه
مردیم از خوشی
۲۴ مرداد ۱۴۰۲خودت میگی باید در واقعیت دید نه از ظاهر
بعد بلافاصله میگی شک نکنید بهترینه ؟
سالار فصل
۲۴ مرداد ۱۴۰۲چون بارها ثابت کرده این موضوع رو تویوتا
Behi
۲۴ مرداد ۱۴۰۲بعضیا دیگه آفرود رو خیلی جدی گرفتن😂 کی ۶۰ هزار تا میده تا از مسیرهای بشدت وحشی عبور کنه! منظور از آفرود نهایتاً مسیر خاکی و سنگلاخی و یکمی هم تپههای بسیار کوچک.
ضد تسلا🗿
۲۶ مرداد ۱۴۰۲جناب این مسیری که شما میگی همون آردی با بدنه سنگین یا KMC هم که میتونه بره آفرود سنگین یعنی رانندگی روی سنگ هایی با ارتفاع 2 متر و صخره نوردی با خودرو
مانی
۲۴ مرداد ۱۴۰۲نکته اول : بر خلاف نظر نویسنده این مقاله،تویوتا پرادو جدید یک شاهکار در زمینه مهندسی خودرو است.توجه به ریزه کاری ها در این خودرو در اوج خودش هست.مثلا قلاب عقب این ماشین در بخش سپر عقب،با یک محافظ پلاستیکی (قابل برداشت توسط راننده) پوشش داده شده تا در برخورد آسیب کمتری به سرنشینان و خودروهای عقب برسه.فیلم های زیادی از این ماشین تو سایت یوتیوب است که این توجه دقیق به ریزه کاری ها در اون کاملا به نمایش در آمده.
نکته دوم : بعید است که رقبای این خودرو در بحث دوام و استهلاک و هزینه های مصرفی با این خودرو رقابت کنند.حتی جیپ و لندروور هم در زمینه دوام و استهلاک و هزینه های مصرفی نمی تونند با این خودرو رقابت کنند.
نکته سوم : مردان رنسانسی صنعت کره هنوز نتونستند یک ماشین در سطح نصف توانایی های آفرودی این ماشین بسازند.بیشترین زور آفرودی این مردان رنسانسی در عرضه محصولی به نام کیا موهاوی بود که نفسش خیلی زود در شنزارهای کویر درمیاد! به نظرم،تنها محصول آفرودی قابل احترام کره ای ها سانگ یانگ رکستون هست که اونهم بعیده که بتونه با پرداو رقابتی نزدیک بکند.
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۲۴ مرداد ۱۴۰۲دوست عزیز اگر اینطور باشه لاماری ایما هم نواوری داره یک محفظه وسط کولر ها هست برای گداشتن گوشی(: نواوری به یک چیزی گفته میشه که شبیهش نباشه پس این چیز خفن و عجیب غریبی نیست و از سرنشین محافظت نمیکنه
نکته دوم: چرا تویوتا پرادو که به گفته شما کم خرج هست دقیقا از کجا اوردی غاین ماشین نه دیدیمش نه هزینه استهلاکی ازش امده!
نکته سوم: کره کی با ژاپن رقابت داشته سر خودرو افرود؟ که براش موهاوی مثال میزنی؟ موهاوی یک ماشین فول سایز معمولی بود نه افرود!
که قرار بود ارزان باشه ولی مشتریان خوششون نیومد! ببین من طرفدار هرچی خودرو خوبم و این رو هم بار ها گفتم ولی تعصب یک سری توی این سایت اجازه یک بحث مفید رو نمیده
Car love
۲۴ مرداد ۱۴۰۲اون مطلب رنسانس خیلی اذیتت کرد😂😂گفتم که مطلب ضد حال واس ۳ چرخه بازاس
وقتی حتی نمیدونی موهاوی اصلا واس افرود نبود 😂😂باو چقدر سوتی میدی،هر کامنت میزاری ده تا سوتی توشه
افرود خفن دودوتا هم لندکروزه که سالی ۲ هزارتا فروخت تو امریکا و توقف تولید شد
مانی
۲۵ مرداد ۱۴۰۲Car love
سه چرخه باز؟!!…مطمئن باش زمانی که تو داشتی تو کوچه خاکی تیله بازی می کردی من پشت فرمون ماشین های مدل روز دنیا داشتم رانندگی می کردم و این رو هم مطمئن باش که به اندازه تمام اکانت های فیکی که ساختی من ماشین روز دنیا رو سوار شدم.
سوتی؟!! از کدوم سوتی حرف می زنی؟..اگه موهاوی واسه آفرود نبود پس برای چی بود؟مگه همین پدال تو چندین مقاله جداگانه از کیا موهاوی به عنوان یک شاسی بلند واقعی (BODY ON FRAME) یاد نکرد؟مگه اصولا امکان داره یک شاسی بلند واقعی برای آفرود نباشه؟واقعا یک کمپانی مثل کیا ماشین شاسی دار رو برای چه هدفی میسازه؟برای سبزی خریدن از میوه فروش داخل محل؟ معلومه که تو و امثال تو هستید که بدجوری اینجا سوتی دادین.آدم های پر ادعایی که هنوز نمی دونید که کیا موهاوی اصلا چه ماشینی هست و برای چه هدفی ساخته شده.البته تقصیر خودتون نیست.چون اصلا از بغل کیا موهاوی رد هم نشدین که بدونید چی هست.
در اینکه که تویوتا لندکروز یک آفرود قدر و توانمندی هست هیچ حرفی نیست ولی دلیل فروش کم اون در آمریکا به عوامل متعددی بر می گشت که یکی از اونا این هست که خود کمپانی های آمریکایی استاد ساخت خودروهای آفرودی و پیکاپ های قدرتی هستند و صدور ماشین آفرود به آمریکا مثل حالتی شبیه به فروش زیره در کرمان می مونه و نکته دوم هم به نظرم قیمت بالای این ماشین در قیاس با رقبای دیگر اون بود.(قیمتی بالای 85 هزار دلار)
توصیه من اینه که قبل از اینکه مسخره بازی در بیاری و به دیگران توهین و بی ادبی بکنی کمی بیشتر مطالعه بکن.
حسن
۲۴ مرداد ۱۴۰۲اینجا بحث برندها نیست بحث سره اینه یکی از افرودرهای خوب خودروسازیه دنیا توسط کمپانیه سازنده زیر و رو شده و هیچ مشخصه ای از اون خودرویی که همه باهاش تجربه داشتن و بهش اعتماد کامل داشتن اصلا وجود نداره و این یعنی این خودرو باید از صفر شروع کنه و شروع به اعتماد سازی کنه که قطعا 4 سیلندر توربو شارژ با 2.4 حجم خودش خیلیها را از خرید و امتحانش هم منصرف میکنه
چرا همیشه فک میکنید در هر مبحثی قصد تخریب وجود داره
AMANTE
۲۴ مرداد ۱۴۰۲تو متن هم اشاره شد آفرود داریم تا آفرود، اونی که بخواد آفرود سنگین انجام بده با نسخه ی استاندارد کارخونه نمیره و ماشین رو جوری تغییر میده که میشه گفت فقط صندلی و فرمان کارخونه استاندارد میمونن و بقیه ماشین قطعات افترمارکتیه.
بزرگترین مشکل این ماشین موتور هیبرید هست که سخت بشه آفرود بازا رو راضی کرد به خرید اش.
Fy
۲۴ مرداد ۱۴۰۲اینم میشه مثله fjکروز… افسوس 😔
Alireza
۲۴ مرداد ۱۴۰۲واقعا دیگه بعضی موقعه ها خیلی حالم از وضعیت خودرویی کشور به هم میخوره😡اخه چزا ما همچین چیزایی رو نباید داشته باشیم
محسن
۲۵ مرداد ۱۴۰۲من که ماشین افرودم داشته باشم دلم نمیاد ببرمش افرود 60000 دلار
Bagher
۲۵ مرداد ۱۴۰۲نیومده تو چین کپیشو زدن
آرمین
۲۶ مرداد ۱۴۰۲هیچ چیزی هیچوقت ایده آل نیست
چون چندین ساله که محدود هستیم همیشه درنظرمون بوده که تویوتا ایده آله چون تنها شاسی بلند آفرودیه که تقریبا در دسترس بوده .
رئیسی
۲۶ مرداد ۱۴۰۲حالا چرا شما دارید دعوا میکنید اونم برای ماشینی که خارجی ها سوار میشن ما که فعلا باید درباره پراید نظر بدیم نه پرادو
JaMsHiD
۲۶ مرداد ۱۴۰۲دوستانی که میگن کپی از دیفندر هست و صبح تا شب کارشون شده مسخره کردن این تویوتا !
اگه این دیفندری که شما همش ازش حرف میزنید تو سال دو هزار تولید میشد ، یعنی تویوتا لندکروزر و شورلت تاهو و نیسان پاترول سوپر سافاری و …. میشد کپی از لندروور دیفندر؟
یه شاخصه هست تو SUV ها ، اونم ظاهر جعبه ای و خطوط تند و تیز
الان فرم گلگیر یا پنجره ها یا صندوق یا چراغ عقب شبیه دیفندر هست؟
درسته چراغ جلو واقعا شبیهش هست ولی بقیه اجزا یک ذره هم شبیه دیفندر نیست اگه برید عکس هارو مقایسه کنید میفهمید