تویوتا

تجربه رانندگی با تویوتا کرولا هیبرید؛ بهترین گزینه برای مصرف‌کننده ایرانی

تویوتا کرولا با قوای محرکه هیبرید خود می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای واردات به کشور باشد. این خودرو اکنون در تعداد وسیعی توسط دو واردکننده در ایران به فروش می‌رسد.


ماشین بازها با دیدن تویوتا کرولا سریعاً روی خود را برمی‌گردانند. کرولا خودرویی بی حاشیه برای افرادی است که اهمیتی به لذت سواری نمی‌دهند و تنها چیزی می‌خواهند که آن‌ها را در راحت‌ترین و بی‌دردسرترین حالت ممکن به مقصد برساند؛ اما پس از راندن کرولا هیبرید به سختی می‌توان اشکالی به آن وارد کرد. حتماً دلیلی وجود دارد که تویوتا بیش از ۲۰ هزار دستگاه کرولا را در هر ماه به فروش می‌رساند. با اینکه خودروی موردبحث را نمی‌توان محصولی هیجان‌انگیز دانست اما هیچ خودروی دیگری نمی‌تواند چنین ترکیبی از راندمان و قیمت مناسب را در پکیجی دلپذیر و نرمال ارائه کند. برای اکثر افراد، کرولا هیبرید همان خودرویی است که نیاز دارند.

کرولا هیبرید خودرویی فاقد زرق‌وبرق اضافی است و در واقع یک ژاپنی کوچک و ساده محسوب می‌شود. این خودرو تمامی فاکتورهای موردنیاز خریداران برای تردد بی حاشیه و مطمئن از خانه به محل کار و بالعکس و همچنین تفریح‌های آخر هفته را در خود دارد. داخل کابین شاهد طراحی سرراست داشبورد به همراه صندلی‌های پارچه‌ای راحت خواهید بود و پشت آمپرهای آنالوگ نیز با نمایشگر نه چندان بزرگ سیستم اطلاعات سرگرمی همراه شده است. این خودرو به‌صورت استاندارد از اپل کارپلی و اندروید اتو بی‌سیم سود می‌برد و بنابراین انتقادی به ناوبری و سیستم اطلاعات سرگرمی آن وارد نیست.

دکمه‌های روی فرمان هم واقعی و فیزیکی هستند و خبری از دکمه‌های حساس به لمس نیست. همین موضوع درباره سیستم تهویه مطبوع تک ناحیه‌ای نیز صدق می‌کند چراکه از دو دکمه برای کنترل دما و سرعت فن برخوردار است و تنظیمات آن به راحتی و بدون پیچیدگی برخی خودروهای مدرن صورت می‌گیرد. از نظر متریال بکار رفته در کابین نباید انتظار چرم دست‌دوز سطح بالا و تریم چوب را داشت. در واقع پلاستیک خشک زیادی بکار رفته اما این موضوع واقعاً ما را اذیت نمی‌کند چراکه قیمت خودروی تست شده زیر ۳۰ هزار دلار است. تنها چیزی که در کابین تویوتا کرولا هیبرید ما را اذیت کرد عدم حمایت خوب صندلی‌ها از ناحیه کمر بود. همچنین شارژر بی‌سیم کنسول مرکزی حدود ۶۰ درصد زمان کار می‌کرد هرچند چنین چیزی در سایر خودروها نیز دیده می‌شود.

کنترل‌های کرولا نیز ساده و غیر پیچیده هستند. دسته‌دنده آنالوگ را در حالت درایو قرار دهید، پدال گاز را بفشارید و سیستم هیبریدی با میزان رضایت بخشی از گشتاور آنی وارد مدار می‌شود. نیروی رو به جلوی خودرو حاصل فعالیت سه موتور برقی (دو موتور در جلو و یک موتور در عقب) و یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری درون‌سوز است. هرچه سرعت خودرو افزایش یابد از بار کاری مجموعه کاسته می‌شود. باید گفت این خودرو ۱۳۴ اسب بخار قدرت داشته که برای احساس صفر تا صد زیر ۱۰ ثانیه کافی به نظر می‌رسد؛ اما زمانی که چنین عملکردی را با خودروهای پرفورمنس مدرن محسوب کنید کرولا را بسیار کند خواهید یافت ولی شتاب گیری کولا هیبرید در شرایط واقعی همچون پشت چراغ‌قرمز و تقاطع‌ها بسیار پذیرفتنی است. اگر از به‌کارگیری کل پدال گاز نترسید قطعاً مشکلی با این خودرو نخواهید داشت.

قوای محرکه هیبریدی کرولا بسیار رضایت‌بخش است و هیچ نیازی به شارژ بیرونی و سوئیچ روتین بین حالت تمام برقی و دستیار درون‌سوز برای حرکت در جاده ندارد و خبری هم از حالت‌های انتخابی راننده نیست. در ترافیک‌های شهری، انتقال قدرت بین موتورها بی‌وقفه صورت گرفته و احساس نمی‌شود و تنها تفاوت موجود به صدای پیشرانه با بالا رفتن دور موتور مربوط می‌شود. زمانی که حالت برقی کامل وجود داشته باشد یک چراغ سبز کوچک در پشت آمپرها روشن می‌شود.

البته این نقل‌وانتقال قدرت در سرعت‌های بالاتر بیشتر حس می‌شود چراکه کرولا هیبرید گاهی اوقات لرزش سبکی را به بدنه تحمیل خواهد کرد و وارد حالت برقی کامل خواهد شد. گاها نیز به نظر می‌رسد قوای محرکه به خودش مطمئن نیست و دوباره بین حالت‌های برقی و هیبریدی تغییر وضعیت می‌دهد و تلاش می‌کند نیاز شما را بسته به فشار روی پدال گاز برآورده سازد. البته که این بهای کمی است که برای دستیابی به مصرف سوخت ۵ لیتر در هر صد کیلومتر می‌پردازید. حتی با رانندگی پرفشار در ترافیک‌های شهری نیز توانستیم به مصرف سوخت ۵.۴ لیتری در مسیری به طول بیش از ۴۸۰ کیلومتر برسیم که بسیار خوب و احساس‌برانگیز است.

باقی بخش‌های کرولا هیبرید نیز ساده و دل‌چسب است. فرمان خودرو فاقد احساس بوده اما سبک و سرزنده عمل می‌کند و استفاده از آن راحت و نرم خواهد بود. همین موضوع درباره ترمزها نیز صدق می‌کند چراکه نیازمند کمترین اشاره به آن‌ها خواهید بود. تویوتا می‌گوید کرولا هیبرید به سیستم تعلیق اسپرت مجهز است هرچند مطمئن نیستیم این گفته به چه معناست زیرا سواری خودرو به اندازه برخی از شاسی بلندهای لوکسی که تست کرده‌ایم راحت و نرم است. کرولا به نرمی از روی دست‌اندازهای کوچک عبور می‌کند و تنها سرعت‌گیرها و چاله‌های بزرگ است که باعث ناهنجاری در کابین می‌شود هرچند همین لرزش‌های کابین نیز بسیار کم و پذیرفتنی خواهد بود.

بیایید دوباره مرور کنیم: تویوتا کرولا هیبرید خودرویی ارزان‌قیمت در آمریکاست، هیچ حاشیه‌ای ندارد، بسیار کم‌مصرف است و همانند هر تویوتای دیگر خودرویی همیشگی و بادوام به شمار می‌رود. البته که نباید این خودرو را هیجان‌انگیز دانست. شما با کرولا هیبرید انتظار لذت رانندگی را حداقل به‌صورت مستقیم نخواهید داشت. با خرید کرولا هیچ‌کس دو بار به شما نگاه نخواهد کرد و تحت تأثیر شما قرار نخواهد گرفت. شما هر روز چند ده دستگاه از این خودرو را در جاده‌ها خواهید دید.

اما در عوض می‌دانید پشت فرمان خودرویی می‌نشینید که شما را به هرجایی می‌برد و محدودیت‌های عملکردی کمی دارد. بی‌شک هیچ‌کس در جاده متوجه حضور کرولا نشده و به آن اهمیتی نخواهد داد و شما نیز از بابت خرید خود هیچ نگرانی‌ای نخواهید داشت زیرا کرولا خودرویی بدون مرگ است. درعین‌حال هم مصرف سوخت کمتر از ۵.۵ لیتر در صد کیلومتر را ثبت می‌کنید. پس از راندن خودروهای زیاد، این کرولا مجدداً به ما یادآوری کرد که اکثر مردم واقعاً نیازی به چیزی بیشتری از کرولا ندارند. جدای از برخی کاستی‌های واضح، کرولا هیبرید تمامی نیازهای مصرف‌کنندگان از جمله ایرانی‌ها شامل قابلیت اطمینان بالا، سواری نرم و بی حاشیه، هزینه‌های نگهداری پایین و مصرف سوخت کم را برآورده می‌سازد.

در حال حاضر این خودرو توسط معین خودرو و برساوش در سامانه خودروهای وارداتی عرضه شده و تحویل ان نیز آغاز شده است. هرچند هنوز تعداد تحویلی به متقاضیان با میزان تقاضا همخوانی ندارد. درصورتی‌که واردات خودرو به‌صورت واقعی آزاد شده و همه امکان انتخاب و خرید خودروی مدنظر خود را داشته باشند، تویوتا کرولا هیبرید می‌تواند گزینه‌ای عالی باشد. شاید با این خودرو در دید دیگران قرار نگیرید اما سرمایه‌ای که با خریدش صرفه‌جویی می‌کنید ارزشش را خواهد داشت.

مشخصات تویوتا کرولا هیبرید ۲۰۲۴
پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری هیبریدی
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۱۳۴/۲۱۱
گیربکس eCVT
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) – تخمینی ۹.۵
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۱۸۳
وزن (کیلوگرم) ۱۳۹۷
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) ۵.۷/۵/۵.۳
ظرفیت فضای بار (لیتر) ۳۷۷
قیمت پایه (دلار) ۲۷,۱۴۰
قیمت مدل تست شده (دلار) ۲۹,۵۳۰

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. Spooke

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (47 ديدگاه)

    کرولا اگه به قیمتش در ایران عرضه میشد ، با اختلاف یکی از پرفروش ترین خودروهای آسیا میشد . برای خیلی از ما ایرانیا ، کرولا همه‌ی اون چیزیه که از ماشین میخان

    امروز یه تلوراید ۲۰۲۳ گذر موقت دیدم . ظاهر متمایزی داشت . رنگ مشکی به همراه رینگ مشکی و دیلایت زرد تضاد جالبی داشت . ابعادش در حد سورنتو دیده میشد اما مرتفع تر . نمایشگر داخل ماشین هم بزرگتر از چیزی بود که در عکسا دیده میشه و داخل کابین جلب توجه میکرد . برای سفر خونوادگی گزینه خوبیه

    موافقم 13
    مخالفم 4
    1. سعید

      ۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (525 ديدگاه)

      با این قیمت مفتش گرونه

      موافقم 12
      مخالفم 7
      1. MATIN

        ۴ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (415 ديدگاه)

        وات؟!
        خب وقتی قیمت داره که دیگه مفت نیست
        اگه مفت هم باشه که عالی (:

        موافقم 4
        مخالفم 3
    2. سیاه

      ۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (12 ديدگاه)

      این خودرو حرف نداره مصرف کم و الودگی هوای ناچیز . بخصوص برای افرادی که زیاد رانندگی می کنند . معنای استهلاک کم تویوتا را هم در استفاده زیاد مانند تاکسی شهری باید دید . البته با قیمت بنزین کنونی خرید خودرو هیبرید توجیحی ندارد بخصوص قیمت باتری انها که پس از ده سال لازمه تعویض بشه خیلی بالا هست و از همه مهمتر با کیفیت بد و اکتان پایین بنزین ما تمامی خودروهای وارداتی مشکل دارند . حیف که قیمت این خودرو همه چی را دست نیافتنی برای اکثر مردم کرده است . اگه خودرو روز دنیا را بخواهیم باید قیمت مناسب آن و مهمتر از همه کیفیت سوخت را ابتدا درست کنیم .

      موافقم 11
      مخالفم 3
      1. کامران

        ۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        نگران قیمت بنزین و اینا نباش پزشکیان بنزین رو ۲۵ هزار تومن کرد اونوقت داشتن این ماشین می ارزه

  2. محی

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (163 ديدگاه)

    اینایی که وارد ایران شده ظاهرا ۱۷۰ اسبی هست ولی

    مخالفم 16
  3. زیزیگولو

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6033 ديدگاه)

    با گسترش روزافزون و استقبال مردم دنیا از کراس اوورهای کامپکت من فکر میکنم تویوتا هم با به میدون آووردن مدل کرولا کراس سعی داره تا به‌ تدریج نسخه سدان کرولا رو با مدل کراس اوور جایگزین کنه البته معلوم نیستش که این اتفاق بیوفته یا نه ولی در صورت پایین اومدن تقاضا واسه نسخه سدان کرولا ممکنه همچین اتفاقی بیوفته

    موافقم 10
    مخالفم 1
  4. Yaghoob

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (337 ديدگاه)

    به سختی می توان از این خودرو ایراد گرفت.
    توی همین یه جمله خیلی حرفه.

    موافقم 18
    مخالفم 2
    1. سعید

      ۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (525 ديدگاه)

      فضای صندوقش کوچیک تر از همکلاسی هاش هست، قیمتش بسیار بالاست، در مقایسه با سیویک اسپورت بودن و استایلش به چشم نمیاد. دو تا خوبی داره، قیمت پس از فروش و هزینه کمتر تعمیر.

      موافقم 4
      مخالفم 9
  5. محمد

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (114 ديدگاه)

    خیلی خودروی خوب و بی حاشیه ای هست تعلیق نرم ، کابین نسبتا ساکت و مثل بقیه تویوتا ها کولر خنک و خوب ، از اونایی که تو جنوب هستن و تویوتا دارن بپرسید کیفیت این ماشین رو ، تو جنوب با کولر روشن نه دمای موتور از حد وسط بالاتر میره نه کیفیت سیستم تهویه میاد پایین امیدوارم شرایط طوری بشه که این ماشین ، خودروی قشر متوسط و پایین تر باشه نه مثل الان که شما باید به معنای واقعی کلمه یه آدم مرفه باشید تا توی ایران تویوتای اقتصادی رو سوار بشید

    موافقم 20
    مخالفم 2
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      همه اینایی رو که گفتی خودمونم میدونیم!!!

      بقیه چیزایی هم که گفتی رو فقط از جایی شنیدی ولی حتی مشخص یکبار هم داخل کرولا نَشِستی!!!

      کرولا خوبه ، عالیه ، معرکست ، اما برای کشور ما تنها باید نسخه‌ی تنفس‌طبیعیش ارائه بشه که بشه گفت بی‌آزار!!!
      اینایی که آوردن یا هیبریدِ یا توربو اونم با گیربکس CVT ، شرایط وخیم کشورمون هم که روشنِ ، پس نهایت استفاده از این وارداتی‌ها حتی با اینکه تویوتا هستند ۱۰ ساله هست و بعدش فقط خرج خرج خرج!!!

      موافقم 5
      مخالفم 7
  6. ARMAN سابق

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (481 ديدگاه)

    یه پیچ این ماشین به تمام آشغالای مونتاژی میرزه آپشن در حد نیاز داره شتاب در حد نیاز داره طراحیشم میشه گفت عامه پسنده و زرق و برق و آپشن بیخود و اضافه هم نداره.
    اگه با قیمت مناسب تو بازار می‌بود واقعا ارزش خرید بالایی داشت هر چند به نظرم مدلای توربو و ۱۵۰۰ مونتاژ فاو یا همونایی که معین خودرو آورده با قیمت حدود ۲۸۰۰ ارزش خریدش خیلی بد نیست

    موافقم 13
    مخالفم 2
    1. شمال

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (127 ديدگاه)

      بنده خدا ماشین چینی دارن با این قیمت میخرن

      موافقم 5
      مخالفم 4
  7. احمد

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ماشین فوق العاده کم صدایی هست فقط ردیف عقب برای سرنشین بزرگسال تنگ واگه قد سرنشینان ردیف عقب هم ۱۷۰ به بالا باشه اصلا نمیتونه صاف بشینه سرش به سقف میخوره ویکی دیگه از عیب هاش این که زاپاس نداره به خاطر هیبرید بودنش

    موافقم 6
    مخالفم 5
  8. محمدهادی

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2363 ديدگاه)

    فقط همین جمله
    «اکثر مردم چیزی بیشتر از کرولا نمی خواهند»
    تمام
    فقط ای کاش دولت این ماشین رو به تعداد کافی برای هر کد ملی در نظر میگرفت با سوبسید مناسب
    تا مردم بتونن ملشین باکیفیت اقتصادی برای سالها کارکردن واردن کشور کنن
    مثلا اگر میشد حدود ۸۰۰ ملیون برای هر فرد ایرانی رقم بوخوره
    ایران تبدیل میشد به بزرگترین معدن تویوتا کرولا در جهان
    وگرنه با این قیمت های آزاد
    آدم هیچ احساس ارزونی و اقتصادی بودن ازش نمیکنه

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. Xerxes99

      ۲ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (9 ديدگاه)

      بالای صد درصد گمرک و مالیات و این هزینه هارو نگیرن سوبسید پیشکش

  9. صلاری

    ۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این خودرو فوق العاده با کیفیت و نرم وراحته قیمتش هم خوبه حرف نداره

    موافقم 3
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا