پیشرانهٔ هییریدی هرچند بهبود قابلتوجهی در مصرف سوخت به دنبال ندارد اما با گشتاور فوری و فراوان، تاکوما را متحول میکند.
بزرگترین مشکل نسل قبلی تویوتا تاکوما گشتاور پایین بود. موتور V6 این خودرو تنها ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور در ۴,۶۰۰ rpm تولید میکرد درحالیکه موتور چهار سیلندر توربوشارژ جدید ۴۳۰ نیوتن متر گشتاور را از دور ۱,۷۰۰ rpm در اختیار راننده قرار میدهد و سیستم هیبریدی سفارشی هم باعث میشود احساس کنیم زیر کاپوت تاکوما یک V8 قرار دارد. همچنین خشنترین نسخههای تاکوما یعنی TRD Pro و تریلهانتر هم فقط با پیشرانهٔ هیبریدی عرضه میشوند.
این پیکاپ از سیستم هیبریدی i-Force Max تویوتا بهره میبرد که از یک موتور الکتریکی بین پیشرانهٔ بنزینی توربو و گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک تشکیل شده است. انرژی موردنیاز این موتور توسط یک پکیج باطری ۱.۹ کیلووات ساعتی تأمین میشود که زیر صندلیهای عقب نصب شده است. مجموع خروجی این سیستم ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور است. همین قوای محرکه در فورانر و لندکروزر پرادو هم ارائه میشود. بهطور خلاصه، قوای محرکهٔ هیبریدی، تاکوما را متحول کرده و هرچند بهبود قابلتوجهی در مصرف سوخت به دنبال ندارد اما گشتاور فوری و فراوان باعث میشود پیکاپ تویوتا رانندگی بسیار بهتری داشته باشد.
تاکوما تریلهانتر
تریلهانتر که بهتازگی به خانوادهٔ تاکوما اضافه شده، عملاً یک آفرودر توانمند و آمادهٔ کارخانهای با لاستیکهای استاندارد ۳۳ اینچی گودیر، کمکفنرهای Old Man Emu، محافظهای رکاب، سپر عقب فولادی و باربند سفارشی برای نصب چادر روی سقف است. طبیعتاً تریلهانتر بهصورت استاندارد به تمام تجهیزات آفرودی تاکوما مثل دوربین ۳۶۰ درجه، آنتیرول بار قطع شونده و قفل دیفرانسیلهای مرکزی و عقب هم مجهز است. مسیر آزمایشی ما شامل صخره، تپههای شنی و چند مانع سخت میشد اما اینها برای تریلهانتر در حد تمرین هم نبودند و آن لاستیکهای ۳۳ اینچی هر مانعی را مغلوب میکرد.
در حالت Low-4 پیشرانهٔ هیبریدی گشتاور بسیار زیادی را فراهم میکند اما این گشتاور خیلی خوب مدیریت میشود و با رها کردن ترمز خودرو به جلو پرتاب نمیشود. کالیبراسیون قوای محرکه آنقدر نرم است که فراموش خواهید کرد یک موتور الکتریکی هم وجود دارد. در مسیرهای مثل محل آزمایش ما حتی نیازی به فعال کردن قفل دیفرانسیل عقب هم نبود زیرا سیستم MTS (مالتی ترین) تویوتا که بهصورت استاندارد ارائه میشود، برای مقابله با هر مسیری وظیفهٔ خود را به نحو احسن انجام میدهد. آنتیرول بار قطع شونده نیز ویژگی بسیار خوبی است که باعث افزایش انعطاف تعلیق روی موانع چالشبرانگیز میشود. این ویژگی روی مسیرهای خشن واقعاً به کار میآید.
عرضهٔ نسخهٔ تریلهانتر حرکت هوشمندانهای از تویوتا محسوب میشود. در حال حاضر ماجراجوییهای خارج از جاده به تفریح بسیار محبوبی تبدیل شده و بنابراین تقاضای زیادی برای تواناییهای آفرود بالا با گارانتی کارخانه وجود دارد. البته پیکاپهای میان سایز آفرودی دیگری هم در بازار حضور دارند اما هیچکدام بهطور خاص روی کمپینگ خارج جادهای تمرکز ندارند و هرچند ما نتوانستیم به محدودیتهای این پیکاپ نزدیک شویم اما شک نداریم که باید همراه وفاداری برای سفرهای طولانی خارج از جاده باشد.
تاکوما TRD Pro
درحالیکه تریلهانتر برای آفرودهای تخصصی سرعت پایین ساخته شده، هدف TRD Pro آفرودهای بسیار سریعتر است. این پیکاپ تویوتا رقیب فورد رنجر رپتور و شورلت کلرادو ZR2 محسوب میشود. مثل دیگر مدلهای TRD Pro، تاکوما هم از کمکفنرهای فاکس ریسینگ بهره میبرد که سه تنظیمات مختلف دارد. حالت اول برای رانندگی در جادههای معمولی است درحالیکه حالتهای دوم و سوم فشردهسازی کمکفنرها را برای آفرود سریعتر افزایش میدهد. TRD Pro روی همان لاستیکهای ۳۳ اینچی تریلهانتر قرار دارد اما از رینگهای متفاوت و گلگیرهای پهنتر استفاده میکند.
این کمکفنرها بهترین ویژگی تاکوما TRD Pro هستند. روی مسیرهای ناهموار هرچه سریعتر رانندگی کنید همهچیز نرمتر میشود و با یک پرش کوچک با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت، پیکاپ چنان به زمین بازمیگردد که به نظر میرسد چرخها اصلاً از زمین جدا نشدهاند. همچنین صندلیهای پرفورمنس ایزوداینامیک تویوتا نیز به دو کمکفنر در پشتی مجهز هستند که ضربات و حرکات را جذب میکنند. البته این صندلیها ابتدا احساس عجیبی دارند و فضای پای کوچک صندلیهای عقب تاکوما را اشغال میکنند اما باعث میشوند هنگام حرکتهای پرسرعت روی مسیرهای ناهموار راحتتر باشید.
جمعبندی
پیشرانهٔ هیبریدی بهصورت استاندارد در نسخههای TRD Pro و تریلهانتر ارائه میشود که هردو به ترتیب با قیمت پایهٔ ۶۵,۳۹۵ دلار و ۶۴,۳۹۵ بسیار گرانقیمت هستند. برای دیگر تیپهای تاکوما یعنی TRD آفرود، TRD اسپرت و لیمیتد هم قوای محرکهٔ هیبریدی ۳,۷۰۰ دلار به قیمت اضافه میکند. بااینحال، اگر همزمان با تاکومای معمولی و هیبریدی رانندگی کنید، به نسخهٔ هیبریدی علاقهمند خواهید شد. با اینکه سیستم هیبریدی کاهش قابلتوجهی در مصرف سوخت به دنبال نخواهد داشت اما گشتاور زیاد آن تاکوما را متحول میکند.
مشخصت فنی
تاکوما تریلهانتر | تاکوما TRD Pro | |
پیشرانه | ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر توربو هیبریدی | |
قدرت | ۳۲۶ اسب بخار | |
گشتاور | ۶۳۰ نیوتن متر | |
مصرف سوخت | ۱۰.۲ لیتر ترکیبی | |
زاویهٔ حمله | ۳۵.۲ درجه | ۳۵.۷ درجه |
زاویهٔ فرار | ۲۲.۳ درجه | ۲۵.۳ درجه |
زاویهٔ شکست | ۲۴.۰ درجه | ۲۷.۴ درجه |
قیمت | ۶۴,۳۹۵ دلار | ۶۵,۳۹۵ دلار |
KAIZEN
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳پولی که میگیره حلالش باشه
تویوتا عشقه عشق
KAIZEN
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳عاشق تریل هانتر شدم بدجور
Taha Ayoobi
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳دلم خواست خداییش
عجب چیزیه واقعا
زیزیگولو
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳وقتی حرف از هزینه حفظ و نگهداری ماشین باشه مطمئناً همه ی ماشینا هزینه های تعمیرو نگهداریشون مثل هم نیستش چون بعضی از ماشینا مثل ماشینای تولید کمپانی تویوتا هزینههای کمتری رو مثلاً تو یه دوره ۱۰ ساله واسه مالک دارن …………. حتی پیکاپای کمپانی تویوتا مثل همین تویوتا تاکوما هزینه های نگهداری خیلی کمی دارن چون طبق آمار منتشر شده تاکوما با هزینه حفظ و نگهداری ۵۸۰۰ دلاری در هر سال تو رده پنجم دنیا قرار گرفته
Barsheen
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳یه جوری دلت خواست که دلم خواست بگم آدرس بده یکیشو برات بفرستم…
javad-bmw
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳سطح مهندسی صندلی هاش از کُل مهندسی X22 بالاتره.
Taha Ayoobi
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳😂
hrsjamei
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳سلام
تویوتا تاکوما خودرو خوب اما به فورد رپتور نمیرسه
تویوتا تاکوما منکه خوشم نمیاد قیافه نداره طراحی جلوش سبک چراغ هاش برای وانت خوب نیست
چراغ های رپتور ، بهترین طراحی دارند
Taha Ayoobi
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳به نظرم سلیقه ایه
علی
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳جان سخت ۲۰۲۴ وارد میشود