تویوتا کرولا همیشه یکی از مطمئنترین گزینهها برای خرید خودرویی اقتصادی و بیدردسر بوده، اما در سالهای اخیر، این برند رویکرد خود را تغییر داده و با معرفی نسخه GR، چهرهای اسپرتتر و هیجانانگیزتر از کرولا ارائه کرده است. حالا که نسل دوازدهم (E210) به پایان راه نزدیک میشود، سوال اینجاست که تویوتا چه برنامهای برای نسل سیزدهم دارد؟
طراحی جدید؛ کرولا دیگر خودرویی کسلکننده نیست!
اگر زبان طراحی اخیر تویوتا را در نظر بگیریم، کرولا ۲۰۲۷ احتمالاً طراحی تهاجمیتری خواهد داشت. انتظار میرود این خودرو از مدلهایی مانند C-HR، پریوس و کمری الهام گرفته و نمای جلویی T شکل با چراغهای LED بومرنگی و خطوط بدنه اسپرت داشته باشد.
در مدل GR، جزئیات اسپرتتر خواهند شد: الیاف کربنی در بدنه، رینگهای بزرگ و گلگیرهای عضلانی که حس قدرت را القا میکنند. طراحی عقب نیز شامل چراغهای LED باریک، سپر عقب اسپرت و درِ صندوق عمودیتر خواهد بود.
به گفته منابع داخلی، کرولا ۲۰۲۷ همچنان در سه نسخه سدان، هاچبک و استیشن (Touring) عرضه خواهد شد، اما نسخه استیشن در بازارهای خاصی ارائه میشود و احتمال حضور آن در آمریکای شمالی پایین است. جالب اینجاست که گفته میشود نسخه GR استیشن ممکن است فقط برای بازار ژاپن در نظر گرفته شود.
کابین مدرن با فناوریهای پیشرفته
طراحی داخلی کرولا جدید احتمالاً شباهت زیادی به تویوتا پریوس جدید خواهد داشت و شامل ویژگیهای زیر میشود:
✔ داشبورد مینیمال و مدرن
✔ صفحهنمایش ۱۲.۳ اینچی لمسی
✔ پشت آمپر دیجیتال
✔ سقف پانورامیک (احتمالی)
✔ فضای بار بیشتر نسبت به نسل قبل
همچنین، امکاناتی مانند اندروید اتو و اپل کارپلی بیسیم، شارژر بیسیم گوشی، و سیستم کنترل صوتی با هوش مصنوعی بخشی از ویژگیهای استاندارد خواهند بود. تویوتا احتمال دارد از هوش مصنوعی برای دستیار دیجیتال و راهنمای هوشمند راننده استفاده کند.
پیشرانههای جدید؛ از هیبریدی تا نسخه پرقدرت GR
پیشرانههای کرولا ۲۰۲۷ شامل چند گزینه خواهند بود:
نوع موتور | حجم | قدرت تخمینی |
---|---|---|
بنزینی تنفس طبیعی | ۱.۵ لیتر | ۱۲۸ اسب بخار |
بنزینی توربوشارژ | ۱.۵ لیتر | ۱۷۸ اسب بخار |
هیبریدی | ۱.۵ لیتر + موتور برقی | توان بالاتر از مدلهای قبلی |
پلاگین هیبریدی (PHEV) | ۱.۵ لیتر + دو موتور برقی | عملکرد و بهرهوری بالا |
GR کرولا | ۲.۰ لیتری توربو | حدود ۳۵۰ اسب بخار |
نسخه GR کرولا ممکن است از پیشرانه ۲.۰ لیتری توربو جدید تویوتا استفاده کند که در مدلهای GR آینده مانند سلکا AWD به کار خواهد رفت. این موتور در نسخه خیابانی حدود ۴۰۰ اسب بخار قدرت خواهد داشت، اما برای GR کرولا انتظار میرود قدرتی در حدود ۳۵۰ اسب بخار ارائه کند.
نکته مهم: تویوتا همچنان به گیربکس دستی پایبند خواهد بود، زیرا ۸۰ درصد خریداران نسخه GR در آمریکا، مدل دندهای را ترجیح دادهاند.
زمان عرضه و رقبا
نسل سیزدهم کرولا در سال ۲۰۲۶ رونمایی خواهد شد و مدلهای بازار آمریکای شمالی، در سال ۲۰۲۷ به فروش خواهند رسید.
اما در آن زمان، بازار خودروهای کامپکت چگونه خواهد بود؟ برندهایی مانند فورد و جنرال موتورز دیگر در این بخش حضور ندارند، و مزدا۳ نیز فعالیت خاصی نداشته است. در مقابل، هوندا سیویک، کیا K4، هیوندای النترا، فولکسواگن گلف و جتا، پژو ۳۰۸، اشکودا اکتاویا و اوپل آسترا همچنان گزینههای اصلی بازار خواهند بود.
جمعبندی؛ کرولا ۲۰۲۷، هیجانانگیزتر از همیشه!
✔ طراحی جدید و تهاجمی با الهام از C-HR و پریوس
✔ کابین مدرن با نمایشگر ۱۲.۳ اینچی و امکانات هوشمند
✔ پیشرانههای هیبریدی و پلاگین هیبریدی کارآمد
✔ نسخه GR با قدرت احتمالی ۳۵۰ اسب بخار و گیربکس دستی
✔ عرضه در سال ۲۰۲۶، ورود به بازار جهانی در ۲۰۲۷
نظر شما درباره نسل جدید کرولا چیست؟ آیا این تغییرات برای حفظ جایگاه این سدان محبوب کافی خواهد بود؟
۲۷ اسفند ۱۴۰۳عععع
چه خوشگله
maranello550
۲۷ اسفند ۱۴۰۳فرق هیبرید با پلاگین هیبرید چیه ؟
datsun
۲۷ اسفند ۱۴۰۳هیبرید باتری ها رو موتور شارژ میکنه پلاگین باید وصلش کنی به منبع برق
Cehx
۲۷ اسفند ۱۴۰۳هیبرید یک دسته کلی هسته
پلاگین ها شارژر مستقیم می تونه باتری رو شارژ کنه
دوباره یک نمونه هسته اسمشو یادم رفته از موتور به عنوان ژنراتور استفاده می کنه که معمولا پلاگین هم هستند
بهترین مدل هیبرید از نظر من نوع خفیف هسته مثل پریوس های داخل ایران که تو سرعت کم رو برق هستند و سرعت بالا روی موتورشون
و اگر هم شارژ باتری ها تموم بشه توسط همون موتور شارژ میشه ولی ظرفیت باتریشون معمولا کمه
Nismo
۲۷ اسفند ۱۴۰۳هیبرید خودش خودشو شارژ میکنه
پلاگین هیبرید باید بزنیش تو برق تا شارژ بشه
Yaghoob
۲۷ اسفند ۱۴۰۳عجیب دلبری میکنه
KAIZEN
۲۷ اسفند ۱۴۰۳تویوتا عشقه
هرچی بزنه عشقه