تویوتا

بررسی پیشرانه 3 سیلندر G16E-GTS تویوتا؛ شاهکار عصر مدرن!

یکی از بهترین پیشرانه های چند سال اخیر دنیای خودرو را می‌توان نمونه ۳ سیلندر G16E-GTS تویوتا دانست. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی دقیق به این نیروگاه آهنین بیندازیم.

فرقی نمی‌کند که پیشرانه مدنظر تویوتا از نوع ۸ سیلندر خورجینی باشد یا ۳ سیلندر کوچک چراکه ژاپنی‌ها از مدت‌ها پیش حالت تنفس طبیعی را به سیستم‌های پرخوران ترجیح داده‌اند. این موضوع به ویژه درباره پیشرانه‌های توربو صدق می‌کند چراکه سال‌های زیادی شاهد غیبت پیشرانه‌های توربوی تویوتا در بازار آمریکا بوده‌ایم. اگرچه پیشرانه‌های مشهور 2JZ و 1JZ سوپرا توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده‌اند اما این موضوع خیلی درباره نمونه‌های توربو صدق نمی‌کند. قطعاً در سال‌های اخیر برخی محصولات تویوتا با پیشرانه‌های توربو تولید شده و شاید MR2 توربو پس از سوپرا GT بارزترین مثال این موضوع باشد؛ اما جدای از چند استثنا همچون پیکاپ های ۴ سیلندر توربوی اواسط دهه ۸۰ میلادی، اکثر محصولات تویوتا با پیشرانه‌های تنفس طبیعی تولید شده‌اند.

اما در ششم جولای ۲۰۱۴ یعنی ۱۲ سال پس از بازنشستگی سوپرا نسل چهارم تویوتا اعلام کرد پیشرانه توربوی جدیدی را برای بازار آمریکای شمالی تدارک می‌بیند. خودرویی که از این پیشرانه استفاده می‌کرد لکسوس NX 200t مدل ۲۰۱۵ بود؛ بنابراین زمانی که تویوتا اعلام کرد به رالی قهرمانی جهان بازمی‌گردد کارشناسان امیدهای زیادی داشتند که سال ۲۰۱۵ سال بازگشت سیستم All-Trac یا چیزی شبیه آن باشد. متأسفانه برای دیدن چنین چیزهایی باید بیشتر صبر می‌کردیم. خودروی توربویی که از دل بیانیه‌های تویوتا بیرون آمد GR یاریس بود که از تمامی دانش به دست آمده در مسابقات رالی آن سال‌ها از جمله قهرمانی تیمی سال ۲۰۱۸ استفاده کرده بود. این آموخته‌ها روی پلتفرمی بکار رفتند که ژاپنی‌ها درباره‌اش این‌گونه می‌گفتند:

یک خودروی جاده‌ای جدید که برای مسابقات نیز مناسب است و درعین‌حال قیمت مناسبی برای مشتریان دارد.

GR یاریس همانند سایر محصولات اسپرت تویوتا از صفر توسعه یافت و هدف از تولیدش نیز رقابت در بالاترین سطوح موتور اسپرت بود. مهندسان ژاپنی همکاری نزدیکی با فرناندو آلونسو قهرمان فرمول یک جهان و تامی ماکینن قهرمانی رالی قهرمانی دنیا داشتند تا نسخه‌های پروتوتایپ GR یاریس کاملاً بر اساس نظرات آن‌ها توسعه یابند. آتسونوری کوماگایا مدیر پروژه GR یاریس می‌گوید:

ما این پیشرانه را به خاطر وزن کم و ابعاد جمع‌وجور که نصبش را راحت می‌کرد ترجیح دادیم. همچنین فقدان تداخل گازهای اگزوز باعث شده بود دستیابی به قدرت بالاتر میسر شود.

البته نکته‌ای جالب وجود داشت و آن اینکه تویوتا هاچبک داغ و ۳ سیلندر یاد شده را فقط برای تفریح نساخت. در واقع ژاپنی‌ها نیازمند چیزی اسپرت و درعین‌حال ارزان‌قیمت بودند. تویوتا به عنوان خودروسازی ژاپنی نیاز داشت پلتفرمی را برای خریداران در بازار داخلی تولید کند و این محصول نیز از نظر آن‌ها قابل توجیه باشد. ژاپنی کشوری است که شما نه تنها باید بر اساس ابعاد و وزن خودرو بلکه بر اساس حجم پیشرانه نیز مالیات پرداخت کنید. در واقع برای ژاپنی‌ها بزرگ‌ترین مشکل رانندگی خود این کار نیست بلکه مالکیت خودروست.

در این کشور مالیات‌های خودرویی به‌صورت سالانه محاسبه می‌شوند و زمانی که سن خودرو به ۱۳ سال برسد ۲۰ درصد افزایش یابد و در صورت گذشتن سال ساخت خودرو از ۱۸ سال مالیات‌ها ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. به همین خاطر ژاپنی‌ها زودتر از آمریکایی‌ها خودروی خود را تعویض می‌کنند؛ اما مالیات مربوط به پیشرانه‌ها بیش از همه ماشین بازهای ژاپنی را ناراحت می‌کند. این مالیات بر اساس حجم پیشرانه اعمال می‌شود و بنابراین هر خودرویی با پیشرانه بزرگ‌تر از ۴ سیلندر هزینه‌های زیادی خواهد داشت. به همین خاطر است که بسیاری از ژاپنی‌ها پشت فرمان خودروهای کوچک با وزن پایین می‌نشینند.

تویوتا می‌دانست که ساخت پیشرانه توربوی پرقدرت بر اساس نمونه ۲ لیتری موجود هزینه‌های مالیاتی مشتریان ژاپنی را بسیار بیشتر خواهد کرد و از نظر وزن روی شاسی یاریس هم مشکلاتی به وجود خواهد آورد بنابراین تیم مهندسی شرکت تصمیم گرفتند کوچک‌ترین پیشرانه خود را بسازند. این پیشرانه ۳ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو با کد G16E شناخته می‌شود و در روی کاغذ توانایی‌های زیادی دارد. پیشرانه G16E-GTS با معرفی در سال ۲۰۲۰ عنوان قوی‌ترین پیشرانه ۳ سیلندر دنیا و کوچک‌ترین و سبک‌ترین پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو را به خود اختصاص داد. قدرت و گشتاور نیروگاه آهنین تویوتا به ۲۵۷ اسب بخار و ۳۶۰ نیوتون متر می‌رسد و GR یاریس را در عرض ۵.۵ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رساند.

از نظر مالیات این پیشرانه کاملاً جذاب است زیرا درست در نقطه‌ای قرار می‌گیرد که طرفداران پرفورمنس می‌توانند آن را انتخاب نمایند. زمان خرید یک خودروی صفرکیلومتر در ژاپن باید مالیات‌های سه‌ساله را یکجا پرداخت کرد و به همین خاطر حتی ۱ سی‌سی حجم پیشرانه نیز روی مبلغ نهایی تأثیرگذار خواهد بود. GR یاریس در زمان عرضه به قوی‌ترین پیشرانه ۳ سیلندر تولیدی دنیا و سبک‌ترین و کوچک‌ترین پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوی دنیا مجهز بود هرچند این رکوردها در نهایت توسط برادر بزرگ‌تر یعنی GR کرولا شکسته شدند.

برای دستیابی به همه ۲۵۷ اسب بخار تولیدی باید دور موتور را به ۶۵۰۰ برسانید و حداکثر گشتاور هم در دورهای ۳۰۰۰ تا ۴۶۰۰ در دسترس خواهد بود. مهندسان تویوتا برای دستیابی به چنین اهدافی از تکنولوژی‌های موتور اسپرت زیادی بهره گرفتند. ژاپنی‌ها باید پیشرانه‌ای بادوام و قوی و درعین‌حال بسیار سبک‌وزن می‌ساختند و به همین خاطر بلوک سه‌تکه‌ای توسعه یافت. ضخامت بخش دیواره بیرونی بلوک پیشرانه کمتر شد و میل‌لنگ فولادی فورج کاری شده نیز برای جرم چرخشی کمتر و استحکام بالاتر بازنگری شد. همچنین زاویه میل‌لنگ و سیلندرها نیز ۱۰ درجه تغییر کرد. به منظور کاهش لرزش‌ها نیز شفت‌های بالانس روی پیشرانه نصب شدند.

در سطح خارجی پیستون‌های پیشرانه ۳ سیلندر G16E-GTS از موادی با اصطکاک کمتر استفاده شد و بیرینگ های اصلی نیز به منظور کاهش ریسک داغی و عبور روغن بهینه شدند. به همین منوال یاتاقان‌های بهتری روی پیشرانه استفاده شد و پیستون‌هایی سبک‌وزن با نسبت تراکم ۱۰.۵ به ۱ روی آن نصب شدند. شاید توربوشارژر تک اسکرول پیشرانه در دورهای بالاتر بهترین عملکرد را داشته باشد اما در دورهای پایین نیز کمبودی ندارد. همانند بسیاری از خودروهای توربوی مدرن، بخشی از توربو درون منیفولد اگزوز ادغام شد تا هم وزن کاهش یافته و هم گازهای خروجی بهتر کنترل شوند.

برای بهبود راندمان کمپرسور و کاهش اصطکاک نیز از چیزی که تویوتا آب‌بندی مقاوم به استهلاک خوانده می‌شود استفاده شد. از آنجایی‌ که شاهد منیفولد اگزوز یکپارچه با توربو هستیم بنابراین تویوتا فهمید که نصب سوپاپ کنترل دریچه در نزدیکی این قطعه می‌تواند تأخیر توربو را از بین ببرد. برای بخش تزریق سوخت نیز از سیستم‌های مستقیم و پورت با فشار بالا استفاده شد. تزریق پورت از طریق انژکتورهایی با سوزن طویل و ۱۰ حفره‌ای صورت می‌گیرد و هر پورت ورودی به‌صورت ویژه‌ای طراحی شده تا چسبندگی سوخت در دیواره‌ها را کاهش دهد. تویوتا ادعا می‌کند هر قطعه متحرک و مغناطیسی موجود در بخش بالای پیشرانه با در نظر گرفتن کاربری‌های مسابقه‌ای و دماهای بسیار بالا طراحی شده است. به همین خاطر GR یاریس در جاده کم‌مصرف‌تر و پاک‌تر از هر زمان دیگری خواهد بود.

از طرف دیگر انتقال باتری به بخش عقب خودرو باعث شد سیستم ورودی هوای بزرگ‌تری در نظر گرفته شود تا به این ترتیب هدر رفت هوای کم فشار کمتر شده و به حداکثر ظرفیت ۱۰.۸ لیتر هوا برسد. فیلتر هوا نیز از متریال جاذب صدا، چندین صفحه کاغذ و ساختار فیبر ویژه تولید شده است تا از ورود هرگونه ذرات گردوغبار به پیشرانه جلوگیری کند. فیلتر هیدرولاک این خودروی الهام گرفته از رالی نیز به عنوان یک چک ایمنی جداگانه عمل می‌کند. اما زمانی که تویوتا پیشرانه ۳ سیلندر G16E-GTS خود را روی شاسی تقویت شده یاریس نصب کرد از دسته‌موتورهای کاملاً متفاوتی سود برد. دسته‌موتور سمت راست از نوع هیدرولیکی است که میزان لرزش و ناهنجاری را در تخت گاز کاهش می‌دهد. مهندسان تویوتا با تعویض میزان بازی لاستیک دسته‌موتور فهمیدند میزان پاسخگویی خودرو و احساس آن را می‌توانند بدون لرزش زیاد بهبود بخشند و درعین‌حال ریسک تکان‌های شدید پیشرانه در زمان چسباندن پدال گاز به کف خودرو کمتر شود.

اگرچه به نظر می‌رسد شانس کمی برای حضور GR یاریس در آمریکا وجود داشته باشد اما GR کرولا در دسترس مشتریان است و اگرچه مهندسی بکار رفته در ساخت این خودرو به اندازه GR یاریس شفاف نیست اما بسیاری از ویژگی‌های آن را می‌توان به کرولا تعمیم داد. شایعاتی وجود دارد که قدرت GR یاریس در مدل سال جدید افزایش خواهد یافت تا به میزان خروجی GR کرولا برسد. به این ترتیب احتمال دارد این هاچبک اسپرت قدرت ۳۰۰ اسب بخار را ارائه کند که به معنی تولید ۱۸۵.۴ اسب بخار در هر لیتر است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۵ دیدگاه‌ها

  1. Anti BTS

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به به . عجب مقاله ی نابی .
    هر چقد از این انجین جذاب و با ارزش گفته بشه بازم کمه .
    ژاپن متخصص ساخت انجینای بادوام و مهندسی شدست .
    به امید روزی که محصولات ژاپنی با قیمت واقعی در دسترس عموم قرار بگیرن .

    موافقم 126
    مخالفم 3
    1. نوید

      ۲۷ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      البته اگر قرار باشه قیمت ماشین در ایران واقعی بشه باید قیمت بنزین هم واقعی بشه

      موافقم 16
      مخالفم 14
      1. رسول

        ۲۸ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        و البته حقوق هم به دلار پرداخت بشه

        موافقم 30
        مخالفم 1
  2. amir

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3601 ديدگاه)

    پیام جان حالا فهمیدی یاریس کدوم جارو برقی هست؟

    موافقم 40
    مخالفم 2
  3. R@min

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2051 ديدگاه)

    داستان این موتور خیلی شبیه به اکوبوست فورد هست که اونم زمان معرفی تکنولوژی های جدید و قدرت فوق العاده ای ارائه میداد.

    بلوک پتانسیل وحشتناکی برای افزایش حجم و سیلندر داره و میشه یه ۶ سیلندر نابی ازش ساخت.

    موافقم 42
    مخالفم 1
    1. phonix

      ۲۷ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1878 ديدگاه)

      نه تویوتا باید بره از بی ام وه موتور بگیره ابروی ماشین افسانه ای خودشو ببره

      موافقم 12
      مخالفم 1
      1. R@min

        ۲۷ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (2051 ديدگاه)

        همه هزینه هارو دارن کم می کنن و بیشترین حد ممکن سود می کنن !

        غم انگیزه ولی خودروسازها بشدت محافظه کار شدن.

  4. sinasvj

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (426 ديدگاه)

    اگه قرار باشه یه ماشین تا آخر عمرم سوار باشم احتمالا همین فسقلیه وحشیه

    موافقم 43
    مخالفم 2
  5. Car love

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (700 ديدگاه)

    یه باتری هم بسازین 😢

    موافقم 3
    مخالفم 50
    1. آرمین

      ۲۷ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (11 ديدگاه)

      بیش از ۳۰ سال پیش تویوتا اولین کمپانی بود که خودروی هیبریدی پریوس را ساخت و به نوعی خودروهای برقی با باطری ساخت خودرا به دنیا معرفی کرد.

      درضمن در صنعت خودروسازی ممکنه بهترین شرکت ها باتری مورد نیاز خودرا از شرکت های دیگر خریداری کنن تا بتونن یک خودروی برقی رو تولید کنن.

      موافقم 17
      مخالفم 2
    2. مجتبی .

      ۲۷ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1231 ديدگاه)

      جواب پاناسونیک به شما.کدومشو بدم؟

      موافقم 8
      مخالفم 3
  6. yaghoub

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (344 ديدگاه)

    شاهکار عصر مدرن
    مختصر و مفید

    موافقم 30
    مخالفم 2
  7. مجتبی .

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    ایول به تویوتا که بازم برای بهبود درونسوزها تلاش وهزینه میکنه البته اینکه دانش وتوانایی اینکار روداره هم بی تاثیر نیست.

    موافقم 62
    مخالفم 2
  8. حسین

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1157 ديدگاه)

    نه بابا مهم اینه که تحلیلگر، فیلسوف، و دستگاه رنده ی کتاب های آیلتز از داخل پارک چی میگه با پنج تا اکانت 😂

    موافقم 34
    مخالفم 4
  9. حسین

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1157 ديدگاه)

    طفلک تحلیلگر نمی دونه تکنولوژی سه سیلندر 300 اسبی از اون شیش سیلندر 150 اسبی های انفجاری ی ا تا قا نی مربا، صد سال پیشرفته تره

    موافقم 40
    مخالفم 6
  10. Taha Ayoobi

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (4323 ديدگاه)

    ماشالا دانش و فناوری

    موافقم 18
    مخالفم 1
  11. Dark Knight

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (580 ديدگاه)

    تکنولوژی یعنی این که از یه موتور فسقلی ۳ سیلندر ۳۰۰ اسب قدرت بیرون بکشی این کاریه که فقط شرکت های با اصالتی مثل تویوتا با پشتوانه دهه ها سخت کوشی و مطالعه میتونن انجام بدن و گرنه همانطور که گفتم اگه به ویرانخودرو هم ۴ تا باتری ۱۰۰ کیلوواتی بدی میتونه آرمیچر ۱۰۰۰ اسبی بسازه 😂😂

    موافقم 45
    مخالفم 2
  12. ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (4898 ديدگاه)

    اگه ایران مثل ژاپن بود الان بابای من ۲۰ درصد مالیات میداد و منم ۵۰ درصد مالیات میدادم 😐♥️♥️😐

    موافقم 6
    مخالفم 35
    1. Anti BTS

      ۲۶ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اینم در نظر بگیر در سومین اقتصاد برتر دنیا زندگی میکردی که از لحاظ شاخص دوری از فساد هم نمره ی ۷۳ از ۱۰۰ گرفته . ( بالاتر از امریکا – فرانسه – بریتانیا – کره و … ) و از لحاظ شاخص فلاکت هم بعد از سوئیس ، کویت ، ایرلند ، بهترین کشور حساب میشه و نرخ بیکاری در اون کشور تنها ۴ درصده و نرخ تورمش به ۳ درصد هم نمیرسه .

      موافقم 47
      مخالفم 6
  13. parhamiof

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (752 ديدگاه)

    یه بیسوادی به این گفت جارو برقی!

    موافقم 42
    مخالفم 2
    1. amir

      ۲۶ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      همونطور که گفتم جایی که این هنرنمایی میکنه رالی
      آی ۲۰ ان به طرز وحشتناکی آتیش میگیره هیوندای چندین سال در رالی حضور داشته ولی چیزی جز حقارت بارش نشده

      موافقم 23
      مخالفم 4
  14. H2

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (382 ديدگاه)

    یعنی جمله جمله این مقاله سراسر عشق و لذت بود
    خودروساز درجه یک ❤️️❤️️

    موافقم 46
    مخالفم 5
  15. HFball

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (210 ديدگاه)

    اونوقت بگید مهندسی فقط آلمانی ضرافت فقط ایتالیایی 🥴😏

    موافقم 35
    مخالفم 10
    1. NAVID@@98

      ۲۶ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (768 ديدگاه)

      آلمان و ایتالیا و آمریکا هم از همین بهترین ها را دارن نگران نباش داداش خودروسازای بزرگ همشون برتری ها را دارن و میتونن بهترین باشن و سالها کار کنن جمعشون جمعه 🌹😘👑

      موافقم 32
      مخالفم 3
    2. NAVID@@98

      ۲۶ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (768 ديدگاه)

      ولی کره و چین و از این دست بخصوص چینی های آسغال مال این حرفا نیستن 🤧

      موافقم 30
      مخالفم 6
  16. خاص

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (239 ديدگاه)

    پیشرانه ۳ سیلندر کونیگزگ جمرا
    ۲ لیتر
    ۶۰۰ اسب

    موافقم 10
    مخالفم 31
    1. Respond

      ۲۶ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اون ماشین هرگز به کارکرد های بالا نخواهد رسید
      وگرنه کل موتور باید عوض شه .
      نمیشه محدودیت های علم رو زیر سوال برد .
      اما این تویوتا میتونه سالیان سال کار کنه .

      موافقم 39
      مخالفم 3
      1. parhamiof

        ۲۶ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (752 ديدگاه)

        فرقشون همینه.
        مثل دوستانی که میگن چرا بوگاتی با دو برابر سیلندر و توربو کمتر از کوئنیگزگ قدرت داره.
        پیشرانه های با حجم کم و قدرتای وحشتناک معمولا کارکرد مشخص دارن مثل پیشرانه ای ام جی وان که خود بنز گفته فکر کنم سر 50 هزار تا کارکرد باید تعویض شه.
        ولی پیشرانه بوگاتی بهش فشاری وارد نمیشه

        موافقم 24
        مخالفم 1
  17. رامتین

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3254 ديدگاه)

    اینو میگن موتور. حتی المانیها میان با 2 لیتر توربو توانی حدود 250 تا 300 اسب ارائه میکنند. بشدت دوست دارم چنین خودرویی وارد کشور بشه، چون تعرفه اش کمتره. وجود توربو هم اذیت کننده نیست. میشه هر دفعه که باک پر میشه اکتان زد (چون عملا بنزین باکیفیت دیگه در کشور نیست) اصلا آدم دوست داره روی محصولی که پشتش زحمت، صداقت و اعتماد هست، هر کاری کنه!

    موافقم 48
    مخالفم 8
    1. Dan

      ۲۶ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (682 ديدگاه)

      C63s از موتور ۲ لیتریش به تنهایی ۴۷۰ اسب بخار قدرت میکشه بیرون

      موافقم 26
      مخالفم 16
  18. javad-bmw

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (219 ديدگاه)

    ممنون از سایت پدال و آقای احمدزاده که مقاله های تا این حد حرفه ای و دقیق رو برامون آماده میکنه🙏🙏🙏♥️♥️♥️

    موافقم 20
    1. شاهین

      ۲۶ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      سلام ممنون از شما. انجام وظیفه میکنم 🙏🌺

      موافقم 12
      مخالفم 1
  19. Jdm& muscle

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (42 ديدگاه)

    مهندسی یعنی این خیلی ها هنوز با موتور های 3 لیتری 6 سیلندر ب چنین قدرتی میرسن حتی با استهلاک بالاتر و دوام پایین تر
    تویوتا یبار دیگه ثابت کرد میتونه بهترین باشه!!!

    موافقم 31
    مخالفم 6
  20. BMW

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    براوووو👍👍👍🥲

    موافقم 12
    مخالفم 1
  21. امید

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (36 ديدگاه)

    عاشق مهندسی ژاپن هستم،، دنیا به ژاپن بدهکاره

    موافقم 23
    مخالفم 3
  22. Saeed

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (213 ديدگاه)

    شاهکار مهندسی

    موافقم 12
    مخالفم 2
  23. sina

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2658 ديدگاه)

    مرسی شاهین عزیز

    لذت بردیم واقعا ❤️

  24. NAVID@@98

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (768 ديدگاه)

    میگن که بخاطر قوانین آلایندگی و مالیات و … کم کم به این سمت رفتن که موتور های کوچیکتر بسازند
    قبول دارم چهار سیلندر های بزرگتر بهتره و حتی ۸ سیلندر و بالاتر یک چیز دیگه هستن و تخصصی ولی من همین سه سیلندر ها رو هم دوسدارم با بلوک آلومینیومی موتور ردیفیه 👌

    موافقم 15
    مخالفم 1
  25. ممد سوناتا

    ۲۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (52 ديدگاه)

    کم مونده رو ماشینا موتور دوسیلندر و تک سیلندر بزارن لعنت بر این روزگار😢

    موافقم 6
    مخالفم 6
    1. javad-bmw

      ۲۷ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (219 ديدگاه)

      گذاشتن موتور با تعداد سیلندر پایین در صورتی که داخل یه ماشینی با ابعاد یاریس باشه هیچکس رو اذیت نمیکنه،اتفاقا خوب هم هست وزن پایین موتور، کوچک بودن موتور که کار رو برای نصب بقیه ادوات راحت میکنه به اضافه اینکه یه موردی که کمتر کسی بهش توجه میکنه بحث تعمییر هستش، من مکانیک هستم و اگه از دید من به موضوع نگاه کنی برای تعمییر چیزی داخل محفظه موتور اگه فضا کافی داشته باشی خیلی راحت تری.
      ولی مثلا بنز روی GLE موتور ۲ لیتری توربو میذاره،ماشینه راه میره ولی اون ابعاد به ۶ سیلندر احتیاج داره حتی اگر ۴ سیلندر قدرت زیادی هم تولید کنه،ضرب قدرت ۶ سیلندر به علت احتراق بیشتر خیلی بهتر از ۴ سیلندر هستش

      موافقم 14
      مخالفم 1
    2. مرتضی

      ۲۷ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (5 ديدگاه)

      سلام محمدآقاچرالعنت به روزگاربایدبفرماییددرودبرروزکارآنها

  26. مرتضی

    ۲۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    باسلام وسپاس ازنشراین مستندعالی سوال اساسی اینست که آیامدیران خودروسازی های وطنی این متن راخوانده اند؟ده سال پیش بامعاون مدیرعامل دومین خودروسازداخلی صحبت می‌کردم به وی متذکرشدم که چرادرسواری همچون کامیون ولوfh که درسرازیری مصرف گازوئیل درحدسه لیترمیشود استفاده نمیکنیدووووواکنون که یکی خودروهای چینی راسوارشدن دیدم همان سیستم برقراراست

    موافقم 1
    مخالفم 4
  27. بهزاد

    ۲۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    باید ببینیم مجموعه فرمول یک تویوتا سابق که توی توسعه لکسس LFA نقش مهمی رو ایفا کرد آیا توی توسعه این خودرو نقش داشتند یا خیر.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  28. فرزاد افشار

    ۲۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (160 ديدگاه)

    تویوتا رو دست نداره بارها ثابت کرده که بهترینه چرا چون می فهمه نیاز بازار چیه پیش بینیش می کنه درود به تویوتا درود بر مهندسی ژاپن

    موافقم 3
    مخالفم 2
    1. NAVID@@98

      ۲۷ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (768 ديدگاه)

      کلا خودروسازان بزرگ مثل مرسدس بنز و فورد و… رو دست ندارن و بارها اثبات کردن که بهترینن و مسلما و قطعا معلومه دیگه که میفهمن که نیاز بازار چیه و هر چیزی رو پیش بینش میکنن که نتیجه هاشون هم میبینیم در محصولات برتر زیادی که ساختن که هرکدوم در کلاس ها و سگمنت ها حرف اول رو میزنن مثل خودروهای اسپرت و پیکاپ تراک آفرود اس یو وی و وانت ها و ون ها و …‌ کلا کلاس های برتر و تخصصی درود به همشون درود به مرسدس بنز و فورد و … واقعا۱ درود به مهندسی اروپا و آمریکا و…
      که چنین محصولاتی را برای ما به ارمغان آوردن درود به همشون👑😘🙏

      موافقم 8
      مخالفم 6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا