تویوتا

بدترین فراخوان‌های تاریخ تویوتا؛ از پدال گاز معیوب تا کیسه هوای تاکاتا

در مقاله پیش رو بدترین فراخوان‌های تاریخ تویوتا را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.


تویوتا به خاطر تولید خودروهایی که به شدت مطمئن و کم‌مصرف هستند و قیمت مناسبی دارند شناخته می‌شوند. از جمله مطمئن‌ترین و باکیفیت‌ترین خودروهای تولیدی تویوتا می‌توان به محصولات محبوب و پرفروشی همچون توندرا، کرولا و کمری اشاره کرد؛ اما همیشه اوضاع بر وفق مراد ژاپنی‌ها نبوده و گاهی اوقات نیز مشکلاتی به وجود آمده است. فراخوان‌ها در تاریخ هر خودروسازی به چشم می‌خورند و تویوتا در ۲۰ سال گذشته مجبور شده میلیون‌ها خودروی خود را به نمایندگی‌ها فرا بخواند. متأسفانه اکثر این فراخوان‌ها به خاطر مشکلات و عیوب فنی جدی رخ داده‌اند. بسیاری از شما عزیزان با مشکلات کیسه‌های هوای تاکاتا آشنا هستید اما علیرغم ابعاد بزرگ این قضیه، ایربگ تاکاتا بدترین فراخوان تاریخ تویوتا نیست. این برند همانند هر خودروساز دیگری مجبور به انجام فراخوان‌های بزرگ شده است.

بدترین فراخوان‌های تاریخ تویوتا

فراخوان شتاب گیری ناخواسته

یکی از بدترین فراخوان‌های تاریخ تویوتا بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ انجام شد و حدود ۸ میلیون خودرو در آمریکا و بیش از ۹ میلیون خودرو در سراسر دنیا را درگیر کرد. این فراخوان پس از مشاهدت تصادفات مرگبار خودروهای تویوتا منتشر شد. مشکل اصلی خودروها نیز ناشی از دو مشکل بود: کف‌پوش‌هایی که به‌طور نامناسب در کف خودرو نصب شده بودند و پدال گاز معیوب. البته ریشه اولیه مشکل در سال ۲۰۰۷ مشخص شد یعنی زمانی که NHTSA شروع به بررسی محصولات این برند پس از یک سری تصادفات جدی و مرگبار ناشی از گیر کردن پدال گاز کرد. NHTSA منشا این مشکل را کف‌پوش‌های معیوب دانست و به تویوتا دستور داد ۵۵ هزار دستگاه تویوتا کمری و لکسوس ES350 مدل ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ را فراخوان کند. با اینکه چنین فراخوانی می‌توانست مشکل پدال گاز محصولات تویوتا را حل کند اما متأسفانه ماجرا ابعاد وسیع‌تری پیدا کرد. دردسر اصلی در سال ۲۰۰۹ رخ داد یعنی زمانی که یک دستگاه لکسوس ES350 2009 (خودروی تولیدی پس از فراخوان اولیه) تصادف کرد و سرنشینان آن آسیب جدی دیدند. NHTSA مجدداً پرونده قبلی را بررسی نمود و فهمید تویوتا همچنان خودروهای خود را با قطعات معیوب و خطرناک تولید می‌کند. به همین خاطر NHTSA به تویوتا دستور داد نه تنها خودروهای مشکل‌دار را فراخوان کند بلکه در نهایت ۱.۲ میلیارد دلار نیز به عنوان جریمه بپردازد.

فراخوان سوئیچ شیشه‌بالابر برقی

ژاپنی‌ها در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ دو فراخوان را اعلام کردند که بیش از ۴ میلیون خودرو را شامل می‌شد. بر اساس گزارش NHTSA، این خودروها دارای سوئیچ اصلی شیشه‌بالابر برقی سمت راننده بودند که از گریس مخصوصی برای روان کاری ماژول تماس برقی در آن‌ها استفاده شده بود. امکان داشت این گریس به‌صورت نادرست روی قطعات بکار رفته باشد و باعث استهلاک بالای قطعات شود. همین استهلاک شاید موجب اتصال کوتاه، آسیب دیدن سیستم‌های برقی و حتی آتش‌سوزی می‌شد. اولین فراخوان در سال ۲۰۱۲ حدود ۲.۵ میلیون خودرو مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ را شامل شد. در سال ۲۰۱۵ این رقم حدود ۲ میلیون دستگاه دیگر افزایش یافت.

فراخوان باتری راو ۴

بدترین فراخوان‌های تاریخ تویوتا شامل خودروهای مختلف نبوده‌اند. این برند یکی از وسیع‌ترین فراخوان‌های خود را در سال ۲۰۲۳ اعلام کرد به گونه‌ای که حدود ۲ میلیون دستگاه راو ۴ مدل ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ مجبور شدند به نمایندگی‌ها مراجعه نمایند. دلیل فراخوان نیز استفاده از جا باتری‌هایی بود که با بسیاری از باتری‌های افترمارکتی همخوان نبودند. این یک مشکل قابل‌توجه محسوب می‌شد زیرا اکثر باتری‌های ۱۲ ولتی تنها بین ۳ تا ۵ سال عمر دارند و بنابراین مالکان می‌بایست باتری استوک را پس از مدتی تعویض کنند. مشکل این بود که جا باتری اصلی تویوتا راو ۴ برای نوع خاصی از باتری که این برند روی محصولات جدیدش نصب می‌کرد طراحی شده بود. زمانی که مشتریان برای تعویض باتری خراب به مغازه‌ها مراجعه می‌کردند با باتری‌هایی روبرو می‌شدند که درست در جای خود نصب نمی‌شد. این مشکلی جدی بود چراکه باتری افترمارکتی اگر به‌صورت درست در جای خود نصب نشود می‌تواند در هنگام حرکت خطرساز باشد. تویوتا سرانجام بدون دریافت هزینه مشکل این خودروها را رفع کرد.

فراخوان گیربکس اتوماتیک

یکی از جدیدترین فراخوان‌های بزرگ تویوتا در فوریه ۲۰۲۴ انجام شده است. NHTSA به ژاپنی‌ها دستور داد تا بیش از ۲۸۰ هزار دستگاه خودرو را به خاطر مشکل گیربکس اتوماتیک فراخوان کنند. خودروهای موردبحث دارای صفحات کلاچ گیربکس معیوبی بودند که در زمان انتخاب حالت خلاص درگیر نمی‌شدند. این مشکل باعث می‌شد قدرت پیشرانه به مقدار کم راهی چرخ‌ها شود و شاید خودرو به‌صورت ناخواسته حرکت کرده و باعث تصادف و آسیب سرنشینان شود. تویوتا با به‌روزرسانی نرم‌افزار ماژول کنترل گیربکس این مشکل را حل کرد.

فراخوان کیسه هوای تاکاتا

با اینکه مشکل کیسه هوای تاکاتا فقط منحصر به تویوتا نیست اما این برند مجبور شد چندین محصول خود را فراخوان کند. البته به سختی می‌توان بین فراخوان‌های مربوط به کیسه هوای محصولات تویوتا در طول این سال‌ها تفاوت قائل شد چراکه میلیون‌ها تویوتا به خاطر همین مشکل در دهه گذشته به نمایندگی‌ها مراجعه کرده‌اند. البته فراخوان تاکاتا یکی از بدترین فراخوان‌های تاریخ خودروسازی محسوب می‌شود. مشکل محصولات موردبحث به بادکننده های معیوبی مربوط می‌شود که می‌تواند در زمان باز شدن کیسه هوا منفجر شوند. در این صورت امکان پرتاب اشیای تیز با سرعت بسیار بالا به سر و صورت سرنشینان وجود دارد که باعث مرگ و جراحت افراد می‌شود. در مجموع ۱۹ خودروساز تحت تأثیر کیسه هوای تاکاتا قرار گرفتند و میلیون‌ها خودرو نیز فراخوان شدند. خود تویوتا هزاران خودرو را به خاطر این مشکل فراخوان کرد و برای ۵۰ هزار مدل دیگر نیز توصیه عدم رانندگی را صادر نمود. همانند تمامی فراخوان‌های دیگر تویوتا فرایند رفع مشکل این خودروها را به‌صورت رایگان انجام داده است. در نهایت باید گفت مشکل بادکننده کیسه هوای تاکاتا یکی از خطرناک‌ترین مشکلات خودرویی بوده و تاکنون ۲۷ نفر به خاطر آن جان خود را از دست داده و بیش از ۴۰۰ نفر نیز مجروح شده‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3972 ديدگاه)

    تویوتا میخری خیلی باید با دقت انتخاب کنی ی وقت تو پاچت نره.

    موافقم 5
    مخالفم 10
    1. زیزیگولو

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (6033 ديدگاه)

      گاری سازای داخلی با حمایت دولت کاری کردن که مصرف‌ کننده ایرانی با فرهنگ فراخوان کاملاً بیگانه‌ هستش!!!! سایپا و ایرانخودرو علی‌رغم نقصهای زیادی که تو ماشینای تولیدیشون وجود داره ولی انگار این کارو وظیفه خودشون نمیدونن و کُلاً فراموش کردن که چیزی به اسم فراخوان هم وجود داره!!!!! و متاسفانه مردم هم انقدر با واژه فراخوان بیگانه شدن و نسبت بهش بیخیال شدن که این موضوع رو خارج از وظیفه خودروسازای داخلی میدونن!!!!! در صورتی که اگه بخایم منطقی به این موضوع نگاه کنیم خودرو کالای ساخت دست بشر هستش و هیچ خودروسازی حتی اگه بهترین تو جهان باشه هم نمیتونه ادعا کنه که محصولش از هر عیب و نقصی مبرا هستش …………… کمپانیای خودروسازی بزرگ و معروف واسه اینکه امنیت جانی مشتری خودشونو تضمین کنن و بخاطر اینکه به اسمو رسمو شهرتشون لطمه‌ای وارد نشه با مشاهده هر نقصی هر چقدرم که کوچیک باشه فراخوان میدن و قائله را ختم به خیر میکنن!!!!!!! اونوقت یه زمانی پژو ۴۰۵ های ایرانخودرو خودبخود آتیش میگرفتن و حالا راننده اگه خوش‌ شانس بود جون سالم به‌ در میبرد و اگرم شانس نداشت موقع آتیشسوزی تو ماشین گیر میوفتاد زنده، زنده کباب میشد ولی هرگز خبری از فراخوان ۴۰۵ ندیدیم

      موافقم 10
      مخالفم 1
    2. پیام

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2059 ديدگاه)

      تازه خیلی کم در مورد فراخوانا نوشتن!!!

      موافقم 3
      مخالفم 9
      1. ناخدا

        ۳ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (364 ديدگاه)

        احتمالاً پدال به زودی بد ترین فراخوانهای تاریخ هیوندای و کیا رو هم منتشر خواهد کرد و آنوقت قیافه پیام دیدن داره 🤭

        موافقم 14
        مخالفم 1
    3. Killer

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (591 ديدگاه)

      این یک صدم فراخوانای تویوتا هم نیست،همین امسال چند برابر اینا فراخوان داد
      بزرگترین فراخوان تاریخ هم مربوط به تویوتاس! باعث مرگ راننده ها هم شدن

      موافقم 4
      مخالفم 8
  2. Taha Ayoobi

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3481 ديدگاه)

    چرا اینقدر مقاله جو میده.

    تاکاتا که فقط مال تویوتا نبوده، این هیچی.

    بقیه شون اگه توضیحاتشونو بخونید اصلا چیز مهمی نبوده به جز اون اولی.

    خیلی جو میده.

    موافقم 11
    مخالفم 7
    1. سوشیانت

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3190 ديدگاه)

      دقیقا مثل همون داستان سوئیچ های معیوب جنرال موتورز که یه بخشیش هم تقصیر یک شرکت چینی بوده ولی بعضی ها هی جو میدن تو کامنت ها باید قبول کنیم که ایرادات تو همه شرکت های خودروسازی هست چه جی ام باشه چه بنز باشه چه تویوتا باشه و…

      موافقم 9
      مخالفم 5
      1. car lover

        ۳ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (927 ديدگاه)

        دمت گرم سوشیانت همونطور که گفتی این ها برای هم پیش میاد فرقی نمیکنه آمریکایی باشه اروپایی باشه آسیایی باشه. کمپانی باید رفعش کنه و سعی کنه همچین این مشکلات رو برای دفعه های بعد تکرار نکنه

        موافقم 4
        مخالفم 4
        1. سوشیانت

          ۴ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3190 ديدگاه)

          نظر لطف شماست جناب کار لاور🙏🌹

          موافقم 2
          مخالفم 1
      2. Taha Ayoobi

        ۳ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3481 ديدگاه)

        👍👍👍

        موافقم 4
        مخالفم 1
    2. Car love

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (685 ديدگاه)

      سلطان فراخوان دنیا 😂
      امسالم رتبه سوم رو دارن تو فراخوان تا اینجای سال با ١٩ تا فراخوان 😞

      موافقم 1
      مخالفم 10
  3. Taha Ayoobi

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3481 ديدگاه)

    اینایی که فراخوان میشدن، تو ایرانم فراخوان میشدن؟
    چون فک کنم بعضی مدل هاش تو ایران بود.

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. 𝐀𝐥𝐢

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (188 ديدگاه)

      منم داشتم به همین فکر میکردم

    2. گاس فرینگ

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (259 ديدگاه)

      فراخوان محرمانه میدن مثل اکسل ایکس ۵۵ که البته در اون مورد گند قضیه در اومد

      موافقم 1
      مخالفم 1
    3. فیات مولتیپلا

      ۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (44 ديدگاه)

      فکر نکنم، یکی از دوستان هم همین مشکلو با کمری داشت

  4. کسرا

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (159 ديدگاه)

    ببینیم عاشقان ژاپن و تویوتا چی میگن؟

    موافقم 3
    مخالفم 12
    1. Taha Ayoobi

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3481 ديدگاه)

      کلا چهارتا دونه فراخوان الکی بود اینقدر که مقاله گنده اش میکنه.
      اصل ترینش همون اولی بود.

      هیچ شرکتی توان رقابت از نظر دوام رو با محصولات تویوتا نداره، رکورد هم که دست ولوو هست، کلا یه دونه ولوو به این رکورد رسیده که اونم با رسیدگی و نگهداری بی نقص بوده، ولی تا دلت بخواد تویوتا داریم که طرف هرجوری دلش خواسته استفاده کرده، یه دور 1 میلون رو رد کرده.

      همه شرکت ها فراخوان میدن، یکیشم تویوتا.
      برید فراخوان های شرکت های دیگه. و ببینید تا بفهمید تویوتا با چهارتا دونه خوبه شونه.

      موافقم 11
      مخالفم 6
      1. کسرا

        ۳ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (159 ديدگاه)

        من نمیگم تویوتا بده ولی اینکه ازش خدا بسازیم اشتباهترین کاره…

        موافقم 4
        مخالفم 2
        1. Taha Ayoobi

          ۴ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3481 ديدگاه)

          تویوتا خدای دوامه…

      2. کسرا

        ۴ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (159 ديدگاه)

        عمو مگه کل فراخوانای تویوتا بوده؟بدترینااش بوده
        وگرنه امسال فقط ۱۹ تا فراخوان داده تویوتا

    2. ناخدا

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (364 ديدگاه)

      برو از عمو مایک و عمو بهروز بپرس ببین راجب کره اییها چی میگن 😁

      موافقم 9
      مخالفم 2
      1. Car love

        ۳ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (685 ديدگاه)

        عمو مایک گفت دودوتا چرا ١٩ تا فراخوان داده امسال 😂😂😂

        موافقم 1
        مخالفم 11
        1. JaMsHiD_R1988

          ۳ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2288 ديدگاه)

          حتما اینم گفته برترین خودروساز امسال بوده😂
          یا کرولا پرفروش ترین ماشین جهانه رو بهت گفته؟

        2. ناخدا

          ۳ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (364 ديدگاه)

          چرا گل به خودی میزنی ؟ عمو مایک که داستانش با جنسیس بود 🤭 و آخرشم رفت لکسوس خرید

  5. datsun

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3815 ديدگاه)

    رسانه ها دیدن یه چن وقته خبر بد از تویوتا نمیاد گفتن بیاید همون قدیمی ها رو مرور کنیم 😁 تویوتا چه هیزم تری فروخته بهتون آخه :)

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. ! i M α η δ υ α R

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2277 ديدگاه)

      ماشین ژاپنی خیلی ها رو سوزونده و می سوزونه …

      وقتی اروپایی های مغرور با اکراه قبول و اعتراف کنند که ماشین ژاپنی دوام رو به دنیای خودرو اضافه کرده ، تکلیف بقیه دیگه روشنه …

      اونم اروپایی هایی که یه زمانی خودشون ، ماشین های بسیار با دوامی می ساختند …

      موافقم 6
      مخالفم 1
  6. کرگدن باواریا

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (771 ديدگاه)

    فقط فاز کره ایی سوارا که تا اسم ژاپن و تویوتا میاد خودشونو میچسبونن بهشون😀
    منو یاد کفتر ها و قمری های بی دست و پا میندازن که به زور میخوان عکسشون تو کادر عقاب ها بیوفتن .
    درحالی که چینی سوار ها و کره ایی سوارا جفتشون به یه چیز معروفن، نیو کیسه

    موافقم 6
    مخالفم 1
  7. samurai

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (586 ديدگاه)

    اگه اینا بدترین هست پس انفجار و اتش سوزی و ترس از پارک کردن تو پارکینگ خونه و یو اس بی و ……. کرره چی میشه :))))

    موافقم 4
    مخالفم 1
  8. A Sus man

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (45 ديدگاه)

    فقط ایرانیا که میشینن در مورد همه چی تحلیل میکنن ولی اصل موضوع رو نمی‌گیرن الا اص موضوع این بود که تویوتا هم چند بار خطا داده که یه چیز عادی هستش انسان جایزالخطاست اونوقت شما میگین اره آسیایی بهتره نمدونم فلان بهتره و اینا

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست