تویوتا کرونا مارک II نسل X10 که در سال ۱۹۷۲ معرفی شد، در طراحی بیرونی از ماسل کارهای آمریکایی الهام گرفته بود.
هرچند کرونا را بهعنوان یک بیماری وحشتناک میشناسیم ولی دههها پیش از شیوع این بیماری، کرونا نام یکی از مشهورترین و مهمترین خودروهای تویوتا بود. این یکی از خودروهایی بود که در دههٔ ۷۰ در کنار کرولا، تویوتا را در بازار اروپا به شهرت رساند. کرونا اما داستان پیچیدهای دارد. هرچند پیشینهٔ این نام در سبد محصولات تویوتا به سال ۱۹۵۷ بازمیگردد ولی در سال ۱۹۶۸، تویوتا خودروی بزرگتر و لوکستری را با نام کرونا مارک II معرفی کرد که بین کرونای قبلی و سدان لوکس و بزرگ کراون قرار میگرفت.
در سال ۱۹۷۲ نیز نسل دوم کرونا مارک II با کد X10 معرفی شد که خودروی آزمایشی ما از همین سری است. این خودرو یک سدان فستبک بود که برای رقابت با نیسان اسکایلاین GT عرضه شد. کرونا مارک II اما بشدت از خودروهای عضلانی آمریکایی دههٔ ۶۰ الهام گرفته بود و ویژگیهایی مثل کروم فراوان و فرم فستبک عقب بهوضوح این موضوع را نشان میدهند. علاوه بر این، تناسبات کلی و آن کاپوت پهن و درب صندوق بزرگ نیز عظمت خاصی به خودرو بخشیدهاند که یادآور ماسل کارهایی مثل دوج چارجر است.
دورتادور جلوپنجره تریم کرومی کار شده و داخل آن چهار چراغ گرد خودنمایی میکند. رنگ قرمز روشن باعث جلبتوجه بیشتری مارک II ما میشود درحالیکه کابین خودرو هم با چرم و پارچهای به همین رنگ پوشیده شده است. صندلیها فوقالعاده نرم هستند تا جایی که شبیه مبل راحتی خانه احساس میشوند ولی درعینحال حمایت خوبی هم از بدن دارند. غربیلک فرمان استخوانی و بسیار باریک کرونا مارک II برای ما که به خودروهای مدرن امروزی عادت داریم خیلی عجیب به نظر میرسد و به همین دلیل، مانور دادن با این تویوتا قدیمی احساس هدایت یک کشتی را خواهد داشت! همچنین در این ماشین باید رانندگی با یک دست را هم فراموش کنید زیرا همهچیز خیلی سنتی است.
مشکل بعدی ترمزها است که باید خیلی پیش از رسیدن به مانع اقدام به کاهش سرعت کرد. دلیل این مشکل فقط سن بالای خودرو نیست و تنظیم ترمزها هم نقش مهمی دارد. علاوه بر این، هرچند مارک II سواری راحتی دارد ولی بادیرول و حرکات بدنه بسیار زیاد است و درنتیجه در پیچهای سریع باید خیلی احتیاط کرد. این موضوع ناامیدکننده است زیرا پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر خودرو هرچند تنها ۹۰ اسب بخار قدرت دارد که امروز خندهدار به نظر میرسد ولی اصلاً ضعیف احساس نمیشود. البته از مارک II نباید انتظار خودرویی پرفورمنس را داشت ولی سدان تنبلی هم نخواهد بود.
پشت فرمان کرونا مارک II باید هر ثانیه به یاد داشته باشید که هر قسمت از این خودرو چند سل نوری با تکنولوژیهای امروزی که به آن عادت کردهایم فاصله دارد. این مثل یک موزهٔ سیار است و ارتباطی با خودروهای اسپرت زمان خود ندارد. کرونا مارک II خودرویی است که فقط آرامش را دوست دارد.
محمد
۲۵ بهمن ۱۴۰۳چقدر وسایل ، اشیا و ساخته های مربوط به گذشته حس خوبی دارن حس نشاط و زندگی میدن خونه های قدیمی ، ماشین های قدیمی ، حتی موبایل های قدیمی ، قطعا وسایل های جدید بسیار بسیار راحت تر و کارآمد تر از قدیمی ها هستن ولی انگار یه صفایی تو دهه های گذشته بود که الان نیست….
SMS
۲۵ بهمن ۱۴۰۳ماشین عالی بوده ولی
یک اصلا به ظاهر تویوتا عضلانی نمی خوره
دو اون سابقه موتور ۷ لیتری رو نداره
صامورایی
۲۵ بهمن ۱۴۰۳تویوتا به «تاج» علاقه زیادی داره و مدام در نام گذاری خودروهاش استفاده میکنه. برای مثال مدل Crown رو میشناسید که معنی کلمه در انگلیسی یعنی تاج. همچنین Corona هم که اینجا دیدید در زبان اسپانیایی یعنی تاج. حتی مدل دیگری داره بنام تویوتا کرستا Cresta. که این هم در زبان ایتالیایی یعنی تاج. از همه جالبتر مدل معروف تویوتا کمریه. که برگرفته از کلمه kanmuri در ژاپنیه که این هم باز یعنی تاج.
آرین
۲۵ بهمن ۱۴۰۳چه باحال
HAIRYTALE
۲۵ بهمن ۱۴۰۳قبل از این که یه سریا بیان بامزه بازی در بیارن و ربطش بدن به کووید19 و هم چنین در تایید حرف شما بگم که خود ویروسه هم در دسته ویروس های تاج دار قرار میگیره و برای همین لفظ کرونا براش مرسوم شد و به این معنی نیست که منشا و مبدا این لغت خود کویید19 باشه
Cehx
۲۵ بهمن ۱۴۰۳صندل کلمه عربیه مهندس از زبان عربی اومده تو فارسی
حداقل یک مثال درست بگو
بعدشم بنده نگفتم هیچ مثالی نیست ولی بسیار کم خستند شما خودت برو بگرد پیدا کردی به منم بگو فقط ریشه کلمه عربی نباشه یا مثلا از انگلیسی به عربی و از عربی به فارسی نباشه
هعی
۲۵ بهمن ۱۴۰۳ساعاتی پیش ادغام هوندا نیسان بصورت رسمی کنسل شد.
BMW is GOD
۲۵ بهمن ۱۴۰۳دوستان یه نظرسنجی میخوام انجام بدم که انصافاً بدون تعصب نظر بدین :
BMW m5 2025 با ۷۸۰ اسب و ۱۰۳۰ نیوتن متر گشتاور و شتاب ۲/۸ ثانیه و تاپ اسپید تقریباً ۳۴۰ کیلومتر
Mercedes Benz AMG e63 2025 با ۷۰۰ تا ۷۵۰ اسب قدرت و تقریباً ۱۲۰۰ نیوتن متر گشتاور و شتاب حدوداً ۲/۷ تا ۲/۸ ثانیه و تاپ اسپید تقریباً ۳۳۰ کیلومتر
بی ام و : لایک
مرسدس بنز : دیس لایک
BMW is GOD
۲۵ بهمن ۱۴۰۳به به چقدر بنز فنا زیادن حالا خوبه گفتم بدون تعصب نظر بدین وگرنه دیس لایک بارونم میکردید بعدم این ایی ۶۳ جدید که قراره بیاد مطمئناً مثل همین سی ۶۳ جدید تو بازار نابود میشه و فروشش تقریبا صفر میشه دقیقاً مثل همین سی ۶۳ دلیلشم اینه که کسانی که میان سراغ این کلاس خودرویی و این خودروهای پرفورمنس دنبال خودروهایی هستند که حجم موتور و سیلندراشون بالا هست و اینجور خودروها را میپسندند دقیقاً مثل بیامو ام ۵ جدید که اومده بترکونه با اون موتوره ۸ سیلندر تویین توربو ۴.۴ لیتریش
در ضمن این ام ۵ ۲۰۲۵ تمام رقباشو تا الان شکست داده و میده و خواهد داد از پورشه بگیر تا مرسدس و آئودی از آمریکایی بگیر تا ژاپنی پس دیگه انقدر از این ام ۵ جدید متنفر نباشید چون هم تو اروپا هم تو آمریکا فروشش فوق العاده است
BMW is GOD
۲۵ بهمن ۱۴۰۳تویوتا جدیداً به خودرو های اسپرتش اهمیت نمیده اگه به خودروهای اسپرتشم اهمیت میداد دیگه یه کمپانی عالی میشد
سهیل
۲۵ بهمن ۱۴۰۳تویوتا اهمیت نمیده؟ داداش بت بر نخوره اصلا تویوتا میدونی کدومه؟
سلطان سوپرا – gr یاریس و gr کرولا- gr86- لکسوس lfr .تازه سلیکا هم داره احیا میشه و میاد. تا همین اواخر هم لکسوس LC و RC هم بعنوان کوپه اسپرت بودن. ازون طرف لکسوس IS بعنوان سدان اسپرت حتی با v8 که همه جایگزینش کردند. دیگه چی باید میزد. حتی کمری تریم TRD داشت با انجین v6 و کیت بدنه و بال عقب عجب چیزی بود حیف که برداشتنش. تو ژاپنیا و کل آسیا هیشکی اندازه تویوتا اسپرت نبوده
BMW is GOD
۲۵ بهمن ۱۴۰۳من گفتم تویوتا نگفتم لکسوس مرد حسابی نصف ماشینایی که گفتی لکسوسه
در ضمن گفتم جدیداً اهمیت نمیده نگفتم اصلا اهمیت نمیده
alborz
۲۵ بهمن ۱۴۰۳داداش مادر لکسوس تویوتاست پس نمیشه گفت بینشون فرقی هست راستی سهیل جان یه چیز به لیستت اضافه کنم لکسوس gr gt3 هم اضافه کن که تور راهه که جایگزین lfa و lfr بشه
علی Shelby
۲۶ بهمن ۱۴۰۳تریم تی ار دی کمری خیلی جذاب و خفن بود
amirboss
۲۵ بهمن ۱۴۰۳یکی از ژاپنی های کلاسیک که وقتی تو خیابون میبینم ذوق میکنم میتسوبیشی گالانت 76 هست.
امیرحسین
۲۵ بهمن ۱۴۰۳یکی اون یکی تویتا Ae86
گاس فرینگ
۲۶ بهمن ۱۴۰۳شما کجایی که توی خیابون هاتون ae86 میبینی؟ والا تو گوگل میزنی ae86 در ایران هیچ تصویری که ماشین مشخصا پلاک ایران چه قدیم چه جدید داشته باشه نداره
من چند وقت پیش یه لنسر ایوو دیدم بعد یکم دورش گشتم فهمیدم لنسر GLX بوده که روش کیت ایوو بستن (آرم های عقبش رو ایوو نکرده بود همون نوشته LANCER GLX رو داشت) وضعیتش هم زیاد میزون نبود
امیرحسین
۲۵ بهمن ۱۴۰۳شکله فورده
محمدحسین
۲۶ بهمن ۱۴۰۳سال ۱۳۶۴ بود یه همسایه ای داشتیم آقای دشتی… اسم کوچکش رو یادم نمیاد ولی پسری داشت بنام افشین، بابای افشین دشتی یه تویوتا کرونای قهوه ای داشت یادشون بخیر اگر زنده ن خدا بهشون سلامتی بده، اگرم که… خدایش بیامرزد. کلی خاطره زنده شد… مقاله عالی، عکسها عالیتر، سپاس بیکران
Titanium
۲۶ بهمن ۱۴۰۳خیلی توپولو و بامزس
ولی فقط ظاهرش عضلانیه
وگرنه پیشرانه ای که زیر کاپوتش قایم شده عضلانی نیست
ارمین مکانیک
۳ اسفند ۱۴۰۳عضلانی!!؟
قاسم
۱۰ اسفند ۱۴۰۳عشق است تویوتا کارینا…اونم مدل 78
nima.jdm
۲۵ اسفند ۱۴۰۳خدا میدونه کرونا چه تعلیق نرمی داره
پدر بزرگم قبلا یه کرونا داشت خدا شاهده مثل پر غو بود اینقدر نرم بود تعلیقش