تویوتا

رانندگی با تویوتا کرونا مدل 1975، خودروی عضلانی ژاپنی

تویوتا کرونا مارک II نسل X10 که در سال ۱۹۷۲ معرفی شد، در طراحی بیرونی از ماسل کارهای آمریکایی الهام گرفته بود.

هرچند کرونا را به‌عنوان یک بیماری وحشتناک می‌شناسیم ولی دهه‌ها پیش از شیوع این بیماری، کرونا نام یکی از مشهورترین و مهم‌ترین خودروهای تویوتا بود. این یکی از خودروهایی بود که در دههٔ ۷۰ در کنار کرولا، تویوتا را در بازار اروپا به شهرت رساند. کرونا اما داستان پیچیده‌ای دارد. هرچند پیشینهٔ این نام در سبد محصولات تویوتا به سال ۱۹۵۷ بازمی‌گردد ولی در سال ۱۹۶۸، تویوتا خودروی بزرگ‌تر و لوکس‌تری را با نام کرونا مارک II معرفی کرد که بین کرونای قبلی و سدان لوکس و بزرگ کراون قرار می‌گرفت.

در سال ۱۹۷۲ نیز نسل دوم کرونا مارک II با کد X10 معرفی شد که خودروی آزمایشی ما از همین سری است. این خودرو یک سدان فست‌بک بود که برای رقابت با نیسان اسکای‌لاین GT عرضه شد. کرونا مارک II اما بشدت از خودروهای عضلانی آمریکایی دههٔ ۶۰ الهام گرفته بود و ویژگی‌هایی مثل کروم فراوان و فرم فست‌بک عقب به‌وضوح این موضوع را نشان می‌دهند. علاوه بر این، تناسبات کلی و آن کاپوت پهن و درب صندوق بزرگ نیز عظمت خاصی به خودرو بخشیده‌اند که یادآور ماسل کارهایی مثل دوج چارجر است.

دورتادور جلوپنجره تریم کرومی کار شده و داخل آن چهار چراغ گرد خودنمایی می‌کند. رنگ قرمز روشن باعث جلب‌توجه بیشتری مارک II ما می‌شود درحالی‌که کابین خودرو هم با چرم و پارچه‌ای به همین رنگ پوشیده شده است. صندلی‌ها فوق‌العاده نرم هستند تا جایی که شبیه مبل راحتی خانه احساس می‌شوند ولی درعین‌حال حمایت خوبی هم از بدن دارند. غربیلک فرمان استخوانی و بسیار باریک کرونا مارک II برای ما که به خودروهای مدرن امروزی عادت داریم خیلی عجیب به نظر می‌رسد و به همین دلیل، مانور دادن با این تویوتا قدیمی احساس هدایت یک کشتی را خواهد داشت! همچنین در این ماشین باید رانندگی با یک دست را هم فراموش کنید زیرا همه‌چیز خیلی سنتی است.

مشکل بعدی ترمزها است که باید خیلی پیش از رسیدن به مانع اقدام به کاهش سرعت کرد. دلیل این مشکل فقط سن بالای خودرو نیست و تنظیم ترمزها هم نقش مهمی دارد. علاوه بر این، هرچند مارک II سواری راحتی دارد ولی بادی‌رول و حرکات بدنه بسیار زیاد است و درنتیجه در پیچ‌های سریع باید خیلی احتیاط کرد. این موضوع ناامیدکننده است زیرا پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر خودرو هرچند تنها ۹۰ اسب بخار قدرت دارد که امروز خنده‌دار به نظر می‌رسد ولی اصلاً ضعیف احساس نمی‌شود. البته از مارک II نباید انتظار خودرویی پرفورمنس را داشت ولی سدان تنبلی هم نخواهد بود.

پشت فرمان کرونا مارک II باید هر ثانیه به یاد داشته باشید که هر قسمت از این خودرو چند سل نوری با تکنولوژی‌های امروزی که به آن عادت کرده‌ایم فاصله دارد. این مثل یک موزهٔ سیار است و ارتباطی با خودروهای اسپرت زمان خود ندارد. کرونا مارک II خودرویی است که فقط آرامش را دوست دارد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۸ رای
منبع
uk.Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (267 ديدگاه)

    چقدر وسایل ، اشیا و ساخته های مربوط به گذشته حس خوبی دارن حس نشاط و زندگی میدن خونه های قدیمی ، ماشین های قدیمی ، حتی موبایل های قدیمی ، قطعا وسایل های جدید بسیار بسیار راحت تر و کارآمد تر از قدیمی ها هستن ولی انگار یه صفایی تو دهه های گذشته بود که الان نیست….

    موافقم 97
    مخالفم 4
    1. SMS

      ۲۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (709 ديدگاه)

      ماشین عالی بوده ولی
      یک اصلا به ظاهر تویوتا عضلانی نمی خوره
      دو اون سابقه موتور ۷ لیتری رو نداره

      موافقم 13
      مخالفم 7
  2. صامورایی

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    تویوتا به «تاج» علاقه زیادی داره و مدام در نام گذاری خودروهاش استفاده میکنه. برای مثال مدل Crown رو میشناسید که معنی کلمه در انگلیسی یعنی تاج. همچنین Corona هم ‌که اینجا دیدید در زبان اسپانیایی یعنی تاج. حتی مدل دیگری داره بنام تویوتا کرستا Cresta. که این هم در زبان ایتالیایی یعنی تاج. از همه جالبتر مدل معروف تویوتا کمریه. که برگرفته از کلمه kanmuri در ژاپنیه که این هم باز یعنی تاج.

    موافقم 91
    مخالفم 1
    1. آرین

      ۲۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (498 ديدگاه)

      چه باحال

      موافقم 31
      مخالفم 1
    2. HAIRYTALE

      ۲۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (717 ديدگاه)

      قبل از این که یه سریا بیان بامزه بازی در بیارن و ربطش بدن به کووید19 و هم چنین در تایید حرف شما بگم که خود ویروسه هم در دسته ویروس های تاج دار قرار میگیره و برای همین لفظ کرونا براش مرسوم شد و به این معنی نیست که منشا و مبدا این لغت خود کویید19 باشه

      موافقم 28
      مخالفم 2
    3. Cehx

      ۲۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (353 ديدگاه)

      صندل کلمه عربیه مهندس از زبان عربی اومده تو فارسی
      حداقل یک مثال درست بگو
      بعدشم بنده نگفتم هیچ مثالی نیست ولی بسیار کم خستند شما خودت برو بگرد پیدا کردی به منم بگو فقط ریشه کلمه عربی نباشه یا مثلا از انگلیسی به عربی و از عربی به فارسی نباشه

      موافقم 4
      مخالفم 9
  3. هعی

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (31 ديدگاه)

    ساعاتی پیش ادغام هوندا نیسان بصورت رسمی کنسل شد.

    موافقم 24
  4. BMW is GOD

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (331 ديدگاه)

    دوستان یه نظرسنجی می‌خوام انجام بدم که انصافاً بدون تعصب نظر بدین :

    BMW m5 2025 با ۷۸۰ اسب و ۱۰۳۰ نیوتن متر گشتاور و شتاب ۲/۸ ثانیه و تاپ اسپید تقریباً ۳۴۰ کیلومتر

    Mercedes Benz AMG e63 2025 با ۷۰۰ تا ۷۵۰ اسب قدرت و تقریباً ۱۲۰۰ نیوتن متر گشتاور و شتاب حدوداً ۲/۷ تا ۲/۸ ثانیه و تاپ اسپید تقریباً ۳۳۰ کیلومتر

    بی ام و : لایک
    مرسدس بنز : دیس لایک

    موافقم 24
    مخالفم 60
    1. BMW is GOD

      ۲۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (331 ديدگاه)

      به به چقدر بنز فنا زیادن حالا خوبه گفتم بدون تعصب نظر بدین وگرنه دیس لایک بارونم می‌کردید بعدم این ایی ۶۳ جدید که قراره بیاد مطمئناً مثل همین سی ۶۳ جدید تو بازار نابود می‌شه و فروشش تقریبا صفر میشه دقیقاً مثل همین سی ۶۳ دلیلشم اینه که کسانی که میان سراغ این کلاس خودرویی و این خودروهای پرفورمنس دنبال خودروهایی هستند که حجم موتور و سیلندراشون بالا هست و اینجور خودروها را می‌پسندند دقیقاً مثل بی‌ام‌و ام ۵ جدید که اومده بترکونه با اون موتوره ۸ سیلندر تویین توربو ۴.۴ لیتریش
      در ضمن این ام ۵ ۲۰۲۵ تمام رقباشو تا الان شکست داده و میده و خواهد داد از پورشه بگیر تا مرسدس و آئودی از آمریکایی بگیر تا ژاپنی پس دیگه انقدر از این ام ۵ جدید متنفر نباشید چون هم تو اروپا هم تو آمریکا فروشش فوق العاده است

      موافقم 4
      مخالفم 20
  5. BMW is GOD

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (331 ديدگاه)

    تویوتا جدیداً به خودرو های اسپرتش اهمیت نمیده اگه به خودروهای اسپرتشم اهمیت می‌داد دیگه یه کمپانی عالی می‌شد

    موافقم 3
    مخالفم 17
    1. سهیل

      ۲۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (40 ديدگاه)

      تویوتا اهمیت نمیده؟ داداش بت بر نخوره اصلا تویوتا میدونی کدومه؟
      سلطان سوپرا – gr یاریس و gr کرولا- gr86- لکسوس lfr .تازه سلیکا هم داره احیا میشه و میاد. تا همین اواخر هم لکسوس LC و RC هم بعنوان کوپه اسپرت بودن. ازون طرف لکسوس IS بعنوان سدان اسپرت حتی با v8 که همه جایگزینش کردند. دیگه چی باید میزد. حتی کمری تریم TRD داشت با انجین v6 و کیت بدنه و بال عقب عجب چیزی بود حیف که برداشتنش. تو ژاپنیا و کل آسیا هیشکی اندازه تویوتا اسپرت نبوده

      موافقم 29
      مخالفم 3
      1. BMW is GOD

        ۲۵ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (331 ديدگاه)

        من گفتم تویوتا نگفتم لکسوس مرد حسابی نصف ماشینایی که گفتی لکسوسه
        در ضمن گفتم جدیداً اهمیت نمیده نگفتم اصلا اهمیت نمیده

        موافقم 6
        مخالفم 19
        1. alborz

          ۲۵ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (2 ديدگاه)

          داداش مادر لکسوس تویوتاست پس نمیشه گفت بینشون فرقی هست راستی سهیل جان یه چیز به لیستت اضافه کنم لکسوس gr gt3 هم اضافه کن که تور راهه که جایگزین lfa و lfr بشه

          موافقم 8
          مخالفم 1
      2. علی Shelby

        ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (670 ديدگاه)

        تریم تی ار دی کمری خیلی جذاب و خفن بود

  6. amirboss

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (960 ديدگاه)

    یکی از ژاپنی های کلاسیک که وقتی تو خیابون میبینم ذوق میکنم میتسوبیشی گالانت 76 هست.

    موافقم 10
    مخالفم 4
    1. امیرحسین

      ۲۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      یکی اون یکی تویتا Ae86

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. گاس فرینگ

        ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (646 ديدگاه)

        شما کجایی که توی خیابون هاتون ae86 میبینی؟ والا تو گوگل میزنی ae86 در ایران هیچ تصویری که ماشین مشخصا پلاک ایران چه قدیم چه جدید داشته باشه نداره
        من چند وقت پیش یه لنسر ایوو دیدم بعد یکم دورش گشتم فهمیدم لنسر GLX بوده که روش کیت ایوو بستن (آرم های عقبش رو ایوو نکرده بود همون نوشته LANCER GLX رو داشت) وضعیتش هم زیاد میزون نبود

  7. امیرحسین

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    شکله فورده

    موافقم 4
    مخالفم 1
  8. محمدحسین

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سال ۱۳۶۴ بود یه همسایه ای داشتیم آقای دشتی… اسم کوچکش رو یادم نمیاد ولی پسری داشت بنام افشین، بابای افشین دشتی یه تویوتا کرونای قهوه ای داشت یادشون بخیر اگر زنده ن خدا بهشون سلامتی بده، اگرم که… خدایش بیامرزد. کلی خاطره زنده شد… مقاله عالی، عکسها عالیتر، سپاس بیکران

    موافقم 6
    مخالفم 1
  9. Titanium

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (289 ديدگاه)

    خیلی توپولو و بامزس
    ولی فقط ظاهرش عضلانیه
    وگرنه پیشرانه ای که زیر کاپوتش قایم شده عضلانی نیست

    موافقم 3
    مخالفم 2
  10. ارمین مکانیک

    ۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    عضلانی!!؟

  11. قاسم

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عشق است‌ تویوتا‌‌ کارینا‌…اونم مدل 78

  12. nima.jdm

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (973 ديدگاه)

    خدا میدونه کرونا چه تعلیق نرمی داره
    پدر بزرگم قبلا یه کرونا داشت خدا شاهده مثل پر غو بود اینقدر نرم بود تعلیقش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا