تویوتاهفته نامه

با 8 خودروی مهم تاریخ تویوتا آشنا شوید

از ۲۰۰۰GT کلاسیک گرفته تا GR کرولا مدرن، تویوتا خودروهای تاثیرگذار مختلفی را در طول سالیان تولید کرده است.

هر چند با صحبت کردن از خودروهای افسانه‌ای اسپرت، ابتدا یاد برندهای فراری، لامبورگینی و… می‌افتیم اما برند ژاپنی تویوتا هم خودروهایی تولید کرده است که در طول دوران، به مدل‌هایی مهم در صنعت خودرو تبدیل شدند و هر چند راه چندانی در پیست‌های کلاس بالای اروپایی نداشتند اما قهرمانان مسابقات خیابانی به شمار می‌رفتند. امروز اگر به نمونه‌های مدرن تویوتا GR نگاه بیاندازید، می‌بینید که پرپیمان‌ترین فهرست آپشن‌های مختلف را در بازه قیمتی خود دارند.

 

۱. تویوتا ۲۰۰۰ جی‌تی

این خودرو که در میان سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۰ و با همکاری برند یاماها تولید می‌شد، توانست با ظاهر زیبا و عملکرد جاده‌ای و مسابقه‌ای مناسب نگاه‌های زیادی را به خود جذب کند؛ تویوتا حتی موفق شد مسابقات ۲۴ ساعتی فوجی و سوزوکا ۱۰۰۰ را با این خودرو برنده شود. این کوپه زیبا به یک پیشرانه ۶ سیلندر خطی تویین‌کم مجهز شده بود که ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و وظیفه حرکت دادن شاسی سبک‌وزن آن را برعهده داشت. با وجود محبوبیت مناسب، تها ۳۵۱ دستگاه ۲۰۰۰جی‌تی در طی سالیان تولید شد. نسخه‌های تمیز و دست‌نخورده این خودرو امروزه با قیمت میلیون دلاری به فروش می‌رسند.

۲. تویوتا سلیکا سوپرا (A60)

این کوپه کوچک در میان سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۵ تولید شد و مرز میان یک خودروی اسپرت خالص و گرن‌تورر راحت را شکست. سلیکا سوپرا درحالی‌که با توجه به استانداردهای زمانه خود اسپرت و جذاب بود، کابین جاداری هم داشت و کاربردی به نظر می‌رسید. زیر کاپوت کوچک این خودرو یک پیشرانه ۲.۸ لیتری ۶ سیلندر خطی تویین‌کم «۵M-GE» جا خوش کرده بود که به نشان همیشگی سوپرا تبدیل شد. بهره‌وری آن از فنربندی مستقل عقب آن را از رقبایی چون مزدا RX-7 جدا کرد و ۱۶۱ اسب بخار قدرت نهایی آن می‌توانست راندمانی جذاب را برای راننده‌اش به ارمغان بیاورد. سلیکا سوپرا چشمگیر نبود اما نام و رسم خوبی برای سازنده خود بهم زد.

۳. تویوتا کرولا GT-S (AE86)

نسل AE86 این کوپه مشهور با هدف قرار دادن افرادی که خودروی ارزان و زیبا می‌خواهند وارد بازار شد و بیشتر از آنچه که تصور می‌شد به موفقیت دست پیدا کرد. ازجمله برگ‌های برنده آن توزیع‌وزن بی‌نظیر، دورگرفتن موتور تویین‌کم ۴ سیلندر تا دور ۷,۶۰۰rpm و تکیه‌زدن بر ۱۱۲ اسب بخار قدرت بود که برای هیجان‌دادن به بدنه سبک‌وزن آن کافی به نظر می‌رسید. قدرت پیشرانه به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد؛ به همین دلیل کرولا GT-S به خودرویی محبوب برای دریفت‌زدن مشهور شد.

۴. تویوتا سلیکا GT-4/ آل‌ترک توربو

این کوپه که نسبت به سایر محصولات تویوتا از زبان طراحی به‌روزتری بهره‌مند شده بود، در میان سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۹ وارد بازار جهان شد و بلافاصله در زمینه موتوراسپرت به‌ویژه مسابقات رالی جهانی موفقیت کلانی به دست آورد. برخی از ویژگی‌های خودروی مسابقه به خودروی جاده‌ای هم منتقل شد. این خودرو درکنار بهره‌مندی از یک پیشرانه تزریق اجباری ۴ سیلندر خطی ۳S-GTE، به سیستم چهار چرخ محرک مجهز شده بود. نسخه‌های مختلف این خودرو ۲۰۰ تا ۲۵۰ اسب بخار قدرت داشتند که برای یک اسپرت سبک‌وزن کافی بود.

۵. تویوتا MR2

نخستین نسل MR2 در سال ۱۹۸۹ دیده به جهان گشود و تا ۱۹۹۷ از خط تولید تویوتا خارج می‌شد. این خودروی کوچک موفق شده بود با تکیه‌بر آرایه موتورمیانی و سیستم دیفرانسیل عقب مناسب سوپراسپرت‌سازان بزرگی چون فراری را زیر سوال ببرد. پیشرانه آشنای ۳S-GTE هم ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۷۱ نیوتن کمتر گشتاور را در اختیار راننده قرار می‌داد تا از راننده با آن نهایت لذت را ببرد. MR2 میان طرفداران خودروهای مقرون‌به‌صرفه و اسپرت محبوب شد و نسخه‌های مختلف تیون‌شده آن از فروشگاه‌ها سر بیرون آوردند. این خودرو تاثیر مهمی روی محکم‌کردن تویوتا در بازار ایالات‌متحده داشت.

۶. تویوتا سوپرا A80

و اما تویوتا سوپرا محبوب. نسل چهارم یا A80 سوپرا که میان سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ تولید می‌شد، به یکی از زیباترین رقابت‌های تاریخ صنعت خودرو پیوست. تویوتا در زمانی درست، از کوپه همه‌فن‌حریف سوپرا رونمایی کرد تا رقیبی برای مزدا RX-7 FD، نیسان ۳۰۰ZX TT و اسکای‌لاین R32 و نهایتا نسل نخست هوندا NSX باشد. تویوتا با معرفی این خودرو طراحی جعبه‌ای را رسما کنار گذاشت و به خطوط ملایم سلام کرد. اما مهم‌ترین ویژگی‌ این خودروی زیبا، پیشرانه ۶ سیلندر خطی تویین توربوی ۲JZ آن به شمار می‌رفت که ۳۲۰ اسب بخار قدرت را در اختیار راننده قرار می‌داد. سوپرا با نقش‌آفرینی در مجموعه سینمایی «سریع‌وخشن» جایگاه خود را در قلب هواداران تثبیت کرد.

۷. تویوتا ۸۶

آخرین برداشت تویوتا از خودروهای اسپرت بنزینی، در سال ۲۰۱۳ و با نام GT86 رونمایی شد. این خودرو با نام‌های دیگری چون کرولا AE96، سایون FR-S و سوبارو BRZ هم به فروش می‌رسید اما با نام اصلی خود شهرت بیشتری پیدا کرد. نسل نخست تویوتا ۸۶ با بهره‌وری از وزن کم و موتور سرحال و شاداب عملا در بازه قیمتی خود بی‌رقیب بود. پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر بهینه تویوتا در این کوپه ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و قدرت خروجی را از طریق یک جعبه‌دنده دستی  به چرخ‌های عقب منتقل می‌کرد. تمرکز فرمان این خودرو از خودروهای عضلانی وقت در بازار ایالات‌متحده هم بیشتر بود.

۸. تویوتا GR کرولا

نسل کنونی کرولا از سال ۲۰۲۳ رونمایی شد و هنوز هم تولید می‌شود. این کوپه با تمرکز عمیقی که روی ارائه عملکرد بالا دارد نگاه بسیاری را به خود جلب کرد. بهره‌مندی از یک پیشرانه ۳۰۰ اسب بخاری ۴ سیلندر توربوشارژر که بدنه آن را درعرض ۴.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند، شاهکار مهندسی تویوتا را به رخ رقبا کشید. درحالی‌که باقی رقبای این خودرو روی سرعت و قدرت بیشتر تمرکز می‌کردند، تویوتا GR کرولا به فرمان‌پذیری و راندمان بهتر پرداخت و به نمونه‌ای درخشان تبدیل شد. قدرت پیشرانه از طریق  یک جعبه‌دنده ۶ سرعتی دستی به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. تویوتا چند مدل ویژه از آن را هم وارد بازار کرد تا مشتریان سخت‌پسند را هم راضی نگه دارد. امروزه کمتر خودرویی با قیمت پایین‌تر از ۵۰ هزار دلار می‌تواند با کوپه کرولا رقابت کند.

به نظر شما کدام خودروهای دیگر تویوتا شایستگی حضور در این فهرست را دارند؟ بیشتر بخوانید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۴ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. Peyman.JDM

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (69 ديدگاه)

    جای لندکروز و و چیسر(chaser) خالی بود

    مقاله عالی بود:)

    موافقم 12
    مخالفم 2
    1. Car love

      ۶ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (613 ديدگاه)

      فقط GR،سلطان انفجار،دینامیت متحرک 😍

      موافقم 2
      مخالفم 17
      1. الف.ی

        ۶ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1678 ديدگاه)

        چون صرفا یدونه ماشین دچار حادثه شده اینو میگی؟

        موافقم 13
        مخالفم 1
        1. KAIZEN

          ۶ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (3624 ديدگاه)

          AE86 عشق خالص ❤️️❤️️

          موافقم 9
          مخالفم 0
        2. SMS

          ۷ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (111 ديدگاه)

          با عرض پوزش ولی فقط سوپرا🔥🔥 ،بعدشم GR86 و GT86

          موافقم 3
          مخالفم 0
    2. نانو

      ۶ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (41 ديدگاه)

      سلیکاgt یه زمانی (سال1375) ارزوی داشتن شو داشتم یاد بخیر اونای که اونموقع داشتن این ماشینو حالش بردم هم تو رانندگی وهم تو شوفر

      موافقم 6
      مخالفم 0
  2. Drifter

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (30 ديدگاه)

    اصلا کدوم ماشین تویوتا مهم نیست ؟!
    تک تک ماشینای تویوتا دوست داشتنی و قابل احترام ان
    و فقط یه آدم نادان میتونه بزرگی تویوتا رو زیر سوال ببره
    و گرنه جدا از طرفداری و اینکه ماشینای کدوم شرکت یا کشور رو دوست دارید ، هر ماشین باز واقعیی میدونه که باید به تویوتا و محصولاتش احترام بزاره

    موافقم 12
    مخالفم 5
  3. نشناسی بهتره

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (460 ديدگاه)

    تویوتا سوپرا نماد دنیای تیونینگه

    موافقم 12
    مخالفم 3
    1. Killer

      ۶ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (529 ديدگاه)

      نماد فروش زیر هزارتا و توقف تولید هم هست :))))

      موافقم 3
      مخالفم 14
      1. amir

        ۶ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (2757 ديدگاه)

        جی هفتاد بدبخت چی بگه؟ قرار بود به بی ام و رقابت کنه جاش کجاست؟ تو زباله دونی

        موافقم 9
        مخالفم 1
    2. فیات مولتیپلا

      ۹ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      در حق شورلت بل ایر و ایمپالا نامردی نکنید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. JaMsHiD-R1988

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1680 ديدگاه)

    هایلوکس؟ تاکوما؟

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. B

      ۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (507 ديدگاه)

      قطعا هایلوکس و لندکروز از خیلی ازین خودرو های لیست مهم تر بودن گویا نویسنده مقاله فقط خودروهای اسپرت رو درنظر گرفته

      موافقم 3
      مخالفم 0
  5. الف.ی

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1678 ديدگاه)

    عکس آخر🔥❤️

    موافقم 11
    مخالفم 1
  6. ...

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (59 ديدگاه)

    از بچگی عاشق سلیکا و ۲۰۰۰ gt ام
    مخصوصا 2000 gt

    موافقم 9
    مخالفم 1
  7. ...

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (59 ديدگاه)

    سوپرا موتوری خوبه ولی r34 ی چیز دیگست

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. JaMsHiD-R1988

      ۹ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1680 ديدگاه)

      R34 که افسانه هست
      بنظرم خیلی بهتر از سوپرا توی پیست عمل می‌کنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. مهدی

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (114 ديدگاه)

    اون اتاق mr2 که شبیه پورشه باکستر بود هم خوبه
    اون اتاق هم زیبا بود هم برای تیونینگ خوب بود خیلی

    موافقم 3
    مخالفم 0
  9. faster

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (64 ديدگاه)

    سوپرا سال 1993 ،320 اسب بخار . جنسیس کوپه سال 2008 ، 306 اسب بخار😅

    موافقم 5
    مخالفم 2
  10. ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4462 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/06/005-best-toyota-sports-cars-ae86-corolla-white-front.jpg
    یه فیلمه بود مال سال ۱۹۹۸ انیمه بود و یه نفر توش این ماشینو داشت اسم فیلمه رو لطفا بگید

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۶ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2458 ديدگاه)

      احتمالا initial D منظور شماست 🙂

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. گاس فرینگ

        ۶ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (136 ديدگاه)

        دوبله فارسی صدا و سیما با نام رویای رانندگی (البته یه جاهاییش رو قاعدتا سانسور کردن ولی خط داستان کلی تغییر نکرده برخلاف نید فور اسپید یک که فیلم اصلی ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه بود و فیلم صدا و سیما حدود یک ساعت)
        توی کامیونیتی ماشین باز های ایران از دید خودم آندر ریتده

        موافقم 1
        مخالفم 1
        1. گاس فرینگ

          ۶ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (136 ديدگاه)

          یکی از نکات این سریال آهنگ های یوروبیت پس زمینه بود که در حکم محسن لرستانی ژاپن عمل میکرد

          موافقم 2
          مخالفم 0
        2. پیام۲

          ۷ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (200 ديدگاه)

          من دوبله ندیدم ولی عجب انیمه خفنی بود

          موافقم 0
          مخالفم 0
  11. Aryan Abdolahpoor

    ۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (28 ديدگاه)

    جای تویوتا سرا خالی بود چون یک ماشین ارزان با در های قیچی بود اما شاید باورتون نشه اما مهندسان لامبرگینی مکانیزم باز شدن در های آن را برای ماشین های خود استفاده کردند

    موافقم 2
    مخالفم 2
  12. Taha Ayoobi

    ۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2239 ديدگاه)

    عاشق همه شونم به خصوص GT 86

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. BMW

    ۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1406 ديدگاه)

    تویوتا کرولا(GT-S (AE86 یه عشق خالص تو انیمه پروژه D هم بدجور شیفتش شدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. فیات مولتیپلا

    ۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یک اشتباهی در مطلب هست جی آر کرولا از موتور ۳ سیلندر استفاده‌میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا