از 2000GT کلاسیک گرفته تا GR کرولا مدرن، تویوتا خودروهای تاثیرگذار مختلفی را در طول سالیان تولید کرده است.
هر چند با صحبت کردن از خودروهای افسانهای اسپرت، ابتدا یاد برندهای فراری، لامبورگینی و… میافتیم اما برند ژاپنی تویوتا هم خودروهایی تولید کرده است که در طول دوران، به مدلهایی مهم در صنعت خودرو تبدیل شدند و هر چند راه چندانی در پیستهای کلاس بالای اروپایی نداشتند اما قهرمانان مسابقات خیابانی به شمار میرفتند. امروز اگر به نمونههای مدرن تویوتا GR نگاه بیاندازید، میبینید که پرپیمانترین فهرست آپشنهای مختلف را در بازه قیمتی خود دارند.
۱. تویوتا ۲۰۰۰ جیتی
این خودرو که در میان سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۰ و با همکاری برند یاماها تولید میشد، توانست با ظاهر زیبا و عملکرد جادهای و مسابقهای مناسب نگاههای زیادی را به خود جذب کند؛ تویوتا حتی موفق شد مسابقات ۲۴ ساعتی فوجی و سوزوکا ۱۰۰۰ را با این خودرو برنده شود. این کوپه زیبا به یک پیشرانه ۶ سیلندر خطی تویینکم مجهز شده بود که ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد و وظیفه حرکت دادن شاسی سبکوزن آن را برعهده داشت. با وجود محبوبیت مناسب، تها ۳۵۱ دستگاه ۲۰۰۰جیتی در طی سالیان تولید شد. نسخههای تمیز و دستنخورده این خودرو امروزه با قیمت میلیون دلاری به فروش میرسند.
۲. تویوتا سلیکا سوپرا (A60)
این کوپه کوچک در میان سالهای ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۵ تولید شد و مرز میان یک خودروی اسپرت خالص و گرنتورر راحت را شکست. سلیکا سوپرا درحالیکه با توجه به استانداردهای زمانه خود اسپرت و جذاب بود، کابین جاداری هم داشت و کاربردی به نظر میرسید. زیر کاپوت کوچک این خودرو یک پیشرانه ۲.۸ لیتری ۶ سیلندر خطی تویینکم «5M-GE» جا خوش کرده بود که به نشان همیشگی سوپرا تبدیل شد. بهرهوری آن از فنربندی مستقل عقب آن را از رقبایی چون مزدا RX-7 جدا کرد و ۱۶۱ اسب بخار قدرت نهایی آن میتوانست راندمانی جذاب را برای رانندهاش به ارمغان بیاورد. سلیکا سوپرا چشمگیر نبود اما نام و رسم خوبی برای سازنده خود بهم زد.
۳. تویوتا کرولا GT-S (AE86)
نسل AE86 این کوپه مشهور با هدف قرار دادن افرادی که خودروی ارزان و زیبا میخواهند وارد بازار شد و بیشتر از آنچه که تصور میشد به موفقیت دست پیدا کرد. ازجمله برگهای برنده آن توزیعوزن بینظیر، دورگرفتن موتور تویینکم ۴ سیلندر تا دور ۷,600rpm و تکیهزدن بر ۱۱۲ اسب بخار قدرت بود که برای هیجاندادن به بدنه سبکوزن آن کافی به نظر میرسید. قدرت پیشرانه به چرخهای عقب منتقل میشد؛ به همین دلیل کرولا GT-S به خودرویی محبوب برای دریفتزدن مشهور شد.
۴. تویوتا سلیکا GT-4/ آلترک توربو
این کوپه که نسبت به سایر محصولات تویوتا از زبان طراحی بهروزتری بهرهمند شده بود، در میان سالهای ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۹ وارد بازار جهان شد و بلافاصله در زمینه موتوراسپرت بهویژه مسابقات رالی جهانی موفقیت کلانی به دست آورد. برخی از ویژگیهای خودروی مسابقه به خودروی جادهای هم منتقل شد. این خودرو درکنار بهرهمندی از یک پیشرانه تزریق اجباری ۴ سیلندر خطی 3S-GTE، به سیستم چهار چرخ محرک مجهز شده بود. نسخههای مختلف این خودرو ۲۰۰ تا ۲۵۰ اسب بخار قدرت داشتند که برای یک اسپرت سبکوزن کافی بود.
۵. تویوتا MR2
نخستین نسل MR2 در سال ۱۹۸۹ دیده به جهان گشود و تا ۱۹۹۷ از خط تولید تویوتا خارج میشد. این خودروی کوچک موفق شده بود با تکیهبر آرایه موتورمیانی و سیستم دیفرانسیل عقب مناسب سوپراسپرتسازان بزرگی چون فراری را زیر سوال ببرد. پیشرانه آشنای 3S-GTE هم ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۷۱ نیوتن کمتر گشتاور را در اختیار راننده قرار میداد تا از راننده با آن نهایت لذت را ببرد. MR2 میان طرفداران خودروهای مقرونبهصرفه و اسپرت محبوب شد و نسخههای مختلف تیونشده آن از فروشگاهها سر بیرون آوردند. این خودرو تاثیر مهمی روی محکمکردن تویوتا در بازار ایالاتمتحده داشت.
۶. تویوتا سوپرا A80
و اما تویوتا سوپرا محبوب. نسل چهارم یا A80 سوپرا که میان سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ تولید میشد، به یکی از زیباترین رقابتهای تاریخ صنعت خودرو پیوست. تویوتا در زمانی درست، از کوپه همهفنحریف سوپرا رونمایی کرد تا رقیبی برای مزدا RX-7 FD، نیسان 300ZX TT و اسکایلاین R32 و نهایتا نسل نخست هوندا NSX باشد. تویوتا با معرفی این خودرو طراحی جعبهای را رسما کنار گذاشت و به خطوط ملایم سلام کرد. اما مهمترین ویژگی این خودروی زیبا، پیشرانه ۶ سیلندر خطی تویین توربوی 2JZ آن به شمار میرفت که ۳۲۰ اسب بخار قدرت را در اختیار راننده قرار میداد. سوپرا با نقشآفرینی در مجموعه سینمایی «سریعوخشن» جایگاه خود را در قلب هواداران تثبیت کرد.
۷. تویوتا ۸۶
آخرین برداشت تویوتا از خودروهای اسپرت بنزینی، در سال ۲۰۱۳ و با نام GT86 رونمایی شد. این خودرو با نامهای دیگری چون کرولا AE96، سایون FR-S و سوبارو BRZ هم به فروش میرسید اما با نام اصلی خود شهرت بیشتری پیدا کرد. نسل نخست تویوتا ۸۶ با بهرهوری از وزن کم و موتور سرحال و شاداب عملا در بازه قیمتی خود بیرقیب بود. پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر بهینه تویوتا در این کوپه ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد و قدرت خروجی را از طریق یک جعبهدنده دستی به چرخهای عقب منتقل میکرد. تمرکز فرمان این خودرو از خودروهای عضلانی وقت در بازار ایالاتمتحده هم بیشتر بود.
۸. تویوتا GR کرولا
نسل کنونی کرولا از سال ۲۰۲۳ رونمایی شد و هنوز هم تولید میشود. این کوپه با تمرکز عمیقی که روی ارائه عملکرد بالا دارد نگاه بسیاری را به خود جلب کرد. بهرهمندی از یک پیشرانه ۳۰۰ اسب بخاری ۴ سیلندر توربوشارژر که بدنه آن را درعرض ۴.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرساند، شاهکار مهندسی تویوتا را به رخ رقبا کشید. درحالیکه باقی رقبای این خودرو روی سرعت و قدرت بیشتر تمرکز میکردند، تویوتا GR کرولا به فرمانپذیری و راندمان بهتر پرداخت و به نمونهای درخشان تبدیل شد. قدرت پیشرانه از طریق یک جعبهدنده ۶ سرعتی دستی به هر چهار چرخ منتقل میشود. تویوتا چند مدل ویژه از آن را هم وارد بازار کرد تا مشتریان سختپسند را هم راضی نگه دارد. امروزه کمتر خودرویی با قیمت پایینتر از ۵۰ هزار دلار میتواند با کوپه کرولا رقابت کند.
به نظر شما کدام خودروهای دیگر تویوتا شایستگی حضور در این فهرست را دارند؟ بیشتر بخوانید:
- ۱۰ خودروی تاریخساز نیسان: از GT-R تا اسکای لاین و Z
- لمان ۲۴ ساعته ۲۰۲۴ با قهرمانی فراری و درخشش تویوتا به پایان رسید
- ضرر ۱۵ میلیارد دلاری تویوتا به خاطر تقلب در آزمایش تصادف
- تویوتا MR2 جدید برای رقابت با مزدا MX-5 تولید خواهد شد!
Peyman.JDM
۶ تیر ۱۴۰۳جای لندکروز و و چیسر(chaser) خالی بود
مقاله عالی بود:)
Car love
۶ تیر ۱۴۰۳فقط GR،سلطان انفجار،دینامیت متحرک 😍
الف.ی
۶ تیر ۱۴۰۳چون صرفا یدونه ماشین دچار حادثه شده اینو میگی؟
KAIZEN
۶ تیر ۱۴۰۳AE86 عشق خالص ❤️️❤️️
SMS
۷ تیر ۱۴۰۳با عرض پوزش ولی فقط سوپرا🔥🔥 ،بعدشم GR86 و GT86
JAPAN
۱۴ شهریور ۱۴۰۳تویتا فقط یدونه ماشینش اینطور شد
چیوندای چطور؟
نانو
۶ تیر ۱۴۰۳سلیکاgt یه زمانی (سال1375) ارزوی داشتن شو داشتم یاد بخیر اونای که اونموقع داشتن این ماشینو حالش بردم هم تو رانندگی وهم تو شوفر
علی
۹ تیر ۱۴۰۳کرولا موتور سه سیلندر ۱.۶ لیتر داره .توی متن اشتباه نوشته چهار سیلندر!!!
Drifter
۶ تیر ۱۴۰۳اصلا کدوم ماشین تویوتا مهم نیست ؟!
تک تک ماشینای تویوتا دوست داشتنی و قابل احترام ان
و فقط یه آدم نادان میتونه بزرگی تویوتا رو زیر سوال ببره
و گرنه جدا از طرفداری و اینکه ماشینای کدوم شرکت یا کشور رو دوست دارید ، هر ماشین باز واقعیی میدونه که باید به تویوتا و محصولاتش احترام بزاره
نشناسی بهتره
۶ تیر ۱۴۰۳تویوتا سوپرا نماد دنیای تیونینگه
Killer
۶ تیر ۱۴۰۳نماد فروش زیر هزارتا و توقف تولید هم هست :))))
amir
۶ تیر ۱۴۰۳جی هفتاد بدبخت چی بگه؟ قرار بود به بی ام و رقابت کنه جاش کجاست؟ تو زباله دونی
پدرت
۹ تیر ۱۴۰۳نه این ماشینای چینی خوبن فروششون زیاده.
چه ربطی داره به فروش ، پراید م هوی ایران فروشش بالای ۱۰ هزار تاست ولی بهم بگو سرعت داره؟ اصلا سرعته ول کن ، کیفیت داره؟ استحکام داره؟ تو برو با همون ماشینای چینی بی کیفیت عشق کن.
Godziila
۶ تیر ۱۴۰۳V10 شما چند اسبه؟
B
۷ تیر ۱۴۰۳یاد بوگاتیت چه رنگیه افتادم 😂😂
فیات مولتیپلا
۹ تیر ۱۴۰۳در حق شورلت بل ایر و ایمپالا نامردی نکنید
JaMsHiD-R1988
۶ تیر ۱۴۰۳هایلوکس؟ تاکوما؟
B
۷ تیر ۱۴۰۳قطعا هایلوکس و لندکروز از خیلی ازین خودرو های لیست مهم تر بودن گویا نویسنده مقاله فقط خودروهای اسپرت رو درنظر گرفته
الف.ی
۶ تیر ۱۴۰۳عکس آخر🔥❤️
...
۶ تیر ۱۴۰۳از بچگی عاشق سلیکا و ۲۰۰۰ gt ام
مخصوصا 2000 gt
...
۶ تیر ۱۴۰۳سوپرا موتوری خوبه ولی r34 ی چیز دیگست
JaMsHiD-R1988
۹ تیر ۱۴۰۳R34 که افسانه هست
بنظرم خیلی بهتر از سوپرا توی پیست عمل میکنه
مهدی
۶ تیر ۱۴۰۳اون اتاق mr2 که شبیه پورشه باکستر بود هم خوبه
اون اتاق هم زیبا بود هم برای تیونینگ خوب بود خیلی
faster
۶ تیر ۱۴۰۳سوپرا سال 1993 ،320 اسب بخار . جنسیس کوپه سال 2008 ، 306 اسب بخار😅
آرش
۱۱ تیر ۱۴۰۳چرا هیچ لندکروزی توی لیست نمی بینم؟
۶ تیر ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/06/005-best-toyota-sports-cars-ae86-corolla-white-front.jpg
یه فیلمه بود مال سال ۱۹۹۸ انیمه بود و یه نفر توش این ماشینو داشت اسم فیلمه رو لطفا بگید
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۶ تیر ۱۴۰۳احتمالا initial D منظور شماست 🙂
گاس فرینگ
۶ تیر ۱۴۰۳دوبله فارسی صدا و سیما با نام رویای رانندگی (البته یه جاهاییش رو قاعدتا سانسور کردن ولی خط داستان کلی تغییر نکرده برخلاف نید فور اسپید یک که فیلم اصلی ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه بود و فیلم صدا و سیما حدود یک ساعت)
توی کامیونیتی ماشین باز های ایران از دید خودم آندر ریتده
گاس فرینگ
۶ تیر ۱۴۰۳یکی از نکات این سریال آهنگ های یوروبیت پس زمینه بود که در حکم محسن لرستانی ژاپن عمل میکرد
پیام۲
۷ تیر ۱۴۰۳من دوبله ندیدم ولی عجب انیمه خفنی بود
Aryan Abdolahpoor
۷ تیر ۱۴۰۳جای تویوتا سرا خالی بود چون یک ماشین ارزان با در های قیچی بود اما شاید باورتون نشه اما مهندسان لامبرگینی مکانیزم باز شدن در های آن را برای ماشین های خود استفاده کردند
Taha Ayoobi
۷ تیر ۱۴۰۳عاشق همه شونم به خصوص GT 86
BMW
۸ تیر ۱۴۰۳تویوتا کرولا(GT-S (AE86 یه عشق خالص تو انیمه پروژه D هم بدجور شیفتش شدم
فیات مولتیپلا
۹ تیر ۱۴۰۳یک اشتباهی در مطلب هست جی آر کرولا از موتور ۳ سیلندر استفادهمیکنه