شتاب عجیبی در برقی شدن خودروها دیده میشود و تویوتا هم میخواهد با bZ4X در این میان خودی نشان دهد اما بررسی نویسنده مجله اتوبلاگ نشان میدهد سفر با چنین خودرویی یک عذاب واقعی خواهد بود!
خودروهای برقی سریع، آرام و دوستدار محیطزیست هستند (شاید هم نباشند!) اما شعاع حرکتی محدود و زمان شارژ طولانی باعث میشود سفرهای جادهای با آنها لذتبخش نباشد. این همان چیزی بود که نویسنده اتوبلاگ پشت فرمان تویوتا bZ4X و در زمان سفر از نیویورک به واشنگتن فهمید. سفر ۸۰۵ کیلومتری این خبرنگار خودرویی باعث شده است او درباره خودروهای برقی دوباره فکر کند. هر خودروی برقی دارای حداکثر سرعت شارژ است که با واحد کیلووات نشان داده میشود. در واقع یک کیلووات مقدار برقی است که باتری میتواند از شارژرهای سریع کنار جادهای بپذیرد. برای تویوتا bZ4X چهار چرخ محرک تست شده این رقم برابر با ۱۰۰ کیلووات بوده که چندان رقابتی نیست. هرچقدر این عدد بیشتر باشد شما سریعتر باتری خودرو را شارژ خواهید کرد بنابراین در زمان سفر باید به دنبال شارژری باشید که کاراتر باشد.
اما شما همیشه نمیتوانید به حداکثر سرعت شارژ دست یابید چراکه عواملی همچون نوع شارژر، دمای باتری یا تنظیمات خود خودرو باعث محدودیت چنین کاری میشوند. نویسنده اتوبلاگ در خلال سفر خود هرگز به رقم ۱۰۰ کیلووات نزدیک هم نشد و به همین خاطر زمان زیادی را صرف شارژ باتری کرد. تویوتا اولویت خود را طول عمر بالای باتری bZ4X قرار داده است و بنابراین استفاده از شارژ سریع میتواند استهلاک باتری را تسریع کند. نویسنده این مجله در ادامه بررسی تویوتا bZ4X در مسیر حرکت به سمت واشنگتن وارد جایگاه شارژ الکتریفای آمریکا شده و باتری خودرو در این زمان ۳۷ درصد شارژ داشته است. تویوتا از پذیرش بیش از ۳۵ کیلووات امتناع کرده و بنابراین با گذشت ۴۵ دقیقه شارژ باتری به ۷۴ درصد رسیده است و این چیزی نیست که شما بخواهید در یک سفر با آن روبرو شوید. این میزان شارژ به معنی افزایش ۱۵۳ کیلومتری شعاع حرکتی خودرو بوده است؛ اما با افزایش سرعت در بزرگراه شارژ باتری زودتر تمام میشود و بنابراین در شرایط واقعی احتمالاً شعاع حرکتی خودرو ۱۲۱ کیلومتر خواهد بود.
نویسنده اتوبلاگ میگوید در مسیر بازگشت با میزان شارژ ۶ درصد در جایگاه شارژ EVgo توقف کرده و این بار هم خودرو نتوانسته میزان شارژ بیشتر از ۵۰ کیلووات را قبول کند و بنابراین برای شارژ ۸۰ درصدی باتری ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه زمان صرف شده است! با محاسبه زمانهای شارژ و سفر در بزرگراهها، حرکت از نیویورک به واشنگتن حدود ۹ ساعت زمان میبرد. البته این تجربه را نمیتوان به همه خودروهای برقی تعمیم داد. محصولات تسلا سریعتر شارژ میشوند و از شبکه شارژ گستردهتری سود میبرند. برخی باتریهای محصولات هیوندای میتوانند سریعاً و بهطور کامل شارژ شوند و بسیاری از خودروهای برقی شعاع حرکتی بیشتری نسبت به برد ۳۵۷ کیلومتری تویوتا دارند.
هر بار که نویسنده اتوبلاگ در خلال بررسی تویوتا bZ4X خودرو را شارژ میکرده مقایسهای بین مسافت روی گوگل مپس و شعاع حرکتی تخمینی تویوتا انجام میداده است و او میگوید این تجربه اصلاً خوشایند نیست. فاکتورهایی همچون سرعت بالا، ترمز شدید و استفاده از تنظیمات سیستم تهویه مطبوع میتوانند باتری را زودتر از انتظار خالی کنند؛ بنابراین تا زمانی که خودروی برقی را نشناختهاید نباید با آن راهی سفر شوید. البته یکی از جنبههای مثبت رانندگی با یک خودروی برقی عدم نیاز به نشستن در خودرو هنگام شارژ باتری است. اگر در مسیر سفر نباشید میتوانید به دیگر کارهای خود برسید.
نویسنده میگوید پس از رسیدن به واشنگتن خودرو را پارک کرده و صبح روز بعد متوجه کاهش ۱۰ کیلومتری شعاع حرکتی خودرو شده است. از آنجایی که او تمایلی به وقت تلف کردن در جایگاه شارژ بین جادهای نداشته بنابراین راهی یکی از جایگاههای شارژ داخل شهری شده است. خبرنگار اتوبلاگ در نهایت به مقایسه بین خودروهای برقی و درونسوز میپردازد و میگوید یک خودروی درونسوز گرما را به عنوان محصولی جانبی تولید میکند بنابراین استفاده از رادیاتور الزامی خواهد بود اما خودروهای برقی از انرژی باتریها برای ایجاد گرما استفاده میکنند و به همین خاطر رانندگان باید بین حداکثر شعاع حرکتی و حداکثر راحتی داخل کابین یکی را انتخاب کنند.
راننده تویوتا bZ4X میگوید با میزان شارژ ۲۸۳ کیلومتری در باتری راهی جاده برای بازگشت شده اما زمانی که بخاری را روشن کرده نشانگر میزان برد باقی مانده به ۲۰۱ کیلومتر افت کرده است. اینجا دو گزینه پیش روی راننده قرار میگیرد: شارژ دوباره باتری و صرف چند ساعت زمان یا تحمل سرما و ادامه سفر با برنامهریزی قبلی. با توجه به شعاع حرکتی کم تویوتا و تجربه قبلی، نویسنده گزینه دوم را انتخاب کرده است. او در نهایت میگوید زیر لب چند باری به چنین خودروهای برقی احمقانهای فحش داده است! اما در نهایت باید گفت همهگیری خودروهای برقی اجتنابناپذیر به نظر میرسد و شاید ما باید یاد بگیریم با آنها کنار بیاییم. نظر شما دراینباره چیست؟
Taha Malek
۲۸ فروردین ۱۴۰۲ما باید یاد بگیریم با آنها کنار بیاییم. نظر شما دراینباره چیست؟
+احمقانست.
NAVID۰۰۹۸
۲۹ فروردین ۱۴۰۲کرهایفنها عجیب عاشق این خودرو شدن و روش کراش زدن !
امیدوارم نظرات گوهربارشان را زودتر بیان کنند تا ما هم چیزی یاد بگیریم و به اطلاعاتمان اضافه گردد !
نوید شاعر
۲۹ فروردین ۱۴۰۲تویوتا بهترین ماشین جهان است
مردیم از خوشی
۲۸ فروردین ۱۴۰۲جوجه اردک زشت
امیدوارم پایان داستانش هم مثل جوجه اردک زشت، خوش باشه
Mostafa
۲۸ فروردین ۱۴۰۲فاجعه مهندسی و طراحی
محمد
۲۸ فروردین ۱۴۰۲این طرف با بدترین خودرو برقی بازار اونم توی فصل سرد زده به دل جاده بد میگه خودروهای برقی بد هستند؟ با تسلا یا لوسید این سفر رو میرفتی کلا نظر دیگه ای داشتی هرچند خودمم معتقدم برای اینکه ماشین های برقی تکامل پیدا کنند چند سال باید صبر کنیم ولی این آدم دیگه خیلی پیاز داغش رو زیاد کرده بود
Killer
۲۸ فروردین ۱۴۰۲“سفر با چنین خودرویی یک عذاب واقعی خواهد بود!”
“او در نهایت میگوید زیر لب چند باری به چنین خودروهای برقی احمقانهای فحش داده است!”
الکتریکی سازی تویوتا در دو جمله!
Ehsan
۲۸ فروردین ۱۴۰۲فکر نکنم تو تاریخ خودروسازی هیچ ماشینی اینقدر نظرات منفی گرفته باشه،تویوتا باید جمعش کنه کلا Bz4x رو چون نبودنش خیلی بهتر از بودنشه
چنین مسیری رو با تسلا یا هیوندای کیا رو میشد گذروند بدون هیچکدوم از این مشکلات بخصوص زمان شارژ و برد
Car love
۲۸ فروردین ۱۴۰۲ژاپن تو الکتریکی حرفی برای گفتن نداره 🙂
datsun
۲۹ فروردین ۱۴۰۲ولی ژاپنی ها میتونن تو پارکینگ عمومی پارک کنن
Car love
۲۹ فروردین ۱۴۰۲تا جایی که میدونم راو۴ ورودش توی هر پارکینگی ممنوعه بخاطر انفجار
و نشستن پشت فرمون ژاپنی ممنوعه بخاطر احتمال انفجار ایربگ
تردد در مکان های شلوغم ممنوع هست برای ژاپنی ها بخاطر احتمال برخورد چرخ با عابرین
راستی نیسان هنوز به سوددهی نرسید؟
datsun
۲۹ فروردین ۱۴۰۲منبع چوسان کام
NAVID۰۰۹۸
۲۹ فروردین ۱۴۰۲Car lover
با شما موافقم ، چرا ؟
چون ژاپنیها حتی اگر بخواهند هم نمیتوانند به دروغگویی شیادی و کلاهبرداری کرهمرباییها برسند 😉 !
Car love
۲۹ فروردین ۱۴۰۲بله در صورتی که اعلام کردن برد ماشین بیشتر از برد واقعیش توی تست و زمان شارژش کمتر از زمان واقعی توی تست شیادی و کلاهبرداری حساب نشه برای جاپون
این مطلب خیلی عالی بود بنظرم نباید میومدی😂
NAVID۰۰۹۸
۲۹ فروردین ۱۴۰۲وات دِ فاز حَبیبی !
سالار فصل
۲۹ فروردین ۱۴۰۲خود تویوتا هم فهمیده این پلتفورم از پایه ایراد داره و در حال توسعه پلتفرم جدید برای برقی سازی است.
متاسفانه تویوتا و الیبته سوبارو در مورد این خوردو خیلی ضعیف عمل کرد ، فکر نکنم بهبودی در کار باشه
پیام
۲۹ فروردین ۱۴۰۲اگه کامنتهای من رو پیگیری کرده باشید و یادتون باشه، یکی دو سال پیش که رئیس تویوتا گفت برقی شدن خودروها خوب نیست گفتم که مثل چی تو گل گیر کردن و نمیتونن خوددرو برقی خوب بزنن!
بهزاد
۲۹ فروردین ۱۴۰۲اگر شما هم یادت باشه گفتم بعد از ۲۰۲۵ خودروهای خوب برقی روانه ی بازار میشه.
همه ی ماشینهای برقی در هوای سرد افت عملکرد دارند و حتی برخیشون مشکل شارژ شدن داشتند و ممکنه تسلا مدل ۳ با ۹۰ درصد شارژ در هوای سرد ۲۰۰ کیلومتر هم نتونه طی کنه.