آکیو تویودا یکی از بزرگترین مدیران جهان محسوب میشود و دیگر مدیران خودرویی باید او را الگوی خود قرار دهند. دلایل این ادعا چیست؟
پس از حدود چهارده سال کار، آکیو تویودا از مقام ریاست و مدیرعاملی تویوتا کنار رفته و ریاست هیئتمدیرهٔ این غول خودروسازی ژاپنی را بر عهده گرفته است. این خبر غیرمنتظره بود و هرچند برخی از آن استقبال کردند اما برخی دیگر معتقدند میتواند حرکت بدی باشد. البته تویودا که نوهٔ بنیانگذار شرکت تویوتا است همچنان نقش فعالی در شرکت و سیاستهای آن در آینده خواهد داشت ولی بااینحال، طبق خبرهایی که از همین ابتدا میشنویم، احتمال تغییرات بزرگ در استراتژی تویوتا زیاد است. در اینجا اما نمیخواهیم در مورد آینده حرف بزنیم بلکه قصد داریم توضیح دهیم که چرا معتقدیم تویودا باید الگویی برای دیگر مدیران شرکتهای خودروسازی باشد و چرا نظرات صریح او در مورد این صنعت برای شرایط کنونی و آینده منطقی هستند.
تویودا یک راننده و طرفدار مسابقات است
مطلب را با اصلیترین دلیل تحسین این مرد شروع میکنیم. مثل مدیرعامل فورد، جیم فارلی، تویودا هم یک رانندهٔ مسابقه است. او که با نام مستعار «موریزو کینوشیتا» در مسابقات شرکت میکرد، علیرغم موفقیتهای محدودی که داشت، بسیار تأثیرگذار بود و بشدت مورد تحسین طرفداران قرار گرفت. تویودا در سال ۲۰۰۹ در مسابقات ۲۴ ساعتهٔ نوربرگرینگ با لکسس LFA مسابقه داد و جایگاه قابلاحترام چهارم را کسب کرد. وی در سال ۲۰۱۶ نیز پروژهای را تأیید کرد که درنهایت به ساخت GR یاریس منجر شد یعنی خودرویی که به یکی از بهترین هاچبکهای داغ کنونی مبدل گشت. تویودا محرک توسعهٔ این خودرو بود و در مسابقات سری سوپر تایکیو با آن مسابقه داد. در این مسابقات همهٔ خودروها از سوختهای کربن خنثی استفاده میکنند.
تویودا دوباره تویوتا را جذاب کرد
کسانی که دوران نسل چهارم سوپرا را به خاطر داشتند، آرزو میکردند تویوتا دوباره مثل آن سالها به برندی جذاب شود؛ یعنی برندی که دیگر زمان سفارش دادن تاکسی اینترنتی به یاد آن نیفتیم. ما میخواستیم تویوتا دوباره شایستهٔ جایگاهی شود که آن را در فیلم سریع و خشن در حال مسابقه دادن ببینیم. در دوران مدیریت تویودا این اتفاق افتاد. این شرکت با GT86 دوباره به بخش خودروهای اسپرت وارد شد و این مسیر را با نسل جدید سوپرا و سپس هاچبکهای GR یاریس و GR کرولا ادامه داد. GT86 بهعنوان یکی از جذابترین خودروهای اسپرت محرک عقب بازار مورد استقبال قرار گرفت و سوپرا نیز در فیلمها و مسابقات درگ خود را نشان داد. GR یاریس نیز رقیبان خود در مسابقات WRC را محو کرد و GR کرولا به بهترین هاچبک داغ بازار تبدیل شد. این نشان میدهد که تویودا چقدر در رنسانس تویوتا و تبدیل آن به برندی شایستهٔ پوستر روی دیوار اتاق نوجوانان نقش داشته است.
تویودا تحت تأثیر دیدگاههای عمومی نیست
تویودا بارها نسبت به حرکت بیوقفهٔ صنعت خودرو به سمت الکتریکیسازی ابراز انزجار کرده و مطالعات متعددی که پس از محبوبیت خودروهای الکتریکی صورت گرفته نشان میدهد شاید حق با او باشد. خودروهای الکتریکی میتوانند آلایندگیها را بیشتر کنند، متریال ساخت باطریهای آنها میتواند خطرناک باشد، وزن بیشتری نسبت به خودروهای درونسوز دارند، برای همهٔ بازارهای سراسر جهان مناسب نیستند و زیرساختهای کنونی برای استفاده از آنها کافی نیست. به همهٔ این مشکلات باید قیمت بالاتر را هم اضافه کرد. بدون توجه به اینکه سیاست جهانی چه میگوید، تویودا روی موضع خود پافشاری میکند زیرا معتقد است «کربن دشمن ما است نه پیشرانهٔ درونسوز». مدیرعامل بامو نیز نظر مشابهی دارد و جیم فارلی هم میگوید فورد همچنان به موتورهای درونسوز نیاز دارد. جالب اینکه دادههای جدید نشان میدهند اعتماد به خودروهای الکتریکی رو به کاهش است و این یعنی بامو، فورد و تویوتا حق دارند که تمام تخممرغهای خود را در سبد الکتریکی قرار ندهند.
تویودا عاشق شغل خود است
فعالان حوزهٔ محیطزیست معتقدند که خودروهای الکتریکی تنها راهحل واقعی برای مقابله با چالشهای آبوهوایی هستند. آنها شرکتهایی مثل بامو و تویوتا را متهم کردهاند که در ایجاد تغییرات ضروری به نفع حفظ محیطزیست ناکام بودهاند و به سلامت مردم و کره زمین اهمیت نمیدهند؛ اما تویودا و کسانی مثل او میدانند که خودروهای الکتریکی برای همه مناسب نیستند و به همین دلیل به توسعهٔ تکنولوژیهای دیگری هم ادامه میدهند. تویوتا سرمایهگذاری زیادی در سوختهای کربن خنثی کرده و به توسعهٔ پیشرانههای هیدروژنی پرداخته است. علاوه بر این، ژاپنیها همچنان اعتقاد زیادی به تکنولوژی هیبریدی دارند. از سوی دیگر، زمانی که بیش از یک دهه پیش تویوتا با یک رسوایی کیفیتی مواجه شد، تویودا سخنرانی کرد و بهوضوح به خاطر ناکامی برند تحت کنترلش در برآورده کردن انتظارات خریداران متأثر شد. او مردی متعهد بوده و عاشق کاری است که انجام میدهد. درحالیکه به نظر میرسد بسیاری از مدیران خودرویی صرفاً به ارزش سهام شرکت اهمیت میدهند، تویودا میداند خودروسازی که سکان هدایتش را در دست دارد یک گنجینهٔ ملی و جهانی است و سخت تلاش میکند تا این اعتبار حفظ شود.
خداحافظ موریزو
به اعتقاد ما، دنیا به افراد بیشتری مثل موریزو (نام مستعار تویودا) نیاز دارد. او مردی است که میتواند یک برند اقتصادی کسلکننده را جذاب و هیجانانگیز کند. مردی که شرکت تحت کنترل خود را کاملاً درک میکند. مردی که آنچه را باور دارد با شجاعت بیان میکند و به آن پایبند است. مردی که مشکلات را برطرف میکند و مسئولیت اشتباهات را بر عهده میگیرد. مردی که با وجود پرداختن به علایق خود، درگیر حواشی شخصی نمیشود (کسی گفت ایلان ماسک؟!). این ویژگیها و فرهنگ ژاپنی راز ماندگاری تویودا است و او احتمالاً تا یک دههٔ دیگر در سمت جدید خود باقی خواهد ماند. نفوذ تویودا در تویوتا همچنان در سالهای آینده محسوس خواهد بود و جانشینش تجربیات زیادی را از یکی از بزرگترین مدیران جهان (چه خودرویی و چه غیر خودرویی) خواهد آموخت.
NAVID۰۰۹۸
۱۱ بهمن ۱۴۰۱جهان خودرو به چنین مدیرانی نیاز دارد تا قورباغهها هفتیرکِش نشوند به مانند کرهایها که گنجشک را رنگ و به عنوان قناری فرو بکنند !
MASOUD 0099
۱۱ بهمن ۱۴۰۱شما نظار چرخش دره بد حرف بزن و چهارشنبه سوری درست نکنه !..
Car love
۱۱ بهمن ۱۴۰۱یه بنده خدایی هست هرچی میگه عکسش میشه، یک ماه پیشم گفت تویودا از بازار یه چیزی میدونه که نمیاد سمت برقی و میخواد رو هیدروژنی تمرکز کنه و بقیه برند ها به زودی به این اشتباهشون پی میبرن و میخورن زمین !! فکر کنم همین باعث شد این بنده خدا رو بندازن بیرون! حالا مدیر جدید باید دست به دامن چانگان بشه
Ehsan
۱۱ بهمن ۱۴۰۱اثرات مطلب کار اند درایور تمامی نداره حتی تو مطلب مربوط به مدیر عامل تویوتا هم درگیر کره ایه 😂 متاسفانه قناری های ژاپنی نتونستن تو لیست موفقیتی کسب کنن و رفتن سمت کفترا
اگه bz4x رو خوب میساخت و چرخش در نمیرفت الان اخراج نمیشد!
ایران
۱۱ بهمن ۱۴۰۱واقعا این بحثو تموم کنین بهتره انگار با حرفای شما چیزی از تویوتا یا هیوندای یا کیا کم میشه بسه اون به این میگه چرخش در رفت این میگه ماشیناشون اتیش میگیرن
علی
۱۱ بهمن ۱۴۰۱این مدیر با شرف با فرهنگ ناب ژاپنی اش ، احترام به مشتری را معنی کرد ، امیدوارم که رفتنش به شرکت دوستداشتنی تویوتا ضربه نزنه
محمدرضا
۱۱ بهمن ۱۴۰۱من اینو نمیدونم چرا تنها رقیب ژاپن رو کره میبینی اینجا اصلا حرفی از کره نشده گفته فولکس رقیبشه.
کره حداکثر ۲میلیون تو آمریکا فروخته ۲میلیون در تمام جهان.
درسته پرطرفدار ترین برند های خودرویی تو ایران کره ای هستند و ثروتمندان ایران کره ای هارو به تمام برند ها ترجیح میدن ولی در تمام جهان اینگونه نیست.
fordglx2008
۱۱ بهمن ۱۴۰۱امیدواریم در عمل شاهد تغییر جزئی در محصولات تویوتا باشیم از نظر کیفی که واقعا نمیشه نظری داشت فقط همون طراحی کسل کننده رو برطرف کنن واسه بازارای عربی و استرالیا مابقی میتونه نقش پررنگ تری رو ایفا کنه الکتریکی سازی رو هرچه قدر هم نقد کنن بلأخره یه روز تو ایران هم واسش صف میبندن :-)
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱۱ بهمن ۱۴۰۱روحش شاد یادش گرامی.
نوید A.J
۱۳ بهمن ۱۴۰۱هنوز نمرده و زنده است و حتی بعد از مرگ، یادش زنده خواهد بود.
بیقراق
۱۱ بهمن ۱۴۰۱چون با مشت کوبید تو صورت ایلان ماسک تا کمتر منم منم کنه. تویوتا اگه بخواد تسلا را از صحنه بازار جهانی حذف میکنه.
phonix
۱۱ بهمن ۱۴۰۱اها
بیقراق
۱۱ بهمن ۱۴۰۱تسلا اگه میتونه چیزی مثل لندکروز تولید کنه که تو این برقی بازار ایلان ماسکی برای اون صف خرید 5 ساله تشکیل بشه. 3 ساله یه سایبرتراک معرفی کرده هنوز خودش هم نمیدونه چی هست که بخواد تولیدش کنه. تسلا یعنی ادعای بی پایه اساس.
phonix
۱۱ بهمن ۱۴۰۱خوب اون ماشین برقی نیست
تسلا فقط برقی میسازه و خوب هم میسازه
شما داری همین طوری یه چیزی میگی فقط
الان ماشین برقی چه ربطی به لندکروز داشت؟
حالا حالا ها تویوتا جا داره تا تو برقی به تسلا برسه بنز و بی ام وه هنوز دارن میدون دنبالش بعد تویوتا که تازه یادش افتاده برقی باید درست حسابی باشه سه سوته بره برسه بهش؟
جلل خالق
MASOUD 0099
۱۱ بهمن ۱۴۰۱خوبی …؟!؟..
محمدرضا
۱۱ بهمن ۱۴۰۱میتونه ها نمیخواد😅
بیقراق
۱۱ بهمن ۱۴۰۱نیازی نمی بینه چون همین حالا هم پر فروش ترین خودروساز جهان هست. ژاپنی ها برای چیزی که بهش نیاز ندارن دست و پا نمی زنن.
hssn
۱۱ بهمن ۱۴۰۱فقط میتونم بگم این شخص تحسینبرانگیزه، حداقل برای من.
مجتبی .
۱۱ بهمن ۱۴۰۱جو کامنتها خداییش از بچه بازی دبستانیها یکم پایینتره… هرجور دروغ وحرف بی ربط رو به طرف مقابل نسبت میدین که چی؟؟؟ یک زمان آدم چندتا حرف حساب وعلمی وفنی میشنید حالا فقط چرند. بااین کاراتون دوتا آدم بلد رو هم فراری دادین..
ADAK
۱۲ بهمن ۱۴۰۱ممنون جناب دهقان از قرار دادن منبع مقاله
sina
۱۲ بهمن ۱۴۰۱عجب مطلب خوبی!
دو تا نکته مهم داشت بنظرم
یکی اینکه تویوتا رو برندی جذاب کرد تو همین پنج سال اخیر که تو امار فروشش هم محسوس بوده
دوم هم نظرش درباره اینکه کربن دشمن محیط زیسته نه خودروی درون سوز
arashk
۱۳ بهمن ۱۴۰۱همه چیز خوب بود اما با دستور اربابان آمریکا یی تعداد زیادی تویوتا هایلوکس به داعش داد و در قتل انسان های بیگناه مقصر هستند
Jamshid
۱۹ بهمن ۱۴۰۱به امید اون روزی که وضعیت درست شد و خواستیم ماشین جمع کنیم ، ماشینا برقی نشن
واقعا بعد کلی برنامه ریزی خود کشی میکنم ماشینا برقی بشن