تویوتا آیگو X، سیتروئن آمی، سوزوکی جیمنی و کیا پیکانتو از ضعیفترین خودروهای بازار بریتانیا هستند اما از بین آنها کدامیک سریعتر است؟
مسابقات درگ معمولاً بین خودروهای قوی و سریع برگزار میشود اما ویدئوی جدید کارواو این رویه را تغییر داده است. تویوتا آیگو X، سیتروئن آمی، سوزوکی جیمنی و کیا پیکانتو از ضعیفترین خودروهایی هستند که هماکنون در بریتانیا عرضه میشوند و مت واتسون میخواهد نشان دهد کدامیک از آنها سریعتر است. آمی الکتریکی ضعیفترین عضو این جمع محسوب میشود. تک موتور الکتریکی این خودرو تنها ۸ اسب بخار قدرت و ۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و باید وزن ۴۷۱ کیلوگرمی را حرکت دهد.
تنها خودروی چهار سیلندر این رقابت هم سوزوکی جیمنی است که در بریتانیا در نسخهٔ تجاری عرضه میشود. این شاسیبلند ژاپنی با ۱۰۱ اسب بخار قدرت و ۱۳۰ نیوتن متر گشتاور، قویترین عضو گروه است و نیروی موتور آن در توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی در حالت دوچرخ محرک به چرخهای عقب منتقل میشود. به دلیل یک سیلندر اضافی و جثه بزرگتر، جیمنی با وزن ۱۱۰۰ کیلوگرم سنگینترین خودروی رقابت است.
تویوتا آیگو و کیا پیکانتو هردو از پیشرانههای ۱ لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی استفاده میکنند. موتور کیا ۶۷ اسب بخار قدرت و ۹۶ نیوتن متر گشتاور دارد و با وزن ۹۳۳ کیلوگرمی مواجه است. پیشرانهٔ تویوتا نیز ۷۲ اسب بخار قدرت و ۹۳ نیوتن متر گشتاور را به چرخهای جلوی این کراس هاچبک ۹۴۵ کیلوگرمی انتقال میدهد. گیربکس هردو خودرو هم پنج سرعته دستی است.
در درگ اول از حالت سکون، کیا کمی زودتر حرکت را آغاز میکند و در بخش عمدهای از مسیر پیشتاز است اما درست پیش از رسیدن به خط پایان، سوزوکی و تویوتا از آن عبور کردند و این سه خودرو تقریباً همزمان به انتهای ۴۰۰ متر رسیدند. آیگو و جیمنی زمان ۲۰.۲ ثانیه را ثبت کردند درحالیکه پیکانتو با یکدهم ثانیه اختلاف پشت سر آنها قرار گرفت. جایگاه چهارم هم به آمی رسید که ۳۸ ثانیه طول کشید تا ۴۰۰ متر را طی کند!
در دو مسابقهٔ رولینگ امتیاز بزرگی به آمی داده شد و این خودرو حرکت را از وسط مسافت ۸۰۰ متری مسابقه آغاز کرد ولی بااینحال بازهم چیزی جز دو جایگاه چهارم نصیبش نشد. تنها بخشی که سیتروئن در آن برنده شد آزمایش ترمز از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت بود زیرا حداکثر سرعت این هاچبک شهری فرانسوی تنها ۴۵ کیلومتر بر ساعت است و به همین دلیل زودتر از همه متوقف شد.
مقایسه مشخصات فنی
سیتروئن آمی | کیا پیکانتو | تویوتا آیگو X | سوزوکی جیمنی | |
پیشرانه | الکتریکی | ۱.۰ لیتری I3 | ۱.۰ لیتری I3 | ۱.۵ لیتری I4 |
قدرت | ۸ اسب بخار | ۶۷ اسب بخار | ۷۲ اسب بخار | ۱۰۱ اسب بخار |
گشتاور | ۴۰ نیوتن متر | ۹۶ نیوتن متر | ۹۳ نیوتن متر | ۱۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو | جلو | عقب |
وزن | ۴۷۱ کیلوگرم | ۹۳۳ کیلوگرم | ۹۴۵ کیلوگرم | ۱۱۰۰ کیلوگرم |
قیمت | ۷,۶۹۵ پوند | ۱۳,۴۰۰ پوند | ۱۵,۹۷۵ پوند | ۲۰,۱۵۵ پوند |
فرید
۲۶ فروردین ۱۴۰۲کیا پیکانتو با توجه به قیمت و مشخصات انتخاب هوشمندانه تری است.
ben
۲۶ فروردین ۱۴۰۲جیمنی رو باید وارد کنن
Shahab
۲۶ فروردین ۱۴۰۲منم از اون کند ترین ماشین اروپا میخوام
کیا پیکانتو
ولی حیف ارزون ترین ماشین اروپا توی ایران دو میلیارده.
کشور های اروپایی حسرت ما رو میخورن…
آرتین
۱۱ شهریور ۱۴۰۲ارزون تر از اون هیوندای i10
Amir mahdi @-1387
۲۶ فروردین ۱۴۰۲سیتروئن آمی گوگولی ترین
فکر کنم از اسمارت ریز تره ؟
آرتین
۱۱ شهریور ۱۴۰۲من که توی اروپایی ها عاشق سانتافه ام.