تویوتا bZ4X برقی اولین محصول خودروساز ژاپنی برای عصر برقیهاست اما به نظر میرسد ژاپنیها نتوانستهاند قدم اول را محکم بردارند.
قدبلند بدون آلایندگی تویوتا استارت راحتی نداشته و در همان ابتدای کار تولیدش به خاطر احتمال در رفتن چرخ ها متوقف شد و سپس دولت بایدن نیز سیستم اعطای مشوقهای مالیاتی به خودروهای برقی را اصلاح کرد که نتیجهاش سود بردن خودروهای تولیدی در آمریکای شمالی از این مشوقها بود و از آنجایی که bZ4X و سوبارو سولترا در ژاپن ساخته میشوند بنابراین نخواهند توانست از این مشوقها استفاده کنند. حالا نیز سؤالات زیادی درباره اعتبار ارقامی که تویوتا برای عملکرد و شعاع حرکتی bZ4X برقی اعلام کرده به وجود آمده است. در تستهایی که توسط خبرنگاران اهل کشورهای حوزه اسکاندیناوی انجام شده، این خودرو تنها به نیمی از شعاع حرکتی ادعایی تویوتا دست یافته است. همین موضوع باعث شده شاخه اروپایی تویوتا شروع به بررسی موضوع کند.
مجله دانمارکی FDM نسخههای دیفرانسیل جلو و چهار چرخ محرک شاسیبلند برقی تویوتا را بررسی کرده و هیچیک از آنها نتوانستهاند به شعاع حرکتی ادعایی سازنده نزدیک شوند. نسخه تک دیفرانسیل bZ4X برقی شعاع حرکتی رسمی ۵۰۴ کیلومتری دارد اما فقط توانسته برد ۲۴۶ کیلومتری را ارائه کند و بنابراین این رقم ۴۹ درصد کمتر از ادعای تویوتاست. نسخه چهار چرخ محرک نیز به همان اندازه بد بوده و برد ۲۱۵ کیلومتری را بر جای گذاشته درحالیکه تویوتا برای این مدل شعاع حرکتی ۴۶۱ کیلومتری را اعلام کرده است. شعاع حرکتی این مدل نیز ۴۷ درصد کمتر از ارقام رسمی است.
استانداردهای WLTP مورد استفاده برای تخمین شعاع حرکتی خودروهای برقی بسیار خوشبینانه هستند و از طرف دیگر این تستها در فصل زمستان انجام شدهاند بنابراین باتریها اصلاً وضعیت ایده آلی نداشتهاند؛ اما دمای هوا در زمان تستها زیر صفر نبوده و خبرنگاران آن را ۴ درجه سانتیگراد اعلام کردهاند. نکته مهمتر اینکه تویوتا بدتر از سایر خودروهای برقی تست شده در شرایط مشابه عمل کرده است.
برای مثال تسلا مدل Y لانگ رنج در این تستها به شعاع حرکتی ۳۵۵ کیلومتری دست یافته درحالیکه رقم رسمی آن ۵۰۷ کیلومتر بوده است. در واقع این خودرو ۷۰ درصد رقم اعلامی سازنده را محقق کرده است. همچنین دو خودروی مرسدس بنز EQA و فولکسواگن ID.4 نیز وضعیت مشابه تسلا داشته و ۶۷ درصد شعاع حرکتی اعلامی را محقق کردهاند. اما تویوتا میگوید در حال بررسی جزئیات این تستها هستند. البته سخنگوی تویوتا در دانمارک میگوید اختلاف فاحش بین ارقام موردبحث میتواند به میزان شارژ رزرو موجود در باتری در زمان نشان دادن شعاع حرکتی صفر در پشت آمپرها مربوط باشد. اگرچه احتمال اینکه میزان شارژ رزرو داخل باتری تویوتا bZ4X حدود ۲۰۰ کیلومتر باشد بسیار ضعیف است اما ما را به این فکر فرو میبرد که این خودرو چقدر شارژ رزرو را میتواند داشته باشد و این رقم در خودروهای دیگر چقدر است.
blackwing
۹ آذر ۱۴۰۱خیلی طراحی شلوغ و مسخرهای داره ، اونهمه خط و خطوط چیه جلوی ماشین ؟؟ چرا گلگیرهاش اینقدر زشت رنگ شده ؟
از همه بدتر این چه اسم مزخرفیه روش گذاشتن !!
بی زی فور ایکس 🤦🏻♂️🤦🏻♂️ تفنگ آبپاشه مگه 🤦🏻♂️👎🏼
MILADZM
۹ آذر ۱۴۰۱قضیه خیلی ساده هست
سود کلان یه خودروساز مثل تویوتا توی فروش لوازم و قطعات یدکی و خدمات پس از فروش محصولاتشه
و از یه طرف دیگه خودروهای درونسوز به اندازه الکتریکی ها خدمات نیاز ندارن
واسه همین تویوتا هی الکتریکی ها رو دیس میکنه اصلا هم براش مهم نیست که با یه چالش به اسم گرمایش جهانی مواجه هستیم
براش مهم نیس که زندگی ۷ میلیارد آدم در خطره
بله برید ببینید تویوتا بعد از دو شرکت بزرگ نفتی آمریکایی به عنوام بزرگترین کمپانی مقابله کننده با پیمان بین المللی مقابله با تغییرات اقلیمی ( آب و هوایی ) شناخته شده
تویوتا جان از اون سری ۷۰ هایی که واسه جنایت کار ها میدی چخبر ؟
حالا دو سه تا سهامدار تویوتا بیان ماسمال کنن چیزی عوض نمیشه .
MILADZM
۹ آذر ۱۴۰۱اصلاحیه :
خودروهای الکتریکی به اندازه درونسوز ها خدمات نیاز ندارن
phonix
۹ آذر ۱۴۰۱والا تروریستا GM هم دارن فورد هم دارن
اصلا ارتش خودمون تو زمان جنگ با تویوتا لندکروز کارشو پیش میبرد
کیانوش
۱۰ آذر ۱۴۰۱آخی یعنی واقعا باورکردی که تسلا به خاطر گرمایش جهانیه که تو دو سال چند تا کارخونه بزرگ تولید باتری تو دنیا تاسیس کرده ها. به خاطر هوایی که من و تو تنفس میکینم ؟!؟عزیز به غیر از خودرو ساز های ژاپنی که همیشه معروف بودن به سنجیده عمل کردن و محافظه کار بودن بقیه خودروساز های دنیا سریعا شروع کردن به سرمایه گزاری شدی تو خودرو های برقی دلیلش گرمایش جهانی نیست بزرگوار دلیلش مالیات کمتر و حاشیه سود بیستریه که خودرو های برقی واسه خودرو ساز به ارمغان بیارن ،منظورم ازسود همون روز اول نیست به هر خال چند سال طول میکشه که سرمایه گذاری ها چند ده میلیارد دلاری جبران بشه اما خودت از خودت بپرس ببین میتونی باور کنی که شرکت عای بزرگ چند ملیتی به خاطر گرمایش جهانی بیان میلیارد ها دلار خرج کنن؟واقعا متوجه نیستی خودرو های برقی ساختن چه مزیت های واسه خودرو ساز ها داره ؟دیگه لازم نیست هر سال در به در به فکر توسعه انجین احتراقی های خودشون باشن تا قوانین بازار های مختلف رو پاس کنن خیلی راحت پیشرانه های برقی رو میخرن تاریخ توسعه موتور های برقی از بنزینی ها قدیمی تره و کلی شرکت گنده تو دنیا هست که هر نوع پیشرانه برقی رو میسازن خودوسازه کافیه بگه چی میخواد به هر تعداد واسش میزنن دیکه لازمنیست به فکر ایجاد خط تولید واسه پیشرانه ها و گیربکس های خودشوباشن و سود اصلی تو باتری هاست که حداقل یک سوم قیمت خودرو مربوط به باتری هاست که هر هشت سال ی با. باید عوض شن و احتمال خیلی زیاد بعد از هشت سال قیمت پک باتری از قیمت خود ماشین بیشتر باشه و تعویضشه صرفه نباشه پس ی ماشین جدید میگیرن (منظورم برقی نای صد هزار دلاری نیست که بعد ازهشت سال هم می ارزه تعویض باتری منظور برقی های به قیمت زیر پنجاه هزار دلاره که اکثریت بازار مال اوناست )در کل عزیزم پشت پرده صنعتی به این بزرگی خیلی پیچیده تر از اونیه که شما فکر میکنید ،خیلی جالبه واسم که چرا راجب ولکس واگنی که اون همه سال رسما الایندگی خودرو هاش رو قائم میکرد انتقاد ندارید و بهش نمیگید ضد گرمایش جهانی کار کرده اما راجب تویوتا که میدونه تغییرات سریع تو ی صنعت به این بزرگی میتونه فاجعه بار باشه مییاد دری وری میگید تویوتا ازچند دهه قبل شروع کرده به توسعه فناوری های با الایندگی کم تر مثل پلاگین هیبرید ها و سلول های هیدروژنی اما منطقی نیست تا وقتی که فناوری اما ه نباشه بفرستیش به بازار از نظر من الان خودرو های برقی فثط توی خودو های شهری جپاب گو هستش که میشه با ی باطری چهل کیلو وات برد سیصد کیلومتری گرفت اما استفاده ازباطری های صد کیلو وات با پونصد کیلو وزن یا دویست کیلو وات تو هامر با یک تن وزن یا پونصد کیلو وات تو کامیون ها با سه تن وزنبه نظرم حماقته محضه
بهتره بری راجب الایندگی که فرایند تولید باتری ها باعثش میشه هم بخونی فکر میکنی مواد اوله باتری ها خودشچن با پای خودشون میرن تو کارخونه های تولید باتری چه استخراج چه انتقال چه فرایند ساخت پیچیده شون همش باعث الایندگی میشه پس اصلا چیزی به اسم خودروی پاک وحود نداره فدات شم
علی
۱۰ آذر ۱۴۰۱تویوتا یه شرکت بی ادعا و مردمیه و خودروهایش اقتصادی با هزینه کم و طول عمر بالا ، این برقیه هم اگه اشتباه نکنم باطریهاش را چینی ها میزنن ، بهرحال مطمءن باشید تویوتا مشکل را حل میکنه
مهردادکمال
۹ آذر ۱۴۰۱خدایی دیگه دست از لجبازی بردارین همون درون سوز ها رو بزارین تولید شن والله درون سوزها از سیبری تا بیابان های افریقا مث ساعت کار میکنن حالا بجاش بیاین بیوفیول هایی مثل اتانول یا بیوگاز استفاده کنین که نفت خام هدر نره والله خود پروسه تولید برق هم کربن دی اکسید تولید میکنه و چنان هم پاک نیست! عوضش کمپانی ها رو مجبور کنن درخت بکارن که کربن دی اکسید هوا تصفیه شه
بنظرم یجور سیاست و مافیا داره این الکتریکی کردن رو مدیریت میکنه
کوروش
۹ آذر ۱۴۰۱خیلی ایده خوبیه ولی
حیییی
محمد
۹ آذر ۱۴۰۱بیو فویل خیلی گرونه
میانگین قیمت بنزین کلا لیتری حدود ۳یورو هست
محمد
۹ آذر ۱۴۰۱سوخت هایی که گفتی هم مناسب شرایط روزمره نیستن و هم بسیار گرون تموم میشن .
مشکل هم هدر رفتن. نفت خام نیست ! الودگی ای که ایجاد مبکنه هست .
در نهایت استفاده از برق تولید شده در نیروگاه حتی با سوخت فسیلی هم الودگی بسیار کمتری از ماشین درونسوز داریم بگذریم از این که بسیاری از کشور های دنیا دارن کم کم سوخت فسیلی رو از چرخه تولید برق و انرژی حذف میکنن و به سمت انرژی پاک میرن مثل المان که تا ۲۰۳۰ برنامشو داره
این که بگین من با این مدل ماشین حال نمیکنم خیلی بهتر از اینه که حرفای بی ربط و غیر منطقی بزنین.
پیام
۹ آذر ۱۴۰۱اینجور تیترهایی از ده تا فراخوان بدترن 😂😂😂😂😂
phonix
۹ آذر ۱۴۰۱برگرد مدرسه
هم اومد
محمد
۹ آذر ۱۴۰۱الان سهامدار های تویوتا توی پدال دو دسته میشن یه عده اصلا خودشون رو به نخوندن میزنن یه عده دیگه هم میان توجیه که اصلا در رفتن چرخ جزو آپشن های با برکت هست و کمتر شرکتی استفاده میکنه آخر سر هم از نابودی صنعت خودروی آلمان آمریکا کره و ایتالیا حرف میزنن و رشد چشمگیر تویوتا
phonix
۹ آذر ۱۴۰۱اره
محمد
۹ آذر ۱۴۰۱همین پست بالا کامیون تسلا با ۳۷ تن بار ۸۰۰ کیلومتر رفته بعد این ماشین ۲۵۰ کیلومتر هم تنوست بره ؟ بیخود نیست الکتریکی هارو زیر سوال میبردن هنوز توان رقابت ندارن میگن برقی ها به درد نمیخورن نمیگن ما فعلا تکنولوژیش رو نداریم
❤BMW❤
۹ آذر ۱۴۰۱آخه از تویوتا بعید بود
TML BN
۹ آذر ۱۴۰۱BZ4X:من دارم به قهقرا میرم فقط بذارید برم من
سبحان
۹ آذر ۱۴۰۱این همون ماشینی نبود که میگفتن تسلا رو زمین گیر میکنه ؟
یه نفر این مثل ترجمه بکنه به ژاپنی ایمیل بکنه تویوتا ( شتر در خواب بیند پنبه دانه، گهی لُپ لُپ خورد گه دانه دانه )
datsun
۹ آذر ۱۴۰۱تویوتا اگه مشکلی هم باشه قبول میکنه و سریع هم رفع میکنه معذرت خواهی میکنه و بهترشو میده بیرون